Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز مجتبی خالدی گفت: زائران مراسم اربعین به علل مختلف از جمله تصادفات رانندگی، مسمومیت، بیماری های قلبی و تنفسی و مشکلات فیزیکی به مراکز درمانی و پایگاه های اورژانس در داخل کشور و مراکز درمانی در خاک عراق مراجعه داشته اند که جزئیات هر یک از این موارد به تفکیک در روزهای آینده اعلام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: بیش از 800 آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در استان هایی که محل تردد زائران اربعین است، مستقر هستند، در مناطق مرزی به فاصله هر 10 کیلومتر آمبولانس های اورژانس 115 حضور دارند و تعدادی آمبولانس نیز برای خدمات رسانی در مرز خسروی آماده شده بودند که به دلیل باز نبودن مرز، این آمبولانس ها به مسیرهای تردد زائران در استان کرمانشاه و استان های همجوار منتقل شدند.
سخنگوی اورژانس کشور گفت: از زمان شروع حرکت زوار اربعین تا امروز شاهد چند حادثه تصادف برای زائران بودیم که تعدادی از هموطنان در این حوادث فوت کردند یا مصدوم شدند؛ مهمترین این حوادث، سانحه واژگونی اتوبوس زائران تهران در منطقه حله عراق بود که 33 نفر مصدوم شدند، یک مورد تصادف ون با اتوبوس، یک مورد تصادف ون با ون و یک مورد تصادف ون با مینی بوس نیز در روزهای گذشته رخ داد.

یک فوتی در آخرین حادثه تصادف زائران
وی افزود: آخرین حادثه تصادف نیز ساعت 5 و 35 دقیقه صبح امروز پنجشنبه برای اتوبوس زائرانی که در مسیر بازگشت از عراق در جاده اراک به تهران بعد از شهرک جدید امیرکبیر بودند، رخ داد که به علت انحراف اتوبوس هشت مصدوم و یک نفر فوتی داشت.
خالدی درباره وضعیت بهداشتی و بیماری های واگیر در عراق گفت: با حضور کارشناسان بهداشت از ایران در خاک عراق به وضعیت بهداشتی موکب ها، محل های اسکان و مراکز تهیه و توزیع غذا نظارت بیشتری می شود و به جز موارد تک گیر و محدود، گزارش خاصی از موارد قابل توجه مسمومیت غذایی در بین زائران ارائه نشده است.
وی افزود: نکته مثبتی که در مراسم اربعین وجود دارد این است افرادی که در سال های گذشته در این مراسم شرکت کرده اند، تجربه کافی دارند، آموزش دیده اند و مسائل بهداشتی را از نظر بهداشت آب و غذا رعایت می کنند.
سخنگوی اورژانس کشور گفت: طبق توصیه وزارت بهداشت، از آنجایی که مراسم اربعین یک راهپیمایی پیوسته است باید زائران در طول راهپیمایی اصول بهداشتی را رعایت کنند؛ به عنوان مثال هر جا که امکانش فراهم است، به طور مستمر دست های خود را با آب و صابون بشویند و از مصرف غذاهای مانده یا کنسروهایی که امکان جوشاندن آن را ندارند، خودداری کنند.
وی افزود: زائران بهتر است غذای ساده بخورند، مصرف غذاهای چرب به خصوص برای افرادی که سابقه بیماری دارند، نگران کننده است، افراد بیمار مثل بیماران دیابتی یا قلبی حتما داروهای خود را همراه داشته باشند زیرا ممکن است در مسیر دسترسی به داروهای موردنظر امکانپذیر نباشد و اگر دچار ناراحتی شدند حتما به مراکز اورژانس و مراکز درمانی مراجعه کنند تا بیماری آنها تشدید نشود.

گزارشی از وبا نداریم
خالدی در پاسخ به این پرسش که آیا مواردی از بیماری وبا در عراق بوده است یا خیر گفت: در مورد بیماری وبا در داخل کشور هیچ موردی نداریم، در خاک عراق نیز تاکنون مورد ثابت شده انتقال این بیماری به زائران ایرانی گزارش نشده و ممکن است مواردی از بیماری های گوارشی یا اسهال بوده باشد اما هر اسهالی وبا نیست.
وی افزود: در مورد بیماری های تنفسی نیز افرادی که سابقه بیماری تنفسی مانند آسم دارند، ممکن است در اثر آلودگی هوا و گرد و غبار دچار حمله شوند، مواردی نیز از حمله های آسم گزارش شده که البته تک گیر بوده و مشکل عمومی نبوده است.

عوارض آلودگی هوا در داخل و خارج کشور
سخنگوی اورژانس کشور اضافه کرد: در روزهای گذشته شاهد افزایش آلودگی هوا به خصوص ریزگردها در مناطق غربی و جنوب غرب کشور و جنوب عراق بوده ایم که البته بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی انتظار داریم از فردا با جریان باد این نوع آلودگی ها کمتر شود.
وی گفت: در تهران نیز از هفته گذشته شاهد افزایش آلودگی هوا بودیم و آلودگی هوا در روزهای گذشته در برخی شهرها از جمله تهران در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس بود. البته بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی انتظار داریم از فردا با افزایش جریان باد، میزان آلودگی هوا در تهران نیز کاهش یابد.
خالدی افزود: در تهران مهمترین آلاینده های هوا آلودگی های گازی مانند CO، CO2 و S02 است و توصیه وزارت بهداشت این است که سالمندان و کودکانی که سابقه بیماری دارند و حساس هستند تا جای ممکن از تردد در فضای باز خودداری کنند و همه افراد نیز با مصرف غذاهای کم چرب، مصرف آب و مایعات فراوان به خصوص شیر از عوارض آلودگی هوا بکاهند.

آماده باش اورژانس در تهران و شهرهای بزرگ
سخنگوی اورژانس کشور گفت: در مراسم اربعین مطابق سال های گذشته در تهران و شهرهای بزرگ نیز افرادی که نتوانسته اند به مراسم راهپیمایی اربعین بروند، در شهرهای خود به سمت زیارتگاه ها حرکت می کنند.
خالدی افزود: به همین علت بر اساس دستورالعمل های ابلاغ شده در این شهرها نیز اورژانس کشور و مراکز درمانی از امروز تا پس فردا در حالت آماده باش هستند و به عنوان مثال امروز (اربعین) 45 دستگاه آمبولانس از میدان امام حسین (ع) تا آرامگاه شاه عبدالعظم در شهر ری در مسیر حرکت عزاداران حسینی مستقر می شوند.

ایرنا

700

زائران اربعین اربعین مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور مراجعه زائران به مراکز درمانی وبا عوارض آلودگی هوا آماده باش اورژانس

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۱۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید مجید میراحمدی، معاون انتظامی و امنیتی وزیر کشور امروز (دوشنبه) در جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) اظهار داشت: تجارت مرزی در ایام اربعین یک دقیقه هم نباید قطع شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی برای اتباع غیر ایرانی برای ورود و خروج از ایران به عراق نباید خارج از ستاد اربعین اتخاذ شود، گفت: آمار‌های ورود و خروج اتباع پاکستانی در سفر به عراق متناقض است، اما هر گونه تصمیم‌گیری یا صدور روادید برای آنان به دلیل گرمای بیش از حد هوا و ازدحام جمعیت باید خارج از استان خوزستان انجام شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: گذرنامه عبور اتباع از ایران باید از مبدا در اختیار آنان قرار گیرد تا از مشکلات بعدی در ایران جلوگیری شود. نمونه‌های گذرنامه اتباع در وزارت کشور مشخص و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

میراحمدی با اشاره به ۵۲ محور در توافقات انجام شده در جلسه با نمایندگان عراق، ادامه داد: عزت و تامین امنیت و حفاظت از سلامتی زائرین ایرانی از اهداف ما در سال‌های قبل بود؛ که امسال نیز این اهداف دنبال می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین یادآور شد: به دلیل کمبود منابع مجبوریم بر اساس اولویت‌ها و پروژه‌های اصلی اقدام کنیم.   مهمترین اقدام شناسایی و رفع گره‌های ترافیکی مسیر اربعین است.

میراحمدی مبلغ پارک خودرو‌ها در پارکینگ‌های منتهی به مرز‌های خروجی کشور در ایام اربعین را روزانه ۳۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: این مبلغ، سقف مبلغ خواهد بود و سازمان شهرداری‌ها مسئولیت اجرای این مصوبه را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه جلسات قرارگاه مشترک اربعین  استان‌ها با حضور نمایندگان عراقی برگزار خواهد شد، ادامه داد: طرف عراقی بودجه خوبی برای نصب دوربین و کنترل مرز‌ها و عبور و مرور زائران اربعین اختصاص داده است و استانداران نیز در جریان تصمیمات این ستاد قرار می‌گیرند.

میراحمدی به نرخ ارز اربعین اشاره کرد و گفت: قیمت دینار عراق که توسط بانک مرکزی برای اربعین اعلام می‌شود، متفاوت از ضوابط ارزی است که به تجار و بازرگانان تخصیص پیدا می‌کند. این ارز باید در چهارچوب ساز و کار کنترلی تعیین وضعیت شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین از توافق با طرف عراقی برای عبور کامیون‌های ترانزیت خبر داد و افزود: برای انتقال تجهیزات به عراق باید از کامیون‌های با پلاک ترانزیت استفاده شود. طرف عراقی پذیرفته است که مبلغ مربوط به کاپوتاژ را از رانندگان کامیون ایرانی در ایام اربعین دریافت نکند و برای تردد رایگان تریلی‌ها و کامیون‌های بخش خصوصی نیز باید با طرف عراقی مذاکره کنیم.

وی ادامه داد: پلیس راهور به مدت یک ماه از ۲۰ محرم تا ۱۵ صفر بر مبنای قوانین و مقررات و تاییدیه سه برگی اجازه تردد کامیون‌های حامل بار را صادر می‌کند.

میراحمدی در تشریح جزئیات ۵۲ محور توافق با طرف عراقی، افزود: طرف عراقی با همه آنها به جز موضوع اتوبوس‌های اربعین موافقت کرد. محور‌های توافقات برای روسای کمیته‌های ستاد اربعین ارسال می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر اینکه جلسات هماهنگی ستاد اربعین با طرف عراقی ادامه داد، گفت: از وزیر امور خارجه خواستیم ما را در مذاکرات بیشتر با طرف عراقی همراهی کند. عزت زائران برای ما اهمیت زیادی دارد. امنیت، سهولت و سلامت از اهداف اربعین سال گذشته بود امسال نیز دو هدف عزت و معنویت را به این اهداف اضافه می‌کنیم.

وی تأکید کرد: عزتمندی زائران ایرانیِ اربعین نباید تحت الشعاع گران شدن دینار عراق قرار بگیرد؛ به همین منظور اگر از دوازدهم ماه صفر به بعد هیچ خدماتی از طرف دستگاه‌های دست‌اندرکار در امر اربعین به زائران ایرانی داده نشود، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود، زیرا موکب‌ها به اندازه کافی به زائران خدمات رسانی خواهند کرد.

وی با انتقاد از سازمان حج و زیارت در موضوع اربعین، این سازمان را مسئول برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی دانست و گفت: با توجه به روندی که سازمان حج و زیارت در پیش گرفته است به نظر می‌رسد ایام اربعین، ایام استراحت دوستان است در حالی که تمامی خدمات تحت مدیریت این سازمان از جمله آشپزخانه‌ها و سایر امکانات باید در اختیار ستاد اربعین و زائران حسینی قرار بگیرد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: مسأله اربعین موضوع بسیار بزرگ و با اهمیتی است که باید با مشارکت همه دستگاه‌ها انجام شود. اقشار مستضعف و کم درآمد به دلیل فقر نمی‌توانند غیر از ایام اربعین به زیارت عتبات عالیات بروند، بنابراین بر همه اعضای ستاد اربعین فرض است که بهترین خدمات را به این عزیزان ارائه دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • ارز مسافرتی برای زائران اربعین پیش بینی شده است
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • ارز مسافرتی زائران اربعین پیش بینی شده است
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • ثبت ۶ هزار مراجعه به مراکز مشاوره پلیس سمنان
  • کاهش ۸ درصدی مراجعین نزاع در استان اردبیل
  • حوادث هفته گذشته کشور ۱۶۹ کشته و ۳۰۰۰ مصدوم داشت
  • کاهش تعداد مراجعین ناشی از نزاع به پزشکی قانونی اردبیل
  • مراجعه ۱۳ هزار اردبیلی با ادعای نزاع به مراکز پزشکی قانونی