Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، چهارمین جایزه جهانی فیلم، عکس و سفر‌نامه اربعین، امسال به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود. به این بهانه گفت‌وگویی با سید محمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی این سازمان انجام داده‌ایم تا از چگونگی برگزاری این جایزه بین‌المللی با خبر باشیم. 

* موضوع برگزاری جایزه جهانی اربعین چیست؟
جایزه جهانی اربعین رویدادی بین‌المللی است که به یاری خداوند متعال و با عنایات حضرت سیدالشهداء (ع) سه دوره از آن توسط معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شده است و هم‌اکنون اقدامات اجرایی چهارمین دوره آن در دست اجرا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع تمامی بخش‌های این جایزه فراملی، راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و جلوه‌های ماندگار زیارت اباعبدالله الحسین (ع) و صحنه‌های دلدادگی و ابراز ارادت به آن حضرت در ایام اربعین است.


* چهارمین دوره این جایزه در بخش‌هایی برگزار می‌شود؟

جایزه جهانی اربعین در سال 1396 در بخش‌های سه‌گانه عکس، فیلم و سفرنامه، برگزار می‌شود. شرکت در بخش عکس برای عموم آزاد است. طبق قوانین مسابقه آثار ارسالی باید مستند باشند و از هرگونه دستکاری با نرم‌افزارهای رایانه‌ای یا حک و اصلاحی که جنبه مستند بودن عکس را مخدوش می‌سازد اجتناب شود. شرکت‌کنندگان این بخش می‌توانند با ارسال تک عکس یا یک مجموعه عکس رقابت کنند.

شرکت در بخش فیلم نیز برای عموم آزاد است. شرکت‌کنندگان در این بخش می‌توانند با فیلم‌های داستانی کوتاه یا مستند به رقابت بپردازند. نکته حایز اهمیت شرکت در این بخش این است که آثار تولید شده با دوربین تلفن همراه نیز قابل قبول خواهند بود و شرکت‌کنندگان محدود به ساخت فیلم با استفاده از دوربین فیلمبرداری نیستند. البته فیلم‌های ارسالی نباید بیشتر از 30 دقیقه باشند.
بخش سفرنامه هم برای نخستین بار در چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین به بخش‌های مسابقه افزوده شده است. شرکت در این بخش مسابقه نیز برای عموم آزاد است. هر شرکت‌کننده مجاز به ارسال تنها یک سفرنامه است. افزون بر این هر اثر نباید کمتر از بیست سطر نوشتاری و بیشتر از 10 صفحه در قالب استاندارد جایزه باشد. سفرنامه‌ها باید به یکی از زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو، ترکی استانبولی، آذربایجانی، روسی، کرواتی، صربی، بوسنیایی، فرانسوی، آلمانی یا اسپانیولی باشند.
همچنین شرکت همزمان در هر سه بخش سفرنامه، عکس یا فیلم به شرط رعایت آیین‌نامه‌های مربوطه مجاز است.


پیش از این اعلام شده بود که جایزه جهانی اربعین در وسعت گستره‌تری برگزار خواهد شد. در این خصوص برای دور چهارم این جایزه فکری شده است؟

یکی از موارد مهمی که در این باره می‌توان به آن اشاره کرد، فعالیت‌های مرتبط با چهارمین دوره جایزه جهانی اربعین در فضای مجازی است. فضای مجازی اصل انکارناپذیر در تمام فعالیت‌های حقیقی و حقوقی دنیای امروز است و نظر به اهمیت آن، ستاد اجرایی جایزه‌ جهانی اربعین در نظر دارد تا اقداماتی را در این باره به انجام برساند؛ از جمله: رونمایی از سایت رسمی جایزه جهانی اربعین به نشانی www.IntlArbaeen.com، به روز رسانی صفحات اجتماعی اختصاصی این جایزه جهانی در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب، انتشار آثار برگزیده سال‌های گذشته که به مرحله نهایی راه یافته بوده‌اند با هدف ترغیب مخاطبین به شرکت حداکثری در این جایزه جهانی در صفحات اجتماعی و همچنین انعکاس تمامی اخبار و اطلاعیه‌های مهم این رویداد جهانی در فضای مجازی با هم‌افزایی سایر نهادهای همسو.


* موضوع مهم دیگر مکتوب نبودن نتایج حاصل از برگزاری سه دوره قبلی جایزه جهاین اربعین بود. این روند امسال هم ادامه دارد؟

ستاد اجرایی چهارمین جایزه جهانی اربعین به مناسبت اربعین حسینی سال 1439 قمری (سال 1396 شمسی)، چهار ویژه‌نامه به چاپ رسانده است؛ ویژه‌نامه‌های «محجوبه» و «اکو آو اسلام» به زبان انگلیسی و «الطاهره» و «الوحده» به زبان عربی. مهم‌ترین تغییر دوره چهارم این جایزه نسبت به سال‌ها و دوره‌های گذشته، افزوده شدن بخش سفرنامه‌نویسی به زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو، آذربایجانی، ترکی استانبولی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیولی، صربی، کرواتی و بوسنیایی به این مسابقه است که آنها مکتوب خواهند شد. راه‌اندازی سایت رسمی جایزه جهانی اربعین هم از اهم اقدامات انجام گرفته در این باره به شمار می‌آید.


* چندی پیش فراخوان رسمی چهارمین دوره جایزه جهانی منتشر شد. برای آگاهی‌بخشی بیشتر علاقمندان شرکت در این جایزه چه اقدامات دیگری انجام داده‌اید؟

به منظور اطلاع‌رسانی به شرکت‌کنندگان و برگزیدگان ادوار گذشته این جایزه، اطلاع‌رسانی اختصاصی از طریق پست الکترونیک انجام شد. ایمیل‌های ارسالی به این افراد حاوی پوستر این دوره، بروشور و قوانین حاکم بر دوره چهارم بوده است.
همچنین به منظور اطلاع‌رسانی احسن این رویداد بین‌المللی، پوستری به چهار زبان طراحی و چاپ شد و برای توزیع در ایام محرم و راهپیمایی عظیم اربعین سید و سالار شهیدان، به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های هم‌مرز با کشور عراق ارسال شد. افزون بر این، پوسترهای چاپ شده برای اقدامات مقتضی در ایام مقارن با اربعین حسینی و راهپیمایی شیفتگان آن حضرت، در اختیار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد قرار گرفته است. همچنین فایل مربوط به این پوستر و فراخوان، در فضای اینترنت بارگذاری و لینک اشتراک آن به صورت اختصاصی و محرمانه برای تمام نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ارسال شد تا ضمن درج در پورتال‌ها و صفحات رسمی خود، آنها را چاپ و توزیع کنند.
سایر فعالیت‌ها هم شامل مواردی مانند تولید ویدیوکلیپ برای پخش در شبکه‌های ملی و بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، چاپ ویژه‌نامه، تولید نمایشگاه‌های مجازی از آثار منتخب ادوار گذشته و ... است.


* برای نمونه از اقدامات انجام شده در یکی از رایزنی‌‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور درباره جایزه جهانی اربعین را بیان می‌کنید؟

می‌توانم اقدامات انجام شده توسط حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی کشورمان در بغداد را اعلام کنم؛ اطلاع‌رسانی به نهادهای جمهوری اسلامی ایران در عراق، واسپاری پوستر جایزه در پورتال نمایندگی به دو زبان فارسی و عربی، واسپاری پوستر جایزه در صفحه فیسبوک مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد، ارسال پوستر جایزه به مراکز و مؤسسات عراقی و نیز به مسئولین بعثه‌های مقام معظم رهبری در کربلا، نجف و کاظمین برای توزیع، ارسال پوستر جایزه اربعین به مسئولین محورهای مرزی برای اطلاع زوار ایرانی و غیرایرانی و همچنین به کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در بصره، نجف و کربلا، ایجاد هماهنگی با انجمن عکاسان عراقی و ارسال فراخوان چهارمین جایزه اربعین به گروه‌های مردم‌نهاد.


* به عنوان سؤال آخر، دریافت آثار در این دوره به چه صورت انجام خواهد شد؟

سایت رسمی این جایزه تنها برای اعلام اخبار و رویدادهای مربوطه طراحی نشده است. مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی این وب سایت، تسهیل ارسال آثار برای شرکت‌کنندگان در این رویداد بین‌المللی است. شرکت‌کنندگان با مراجعه به این سایت به نشانی www.IntlArbaeen.com و پس از ثبت‌نام قادر خواهند بود آثارشان را از طریق پنل کاربری خود به دبیرخانه ارسال کنند. همچنین این امکان برای شرکت‌کنندگان وجود دارد که تا آخرین مهلت ارسال آثار، عکس‌ها، فیلم‌ها و سفرنامه‌های خود را تغییر دهند و آثار جدیدی را برای شرکت در این جایزه جهانی ارسال کنند.

انتهای پیام/
 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۷۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر طرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت:"اعظم السادات برغمدی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که دبیرخانه طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مشهد دایر است افزود: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.   وی ادامه داد: کار ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآن حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.   مدیرطرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، کمک به خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی به خانواده ها از جمله اهداف این طرح است.   برغمدی افزود: این طرح فرصت بی‌نظیری پیش‌ روی دختران علاقه مند به قرآن در استانها قرار می‌دهد.      

 

دیگر خبرها

  • ورزش فارس در ۸ اردیبهشت
  • سومین دوره جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • ‌دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت در فارس برگزار می‌شود
  • روز دوم آزمون سراسری/ رقابت داوطلبان گروه‌ علوم تجربی در قزوین
  • دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود
  • کشاورزان همچنان چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت برگزار می‌شود
  • رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان
  • آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز