Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-06@07:03:43 GMT

بازدید استاندار لرستان از سد معشوره

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۹۵۵۵۸

بازدید استاندار لرستان از سد معشوره

استان‌ها > لرستان - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در بازدیدی که استاندار لرستان از سد معشوره داشت، بابیان اینکه ۱۰۰ درصد مساحت لرستان در دو حوزه آبریز قرار دارد، اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد از مساحت لرستان در حوزه کرخه که شامل شهرستان‌های الشتر، نورآباد، کوهدشت، پلدختر، دوره چگنی و رومشکان قرار دارد و ۴۰ درصد از مساحت استان نیز در بروجرد، دورود، ازنا و الیگودرز در حوزه دز قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرآنلاین لرستان، در بازدیدی که سید موسی خادمی استاندار لرستان به همراه جمعی دیگر از مسئولین استانی و شهرستانی از سد معشوره داشتند، مدیرعامل آب منطقه ای با اشاره به قرار گرفتن سد معشوره در حوزه کرخه افزود : در این منطقه دو رودخانه «کشکان» و «چم زکریا» قرار دارند.

رضا میرزایی بابیان اینکه حوزه آبریز کرخه چند سرشاخه مهم دارد گفت: یکی از این سرشاخه‌ها سیمره بوده که تقریباً هفت استان کشور در آن سهم دارند و دیگری «کشکان» بوده که ۱۰۰ درصد مساحت آن در استان لرستان قرار دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای لرستان با بیان اینکه مساحت حوزه آبریز «کشکان» ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار است گفت: حوزه آبریز سد معشوره در این منطقه سه هزار کیلومترمربع است و آورد کل رودخانه کشکان در ایستگاه هیدرومتری کشکان - پلدختر سالانه بر اساس آمار بلندمدت یک میلیارد و ۶۳۶ میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به آورد سالانه رودخانه کشکان در منطقه سد معشوره سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب است گفت: از مجموع یک میلیارد و ۶۳۶ میلیون مترمکعب حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب به آن‌طرف سد می‌رود که ما در رابطه با آن بحث و کاری نداریم.

رضا میرزایی بابیان اینکه سد بر اساس سیلاب طراحی می‌شود گفت: مشخصات این سد که قبلاً ۶۰۰ میلیون مترمکعب حجم ذخیره آن، ارتفاع آن ۱۱۴ متر، طول تاج آن ۳۵۰ متر بوده که در حال حاضر با برنامه جدید و تغییر ابعاد آن ارتفاع سد از ۱۱۴ متر به ۷۳ متر، طول تاج سد از ۳۵۰ متر به ۲۲۰ متر و حجم مفید سد نیز از ۶۰۰ میلیون مترمکعب به ۴۳ میلیون مترمکعب کاهش می‌یابد

میرزایی بابیان اینکه طراحی سد به شرکت «آب نیرو» وزارت نیرو محول شده است گفت: تخصیصی که برای سد درگذشته در نظر گرفته‌شده بود ۲۷۱ میلیون مترمکعب آب برای شهرستان کوهدشت، ۲۵۰ میلیون مترمکعب برای آبیاری ۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی کوهدشت، ۱۵ میلیون مترمکعب برای شرب و شش میلیون مترمکعب نیز برای صنعت بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با اهداف جدید حدود ۵۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب در قالب این سد در نظر گرفته‌ شده که از این میزان ۲۷ میلیون مترمکعب برای کشاورزی، ۱۵ میلیون مترمکعب برای شرب و مابقی آن نیز برای صنعت است.

وی با تأکید بر اینکه در این رابطه باید تخصیص آب سد مورد پیگیری قرار گیرد گفت: همچنین در گزارشی که اعلام کرده‌اند برای کاهش اثرات منفی حقابه پایین‌دست تنها در سه ماه زمستان آب برداشت شود و این در حالی است که در سه‌ماهه زمستان کوهدشت نیاز آبی نیاز ندارد .

فرخ نیک‌روز مدیر پروژه سد معشوره نیز در سخنانی بابیان اینکه از سال ۹۰ پیگیر این پروژه هستیم گفت: کارهای زیرساخت اولیه، تجهیز کارگاه، ۲۳ کیلومتر راه دسترسی به محل سایت، شش کیلومتر نیز جاده جایگزین، حدود سه هزار متر زیربنای تجهیز کارگاه و حفاری تونل انحراف این سد عملیاتی شده است

وی بابیان اینکه بحث تخصیص آب این سد باقی ماند است گفت: قبلاً تخصیص تا ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب برای سد پذیرفته‌شده بود چراکه به لحاظ منابع آبی شهرستان‌های اطراف در مضیقه هستند.

مدیر پروژه سد معشوقه بابیان اینکه پیش‌بینی این ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب برای سد به دلیل کمبود منابع آبی در این منطقه است ادامه داد: اگر تخصیص آب این سد خیلی کم باشد، فایده‌ای ندارد و این حجم آب مستحق است که برای مردم این منطقه و شهرستان‌های اطراف در نظر گرفته شود.

