Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-03@14:12:40 GMT

90درصد ایرانیان کم‌تحرک هستند

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۵۲۳۸۹

90درصد ایرانیان کم‌تحرک هستند

جامعه > سلامت - ایرنا نوشت: معاون آموزشی وزیر بهداشت و دبیر ستاد کنترل بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: 90 درصد ایرانیان کم تحرک هستند، 30درصد فشار خون بالا و 25درصد نیز چربی خون بالا دارند.

باقر لاریجانی روز شنبه در نشست صبحانه کاری وزیر بهداشت و معاون امور زنان رئیس جمهوری در وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت از چند سال پیش با آمارگیری دقیق از وضعیت بیماری های غیر واگیر در کشور، اطلس بیماری های غیر واگیر را تهیه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: از 290 بیماری شناخته شده در کشور، عوامل خطر 60 بیماری در ایران رصد شده است و آمار شیوع آن را در اختیار داریم. چاقی، اضافه وزن، دیابت، فشار خون، چربی خون و کاهش فعالیت فیزیکی از جمله مهم ترین عوامل بروز بیماری های غیر واگیر در ایران است.

لاریجانی ادامه داد: 30درصد ایرانیان فشار خون بالا دارند، یک چهارم مردم ایران نیز در هر دو گروه مرد و زن چربی خون بالا دارند، 90درصد کم تحرک هستند.

دبیر کمیته کنترل بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: برخی زنان تصور می کنند، کارهای خانه هم جزو فعالیت فیزیکی است اما برای فعالیت فیزیکی باید ورزش و تحرک جدی تری داشته باشند و جبران کم تحرکی با این شوخی ها انجام نمی شود.

وی افزود: وزارت بهداشت تعهد داده است، تا سال 2020 حداقل 20 درصد از میزان کم تحرکی را در کشور کم کند با این روند معلوم نیست بتوانیم به این هدف برسیم.

وی گفت: در حوزه سلامت زنان وضعیت بیماری ها و اختلالات سلامت روان نیز نگران کننده است و از این نظر تفاوت آمار بین زنان و مردان مشهود است.

لاریجانی افزود: متاسفانه مصرف سیگار و دخانیات نیز در بین زنان ایرانی رو به افزایش است و این مساله نیز به عوامل خطر بیماری ها در زنان اضافه شده است.

42238

کلید واژه‌ها : سلامت خانواده - وزارت بهداشت -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۲۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌تحرکی چه بلایی سر پاها می‌آورد؟

الهه جعفرزاده: جریان خون برای رسیدن به قلب و سایر اندام‌ها باید با نیروی گرانش (جاذبه) مبارزه کند. بنابراین، بدون مکانیسم پمپاژ طبیعی، هیچ راهی برای بازگشت و رسیدن خون به قلب وجود ندارد. گردش خون برای تداوم عملکرد اندام‌ها یک امر ضروری است و لازم است خون به سمت بالا حرکت کند تا به قلب بازگردد؛ در نتیجه تحرکِ ماهیچه‌های ساق پا به‌مثابه عمل «پمپاژ» خون است و برای سلامت بدن بسیار مهم است. مانند قلب که خون وریدی یا بدون اکسیژن (ناخالص) را از بدن دریافت می‌کند و سپس خون شریانی (خالص) را برای تأمین اکسیژن به کل بدن پمپ می‌کند، ماهیچه‌های ساق پا نیز نقش عمده‌ای در بازگشت خون وریدی از پاها به قلب دارند. عضلات ساق پا به عنوان یک پمپ وریدی عمل می‌کنند؛ در حین حرکت منقبض و آرام می‌شوند و به گردش خون و هدایت آن به سمت قلب کمک می‌کنند.

وقتی این دریچه‌های وریدی معیوب یا ضعیف می‌شوند، «قلب دوم» ما نیز ممکن است تحت فشار قرار گیرد؛ به طوری که خون می‌تواند در رگ‌ها و پاها، به دلیل جاذبه زمین، تجمع یابد و منجر به شرایطی مانند رگ‌های واریسی، رگ‌های عنکبوتی و نارسایی مزمن وریدی (CVI) شود.

بی‌تحرکی چه بلایی سر قلب دوم می‌آورد؟

اختلال در عملکرد پمپاژ ماهیچه ساق پا می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مزمن سیاهرگی مانند تورم، خستگی پا و رگ‌های واریسی شود. بدترین عارضه ناشی از این اتفاق می‌تواند «لخته شدن خون» باشد. هنگامی که افراد ساعت‌ها بدون تحرک بنشینند ممکن است دچار این عارضه شوند.

غیرفعال شدن قلب دوم و بی‌تحرک ماندن پاها در ساعات طولانی می‌تواند بر سلامت ما تأثیر منفی بگذارد. همانطور که انجمن قلب آمریکا هشدار می‌دهد نشستن بیش از حد ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. ورزش نکردن عضلات ساق پا، در طول پروازهای طولانی، رانندگی یا نشستن طولانی‌مدت در یک نقطه بدون حرکت، منجر به تجمع و تشکیل لخته می‌شود.

نگذارید قلب دومتان از حرکت باز ایستد

تا جایی که می‌توانید، حداقل یک یا دو بار در طول ساعات کاری یا حتی استراحت در منزل، راه بروید. «تحرک مستمر» برای پمپاژ ماهیچه ساق پا الزامی است. اگر در هواپیما و یا هر موقعیت خاص دیگری هستید که امکان برخاستن و حرکت کردن ندارید، سعی کنید در همان حالت نشسته، انگشتان پا را به بالا و پایین خم کنید یا مچ پای خود را به تحرک وا دارید. این کار نزدیک‌ترین حالتی است که می‌تواند تداعی‌گر حرکت برای ماهیچه‌های ساق پا باشد.

بالا بردن پاها در حالت خوابیده نیز می‌تواند مفید باشد، به ویژه برای افرادی که در بستر بیماری هستند یا کسانی که تجربه بیماری مزمن سیاهرگی را داشته‌اند. تا حدی پاها را بالا بیاورید که بالاتر از سطح قلب باشد. به طور مثال، نگه داشتن پاها روی چهارپایه یا متکا افاقه می‌کند. در رختخواب دراز بکشید و پاهای خود را روی یک بالش قرار دهید یا روی یک مبل دراز بکشید و پاهای خود را روی دسته تکیه‌گاه مبل قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

یک ورزش ساده با ۶ مزیت فوق‌العاده این کار ساده سلامت قلب را تضمین و خطر مرگ زودرس را کاهش می‌دهد چرا باید ورزش کنیم؛ پاسخ به این سؤال همیشگی یک درمان جدید برای فشارخون و اضطراب؛ تعجب نکنید، عمل کنید!

منابع: today ، ndianexpress ، northernohiohealth

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896853

دیگر خبرها

  • بی‌تحرکی چه بلایی سر پاها می‌آورد؟
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد
  • مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ابلاغ شد
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان