Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور می‌گوید: میزان صدمات وارده به یادمان های دفاع مقدس به شدت پایین آمده و بعضی از نقاطی هم که دچار آسیب شده بود در حال بازسازی آن نقاط هستیم و به زودی تمامی یادمان ها توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا, سردار سرتیپ دوم پاسدار نادر ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور چندی پیش با حضور در باشگاه خبرنگارا پویا خبرگزاری تسنیم،‌ از تحریریه و سرویس‌های مختلف این مجموعه خبری بازدید کرد و از نزدیک با فعالیت‌های آن‌ها آشنا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردار ادیبی در این بازدید در گفت‌و‌گویی تفضیلی با خبرنگار فرهنگی این مجموعه بحث هایی را پیرامون راهیان نور مطرح کرد.

مهمترین محورهای این گفت‌و‌گو به شرح زیر است:
*ستاد مرکزی راهیان نور از موسسات مردم نهاد فعال در عرصه راهیان نور حمایت می‌کند.

**در آینده نزدیک سازماندهی بهتر و گسترده تری برای حضور زائران خارجی در راهیان نور صورت می‌گیرد.

**میزان صدمات وارده به یادمان های دفاع مقدس به شدت پایین آمده و بعضی از نقاطی هم که دچار آسیب شده بود در حال بازسازی آن ها هستیم.

بخش اول این گفت‌و گو را در اینجا و بخش دوم و پایانی این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: درخصوص حفظ یادمان­‌ها و نقاط باقی مانده از دوران دفاع مقدس، به تعداد 58 یادمانی که در راهیان نور وجود دارد، یادمان جدیدی اضافه خواهد شد و یا نقاط دیگری هم است که بحث شناسایی شده و ثبتِ نقاط چه اقداماتی انجام شده است؟

سردار ادیبی: برای حفظ آثار دفاع مقدس آئین­‌نامه­‌هایی لازم بود که اسناد بالا دستی آن در بنیاد حفظ آثار نوشته شود و این اسناد بالا دستی تعیین مسئولیت و نقشِ دستگاه‌­های متولی در آن حوزه را هم تعیین کرده است و به تصویب رسیده است. ما به هم به عنوان متولی امورِ یادمان­های دفاع مقدس و سرزمین های دفاع مقدس، طی سالهای گذشته آن چیزی که باقی‌­مانده بود دیگر اجازۀ تخریب بیشتر ندادیم و مجموعۀ متولیان و بهره‌­برداران یادمان­ها کاملاً به این موضوع توجه کردند که ما در سال­­‌های پس از دفاع مقدس بهتر بود که یک مقدار عمق نگاه­مان به حفظ آثار دفاع مقدس بیشتر باشد.

اما در حال حاضر هم اجازۀ تخریب بیشتر داده نشده و بازسازی‌­ یادمان های باقی مانده در حال انجام است. اکنون در استان خوزستان فقط در حوزۀ بیمارستان­‌های صحرایی قریب به 5 بیمارستان برای مردم قابل بازدید است. بیمارستان امام حسین(ع)، بیمارستان امام علی(ع)، بیمارستان امام رضا(ع)، بیمارستان حضرت زهرا(ص) و بیمارستان امام حسن(ع) از جمله این بیمارستان ها هستند. بعضی از آنها در بهترین شرایط هستند مانند بیمارستان امام حسین(ع) که امکان بسیار خوبی برای بازدید و برای اسکان مردم را در آن نقطه داریم و همایش‌­های تخصصی آنجا برگزار می‌­شود، حوزۀ جامعه پزشکی بسیاری از همایش­‌هایشان را آنجا برگزار می‌­کنند و ما دنبال این موضوع هستیم.

یکی از اقدامات هم در موضوع قبلی که عرض کردم ثبتِ ملی این آثار در سازمان میراث فرهنگی بود که قوانین خوبی در کشور برای حمایت از این آثار وجود دارد که به حمدالله اکنون بیش از 23 یادمان ثبت شده است که تعدادی هم به زودی ثبت می­‌شود و در جلسات آتی در سازمان میراث فرهنگی پرونده­‌هایش تمام شده و به ثبت می‌­رسد. سعی ما بر این است که با کمک سازمان میراث فرهنگی همۀ یادمان­‌ها را تا پایان سال به ثبت برسانیم که قوانین بر این موضوع حاکم است و اجازۀ دست­‌اندازی بیشتر را به هیچ احدی نخواهد داد، که ما مجموعۀ متولیان کار در بنیاد حفظ آثار و ستاد راهیان نور کنترل این موضوع را برعهده داریم، از آن طرف هم احیای بعضی از نقاط است که همانطور که عرض کردم بازسازی خاکریزها، سنگرها، مواضعی که در مناطق عملیاتی بود به استنادِ جغرافیای نظامی خود آن مناطق که درحقیقت کار فنی آن از طرف مراکز مطالعاتی حوزۀ دفاع مقدس انجام شده است، در حفظ و بازآفرینی صحنه­های دفاع مقدس در مناطق عملیاتی در حال انجام است.

یکی دیگر از اقداماتی که در دست انجام است، گرفتن سند این نقاط است که با همکاری بسیار خوبی که وزارت دفاع و دولت و مجموعۀ نیروهای مسلح داریم ما اسناد مالکیت یادمان­‌ها را هم در حال پیگیری هستیم که اینها به دستمان برسد تا کمترین تعرض به مناطق صورت بگیرد که گزارشات ما حاکی از این است که طی این چند سال گذشته، میزان صدمات به شدت پایین آمده و اینطور نیست که مثلاً جایی بخواهد از بین برود و یا مورد تعرض جدی قرار بگیرد و چنین چیزی در گزارشات ما نیست که بعضی از نقاطی هم که دچار آسیب شده بود در حال بازسازی آن هستیم.

تسنیم: یکی از جریانات عظیم راهیان نور حضور زائران خارجی در یادمان‌ها است. چندی پیش هم سردار فضلی جانشین ستاد مرکزی راهیان نور در گفت‌و‌گو با ما از تشکیل قرارگاه راهیان نور بین الملل برای سازماندهی و برنامه ریزی برای حضور زائران خارجی خبر داده بودند.از اقدامات و برنامه های این قرارگاه برای توسعۀ حضور زائران خارجی و فراهم‌­سازی بستر برای بازدید آنها چه اقداماتی در دست انجام است؟

سردار ادیبی: همانطور که می‌­دانید طی این سالها مردمی از کشورها و قاره­‌های مختلف, از اروپا و آسیا و آفریقا تمایل به بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس را داشتند، آنها شاید اخبار بیشتری از فشارهای وارده توسط بین‌­­الملل در دوران دفاع مقدس را در بیرون از کشور داشته باشند، اما می­‌بینند یک کشوری علی‌رغم این همه فشار, ملتش ایستاد و مقاومت کرد و به پیروزی رسید و الان دارد راه رشد خود را طی می‌­کند برای آنها جای سوال دارد که چطور می‌­شود چنین اتفاقی بیفتد؟ آنها برای آشنایی با اینکه چه اتفاقی و چه موضوعاتی باعث پیروزی ملت ایران شده است، خودجوش می‌­آیند ببیند داخل ایران چه اتفاقی می­‌افتد و اینها زمینۀ حضور گردشگران خارجی را در مناطق عملیاتی فراهم کرده است، ما هم خدماتی باید به آنها ارائه بدهیم، اینها خدمات فرهنگی است که ممکن است راویانِ آشنا به زبان باشد، راویانی که بتوانند مفاهیم را خوب بیان کنند و پاسخ سوالات آنها را بدهند و هم خدمات عمومی که لازم است به آنها داده شود.

برای سازماندهی این کار کمیتۀ روابط بین­‌الملل ستاد مرکزی راهیان نور راه­‌اندازی شد و دستورالعمل و نقش دستگاه­‌هایی که می­‌توانند به این موضوع کمک کنند، مانند سازمان میراث فرهنگی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و هر کسی که یک ارتباطاتی خارج از کشور دارد, در شورای سیاستگذاری ستاد مرکزی راهیان نور به تصویب رسید و در آینده نزدیک هم سازماندهی بهتر و گسترده تری در این حوزه صورت بگیرد.

قرارگاه بین‌­المللی هم برای اموراتِ اجرایی این موضوع در قرارگاهِ راهیان نور سپاه راه­‌اندازی شده است و در حال کار است و مدتی است این نقش را دارند ایفا می‌­کنند که فکر می­‌کنم با سازماندهی بیشتر وضعیت حضور زائرین خارجی در مناطق عملیاتی کمی گسترده شود و هم به کیفیت آن افزوده شود.