وی بابیان اینکه قرارداد این پروژه با شرکت توسعه منابع آب نیرو است و کارفرمای پروژه است گفت: میزان قرارداد ۶۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های اولیه، راه‌های دسترسی، تونل انحراف بوده است.

مدیر پروژه سد معشوره بابیان اینکه این سد، طرح بزرگی بوده و مطالعات آن انجام‌شده است.

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در این رابطه بابیان اینکه سد معشوره یک پروژه مهم در لرستان محسوب می‌شود اظهار داشت: این سد در مقطعی در استان شروع‌شده و بعدها به دلایل مختلفی متوقف‌شده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر این پروژه موضوعات مهمی ازجمله بحث تخصیص آب، نحوه انتقال و تخصیص آب بین شهرستان‌های مسیر در این پروژه وجود دارد گفت: بخش عمده‌ای از این موضوعات داخلی و قابل‌حل است اما موضوع اصلی ما این بوده که بتوانیم تخصیص آب مناسب برای سد و همچنین تأمین منابع برای پروژه داشته باشیم.

استاندار لرستان بابیان اینکه با شرایطی که وجود دارد باید پیگیری لازم را برای پروژه داشته باشیم گفت: این امر نیازمند مذاکره با مجموعه وزارت نیرو و همچنین قرارگاه خاتم به‌عنوان پیمانکار پروژه است و تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با سد نیازمند بررسی و مذاکرات بیشتر است.

 

48

 

کلید واژه‌ها : استان لرستان -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۵۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام استاندار لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، ابوطالب شفقت به مناسبت سالروز تشکیل بسیج سازندگی پیامی صادر کرد.

در متن این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ (عنکبوت ۶٩)

نعمت خدمتگزارى را و توان خدمتگزارى را که خداى متعال به شما هدیه کرده است، قدر بدانید؛ خدا را شکر کنید؛ افزایش این گنجینه‌ى معنوى را از خدا بخواهید. (مقام معظم رهبری)

بسیج سازندگی از ابتدای تشکیل خود به فرمان رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) تا به امروز به عنوان الگویی از خدمت‌رسانی و خدمتگزاری خالصانه شناخته می‌شود.

 مجموعه اقدامات هدفمند و جهادگونه بسیج سازندگی در محرومیت‌زدایی و خدمت به مردم خوش درخشیده و از طریق به‌کارگرفتن ظرفیت‌ها و استعداد‌های درونی کشور و بهره‌گیری از فرهنگ و تفکر بسیجی بسیار موثر بوده است.

ویژگی ممتاز بسیج سازندگی اتکا به مردمی است که با ایمان به اسلام و ولایت فقیه همواره وجود خود را بر محور ولایت معنا می‌کنند.

وجه دیگر بسیج سازندگی حضور جهادگران در جبهه نبرد اقتصادی است؛ بسیجیانی که در جهادی دیگر با لبیک به فرمان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) وارد عرصه تولید و اشتغال‌زایی شدند تا در جنگ نابرابر اقتصادی که دشمنان نظام و انقلاب برای به زانودرآوردن ملت شریف ایران علم کردند جانانه مقابله کنند.

بدون شک، بسیج سازندگی در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری فرموده اند، سرمشقی دیگر برای افزودن بر دامنه مجاهدات خود یافته و با تمام توان نرم افزاری و سخت افزاری خود، برای تحقق درخشان این خواسته «ولی امر مسلمین» تلاش خود را مخلصانه معطوف خواهد نمود.

اینجانب از تلاش‌های تمامی جهادگران بسیجی، مخلص و همیشه در صحنه به‌ویژه مجاهدت‌های جهادگران ولایتمدار لرستان که در عرصه‌های مختلف سازندگی و خدمات‌رسانی زحمات فراوانی کشیده و در مسیر رفع محرومیت قدم برمی‌دارند، صمیمانه تقدیر و تشکر نموده، امیدوارم در ادامه فعالیت‌های خود در عمل به منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و تحقق آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی، گام‌های بزرگتر و پر افتخارتری بردارند و با برنامه‌ریزی برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های بی‌نظیر استان لرستان در مأموریت‌های محوله، راه‌های رسیدن به توسعه استان را کوتاه‌تر نمایند، توفیق روزافزونتان را از خداوند منان مسئلت می‌نمایم.

دیگر خبرها

  • ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای استاندار برای پیگیری بیکاری لرستان
  • پیام استاندار لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی
  • بازدیدهای سرزده و شهرستانی ادامه دارد؛مدیران آماده و به گوش باشند
  • بازدید استاندار گیلان از سد «دیورش» در رودبار
  • بازدید استاندار لرستان از روند ساخت مسکن ملی بروجرد
  • استاندار لرستان از طرح نهضت ملی مسکن بروجرد بازدید کرد
  • نوسازی و توسعه خطوط جمع آوری فاضلاب بندرعباس ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد
  • بازدید استاندار هرمزگان از تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس
  • نیاز بندرعباس به ۷۰۰ میلیارد اعتبار جهت توسعه خطوط فاضلاب
  • بازدید استاندار هرمزگان از تصفیه خانه فاظلاب بندرعباس