Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:16:16 GMT

کاهش مهاجرت از روستاها در گرو ارایه امکانات و خدمات

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۰۴۹۸۲

کاهش مهاجرت از روستاها در گرو ارایه امکانات و خدمات

ایرنا – زنجان – طی چند سال گذشته بی توجهی به روستاها مهاجرت بی رویه ساکنان این منطقه به شهرها را رقم زد و این در حالی است ارائه خدمات گوناگون چشم انداز بهتری را ترسیم می کند.

به گزارش ایرنا، طی چند سال گذشته نیز متولیان امر در کشور بر آن شدند تا با اعمال سیاستهای مختلف از مهاجرت بی رویه در روستاها بکاهند و با ارائه خدمات لازم ماندگاری بیشتر آنها را بیش از گذشته فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از اقدامات انجام گرفته مسوولان استانی در راستای جلوگیری از مهاجرت روستاییان اجرای طرح هادی روستایی بوده که به گفته مدیرکل بیناد مسکن انقلاب اسلامی زنجان هم اکنون 730 روستای بالای 20 خانوار در استان داریم که برای این تعداد طرح هادی تهیه شده و همه روستاها دارای این طرح هستند.
سجاد صنعتی منفرد اظهار کرد: بر این اساس برای 26 روستا زیر 20 خانوار طرح هادی تهیه شده که در مجموع 756 روستا را شامل می شود، افق طرح های هادی 10 ساله و بعد از تهیه آن نیازمند بازنگری برای بروز کردن نقشه ها دستخوش تغییرات احتمالی نیز خواهد شد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد: توسعه روستایی و ماندگاری جمعیت در روستاها با توجه به فراهم شدن معیشت و اشتغال آنها بوده و برهمین اساس توسعه روستایی با محوریت اشتغال تبیین شده است.
وی خاطرنشان کرد: اقداماتی از قبیل مقاوم و بهسازی واحدهای روستایی نیز از دیگر مواردی بوده که طبق برنامه هدف گذاری شده در حال انجام است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان ادامه داد: بر این اساس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دهیاری ها 2 متولی امر در حوزه بهسازی واحدهای روستایی بشمار می روند و در این ارتباط فقط در سال گذشته 50 میلیارد تومان اعتبار به 635 دهیاری استان تخصیص یافت.
علی محمودی افزود: این آمار بیانگر ان است که میزان اعتبارات تخصیص یافته در امر بهسازی و مقاوم سازی واحدهای روستایی طی بازه زمانی 92 تا 95، به دهیاری ها اعتباری بالغ بر 140 میلیارد تومان را شامل می شود..
وی اظهار کرد: برای ارائه خدمات رسانی بهتر در روستاها و طبق تفاهم نامه ای منعقد شده معاونت عمرانی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعتبارات هزینه شده برای اجرای پروژه های عمرانی متمرکز شده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان ادامه داد: هم افزایی دهیاری ها با بنیاد مسکن در اجرای پروژه هایی از قبیل طرح هادی روستایی نیز نتایج مثبتی به همراه داشته چرا که علاوه بر کیفی سازی پروژه ها اتمام به هنگام پروژه ها را نیز به دنبال دارد.
وی اظهار کرد: یکی از عوامل مهم ماندگاری روستاییان در این استان نیز برنامه توسعه اشتغال و درآمدزایی بوده که طبق تفاهم نامه منعقد شده ، معاونت توسعه روستایی مناطق محروم معاون اول ریاست جمهوری و بنیاد مستضعفان با بانک سینا تسهیلات مورد نظر اشتغال پرداخت خواهد شد که سهم ابلاغی استان نیز 40 میلیارد تومان است.
محمودی افزود: بر این اساس 10درصد کارمزد و سودبانکی این نوع تسهیلات را معاونت توسعه و بنیاد مستضعفان و هشت درصد دیگر بر عهده خود متقاضی است.
وی بیان کرد: علاوه بر آن نیز طبق تفاهم نامه منعقده معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول ریاست جمهوری و بنیاد برکت با بانک پارسیان 10 درصد سود بانکی توسط 2نهاد یاد شده پرداخت و هشت درصد دیگر نیز بر عهده خود متقاضی قرار دارد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان خاطر نشان کرد: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی یک و نیم میلیارد دلار نیز از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه و اشتغال روستایی لحاظ شده که ارائه و پرداخت آن چشم انداز بهتری را ترسیم می کند.
محمودی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار سال 90، 935 روستا در این استان وجود داشت که هم اکنون این تعداد به 920 روستا کاهش یافته که عواملی از قبیل تبدیل شدن چند روستا به شهر از عوامل مهم در این بخش بوده است.
وی اظهار کرد: بر این اساس در بازه زمانی 90 تا 95، 24 هزار نفر از جمعیت روستاهای این استان کاسته شد و هم اکنون 341 هزار نفر جمعیت روستایی در 920 روستای استان ساکن هستند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان خاطر نشان کرد: هم اکنون از 920 روستای استان 720 روستای ان بالای 20 خانوار و مابقی زیر 20 خانوار هستند که تلاش می شود خدمات مناسبی به این مناطق انجام شود.
8068/7320
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: اسماعیل جهانبخش

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۴۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده از ظرفیت بنیاد مسکن در اجرای طرح‌های مسکن روستایی

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در اولویت دولت بوده و در این راستا در این استان می‌توان از ظرفیت بنیاد مسکن نهایت بهره‌برداری را کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، رسول عطایی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در دیدار با مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی اظهار کرد: اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی با جدیت دنبال می‌شود و روستاها نیز ظرفیت بزرگی هستند که می‌توان از این بخش نیز استفاده لازم را کرد.

وی افزود: اجرای طرح‌های مسکن در روستا به‌صورت ویلایی ساخت بوده و این امر اشتیاق متقاضیان ساکن روستا را نیز بیش از پیش افزایش می‌دهد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: این اداره کل آمادگی لازم را دارد تا در اجرای هر چه بهتر طرح نهضت ملی مسکن روستایی شرایط لازم را فراهم کند.

عطایی تاکید کرد: اجرای این طرح نیازمند همکاری بیش از پیش بنیاد مسکن بوده تا شاهد اجرای متناسب طرح نهضت ملی مسکن روستایی در آذربایجان غربی باشیم.

کد خبر 748891

دیگر خبرها

  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارایه می دهند
  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • لزوم استفاده از ظرفیت بنیاد مسکن در اجرای طرح‌های مسکن روستایی
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • ارایه خدمات درمانی به بیش از ۲۷۰۰ نفر در سطح استان 
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!