تسنیم: با توجه به اینکه حوزۀ گستره مقاومت که به خارج از مرزها کشیده, آیا ستاد راهیان نور به عنوان متولی حفظ ارزش­‌های مقاومت و ایثار, اقدامی برای ایجاد یادمان­ در کشورهای جبهه مقاومت در دستور کار دارد؟

سردار ادیبی: در کمیته بین­‌الملل راهیان نور و دستورالعمل های آن همۀ موضوعاتی که شما فرمودید مورد بحث قرار می­‌گیرد و هر چیزی که برای احیای ارزش­های دفاع مقدس، انقلاب اسلامی لازم باشد، تصمیمات در آنجا گرفته می­‌شود اینها ان‌شاءالله در طی جلساتی که در کمیته بحث شود حتماً تصمیمات آن را خواهم گفتم.

تسینم: در بحث راهیان مقاومت برنامه ای در خصوص اعزام زائران ایرانی برای بازدید از آن یادمان ها در دستور کار کمیته بین الملل ستاد مرکزی راهیان نور وجود دارد؟

سردار ادیبی: اگر قرار باشد ما در یک ساختاری کار اعزام را در این حوزه انجام بدهیم حتماً با تصمیمات و مصوبات این کار انجام می‌­شود اما اگر کسانی خودجوش رفتند به عهدۀ خودشان است ولی حتماً این موضوعات در مجموعه کمیته بحث و ساختارش تعیین می‌­شود.

تسنیم: موسسات زیادی در بحث راهیان نور فعال هستند، برای انسجام­‌بخشی به آنها به عنوان یک فعالیت هدفمند چه اقداماتی انجام شده است؟

سردار ادیبی: الان در راهیان نور 10 قرارگاه اصلی در حال فعالیت هستند، در نیروهای مسلح، در جهاد، رسانه، فرهنگی، قرارگاه‌­های منطقه‌ای مانند خلیج فارس و امورات قشری مانند دانشجویی و دانش‌­آموزی در حال فعالیت هستند و این 10 قرارگاه، قرارگاهِ ساختاری ماست و هر کدام با ماموریت ویژه ­ای که برای آنها پیش‌­بینی شده و دستورالعمل­‌هایی که دارند کار خودشان را دارند پیگیری می‌­کنند.

مجموعه موسسات مردم­‌نهاد که از عناصر فعال و علاقمند و دارای اید­ه­‌های نو هم در موضوعات مختلف هستند هم مورد حمایت هستند این موسسات در مجموعۀ راهیان نور مورد تاکید ما برای توسعۀ اقدامات­شان در راهیان نور که هم در حوزه‌­های اسکان، اعزام و فرهنگی نقش موثری را دارند. ما الان در مجموعۀ شبکۀ خادمین که حدود 40 هزار عضو دارد که همه مردم هستند یعنی یک ساختاری ایجاد شده است که مردم از این ساختار دارند اقبال می‌­کنند و حضور پیدا می‌­کنند.

در موضوع فعالیت­های فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان قسمتی از اقدامات تخصصی مانند کاری که در شلمچه انجام می‌­شود یا در فتح‌­المبین انجام می­شود که امسال ان‌شاءالله گسترش بیشتری هم دارد. موسسات مردم­‌نهاد دارند این کار را انجام می‌­دهند و ما هم از حضورشان حمایت و استقبال می­‌کنیم و هم از اقدامات فرهنگی آنها حمایت می‌­کنیم که جزء سیاست­های ستاد است که شکلی هم برای خودش دارد که در آن شکل حضور پیدا می­‌کنند، مجموعه‌­های توانمندی دارند که در اختیاران راهیان نور قرار می­‌گیرد.

----------------------------
گفت‌و‌گو: علیرضا خوب بخت

----------------------------

انتهای پیام/

R1405/P1439/S4,38/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۴۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

  وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.   علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.   وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.   توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو   وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.   علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.   وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.   حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا   وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.   وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.   اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری   علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.   وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌ دراز
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز
  • بازدید بیش از ۳میلیون زائر از یادمان‌های شهدا
  • صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است