Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس سیاسی و روابط بین الملل گفت: شکست ها و ناکامی های مکرر آل سعود در منطقه و در کنار آن چالش با کشور متحد دیروزش یعنی قطر سبب شده که عربستان به سمت ایجاد تنش های جدید در منطقه سوق یافته تا پوششی برای این ناکامی ها فراهم کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رسول سنایی راد کارشناس مسائل سیاسی و امور بین الملل در گفتگو با ندای تفرش با اشاره به اتفاقات اخیر در عربستان گفت: محمد بن سلمان در آستانه به دست گرفتن قدرت در عربستان است، در چنین شرایطی که سیاستهای او در عربستان و منطقه منجر به شکستهای فاحش شده، امروز این ناکامی ها برای او یکی از موانع و چالشهای پیش روی دستیابی به قدرت به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش نافرجام عربستان برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات ضد حقوق بشری اش در منطقه

سنایی راد با اشاره به شکست های آل سعود در منطقه اظهار کرد: مداخله در بحرین و سرکوب مردم مظلوم این کشور و حمله نظامی به یمن منجر به هزینه های سنگین مادی و حیثیتی برای آل سعود شده است؛همچنین کشتار کودکان یمنی سبب رسوایی آل سعود در افکار عمومی جهان شده است. حمایت جانبی از تروریستهای تکفیری و مداخله در سطح منطقه که با شکست داعش و انحلال این جریان تروریست همراه شده است، در واقع صفحات دیگری از رسوایی و ناکامی آل سعود را رقم زده است.این روزها علی رغم نفوذ مالی عربستان در مجامع بین المللی مشاهده می شود که مجامع بین المللی مثل سازمان ملل، بحث محاصره دارویی و غذایی یمن را مغایر با مباحث حقوق بشری مطرح می کنند.

ایجاد تنش های جدید در منطقه به دنبال ناکامی های مکرر سیاست های سعودی

این کارشناس سیاسی بیان کرد: شکست ها و ناکامی های مکرر آل سعود در منطقه و در کنار آن چالش با کشور متحد دیروزش یعنی قطر سبب شده که آل سعود  به سمت ایجاد تنش های جدید در منطقه سوق یافته تا پوششی برای این ناکامی ها فراهم کند. همچنین ناکامی از پیشبرد اهداف در لبنان سبب شده تا سعد حریری به گروگان گرفته شود و بیانیه ای منتسب به او مبنی بر استعفا از نخست‌وزیری لبنان را منتشر کنند.

سنایی راد ادامه داد:مشاهده تحولات لبنان حاکی از آن است که عزت و اعتقاد حزب الله و همکاری بین ارتش، دولت و حزب الله لبنان برای دور کردن تهدیدات داعش از مرزهای لبنان در واقع نوعی ناکامی مضاعف را در حوزه رکود سنتی عربستان به همراه داشته است؛ که عربستان را مجبور به حمایت از حریری و صرف هزینه های سنگین برای تقویت جریان سلفی تکفیری در لبنان کرده است.

تلاش بن سلمان برای پوشاندن دومینوی ناکامی هایش

وی اضافه کرد: به نظر می رسد محمد بن سلمان همانگونه که در داخل با موج گسترده دستگیری ها به بهانه مبارزه با فساد، به دنبال هموار کردن مسیر رسیدن به حکومت است در بیرون کشورش نیز به دنبال ایجاد چالش هایی برای سایه انداختن بر دومینوی ناکامی هایش است.

فرافکنی های بن سلمان برای عبور از شرایط گذار

این کارشناس امور بین الملل بیان کرد: در این میان هشدار برخی از آمریکایی ها مانند جان بولتون، مقایسه سرنوشت محمد بن سلمان با محمد رضا پهلوی، تجربه های منطقه ای تاریخی و وجود شباهت های خصلتی بین صدام و بن سلمان حاکی از شرایط سخت پیش روی بن سلمان در دست گرفتن حاکمیت عربستان است؛ لذا اقدامات اخیر بن سلمان را بایستی نوعی واکنش های جبرانی و حتی فرافکنی هایی دانست که به تصور بن سلمان در شرایط گذار می تواند به او کمک کند.

سنایی راد خاطر نشان کرد: امروز آمریکایی ها هشدارها و اقدامات توصیه ای مبنی بر تغییرات اجتماعی به بن سلمان دارند،اما به نظر می رسد به نوعی هم می خواهند بیان کنند که شرایط پیشروی بن سلمان شرایط مناسبی نیست. اما به تصور بن سلمان اقدامات شتابزده و عجولانه وی می تواند به عبور از این شرایط، سایه انداختن بر روی ناکامی ها، جلوگیری از نمایش میزان توانمندیها و صحت سیاستهای او در این مقطع کمک کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۴۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد

وزیر خارجه عربستان سعودی با اشاره میزان ویرانی‌های به بار آمده در غزه، گفت که سازمان ملل متحد زمان باسازی غزه را ۳۰ سال برآورد می‌کند.

به گزارش فارس، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، بعدازظهر امروز (دوشنبه)، در گفت‌وگویی که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض برگزار شد، خواستار حل و فصل کامل مسئله فلسطینیان شد.

وزیر خارجه عربستان سعودی ابتدا اشاره کرد که سازمان ملل متحد بازسازی نوار غزه را ۳۰ سال برآورد می‌کند و سپس گفت که باید برای وضعیت فلسطینیان راهکار کاملی ارائه شود.

یک کارشناس ارشد سازمان ملل متحد نیز اخیرا اعلام کرد فرایند آواربرداری و خنثی‌سازی بمب‌های منفجرنشده در غزه حدود ۱۴ سال به طول می‌انجامد.

فیصل بن فرحان در ادامه اضافه کرد که نمی‌توان وضعیت فلسطینیان در کرانه باختری را نادیده گرفت و برای تشکیل کشور فلسطین فرایندی معتبر و بدون‌بازگشت نیاز است.

او همچنین گفت که ریاض و واشنگتن عملا به تکمیل توافق‌هایی دوجانبه که دقیقا به آن اشاره نکرد، نزدیک شده‌اند.

دیگر خبرها

  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران