Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-27@23:04:15 GMT

ضرورت ایجاد سرمایه گذاری مشترک

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۶۸۹۰

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی گفت: برای هرگونه فعالیت تجاری مشترک نیاز به سرمایه گذاری طرف خارجی وجود دارد و مذاکرات با شرکت چانگان باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ مهدی جمالی در دیدار قائم مقام کمیته توسعه اقتصادی صنایع شهر چونگ چینگ از کشور چین گفت: به نظر می رسد هر دو شرکت چانگان و سایپا تصمیم استراتژیکی برای همکاری گرفته کرده اند و دولت ایران از این همکاری حمایت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود : توضیحاتی که معاون کمیته اطلاعات اقتصادی شهر چونگ چینگ ارائه داد ، نشان دهنده این است که این موضوع جزء سیاست های دولت چین و منطقه چونگ چینگ نیز است که از این همکاری حمایت خواهند کرد.
جمالی گفت: 40 درصد از بازار خودروی ایران متعلق به گروه سایپاست و برنامه این گروه خودروساز برای سال 2025 افزایش ظرفیت تولید به دو برابر ظرفیت فعلی است.
در حال حاضر تولید گروه سایپا نزدیک به 700 هزار دستگاه در سال است و 6 سال آینده این ظرفیت به 1 میلیون و 500 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل سایپا تصریح کرد : سیاست گروه سایپا در افزایش تولید ، این است که 50 درصد از محصولات با برند گروه سایپا تولید شود و 50 درصد بقیه را در مشارکت با شرکای خارجی به تولید برسانیم.
وی افزود : در حال حاضر شرکت سیتروئن اولین شریک خارجی گروه سایپاست و نزدیک به 300 هزار دستگاه از تولیدات گروه سایپا، به محصولات سیتروئن اختصاص داده شده است.
جمالی گفت: با شرکت رنو هم از گذشته شراکت تجاری داشته ایم و نزدیک به 200 هزار دستگاه از تولیدات گروه سایپا، به شرکت رنو اختصاص یافته است.
همچنین با شرکت برلیانس چین هم برای تشکیل شرکت مشترک مذاکره کرده ایم.
وی افزود: در برنامه هایمان شرکت چانگان به عنوان شریک جدی گروه سایپا تلقی می شود و در حال حاضر محصول CS35 چانگان در ایران تولید می شود و برنامه ریزی سایپا برای تولیدات چانگان، اختصاص ظرفیت حداقل 200 هزار دستگاه طی سه سال آینده است.
مدیر عامل گروه سایپا گفت: با توجه به ظرفیت بازار خودروی کشورمان و حضور خوب خودرویCS35 در بازار ایران و در صورت حمایت دولت چین و تحقق پیشنهاد های گروه سایپا در زمینه همکاری بیشتر با چانگان، ظرفیت های تولیدی مناسبی را در اختیار چانگان قرار خواهیم داد.
جمالی گفت: مدل همکاری با سیتروئن را می توانیم با شرکت چانگان به اجرا بگذاریم و مذاکرات با شرکت چانگان باید با جدیت بیشتری صورت گیرد به دلیل اینکه تقاضاهای زیادی برای سرمایه گذاری مشترک با سایپا وجود دارد چراکه ایران از بازار مطمئنی برخوردار است.
وی افزود: البته سایپا با چانگان مذاکرات خوبی را انجام داده است و از روند مذاکرات رضایت دارم اما انتظار دارم این مذاکرات سرعت بیشتری بگیرد.
مدیرعامل گروه سایپا گفت: امیدوارم در مذاکرات جدید با چانگان بتوانیم به سرعت به سوی تشکیل جوینت ونچر پیش برویم چراکه دولت جمهوری اسلامی ایران این روش از سرمایه گذاری مشترک را در تولید خودرو در دستور کار دارد.
در ادامه یانگ لی کی یونگ، قائم مقام کمیته توسعه اقتصادی صنایع شهر چونگ چینگ نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در سایپا گفت: گروه سایپا یکی از خودروسازان مهم کشور ایران است که توانسته با تولیدات خود سهم خوبی از بازار این کشور را به خود اختصاص دهد.
وی افزود: شرکت چانگان هم در شراکت با خودروسازان برتر دنیا و با بهره گیری از دانش و تکنولوژی روز دنیا توانسته است محصولات متنوعی تولید و به بازار چین و سایر کشورها عرضه کند.
یونگ تاکید کرد: چانگان در کشور ایران هم با همکاری سایپا توانسته خودروی CS35 را تولید و عرضه کند که مورد استقبال بازار هم قرار گرفته است و در نظر داریم محصولات جدید دیگری نیز با مشارکت سایپا تولید و عرضه کنیم.
وی افزود: نکته مهمی که در شراکت با سایپا مد نظر است نحوه انتقال قطعات از چین به ایران است و باید به نحوی باشد که بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه، سفارش را به سایپا جهت تولید محصول عرضه کنیم و بر همین اساس پیشنهاداتی را به سایپا ارائه کرده ایم.
قائم مقام کمیته توسعه اقتصادی صنایع شهر چونگ چینگ گفت: این آمادگی از جانب شرکت چانگان و مقامات شهر چونگ چینگ وجود دارد که با همراهی دولت چین این برنامه اجرا شود و علاوه بر قطعات خودرو، در روند مبادلات کالا بین دو کشور تاثیر مهمی خواهد گذاشت.
یونگ تاکید کرد: در خصوص ایجاد شرکت مشترک بین سایپا و چانگان هم تلاش خواهیم کرد که شرایط لازم جهت ایجاد شرکت مشترک با سرعت بیشتری انجام شود و دو طرف بتوانند در یک شرایط مناسب همکاری های خود را گسترش دهند.

­آمادگی کامل سایپا برای ارائه خدمات امدادی در بازگشت زائرین
مدیرعامل امدادخودرو سایپا هم در ادامه بازدید از پایگاه های ثابت و سیار امداد خودرو سایپا ، بر خدمات رسانی به همه مسافران کربلای معلی تاکید کرد.
به گزارش سایپانیوز ، بهزاد پناهی گفت : به منظور آرامش خاطر دارندگان خودروهای سواری گروه سایپا ، خدمات امدادی به مسافران کربلا معلی تا 23 آبان به صورت رایگان اجرا خواهد شد و ناوگان امدادی در آمادگی کامل جهت خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی در سراسر ایران هستند.
پناهی که در بازدید از پایگاه ها و نمایندگی های شبانه روزی گروه سایپا در مرزهای غربی سخن می گفت، تاکید کرد: طرح خدمات و امداد اربعین بسیار اهمیت دارد و شرکت امداد خودرو سایپا، امداد گران، نمایندگی های کشیک ثابت و سیار و انجمن های صنفی مجاز سایپا به خوبی به وظایف خود عمل می کنند و آمادگی لازم را برای ارائه خدمات امدادی در بازگشت به تمامی مسافران کربلا خواهند داشت.
مدیرعامل امدادخودرو سایپا با ابراز رضایت از ارائه خدمات امدادی به مسافران اربعین حسینی، رضایت و خشنودی مسافران کربلا را از اهداف اصلی طرح خدمات و امداد اربعین سایپا اعلام کرد که با جدیت و تلاش های شبکه خدماتی سایپا این هدف محقق شده است.
پناهی در ادامه به زائران توصیه کرد: در بازگشت از کربلای معلی حتما با صبر و حوصله رانندگی کنند و به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توجه ویژه ای داشته باشند و در صورت نیاز به خدمات و امداد در هر ساعت از شبانه روز با شماره 096550 تماس بگیرند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۶۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد

یک کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس راهکار تحقق شعار سال در مناطق آزادی تجاری - صنعتی را بازنگری در اهداف، سازوکار تأمین منابع و ایجاد زیرساخت‌های مناسب عنوان کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسام محمدی‌ فر کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص نقش مناطق آزاد در راستای تحقق شعار سال گفت: یکی از اهداف ایجاد مناطق آزاد، تولید و صادرات است، امری که با ایجاد زیر ساخت‌های مناسب فرایند‌های آن تسهیل خواهد شد.

وی افزود: اما به‌مرورزمان بنا به دلایلی از جمله شیوه‌نامه ایجاد مناطق آزاد، عدم تأمین منابع پایدار، وابستگی به فروش زمین جهت تأمین منابع و ساخت مناطق آزاد در نقاط محروم، عملاً تولید و صادرات به اهداف ثانویه تبدیل شدند.

به گفته این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، در حال حاضر اهداف اصلی این مناطق به گردشگری، محرومیت‌زدایی و ایجاد دانشگاه‌های بین‌المللی خلاصه شده است.

محمدی فر ادامه داد: اگر تولید، صادرات، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری‌های پیشرفته جزء اهداف اصلی مناطق آزاد قرار می‌گرفت، در کنار آن اهدافی مانند محرومیت‌زدایی نیز محقق می‌شد.

راهکار تحقق شعار سال در مناطق آزاد؛ بازنگری در اهداف و سازوکار تأمین منابع

این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس بر بازنگری اهداف مناطق آزاد تأکید و اعلام کرد: نقش‌آفرینی مناطق آزاد در راستای شعار سال به بازنگری در اهداف، سازوکار تأمین منابع مالی و حتی شیوه اداره آن بستگی دارد، همچنین باید این مناطق را بر اساس مزیت‌هایشان دسته‌بندی کنیم، به بیانی هر منطقه روی یک فعالیت تخصصی متمرکز شود.

محمدی فر ادامه داد: به طور مثال مناطق آزاد باید در حوزه‌هایی مانند پوشاک، توسعه انرژی، پتروشیمی و... دسته‌بندی شوند، در ادامه بر تکمیل زنجیره تأمین و توسعه آنان تمرکز داشت، اما در حال حاضر به سبب تمایل سرمایه‌گذاران، مجوزهایی در مناطق مدنظر آن‌ها صادر می‌شود، این موضوع باعث هدررفت منابع و نیز عدم تحقق ارزش‌افزوده در مناطق آزاد خواهد شد.

این کارشناس به اشاره به نقش 1 الی 2 درصدی مناطق آزاد در تولید کشور ادامه داد: در سال‌های اخیر برخلاف ادعاها، تراز تجاری این مناطق منفی بوده و به دلیل عدم شفافیت، آمارهای اعلامی از سوی مدیران این مناطق، قابل‌استناد نیست.

اشتغال و سرمایه‌گذاری خارجی حداقلی در مناطق آزاد

محمدی در خصوص سهم اشتغال و سرمایه‌گذاری خارجی مناطق آزاد تجاری گفت: این مناطق میزان بسیاری کمی از آمار کل اشتغال یعنی حدود 5 درصد را به خود اختصاص داده‌اند، همچنین سرمایه‌گذاری خارجی نیز به‌عنوان یکی از اهداف اصلی مناطق زیر 10 درصد بوده است.

وی افزود: به‌طورکلی اهداف در نظر گرفته شده برای مناطق آزاد، همگی به‌صورت محدود و در حد چند درصد محقق شده است، درصورتی‌که مناطق آزاد کشورهایی مانند چین و امارات بخش قابل‌توجهی از تجارت، صنعت و GDP  کل کشور را به خود اختصاص داده‌ است.

محمدی فر ادامه داد: از طرفی این کشورها سیاست‌هایی را به‌صورت آزمایشی در این مناطق اجرا می‌کنند و اگر نتیجه خوبی داشت، آن را به سایر نقاط کشور تعمیم می‌دهند؛ اما در کشور ما هیچ‌کدام از این موارد در خصوص مناطق آزاد اجرا نشده است.

شفافیت حداقلی در مناطق آزاد

این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن اشاره به عدم شفافیت آماری و یکپارچگی مناطق آزاد اظهار داشت: بر اساس برنامه راهبردی سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، مناطق آزاد باید آمارهای خود را به‌صورت منظم برای دستگاه‌های ذی‌ربط و عموم منتشر می‌کردند. اما در حال حاضر سازوکار تولید آمار این مناطق معیوب است، از طرفی اگر شفاف شوند عملکرد قابل دفاعی نخواهند داشت.

وی افزود: همچنین ممکن است سرمایه‌گذاران به مدیران مناطق آزاد بگویند که به طور مثال قصد دارند یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام دهند. سپس مسئولان مناطق آزاد در مصاحبه می‌گویند که ما این مقدار سرمایه جذب کردیم، درحالی‌که این آمار سرمایه جذب شده نیست به بیانی اظهارنظر کلامی ملاک نبوده و آمارهای واقعی سرمایه‌گذاری تحقق‌نیافته است.

علت‌یابی سرمایه‌گذاری اندک در مناطق آزاد

محمدی فر پیرامون سرمایه‌گذاری اندک در مناطق آزاد گفت: ازآنجایی‌که مناطق آزاد عموماً در شهرهای محروم ایجاد شده‌اند، طبیعتاً سرمایه‌گذاران سرمایه خود را جایی نمی‌برند که برای رفت‌وآمد دچار سختی شوند، همچنین در برخی از مناطق زیرساخت‌هایی از قبیل آب، برق، گاز و... وجود ندارد؛ بنابراین مناطق آزاد باید از زیرساخت‌های کافی برای جذب سرمایه برخوردار باشند.

این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: از طرفی افراد به ریسک سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد نیز توجه می‌کنند. متأسفانه در کشور ما ریسک سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به علت مسائلی همچون تغییر مکرر قوانین و مقررات، تحریم‌ها و تغییر کوتاه‌مدت مدیران این مناطق، تا حدودی بالاست.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد نگاه زنجیره‌ای برای به‌صرفه کردن تولید ندارند، اظهار داشت: به طور مثال در یکی از منطقه آزاد کشور، روغن‌موتور و pvc تولید می‌شود، درصورتی‌که اگر واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی یا پوشاک راه‌اندازی می‌شد، این امکان فراهم بود با جذب سرمایه‌گذار در این دو بخش، اتفاقات مثبتی رخ دهد.

محمدی فر در پایان بیان کرد: ازآنجایی‌که برنامه‌ای برای ایجاد زنجیره تولید در مناطق آزاد وجود ندارد، براین‌اساس سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به‌صرفه نیست، درواقع افراد، سرمایه خود را به شهرک‌های صنعتی (نظیر شهرک‌های صنعتی اطراف تهران) که زنجیره تولید شکل‌گرفته و دسترسی به نیرو کار وجود دارد، هدایت می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد
  • قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع متفاوت
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است