Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@19:03:52 GMT

نصب کاشی ماندگار بر سردر خانه‌های مشاهیر اصفهان

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۲۴۴۴

نصب کاشی ماندگار بر سردر خانه‌های مشاهیر اصفهان

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور از نصب کاشی های ماندگار بر سردر خانه های مشاهیر اصفهان خبر داد.

فرهاد نظری در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: ایدۀ نصب کاشی های ماندگار بر سردر خانه های مفاخر یا مشاهیر کشورمان که در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری، علمی و دیگر زمینه ها مطرح بوده اند، به پاس خدماتی است که از سوی این اشخاص انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح «کاشی ماندگار» بر اساس وظایف سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری جهت حفظ میراث فرهنگی ناملموس و معنوی ایران، وظیفه شناسایی و معرفی محل سکونت هنرمندان، اهالی فرهنگ، علم و دین را بر عهده دارد.

وی افزود: شخصیت‌هایی که مشمول این طرح می شوند شامل چهره های ماندگار، شاخص و تاثیرگذار در یک رشته فرهنگی و هنری هستند که در دوره فعالیت خود مرزهای جدیدی در فرهنگ کشور ترسیم کرده یا در جهت حفظ و حراست از یک یا چند حوزه میراث هنری، فرهنگی و معنوی ایران تلاش کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از نقاط دنیا به طریقی مانند نصب پرچم بر روی خانه های این مفاخر، از آنها تقدیر می کنند عنوان کرد: اما ما این تکریم را با نصب کاشی ماندگار بر سردر خانه های این مفاخر و مشاهیر انجام می دهیم چراکه کاشی ریشه در فرهنگ ما دارد و در گذشته نیز به پلاک خانه ها کاشی می گفتند و انتخاب واژۀ ماندگار نیز به این دلیل است که به یک فرد ماندگار تعلق دارد.

نظری با اشاره به اینکه نصب کاشی ماندگار بر سردر خانه های مفاخر شهرهای سایر استانها ازجمله شهرهای همدان، رشت و خراسان نیز اجرا شده است، تصریح کرد: ما به ادارات کل استان ها گفته ایم که آنها نیز شورایی داشته باشند شامل نمایندۀ اداره کل ارشاد و برخی افراد دیگر که مفاخر شهرشان را به ما معرفی کنند، چراکه بسیاری از این مفاخر چهره های ملی و جهانی هستند ولی چون محل زندگی آنها شهرهای مختلف ایران است ما کاشی را به ادارات کل میراث فرهنگی استان ها می فرستیم و آنها آن را نصب می کنند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دربارۀ چگونگی انتخاب این مفاخر برای نصب کاشی ماندگار بر سردر خانه های آنها گفت: ما در دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، کمیته ای داریم که نام مفاخر و مشاهیر را در آن کمیته مطرح و بررسی می کنیم و در مواردی که نیاز باشد از انجمن مفاخر فرهنگی نیز استعلام می کنیم.

فرهاد نظری با تأکید بر اینکه اصفهان شهر مفاخر است و باید کاشی های ماندگار بسیاری بر سردر خانه های این شهر نصب شود، ادامه داد: تا الان کاشی ماندگاری در اصفهان نصب نشده اما قطعاً در شرف اقدام است.

گفتنی است، تاکنون تعداد ۵۷ کاشی ماندگار بر سردر خانه های مفاخر کشور نصب شده است که در گام اول با نصب کاشی ماندگار بر سردر خانۀ «ایران درّودی» نقاش شهیر ایران صورت گرفت؛ در ادامه نیز کاشی ماندگار بر سردر خانه های «محمود دولت آبادی» نویسنده، «نجف دریابندری/ فهیمه راستکار» مترجم و نویسنده، «جواد مجابی» روزنامه نگار، شاعر و نویسنده، «محمدعلی سپانلو» شاعر، «احمد شاملو» شاعر، «محمدرضا شفیعی کدکنی» نویسنده و شاعر، «شهرام ناظری» موسیقی­دان، «قیصر­ امین ­پور» شاعر، «ایرج افشار» ایران­شناس، «صادق آئینه­ وند» پژوهشگر، «احمد عزیزی» شاعر، «ناصر تقوایی» فیلمساز، «منوچهر ستوده» ایران­شناس، «کیانوش عیاری» کارگردان، «مهدی محقق/ نوش آفرین انصاری» پژوهشگر، «مهدی اخوان­ ثالث» شاعر، «نیما یوشیج» شاعر، «هوشنگ ابتهاج» شاعر، «جلال آل ­احمد/ سیمین دانشور» نویسنده، «ژازه تباتبایی» نقاش، «معصومه سیحون» نقاش، «جمشید مشایخی» بازیگر، «داوود رشیدی» بازیگر، «عزت­ الله انتظامی» بازیگر، «مشفق کاشانی» شاعر، موسیقی­دان «کامکارها»، «کیخسرو پورناظری» نوازندۀ تنبور، «محمدرضا شجریان» موسیقی ­دان، «ژاله آموزگار» پژوهشگر، «عبدالحسین زرین­ کوب/ قمر آریان» نویسنده، «مصطفی ملکیان» فیلسوف، «سید عبداللّه انوار» مترجم، «میرجلال­ الدین کزازی» نویسنده، «محمّدعلی اسلامی ندوشن» پژوهشگر، «شیرین بیانی» پژوهشگر، «اصغر فرهادی» فیلمساز، «بابک احمدی» پژوهشگر، «مسعود کیمیایی» فیلمساز، «عباس کیارستمی» فیلمساز، «بهمن و اردشیر محصص» نقاش، «نورالدین زرین­ کلک» انیماتور، «حسین کاظمی» نقاش، «هوشنگ پزشک­ نیا» نقاش، «آربی آوانسیان» کارگردان، «پرویز تناولی» نقاش، «محمّد قاضی» نویسنده، «بدیع­ الزمان فروزانفر» فرهنگ­ نویس، «علی­ اکبر دهخدا» ادیب، «محّمد معین» ادیب، «مرتضی ممیز» گرافیست، «محمّد احصایی» گرافیست، «قباد شیوا» گرافیست، «رضا عابدینی» گرافیست، «ابراهیم حقیقی» گرافیست، «لوریس چکناواریان» پژوهشگر، «احمد مهدوی دامغانی» آهنگساز نصب شده است./

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۲۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از بزرگان فرهنگی فرصتی برای اعتلای فرهنگ است

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر دریایی پیش از ظهر جمعه در اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر که در مجتمع امیرنظام گروسی برگزار شد، اظهار کرد: مردم قدرشناس کردستان در طول تاریخ نشان دادند احترام خاصی برای مشاهیر خود قائل هستند و این مشاهیر تاریخ این دیار و مرز و بوم هستند.

وی افزود: تجلیل از بزرگان فرهنگی فرصتی مغتنم برای اعتلای فرهنگی آن منطقه است و آشنایی با مشاهیر سهم ویژه ای در هویت بخشی جامعه دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اضافه کرد: امروز در مواجهه با فرهنگ جامعه سازی و هویت قومی و ملی اهمیت ویژه‌ای دارد و این مشاهیر ارتباط ویژه ای با هویت یک ملت دارد.

وی بر لزوم اجرای برنامه‌های فرهنگی و ملی اشاره کرد و ابراز داشت: برگزاری مراسمات فرهنگی و هنری و بزرگ‌داشت برای مشاهیر و کسانی که بخشی از تاریخ و فرهنگ این جامعه هستند نشان از درک و فهم و اخلاق زیبایی است که اسلام به ما آموخته است.

حفظ دستاوردهای بزرگان ضروری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ابراز کرد: افراد بزرگی همچون امیر نظام گروسی همچون ستارگانی هستند که بر تارک این سرزمین می‌درخشند و حفظ دستاوردهای این بزرگان ضروری است.

وی اعلام کرد: حفظ و صیانت از این دستاوردها ضروری است و آثار این بزرگان باید در اختیار نسل‌های آینده قرار بگیرد.

دریایی کردستان را یک استان فرهنگی دانست و عنوان کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب استان کردستان یک استان فرهنگی است و این به جهت غنای فرهنگی این منطقه و توانمندی بزرگان این سرزمین است.

وی به شخصیت امیر نظام اشاره کرد و بیان کرد: امیر نظام گروسی از شخصیت‌های بزرگی بودند که از سن ۷ سالگی به دلیل بلوغ و نبوغی که داشت علوم زیادی را کسب کرد.

امیر نظام گروسی ادیب و خطیب هنرمندی بوده است

وی ابراز کرد: کسی که علاوه بر شخصیت سیاسی و نظامی یک ادیب و خطیب و یک هنرمند بزرگ بوده و نام ایشان همواره در تاریخ ایران اسلامی می‌درخشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: امیرنظام گروسی از بزرگ مردانی است که به درستکاری معروف بوده و مورد توجه مقام اول مملکت و مردم بوده و این یک لطف الهی است که یک فرد بتواند مورد توجه همگان قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: امیر نظام مدتی در غرب زندگی کرد اما هرگز مجذوب زرق و برق آن نشد و این نشان از اصالت این فرد دارد و این بزرگ مرد آثار ادبی فراوانی داشته است.

دریایی تاکید کرد: اقدامات مهمی که امیر نظام گروسی برای ایران اسلامی انجام داده است و خدماتی که برای این مرز و بوم داشته نشان از شخصیت بالای این مرد دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: نگاه ما به قضیه فرهنگ و هنر کاریکاتوری نیست که یک بخش را برجسته و یک بخش را کمرنگ جلوه دهیم بلکه یک نگاه متواضع داریم.

وی اعلام کرد: سال گذشته برنامه‌های فرهنگی و هنری بسیاری در سطح استان برگزار شد و سعی داریم تا این برنامه‌ها تداوم داشته باشد.

دریایی خاطر نشان کرد: تلاش داریم تا برنامه‌های فرهنگی و هنری با محوریت معرفی مشاهیر استان کردستان برگزار شود و در همین راستا جشنواره بزرگ است مستوره اردلان نیز برگزار خواهد شد.

کد خبر 6095614

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تجلیل از مشاهیر، موجب اعتلای فرهنگی و هنری می شود
  • تجلیل از بزرگان فرهنگی فرصتی برای اعتلای فرهنگ است
  • آنچه در جلسه شورای عالی باغ مشاهیر اصفهان گذشت
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • روند ۴۰ پروژه شاخص شهر را به‌صورت جزئی بررسی می‌کنم
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • نظامی گنجوی شاعر شهیر تفرشی
  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد
  • بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه