Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - رییس سابق سازمان جاسوسی ایالات متحده در حالی کاهش قیمت نفت را راهکاری برای زمینگیر کردن اقتصاد ایران عنوان می کند که معادلات اخیر بین تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک نشان از افزایش قیمت طلای سیاه دارد. این در حالی است که میزان وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی نسبت به برخی کشورهای تولیدکننده نفت، کمتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سویی دیگر اظهارنظرهای اخیر مقامات کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید نفت، افزایش بیشتر قیمت نفت را نوید می دهد. به این چیدمان می توان تحولات اخیر عربستان و تکانه هایی در معادلات سیاسی خاورمیانه را نیز اضافه کرد.

به گفته کارشناسان بین المللی نفت  می توان گفت قیمت طلای سیاه بر خلاف آنچه از سوی برخی رسانه های خارجی مطرح می‌شود، روند به افزایشی در پیش دارد. صحت این گفته را می توان در خروجی روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه سال جاری پایگاه اینترنتی دبیرخانه اوپک جست و جو کرد؛ به این ترتیب که بر اساس گزارش این دبیرخانه در تاریخ مذکور  قیمت سبد نفتی اوپک به ۶۱ دلار و پنج سنت برای هر بشکه رسید. این در حالی است که قیمت سبد نفتی اوپک روز جمعه هفته گذشته (۱۲ آبان ماه) ۵۹ دلار و ۱۵ سنت بود. به نظر می رسد موج دستگیری شاهزادگان و مسئولان سعودی در آغاز هفته جاری، از جمله دلایل جهش قیمت نفت در بازارهای جهانی به شمار می‌آید. از طرفی  اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد خود را از مقدار رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۱۸ میلادی با ۸۰ هزار بشکه افزایش به یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه رساند. با این همه، این نهاد در گزارش ماهانه خود برآورد مقدار رشد تقاضای روزانه نفت در سال ۲۰۱۷ میلادی را کاهش داد و آن را با ۴۰ هزار بشکه کاهش به یک میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه رساند. پیش از این، دیگر نهادهای ناظر بر بازار نفت ، از جمله سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، برآورد خود را از رشد تقاضای نفت جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش داده بودند.

وقتی پای جنگ در میان باشد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش «دورنمای نفت ۲۰۱۷» اعلام کرد که تقاضای جهانی برای نفت خام تولیدی اعضای این نهاد در ۲ سال آینده رشدی کمتر از انتظار دارد، زیرا رشد قیمت نفت به دلیل کاهش تولید نفت این سازمان و متحدان آن، سبب رشد تولید دیگر تولیدکنندگان می‌شود. البته ضمن چنین پیش بینی شاهد شرایط متفاوت دیگری هستیم. به این معنا که با توجه به ناآرامی های خاورمیانه و در راس آن عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت می توان پیش بینی کرد که در صورت بروز جنگ، قیمت نفت می تواند به سرعت در سربالایی رشد قرار گیرد.

اوپک همچنین در گزارش دورنمای نفت ۲۰۱۷ خود اعلام کرد افزایش تمایل به خودروهای برقی می‌تواند سبب شود رشد تقاضای خودروهای برقی در سال ۲۰۳۰ میلادی متوقف شود و دورنمای بلند مدت این سازمان را به چالش بکشد. در همین راستا محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک، در مقدمه گزارش یاد شده، گفت: روشن است که این تعهد بزرگ به کاهش تولید نقشی مهم در فرایند بازگشت توازن به بازار نفت در سال جاری میلادی داشته است.

چشم انداز بازار نفت 

طبق گزارش اخیر اوپک، تقاضا برای نفت خام تولیدی این سازمان در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که نسبت به برآوردهای گزارش پارسال پایین‌تر است. اوپک همچنین برآورد خود را درباره رشد تولید نفت خام شیل بالا برد و رشد قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ و استمرار رشد تقاضا را مهمترین دلیل این افزایش تولید ذکر کرد.

طبق گزارش این سازمان، عرضه جهانی نفت خام شیل در سال ۲۰۲۰ میلادی به هفت میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۳۰ میلادی به ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه در روز می‌رسد، زیرا کشورهایی همچون آرژانتین و روسیه نیز همچون کشورهای آمریکای شمالی جمع تولیدکنندگان نفت شیل ملحق می‌شوند. اوپک همچنین برآورد رشد تقاضای نفت را در میان مدت افزایش داد و اعلام کرد تا سال ۲۰۲۲ میلادی تقاضای روزانه نفت به ۱۰۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۳۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد

به گزارش قدس آنلاین، جمال میرزایی اظهار داشت: کمبودی در عرضه تایرهایی با رینگ های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایرها به میزان کافی در بازار موجود است.

وی افزود: مشاهده های میدانی نشان می دهد که تقاضا نسبت به رینگ های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایرهای سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل ، انرژی و سایر عوامل و نهاده های تولیدی و براساس اخذ مجوزهای قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان‌ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • گزارش سازمان جهانی هواشناسی در خصوص وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد