جایگاه رزق حلال در پیشبرد فرهنگ اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۹۵۹۱
عالمان دین از مهمترین و تاثیر گزارترین عناصر اگاه سازی مردم جامعه در خصوص کسب روزی حلال هستند .مسجد به عنوان پایگاه رسانه ای میتواند بین مردم و علمای دین پیوند برقرار کند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه ساجده، انسان موجودی اجتماعی است که برای حفظ و بقای خویش نیازمند یک سری امکانات زیستی و اجتماعی می باشد که برای کسب این امکانات به ناچار با دیگران تعامل و ارتباط برقرار می کند تا احتیاجات خود را تامین کند بازار ابداع بشر برای کسب درآمد و رفع نیاز بوده است ویکی از ویژگی های بازار های اسلامی هماهنگی آن با شرع است که ثمره آن کسب حلال است و در اندیشه اسلامی لقمه حلال بخش قابل توجهی از زمینه های هدایت انسان را در زمینه های مختلف عبادی،اجتماعی را رقم می زند و هدایت هدف جامعه اسلامی است .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حال با توجه به این مقدمه این سوال مطرح می شود که رزق حلال در پیشبرد فرهنگ اجتماعی چه جایگاهی دارد؟
از امیرالمومنین(ع)روایت شده که در شب معراج پیامبر(ص)از پروردگارش پرسید :ای پروردگار من !کدامین اعمال برتر است؟خداوند متعال فرمود :ای احمد!عبادت ده بخش است و نه بخش آن در طلب روزی حلال است.پس اگر آب و غذایت پاک باشد تو در حفظ و پناه من خواهی بود (1) با توجه به اهمیتی که به کسب روزی حلال در این روایت شده است و ان را جز بهترین اعمال و عبادت به شما ر آورده که از طرف خداوند به انسان عطا می گردد.
تعریفی که از روزی حلال می شود به معنای رزقی است که پرودگار برای همه افراد زمین در سایه تلاش و در چهارچوب شرع عطا کرده است.تلاش برای کسب درآمد در جهت رفع نیاز مستلزم شناخت راه های کسب روزی در چهارچوب شرع می باشد .
عالمان دین از مهمترین و تاثیر گزارترین عناصر اگاه سازی مردم جامعه در خصوص کسب روزی حلال هستند .مسجد به عنوان پایگاه رسانه ای میتواند بین مردم و علمای دین پیوند برقرار کند.همانطور که روحانیت نقش مهمی در شناخت و آگاهی از مسائل فقهی در خصوص کسب و کار به مردم دارد،مردم نیز بایستی به دنبال آگاهی و شناخت مسائل و مصادیق کسب روزی حلال و شناخت حرام باشند و به علما مراجعه نمایند.و این رابطه متقابل را حفظ کنند در روایتی امام صادق (ع) فرمود: هر کس بخواهد تجارت کند، باید احکام دین خود را بیاموزد تا حلال را از حرام بازشناسد. کسی که احکام دین خود را نیاموزد وتجارت کند، در کام شبهات فرو خواهد رفت(2)
تاکید بر شناخت و کسب روزی حلال برای تهیه غذای پاکیزه و رفع نیاز به این جهت است که این تلاش انسان را از دیگران بی نیاز می کند و موجب سلامت جسمی و روحی و قلبی می شود ،فرد را از وسوسه های شیطان محفوظ می کند و انسان را مقید به انجام وظایف می کند که او را از گناه باز می دارد .قلبش نورانی و دعایش مستجاب می شود .توفیق تربیت فرزندانی پاک و نسلی مومن را خواهد داشت این فرد جزئی از یک جامعه بزرگ تر است که تلاش او درجهت کسب روزی حلال بر پیشبرد فرهنگ جامعه نیز موثر خواهد بود وقتی که فرد در رفع نیاز های خانواده اش کمک میکند در رفع مشکلات سایر مومنین هم تلاش می کند ،با اداء واجبات مالی خود از جمله خمس و زکات و ...موجب سلامت اقتصاد جامعه خود می شود.و با دادن مستحباتی همچون صدقه،وقف و.. در رفع نیاز های جامعه تلاش می کند هم فرهنگ کمک و یاری را ترویج می دهد و هم برای اخرت خویش دنیا را بدهکار خودمی کند.همانطور که امام صادق (ع): به یکی از یارانشان فرمودند:کسب روزی حلال را رها مکن چرا که تو را در دینت کمک میکند. (3)
همان طور روزی حلال به خود فرد و دینش کمک می کند جامعه را به سوی فرهنگ والا سوق می دهد امنیت اجتماعی را نیز فراهم می کند زیرا این شخص امین و مورد اعتماد در جامعه است و مشکلات و گرفتاری های جامعه را حل میکند و حق ناس را درکنار حق الله رعایت می کند .با توجه به تاثیرات روزی حلال در ارتقاسلامت فردی ،معنوی ،خانوادگی ،اقتصادی و همچنین اجتماعی و... همه این ابعاد در کنار هم در پیشبرد فرهنگ اجتماعی و ارتقا انسان به سوی قرب الی الله درارتباط است است.
در پایان با توجه به جایگاه روزی حلال در زندگی اجتماعی و تاثیر آن بر فرهنگ اجتماعی چگونه میتوان به این امر مهم در جامعه امروزی دست یافت ؟ با توجه به اصلی ترین معضل درجامعه امروزی در کسب روزی حلال که همان بی سوادی یا عدم اگاهی در زمینه مسائل فقهی کسب و کار می باشد.
اولین و مهمترین راهکار میتواند ارائه اگاهی به مسائل شرعی کسب و کار از طریق روحانیون در قالب کلاس ،جلسات، بروشور و...با همکاری صنف های مختلف صورت بگیرد .دوم جلسات فقهی در بازار مساجد برای کاسبان برگزار شود.سوم علما و روحانیون به روشنگری مسائل و مصادیق حرام خواری بپردازند و و از همه مهم تر بر مسائل اقتصادی نظارت داشته باشند زیرا تشخیص حلال از حرام بسیار ظریف و حساس است همچنان که "اصبغ بن نباته" میگوید: از امیرالمؤمنین علیه السلام شنیدم که بالای منبر میفرمود: ای صنف تاجر و کاسب! اوّل فقه بعد تجارت! اوّل فقه بعد تجارت! به خدا سوگند، «ربا» در این امّت جنبندهای است که [حرکتش] مخفیتر از [اثر] حرکت مورچه بر سنگ صاف میباشد(4) چهارم از رسانه ها جهت اگاهی اثرات روزی حلال و حرام خواری بر زندگی فردی،خانوادگی و اجتماعی استفاده شود.
منابع:
1-منابع فقه شیعه،ج22،ص 211
2- المقنعة، شیخ مفید، انتشارات کنگره جهانی شیخ مفید، قم، 1413 ق، ص 591.
3-وسائل ۱۲ ص ۲۴ ج ۸(
4 تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، دار الکتب الاسلامیة، تهران، چهارم، 1365 ش، ج 7، ص6.
5- سیده معصومه جوادی زاویه ،کسب روزی حلال ،پژوهشکده امام باقر العلوم ع
6-سیدمحمدکاظم رجایی،ویژگی های بازار اسلامی در نظریه و عمل،نشریه معرفت اقتصادی، سال دوم، شماره اول، پیاپی سوم، پاییز و زمستان 1389، صفحه 93 ـ 118
7-تاثیر کسب روزی حلال در کاهش اسیب های اجتماعی.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۹۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه ویژه شورای ششم به فعالیتهای فرهنگی در مشهدالرضا
انجام فعالیتهای فرهنگی در شهری که سالانه میزبان میلیونها زائر امام هشتم (ع) است، از جایگاه ویژهای برخوردار است و باید نگاه ویژهای نسبت به اختصاص اعتبار و پیگیری برای به ثمر نشستن این برنامهها داشت؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد در گفتوگو با ایمنا از رویکرد شورای ششم در این خصوص میگوید.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، حجتالاسلام حسن منصوریان از ابتدای شورای ششم سکاندار کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد بوده است، کمک به توسعه کیفی و کمی زیارت و فرهنگ میزبانی در مدیریت یکپارچه شهری پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و افزایش چشمگیر اعتبارات فرهنگی به خصوص در حاشیه شهر مشهد از جمله اقداماتی است که در این دوره از شورا با هدف توجه ویژه به مقوله فرهنگ و زیارت پیگیری شده است.
بررسی سیاستها و شاخصهای حوزه فرهنگی اجتماعی و زیارت بررسی و اعلام نظر درباره شناسایی فرصتها، بررسی تهدیدها و نقاط قوت و ضعف شهر مشهد در حوزههای فرهنگی اجتماعی و زیارت به منظور ارائه پیشنهادهای اصلاحی با توجه به فرهنگ ناب ایرانی اسلامی و ارزشهای انقلاب اسلامی، برنامهریزی درباره تقویت مشارکت مردم در امور فرهنگی اجتماعی و زیارت از جمله وظایف کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد است، با حجتالاسلام منصوریان در خصوص کارنامه شورای ششم در حوزه فرهنگی و اجتماعی به گفتوگو نشستیم که ماحصل آن در ادامه میآید:
ایمنا: تقریباً بیش از نیمی از عمر شورای ششم سپری شده، مصوبات مهم شورای ششم در حوزه فرهنگی در این مدت چه بوده است؟
منصوریان: تدوین رویکردها و سیاستهای فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر و پیگیری ساختار فرهنگی اجتماعی شهرداری با هدف تقویت حوزه فرهنگی در شهرداری و پیگیری وضعیت منابع انسانی سازمان فرهنگی اجتماعی و نوع قراردادهای کارکنان آن با هدف ایجاد عدالت بین کارکنان و بهرهمندی هر چه بیشتر از خدمات تشکیل کارگروههای تخصصی و پژوهشی با حضور فرهیختگان، بازنگری و اصلاح آئیننامه شوراهای اجتماعی محلات با هدف افزایش مشارکت شهروندان در تصمیمسازی و تصمیمگیریها، تصویب زیست بوم هنر و رسانه، تصویب و اجرای طرح مسجدمحوری، بازنگری و اصلاح آئیننامه نامگذاری و تغییر نام خیابانها معابر و اماکن عمومی از جمله اقدامات مؤثر در این دوره بوده است، به طور کلی نگاه شورا بازنمایی هویت دینی تاریخی و فرهنگی مشهدالرضا بوده است، همچنین بررسی سند فرهنگی دوره چهارم شورای اسلامی شهر و بهرهگیری از محتوای آن در سیاستها و رویکردها، پیگیری و تعیین تکلیف روز ملی مشهد در شورای اسلامی شهر و ارسال آن به شورای فرهنگ عمومی، استان توجه و اهتمام ویژه به پیوست فرهنگی به عنوان یکی از رویکردهای مهم و مورد مطالبه در پروژهها تغییر رویکرد در مدیریت بوستانهای شهر با هدف اجتماعی شدن بوستانها و بازنگری در رویکرد فرهنگ سراها و مناطق شهرداری مشهد از دیگر اقدامات مهم کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای ششم بوده است.
ایمنا: بودجه فرهنگی شهرداری مشهد در این دوره از شورا برای پروژههای عمرانی فرهنگی چه تغییری داشته است؟
منصوریان: بودجه فرهنگی شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲,۰۲۰ میلیارد تومان بود که از این مبلغ ۱,۵۰۰ میلیارد سهم پروژههای عمرانی فرهنگی و ۵۷۰ میلیارد هزینههای جاری بود، بودجه فرهنگی شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۱۸۵ درصدی معادل ۵۷۰۰ میلیارد که از این مبلغ ۴,۵۰۰ میلیارد سهم پروژههای عمرانی فرهنگی و ۱۲۰۰ میلیارد هزینههای جاری است.
ایمنا: رویکرد اصلی شورا در مناسبتهای مختلف چیست و چه سیاستهایی را به مدیریت شهری تکلیف میکند؟
منصوریان: شفافسازی فرایندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری و اجرای فعالیتها و برنامههای فرهنگی و اجتماعی ارتقای اخلاق حرفهای کارکنان شهرداری مشهد با آموزش و ارائه خدمات فرهنگی مطلوب به خانواده آنها بوده است، همچنین ارتقای روحیه همگرایی تعاون، اخوت، صداقت نظم و قانونگرایی مسئولان و آحاد مردم، نهادینهسازی و عملیاتی کردن پیوست فرهنگی و اجتماعی در فرآیندها و در کلان پروژههای شهری عدالتمحوری، یکپارچگی و هدفمندی مشارکتهای اثر بخش با نهادها و دستگاههای دولتی و غیردولتی خانواده محوری و محله مبنایی با محوریت مساجد و تشکلهای مردمی در مهندسی فرهنگی و توسعه شهری از دیگر مواردی است که در شورای ششم پیگیر آن بودهایم.
همچنین زمینه سازی و تسهیلگری نظارت و مشارکت حداکثری مردم، نخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی، واسپاری اجرای رویدادها و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی هدفمند به تشکلهای مردمی مؤمن و انقلابی، ارتقای هنر متعهد و مترقی با حمایت از هنرمندان بومی مبتنی بر ارزشهای انقلاب اسلامی، ارتقای سلامت فردی و اجتماعی در ابعاد جسمی، روانی، روحی و معنوی زائران و مجاوران کمک به تأسیس و توسعه تشکلها و مؤسسات تخصصی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، کمک به حل مسائل فرهنگی و اجتماعی نوجوانان جوانان زنان و توانیابان با اولویت حاشیه شهر از جمله سیاستهای اصلی شورای ششم بوده است.
ایمنا: فرهنگ شهروندی یکی از مباحثی است که به ویژه برای شهر زیارتی مشهد و حضور میلیونها زائر در سال انتظار میرود کارهای ویژهای در خصوص آن انجام شود، در اینباره شورای ششم چه گامهایی برداشته است؟
منصوریان: در این حوزه آموزشهایی ویژه آتشنشانهای داوطلب، اعضای گروه دوام ثامن، تاکسیرانها و اتوبوس رانها صورت گرفت و ۱۴۱ هزار نفر در این حوزه آموزش دیدند، در این زمینه سرفصلهای اولویتدار سازمان اتوبوسرانی از جمله حفظ کرامت مسافران سالمند و کودک، حفظ وسایل نقلیه عمومی، حفظ آرامش عمومی در اتوبوس نیز فرهنگسازی شد، همچنین در قطار شهری پاتوقهای شهروندی، اکرانهای فرهنگی، برپایی غرفههای مناسبتی به ویژه در محرم و صفر و دهه فاطمیه برپا شد.
ایمنا: دیدگاه شورای ششم در خصوص نامگذاری معابر چه بوده است و با چه هدف و رویکردی این نامگذاریها انجام میشود؟
منصوریان: این نامگذاریها با هدف زنده نگه داشتن نام یاد ایثار و از خودگذشتگی شهدای عزیز صورت میپذیرد و در این دوره تاکنون ۶۰ لایحه شهدا در کمیسیون فرهنگی بررسی شده و ۷۰۰ معبر به نام شهدای گرانقدر نامگذاری شده است، در عین حال باید اعلام کنیم که تغییر نامها هم طبق آئیننامه نامگذاری با اولویت تغییر نامهای تکراری انجام میشود.
ایمنا: با توجه به اینکه حاشیه شهر مشهد زیر ساختهای فرهنگی کم دارد، در اینباره چه اقداماتی انجام شده و چه رویکردی داشتهاید؟
منصوریان: توسعه زیرساختهای فرهنگی در حاشیه شهر از جمله اهداف مهم شورای اسلامی شهر مشهد در دوره ششم است و اقداماتی مانند ساخت چهار مجموعه قرائتخانه و فرهنگسرا، ساخت سه مورد سولههای خانه سبز و مرکز فرهنگی چهار برج و ایجاد ۳۵ ایستگاه بدنسازی پارکی از جمله اقدامات در زمینه فراهم کردن زیر ساختهای فرهنگی بوده است، علاوه بر این در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۶۸ مسجد، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۸۸ مسجد و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۸۵ مسجد، مورد بهسازی و مرمت و تجهیز قرار گرفتند.
همچنین در سالجاری، ۴۴۰ پروژه عمرانی فرهنگی با موضوعات، احداث زمینهای ورزشی و روباز، تأمین مراکز اجتماعی و سلامت، تأمین و تجهیز مراکز فرهنگی و پارک موضوعی، تأمین و احداث آرایهها و منظر شهری، احداث زیرساختهای زیارتی و خدمات و به زائران در بودجه عمرانی فرهنگی ۱۴۰۳، توسط کمیسیون فرهنگی مصوب شده است.
کد خبر 748583