Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیرجند-مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به فلسفه پیاده رویی اربعین گفت: نخستین زائران اربعین خود کاروان اهل بیت(ع) بودند که در مسیر برگشت از شام به مدینه در کربلا توقف کردند.

حجت الاسلام احمد رضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به فلسفه پیاده رویی اربعین اظهار داشت: در تاریخ اسلام عدد ۴۰ به عنوان یک عدد مقدس مطرح بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه حضرت موسی چهل شب برا عبادت به کوه نور می رود، بیان کرد: علاوه بر این طبق روایات اسلامی اگر کسی چهل حدیث را حفط کند ثواب و اجر بالایی خواهد داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی به نخستین زیارت اربعین حسینی توسط اهل بیت ایشان اشاره کرد و گفت: به نقلی که در روایات آمده نخستین زائران اربعین امام حسین (ع) خود کاروان اهل بیت(ع) بودند که در مسیر برگشت از شام به مدینه در کربلا توقف کردند و از همان زمان این زیارت مرسوم شد.

زیارت اربعین به عنوان یکی از علامت های مومن است

رضایی با بیان اینکه در روایات زیارت خاصی برای روز اربعین آورده شده و به این روز تاکید شده است، بیان داشت:  به همین دلیل دوستداران اهل بیت(ع) تلاش می کنند روز اربعین را در جوار مزار امام حسین(ع) باشند.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین به عنوان یکی از علامت های مومن ذکر شده است، بیان داشت: زیارت با پای پیاده به قصد اماکن مقدسه از قدیم مرسوم بوده است حتی در روایات بیان شده که حضرت آدم ۷۰ نوبت به خانه خدا با پای پیاده به زیارت رفت و از همان زمان این ادامه داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سیره عملی اهل بیت(ع) نیز شاهد هستیم که آن بزرگواران با پای پیاده از مدینه برای زیارت خانه خدا می رفتند، افزود: ائمه برای این کار به معنای عام و با پای پیاده به معنای خاص دیگران را تشویق می کردند.

رضایی اضافه کرد: به عنوان مثال امام صادق می فرمایند: هر کس پیاده به زیارت امیرالمومنین (ع) برود با هر قدمی که برمی دارد خداوند متعال ثواب یک حج و یک عمره برای او می نویسد و اگر پیاده بازگردد با هر قدمی دو حج و دو عمره برایش می نویسد.

زیارت با پای پیاده در سیره عملی و رفتاری علما

وی با اشاره به اینکه در سیره عملی و رفتاری علما نیز شاهد انجام زیارت با پای پیاده هستیم، بیان کرد: به عنوان مثال در احوالات شیخ بهایی دارد ک ایشان برای ترویج فرهنگ زیارت پای پیاده خود از اصفهان به زیارت امام رضا(ع) می رفت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: این سنت مخصوصا در زمان حکومت حاکمان شیعی مثل صفویه رواج داشته است و در احوالات مراحم اآخوند خراسانی این گونه وارد شده که به همراه شاگردانشان از نجف به سمت کربلا با پای پیاده می رفتند. همینطور مرحوم میرزا حسین نوری و علامه امینی

رضایی با بیان اینکه امروز به لطف خدا شاهد حضور میلیونی زائران پیاده امام حسین(ع) از نجف به سوی کربلا هستیم، گفت: در این راهپیمایی و پیاده رویی شاهد حضور نه تنها شیعیان و نه تنها مسلمانان هستیم بلکه همه مذاهب اعم از مسیحی و غیر مسیحی در آن شرکت می کنند.

وی اضافه کرد: در کنار این حرکت خودجوش مردمی شاهد هستیم که هزاران نفر برای استقبال و پذیرایی و خدمت به این زائران در این مسیر حضور دارند و آنگونه که نقل شده در فاصله بین نجف تا کربلا بیش از چهار هزار فعالیت می کنند.

اربعین حسینی مقدمه ای برای ظهور امام زمان(عج)

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه اینگونه پیش بینی می شود که این حرکت بسیار پرشور و بزرگ از جمله برنامه هایی است که می تواند مقدمات ظهور امام زمان(عج) را فراهم کند، بیان کرد: تجمع اربعین و حرکت پیاده اربعین حرکتی است که در عالم نظیر ندارد و در هیچ جای عالم این چنین تجمعی که به صورت خودجوش و مردمی شکل گیرد سراغ نداریم.

رضایی، حرکت اربعین را حلقه وصل بین همه آزادی خواهان دنیا و به خصوص مسلمانان دانست و گفت: امروز شاهد حضور فراوان افراد غیر شیعه در این پیاده رویی هستیم و همچنین تعداد زیادی از موکب های فعال در مسیر غیرشیعه هستند لذا این حرکت یک نقطه بسیار مهم برای وحدت بین مسلمانان می شود.

وی تأکید کرد: اما باید مراقب باشیم از این ظرفیت بسیار عظیم و مهم ایجاد شده به نحو مطلوب استفاده شود و اجازه ندهیم که افرادی بخواهند از این حرکت سوء استفاده کنند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۶۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهم‏ترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.

شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - این‌گونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».

گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:

«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»

معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مى‏تواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟ 

بى‏‌تردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.

بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مى‏توان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژه‏اى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مى‏کردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سخت‏ترین دوران‏هاى تاریخىِ خود را سپرى مى‏‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومت‏هاى وقت، شیعیان را تهدید مى‏کرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشن‏تر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیه‌السلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبه‏اى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بى‏تردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.

در میان امامزادگان، شخصیت‏هاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.

عرضه دین بر امام هادی علیه‌السلام 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکته‌ای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید. 

وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».

گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.

امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند. 

گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.

خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!». 

به کارشناس دینی مراجعه کنیم

این کارشناس مذهبی یادآور شد: ‏ این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد. 

خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمى‏دانید، از آگاهان بپرسید.»

حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگ‏ترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیه‌السلام سن داشته اند. اما می‌خواهند به ما بیاموزند که‌ای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دین‏شناس بالاتر از خود مى‏رسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.

این بهره‏‌گیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینه‏ساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • اتحاد بین آزادی‌خواهان دنیا دستاورد عملیات وعده‌ صادق است
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی
  • اراده مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان برای پیروزی فلسطین و جایگزینی نظامی عادلانه در جهان قطعاً محقق خواهد شد
  • افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه
  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است
  • انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما