Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنچه در این گزارش تحلیلی کوتاه خواهد آمد ، پاسخی رسانه ای به مخاطبان و کاربرانی است که این روزها بی صبرانه به دنبال زمینه ها و در واقع رمز و رازهای این توفیق گرانسنگ 'الگوی اقتصاد مقاومتی شدن کرمان در کشور با ابلاغ رئیس جمهوری 'در دیار کریمان آن هم طی یک دوره کوتاه زمانی می باشند .

به گزارش ایرنا، عملکرد استان کرمان در حوزه اقتصاد مقاومتی به دستور رئیس جمهوری به عنوان الگو به سایر استان‌ها ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، ابتکارات و برنامه‌ریزی استاندار کرمان را در راستای اقتصاد مقاومتی مثبت ارزیابی و پیشنهاد کرد تا این اقدامات به عنوان الگو به سایر استان‌های کشور معرفی شود.
براساس این گزارش ،رئیس جمهوری نیز این پیشنهاد را پذیرفت و در پی نوشتی دستور داد «هر اقدام مناسبی که در استان کرمان انجام شده، به عنوان الگو به سایر استانداران جهت اجرا ابلاغ شود.»
پر واضح است که موفقیتی اینچنینی در یکی از استانهای کشور بنام کرمان از بین بیش از 31استان ،قطعا با ایجاد زمینه ها و اقدامات منحصر بفردی پدید آمده است که در ادامه گزارش به بخشی از این فعالیت پرداخته خواهد شد.
** خلاقیت توام با کار جهادی زمینه های این توفیق
هر چند استان کرمان سومین استانی بود که بوسیله رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید بعنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی گردید ولی تلاش خستگی ناپذیر توام با ابتکار تیم اقتصادی و برخوردار از مشاوره استانداری جهادی و خلاق این استان موجب گردید که ریاست جمهوری دولت اعتدال در دوره دوم آغاز کاری خود این استان را بعنوان الگوی اقتصاد مقاومتی برای دیگر استانها معرفی کند.
**تبریک به مردم صبور و نجیب کرمان ، شادباش به دولت تدبیر
الگوی اقتصاد مقاومتی قرار گرفتن استان کرمان را باید در وهله نخست به مردمان صبور ، نجیب و در عین حال راسخ در مسئولیت پذیری این دیار کریمان تبریک و تهنیت گفت و سپس به دولت تدبیر و امید شادباش گفت که موجبات سکانداری استانداری از جنس این مردم که آوازه خدمتگزاری اش زبانزد عام خاص شده است را در این منطقه فراهم کرد .
**'قابلیت های بکر و حاکمیت تفکر جهادی '
آنچه پیداست قابلیت ها و ظرفیت های منحصر بفرد صنعتی ، معدنی و کشاورزی از یک سو و حاکمیت تفکر جهادی وتوسعه ای تیم مدیریتی دولت تدبیر و امید در استان کرمان با محوریت شعار سال و تکیه بر داشته های بومی و داخلی پیشتازی این استان در فرایند اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی و بدنبال آن الگو شدن در این عرصه را برای آیندگان رقم زده است .
بدون تردید پایلوت قرار گرفتن این استان پهناور و غنی از حیث منابع زیرزمینی در فرایند اجرایی شعار اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر را باید در زمره تدبیرهای دولت یازدهم به حساب آورد که زمینه شکوفایی اقتصاد این استان و به تبع آن تقویت بنیه اقتصادی کشور را در آینده نه چندان دور نوید خواهد داد.
** حرکت بر محور 'توسعه و ولایت '
انتخاب شعارتوسعه و ولایت و همگامی و همفکری مدیران ارشد اجرایی و میانی و تاثیرگذار از طیف های مختلف دیار کریمان که در گفتمانی نو تحت عنوان مثلث توسعه اقتصادی جامه عمل به خود پوشانده ، این روزها بعنوان مدلی کارگشا مورد توجه دیگر نقاط ایران اسلامی در راستای آبادانی ، پیشرفت و مهم تر از همه ایجاد رفاه برای مردم همیشه بیدار و در صحنه کشورمان قرار گرفته است .
**تلفیق اصولی 'تئوری و عمل '
تلفیق تئوری و عمل همراه با رصد میدانی هفتگی و ماهانه در قالب بازدیدهای مکرر از کارگاههای فعال شده در حوزه اقتصاد مقاومتی این استان موجب گردیده که این روزها هر گوشه از استان زرخیز کرمان را که بنگری به یمن تعامل ایجاد شده میان بزرگان این دیار، نشاط و امید مثال زدنی را در برق چشمان تیزبین فعالان اقتصادی و صنعتی و کشاورزی و دیگر بخشهای تاثیرگذار بمنزله نعمتی پایدار و گرانسنگ دریابی .
** کار و تلاش شبانه روزی
بدون تردید استمرار این نشاط پدید آمده توام با کار و تلاش شبانه روزی ناشی از تدبیر برنامه ریزان ملی و استانی دولت یازدهم طی چند سال اخیر که از هر حیث زمینه را برای خیز اقتصادی همه جانبه در این منطقه استراتژیک فراهم ساخته، می توان پیش بینی کرد که ادامه این وضعیت حداقل طی یک فرایند زمانی چهار ساله پیش رو ثمرات آن را بیش از چیزی که اینک وجود دارد بخصوص در حوزه های اشتغالزایی آن هم از نوع پایدارش شاهد باشیم .
**به میدان آوردن توان سرمایه گذاران داخلی
برنامه ریزان اجرایی و اقتصادی استان کرمان در راستای عملیاتی کردن محورهای اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری ظرفیتهای این استان را در قالب مناطق مختلف شناسایی و اولویت گذاری کرده و با بهره گیری از حمایت بنگاههای سرمایه گذار توانمند داخلی اقدامات در خور توجهی را طی چند سال گذشته نیز به سرانجام رسانده اند.
**اولویت سنجی توام با تحول
شهرستان قلعه گنج بعنوان محرومترین نقطه کرمان نه و بلکه کشور به لحاظ امکاناتی و زیرساختی را می توان یکی از دهها نمونه های در این فرایند توسعه ای دانست که با مدیریت نماینده عالی دولت تدبیر و امید در منطقه و کمک بنیاد مستضعفان اقدامات زیرساختی خوبی و تحول گرایی با ایجاد و ساخت هتل ، بیمارستان و دیگر موارد مشابه بر اساس نیازسنجی انجام گرفته نیز زمینه ساز اشتغال های پایدار در منطقه گردیده است .
**پیشی گرفتن ضریب اشغال هتل کپری بر هتل های مرکز
به گفته علیرضا رزم حسینی استاندار جهادی کرمان در قلعه گنج که تا قبل از دولت یازدهم به لحاظ شدت فقر و و ناامنی هیچ کس قبلا پا نمی گذاشت امروز ضریب اشغال هتل کپری آن از گردشگران خارجی از ملیتهای مختلف دنیا بر ضریب اشغال بهترین هتل های مرکز کرمان نیز پیش گرفته است .
**تفاهم نامه های میلیاردی با معین های اقتصادی در پرتو مثلث توسعه
به گفته استاندار تاکنون حدود یکصد هزار میلیاردتومان تفاهم نامه سرمایه گذاری در قالب مثلث توسعه اقتصادی در مناطق هشتگانه با معین های مختلف و مقتدر داخلی به امضا رسیده که بالای 30درصد این تفاهم نامه ها اجرایی شده و مابقی در دست اقدام است .
**بالارفتن ضریب امنیت و کاهش آسیب های اجتماعی
به گفته مسئولان و متولیان امر استان کرمان این اقدامات انجام شده موجب گردیده که در این منطقه ضمن بالا رفتن ضریب امنیتی به دهها برابر گذشته شاهد کاهش آسیب های اجتماعی نظیر خودکشی و نزاع های دسته جمعی باشیم و مهم تراینکه با رونق اقتصادی ایجاد شده متوسط بیکاری نیز به نحو محسوسی تقلیل یافته است .
** راه اندازی صندوقهای توسعه ای خرد و کلان
از دیگر مزیت های حاکم شدن دیدگاه مثبت اقتصادی در این استان راه اندازی صندوقهای توسعه ای خرد و کلان در مناطق روستایی و شهری است که پیش در آمد آن راه اندازی دهها کارگاه و کارخانه تولیدی کوچک و بزرگ بوده که پشتوانه مالی خوبی برای ایجاد کارگاههای تولیدی و مولد می باشد.
**افزودن بر گستره دامنه سرمایه گذاری
نگاه توسعه گرایانه حاکم بر روح مدیریت ارشد استان که تجربیات گرانسنگی را در دوران هشت ساله دفاع مقدس در خود عجین کرده و به یادگار دارد ، باعث شده در راستای توان افزایی هر چه بیشتر دامنه های سرمایه گذاری را در دایره ای محدود نیابد بلکه شعاع دایره اش را به فراسوی استان امتداد بخشد تا جایی که شرکت هایی هواپیمایی کشوری ، میدکو ، مس ایران ، ایمیدرو ،بنیاد مستضعفان و دهها شرکت دیگر را بعنوان همیاران اقتصادی به اشتراک مساعی در این منطقه پهناور غنی از منابع و در عین حال محروم از امکانات رفاهی لازم و بمنظور حمایت از راه اندازی صندوقهای توسعه ای در مناطق روستایی این استان به یاری طلبد که طی این دوساله اخیر ثمرات موفقیت آفرین ان نیز بر همگان هویدا گشته است .
**درک متقابل بین بخشی بجای تعامل پیشین
قطعا استمرار و جایگزینی رویکرد درک متقابل بین بخشی و فرابخشی بجای تعامل پیشین در استان کرمان آینده روشنی را برای مردم این دیار بویژه استانهای همجوار و در نهایت امر تقویت بنیه های اقتصادی کشور در سطوح مختلف به همراه خواهد داشت **تقویت اندیشه برنامه محوری
آنچه که در حقیقت موجب شد استان کرمان در ردیف سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی گوی سبقت را از دیگر استانهای هم پایه برباید و با طی کردن فرایند پیشرو بودن به مرحله تعمیمی الگو پذیری برای دیگران دست یابد را باید در اقدام های جهشی مبتنی بر برنامه باور تیم مدیریت این استان دانست .
**نگاه 'جهادگر اقتصادی ' بجای 'زالوصفتی' به سرمایه گذار
زمانی که هنوز فرهنگ سنتی زالوصفتی سرمایه دار و سرمایه گذار بر کالبد خسته استانهای مختلف کشور خودنمایی می کرد مدیریت ارشد استان به کمک مدیران دیگر ارکان حکومتی در استان کرمان پرچمی را برافراشتند که شعارش از تغییر نگاهها به سرمایه گذار و زدودن صفت زالوصفتی از فرهنگ مردم این دیار نسبت به سرمایه گذار نشان می گرفت طوری که استاندار کرمان از سرمایه گذار بعنوان جهادگر اقتصادی نام برد و در حرکتی همگن و اتحاد وار به حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران اهتمام ویزه ای از خود نشان داد.
**راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری
با اقدامات زیرساختی نظیر راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری در جهت کاهش موانع و در حقیقت کم کردن بورکراسی های اداری و دیگر اقدامات مشوقانه موجب گردید که در حوزه جلب توجه بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این دیار موفق ظاهر گردد و در واقع موفقیت در این حوزه موفقیت دولت بود .
**تقسیم استان به هشت زون (منطقه )اقتصادی
همانگونه که پیش تر گفته شد به دنبال تعیین کرمان به عنوان یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور ، مدیریت ارشد اجرایی استان با همفکری تیم اقتصادی در اختیار، توانست با تقسیم این استان به هشت منطقه اقتصادی زمینه استفاده از توان بخش خصوصی را در قالب معین های اقتصادی فراهم کند.
روند شکوفایی این ایده اقتصادی در قلعه گنج که این شهرستان را به عنوان الگویی موفق در معین اقتصادی معرفی کرده در توع خود یک رخداد اساسی در اداره کشور محسوب شد ، طوری که این مدل توسعه مورد تائید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری قرار گرفت .
طرح تقسیم استان کرمان به هشت منطقه اقتصادی که با رویکرد تجمیع مناطق همگن و برنامه‌ریزی در جهت پیشبرد طرح‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شده، عملاً این استان را به هشت منطقه 'کرمان، گلبافت و راین '، 'کوهبنان، راور و زرند'،' رفسنجان، انار و شهر بابک' ، 'سیرجان و بردسیر'، 'جیرفت و عنبرآباد'، 'ریگان، بم، نرماشیر و فهرج '،' بافت، ارزوئیه، رابر و گوغر' و 'رودبار جنوب، کهنوج ، فاریاب ، منوجان و قلعه گنج' تقسیم کرده است.
**ورود 23معین اقتصادی مقتدر به عرصه کار
استانداری کرمان برای تحقق هدف مورد نظر از شرکت‌های توانمند اقتصادی از جمله بنیاد مستضعفان ، قرار گاه خاتم ، صنایع خودروسازی کرمان ، گل گهر ، میدکو ، مس ایران ، هواپیمایی ماهان و صنایع مس باهنر برمبنای مسئولیت‌های اجتماعی آنها برای قبول مسئولیت توسعه مناطق هشتگانه استان دعوت کرد و موفق به عقد 23 قرارداد با این مؤسسه‌های اقتصادی شد.
رزم حسینی افزود: معین‌های اقتصادی نیز برنامه‌هایی برای توسعه اشتغال استان دارند و در این زمینه منابع خوبی در اختیار است و می‌توان از آنها برای چند برابر کردن تسهیلات خود اشتغالی استفاده کرد.
**پررنگ شدن مسئولیت های اجتماعی بخش خصوصی
این اقدامات ضربتی مبتنی بر برنامه ریزی حساب شده تیم مدیریت اقتصادی دولت تدبیر در کرمان که ثمرات ملموس ان این روزها در تقویت مسئولیت اجتماعی کارخانجات و بنیادهای بخش خصوصی بخوبی آشکار شده است ، واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری را بر آن داشت تا در نامه ای به روحانی ، ابتکارات و برنامه ریزی استاندار کرمان در چارچوب اقتصاد مقاومتی را مثبت ارزیابی کند و در این خصوص پیشنهاد داد تا این اقدامات به عنوان الگو به سایر استانها معرفی شود.
براساس این گزارش رئیس جمهوری با پذیرش این پیشنهاد دستور داد هر اقدام مناسبی که در استان کرمان انجام شده است ، را به عنوان الگو به سایر استانداران برای اجرا ابلاغ شود.
متن نامه واعظی به رئیس جمهوری به این شرح است :
جناب اقای رئیس جمهور
باسلام
جناب آقای مهندس رزم حسینی با ابتکارات و برنامه ریزی خوبی که کرده اند ، توانسته اند با همکاری بخش خصوصی و همدلی همه نهادهاو ارگان ها فعالیت های عمرانی در سراسر استان ایجاد کنند.در چندین سفری که اینجانب در سال های گذشته به کرمان داشتم شاهد این تحول بودم .تورق برنامه هاو فعالیت های استان کرمان و رهنمودهای حضرتعالی می تواند الگویی برای دیگر استانها باشد .
این گزارش حاکیست ، رئیس جمهوری هم این پیشنهاد را پذیرفت و در پی نوشتی ، دستور داد' هر اقدام مناسبی که در استان کرمان انجام شده است ،به عنوان الگوی به سایر استانداران برای اجرا ابلاغ شود'.
البته ناگفته نماند که خمیرمایه همه این اقدامات برشمرده شده که در قالب زمینه های این توفیق آورده شد ،در پرتو تشریک مساعی همه ارکان حکومتی در این استان با امضای منشور همدلی و متعاقب آن شکل گیری طرح مثلث توسعه اقتصادی با محوریت ولایت نیز انسجام و وحدت و یکدلی خاصی را طی مدت چهار سال گذشته در این استان رقم زد.
بدون شک در طول چهارسال پیش روی دولت دوازدهم استمرار و تکمیل زمینه فعالیت‌های مختلف پدید آمده در جای جای استان کرمان با اولویت بخشی به مولفه بازاریابی و مهیا نمودن زمینه صادرات ضمن اینکه می‌تواند به کاهش ملموس بیکاری در این استان پهناور بینجامد قطعا تولیدات این مناطق می‌تواند به نوبه خود سهم والایی در تقویت بنیه اقتصادی کشور و افزودن بر نشاط فضای کار ایجاد شده داشته باشد.
*بهنام احمدی /مدیر ایرنا در استان کرمان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۹۱۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به ظرفیت دستگاه قضا در حمایت از تولید و پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: بخشی از مشکلات و موانع در مسیر سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم در بخش‌هایی، چون صنعت، گردشگری، کشاورزی و ... قابل شناسایی است و برنامه‌ریزی برای رفع آن امکان پذیر است.
حجت الاسلام اسداله جعفری از رسیدگی مساله محور به مشکلات تولید و اقتصاد در این ستاد خبر داد و افزود: پیش از این در بیشتر مواقع، رفع مشکلات واحد‌های تولیدی و فعالان اقتصادی در ستاد اقتصاد مقاومتی به شکل موردی و مصداقی بود، اما مصوبه جدید اعضای ستاد به این نحو است که مشکلات و موانع به صورت مسأله محور بررسی شود چرا که با برطرف شدن یک مانع به شکل ریشه‌ای و کامل، ممکن است مشکلات چند واحد تولیدی در این خصوص، همزمان برطرف شود.

دیگر خبرها

  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی متفاوت ایران در 10 سال آینده
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