Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علاقه به شناخت بیشتر اباعبدالله الحسین(ع) و آشنایی با ابعاد گوناگون قیام حضرت امام حسین(ع) و از دیگر سو ترویج آموزه‌های قرآنی و جامعه عمل پوشاندن به حدیث ثقلین موجب شد که محمدحسین قاسمی، مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت حضرت سیدالشهدا(ع) را راه‌اندازی کند.
مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت حضرت سیدالشهدا(ع) یزد، مرکزی مردم‌نهاد که به عشق آموزش قرآن به تمام مقاطع سنی فعالیتش را از آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مؤسسه و مدیریت آن با محمدحسین قاسمی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
در ابتدا بیوگرافی از خودتان بفرمایید؟
متولد سال 1337 هستم و دارای تحصیلات کارشناسی زبان انگلیسی هستم. بیش از 30 سال مشغول فعالیت در نیروهای مسلح در بخش‌هایی چون عقیدتی ـ سیاسی و دارالقرآن‌ها بودم که در حال حاضر بازنشسته این نیرو هستم.
خاطرم هست که از هفت سالگی در جلسات قرآنی محلی که در شهر یزد مرسوم بوده است به همراه پدرم و دیگر اعضای خانواده و بعضا برادرم حضور پیدا می‌کردم. در ابتدا نیز هنگامی که عضو سپاه پاسداران شدم، حدود سال‌های 60 بود که در آنجا نیز در حوزه کارهای فرهنگی و روابط عمومی مشغول بودم و حتی معاونت عقیدتی ـ سیاسی نمایندگی ولی‌ فقیه در سپاه استان نیز بودم.
از انگیزه‌ اصلی‌تان برای راه‌اندازی این مؤسسه بگویید؟
فکر می‌کردم بهترین کاری که عاقبت بخیری برایم خواهد داشت این است که باید به دنبال کارهای قرآنی باشم. خودم نیز به دلیل حضور در جلسات قرآن مستمر از دوران نوجوانی و جوانی علاقه‌مند بودم که به جایی برسم بتوانم مرکز قرآنی راه‌اندازی کنم که فعالیت آموزشی‌ام را از برپایی جلسات قرآن آغاز کرد.
در حال حاضر نیز مسئولیت دو جلسه قرآن در محله‌ای در سطح امام شهر یزد طی روزهای شنبه شب‌ها و یکشنبه شب‌ها رادارم.
در چه سالی موفق به اخذ مجوز فعالیت شدید و از کدام نهاد این مجوز را اخذ کردید؟
نهایت در سال 86 موفق به اخذ مجوز فعالیت از سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان ثبت مرکز قرآنی حضرت سیدالشهدا(ع) شدم و تا حدود سه سال نیز مرکز قرآنی بودیم و سپس به مؤسسه قرآنی، ترویجی و آموزشی تبدیل شدیم.
حوزه‌های فعالیت مؤسسه را بفرمایید؟
این مؤسسه کلاس‌های متنوعی در سطوح مختلف روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، مفاهیم و تفسیر قرآن را در مقاطع مختلف سنی دارد و بعضاً نیز این دوره‌ها را براساس تقاضای مخاطبان در مساجد و حسینیه‌ها و منازل افراد برگزار می‌کنیم.
البته باید گفت که برنامه‌های ترویجی قرآنی را برنامه‌ریزی کردیم که از سال 90 تا کنون از برپایی‌اش می‌گذرد. این برنامه ترویجی حدود هشت کرسی تلاوت قرآن است که با بهره‌گیری از قرا ممتاز استانی و بعضا نیز دارنده رتبه نخست مسابقات بین‌‌المللی و یا کشوری بودند، برگزار و سپس به تفسیر آیات تلاوت شده پرداخته می‌‌شود.
اما در حال حاضر این کرسی‌های تلاوت به صورت ثابت در دو مسجد از شهر یزد طی روزهای شنبه و دوشنبه برگزار می‌شود. کرسی تلاوت قرآن حدود پنج سالی است که در مسجد حجت‌بن‌ الحسن مهدی(عج) شهر یزد واقع در بلوار ۱۷ شهریور شنبه‌ها همزمان با نماز مغرب و عشا و دیگری نیز دوشنبه‌ها همزمان با نماز مغرب و عشا در مسجد امیرالمؤمنین(ع) در شهر یزد، بلوار نواب صفوی برپا می‌شود که حدود چهار سال از برپایی آن می‌گذرد.
آیا مؤسسه ارکان هیئت مدیره دارد؟
ارکان هیئت مدیره مؤسسه متشکل از محسن اسماعیل‌زاده، به عنوان رئیس هیئت مدیره، فاطمه نوری، ابوالقاسم فلاح و حسن فلاح و محمدحسین قاسمی است.
درخصوص علت نامگذاری این مؤسسه به سیدالشهدا(ع) بفرمایید؟
از سویی علاقه و عشقی که به امام حسین(ع) داشتم موجب شد این عنوان را برای مؤسسه بگذارم و از دیگر سو مسجدی که فعالیتمان را از ابتدا شروع کردیم، با عنوان مسجد سیدالشهدا(ع) در امام‌شهر بود که به همین مناسبت به این عنوان نامگذاری کردم.
کمی از چشم‌انداز‌ها و اهدافی که برای مؤسسه ترسیم شده، بگویید؟
یکی از اهدافمان آموزش و ترویج فعالیت‌های قرآنی در میان سطوح مختلف جامعه است. دنبال این هستیم که قرآن را در بین مردم بیشتر ببریم تا خانواده‌ها بیشتر با کلام‌الله مجید آشنا شوند. همچنین زمینه‌های انس و علاقه با قرآن را در مقاطع مختلف سنی از خردسالان تا بزرگسالان فراهم کنیم.
در خصوص افتخارات مؤسسه کمی بفرمایید؟
بعضا در برخی از نمایشگاه‌ها حضور داشتیم و همچنین برخی از قرآن‌آموزان در مسابقات حضور پیدا کرده و حائز رتبه شدند و همچنین همکاری‌هایی در زمینه برپایی برخی از دوره‌ها با مراکز، مؤسسات و جامعه قرآنیان پیشکسوتان نیروهای مسلح استان یزد داشته‌ایم.
آیا در نظر دارید شعبه‌ای را راه‌اندازی کنید؟
نه، در حال حاضر می‌خواهم بر روی ارتقای سطح کیفی مؤسسه تلاش کنم تا بتوانند علاقه‌مند از این مرکز قرآنی ـ مردمی نهایت بهره را ببرند.
درخواست‌تان از مسئولان چیست؟
در ابتدا حمایت‌ها دستگاه‌ها و سازمان‌های قرآنی خوب و مطلوب بود اما در حال حاضر حدود چند سالی است که متأسفانه حمایت لازم از فعالیت‌های مراکز مردم نهاد انجام نمی‌شود .  
به عبارت دیگر می‌توان گفت سال‌های ابتدای راه‌اندازی مؤسسه، کمک‌های مادی و معنوی مطلوبی در به مؤسسات می‌شد اما طی سال‌های اخیر به ویژه در این کش و قوس ادغام اتحادیه‌ها، تقریبا از بحث مؤسسات غافل شدند لذا به این نتیجه رسیدم که دست بگذاریم بر روی زانوی خودمان و منتظر نباشیم که امکانات و تجهیزات و یا حمایت‌هایی از ما شود، البته توقع هست و نظام، نظام اسلامی است ماهم در مجموعه‌های قرآنی فعالیت می‌کنیم لذا باید به افرادی که در این راه کار می‌کنند عنایت خاص و ویژه شود تا انگیزه آنها ارتقا پیدا کند چرا که این امر از نظام اسلامی توقع می‌رود تا بیشتر بر توان و تلاششان در راستای اعتلا و توسعه کلام الله مجید که کتابی مکتب اسلام است، تلاش شود.
امیدست که مسئولان به این امر توجه کنند و شاهد گسترش فرهنگ قرآنی در کشور باشیم.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۳۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد

"اعظم السادات برغمدی" با بیان این که دبیرخانه طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مشهد دایر است گفت: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: کار ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآن حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.

مدیرطرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، کمک به خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی به خانواده ها از جمله اهداف این طرح است.

برغمدی افزود: این طرح فرصت بی‌نظیری پیش‌ روی دختران علاقه مند به قرآن در استانها قرار می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد