Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقتی دلایل واژگونی خودرو و افتادن در زمین شالیزاری در جاده خشک ،صاف و بدون نقص فنی آمل به بابل ،برخورد شدید 2 خودرو از روبرو در موقعیتی از جاده قائمشهر که هیچ مشکلی به لحاظ فنی و مهندسی جاده ای برای رانندگی وجود ندارد و انحراف خودرو از لاین مخالف و برخورد با یک عابر پیاده در محور نکا به بهشهر در استان مازندران را از پلیس جویا شدم، فقط استفاده از تلفن همراه حین رانندگی را دلیل بروز چنین صحنه هایی تلخ عنوان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حالی استفاده از تلفن همراه حین رانندگی در کشورمان رو به گسترش و حتی تبدیل به عادت شد که به گفته کارشناسان واکنش افراد هنگام رانندگی زمانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند ،مشابه افراد مست پشت فرمان است و فقط ٦٠درصد مغز درگیر رانندگی است.
بر اساس اظهارات دست اندرکاران و کارشناسان وزارت بهداشت ،حوادث رانندگی هنوز یکی از سه عامل اصلی مرگ و میر در ایران است و از این میان رفتار نادرست استفاده از تلفن همراه حین رانندگی به عنوان مهمترین خطای انسانی ، شمار تصادفات منجر به فوت و جرح و ضرر مالی در چند سال اخیر را افزایش چشم گیری داده است.
هر چند 2 عامل وضعیت خودروها و جاده ها به عنوان دلایل تصادفات رانندگی همچنان در کشورمان با مشکلات مواجه هستند ، اما وقتی نوع خودرو و مکان تصادفات منجر به جرح و مرگ را رصد و مورد ارزیابی قرار می گیرد ،ضریب عامل خطای انسانی به ویژه استفاده از تلفن همراه حین رانندگی که سبب بی توجهی به جلو و واژگونی خودرو می شود، بیشتر شده است.
**مرگ و میر با ابزار هوشمند ارتباطی
ستوان یکم مرتضی ابراهیمی کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: طبق آمار خطای انسانی بیشترین سهم را در بروز تصادفات رانندگی به خود اختصاص می دهد.
وی افزود:بر اساس آمار رسمی نیروی انتظامی 70 تا 90 درصد علت مرگ ها و آسیب های تصادفات ناشی از خطای انسانی است، بی توجهی به جلو، صحبت کردن با موبایل، غذا خوردن و شوخی کردن هنگام رانندگی، سرعت بالا، انحراف به چپ از جمله مهمترین این عوامل است.
وی خاطر نشان کرد: استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی یکی از مصادیق عدم توجه به جلو راننده است ، این کار باعث بروز حوادث ناگواری همچون برخورد با خودروی جلو و یا برخورد با شی ثابت در جاده ، انحراف به چپ و یا خروج از جاده و واژگونی آن می شود ،زیرا فردی که در حال صحبت کردن یا ارسال پیامک از طریق تلفن همراه است نمی تواند تمام حواس خود را به راه معطوف کند ، در نتیجه کنترل خودرو از دستش خارج و باعث بروز خسارت جبران ناپذیر می شود.
این کارشناس راهنمایی و رانندگی گفت: تخلف استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی به عنوان یکی از تخلفات حادثه ساز از سوی پلیس شناخته شده است و مکالمه با تلفن همراه در حین رانندگی که اغلب موجب وقوع سوانح رانندگی می شود، یک میلیون ریال جریمه دارد.
وی بیان داشت: حرف زدن با تلفن همراه سرعت واکنش رانندگان را به شدت کاهش می دهد و واکنش افراد هنگام رانندگی زمانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند، مشابه افراد مست پشت فرمان است و فقط ٦٠ درصد مغز درگیر رانندگی است.
ابراهیمی از عابرین پیاده نیز خواست هنگام گذر از عرض خیابان و کوچه به چپ و راست خود توجه کافی و لازم داشته باشند تا به عواقب شوم و تلخ دچار نشوند.
وی اظهار کرد: برخی مواقع مشاهده می شود عابرین حین عبور از سواره رو مشغول مکالمه با تلفن همراه هستند که این بی احتیاطی و بی دقتی نیز در برخی مواقع منجر به جرح و فوت می شود که لازم است از این کار اجتناب شود.
این کارشناس راهنمایی و رانندگی گفت: غیر از تلفن همراه دیگر فن‌آوری‌های درون خودرو مثل دسترسی به اینترنت، سیستم‌های اطلاعاتی رهیاب و سیستم‌های هشداردهنده تصادف می‌توانند کاهش سطح دقت راننده را در پی داشته باشند.
**تلفن همراه علت اصلی تصادفات
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران تخلف استفاده از تلفن همراه حین رانندگی را به عنوان یکی از تخلفات حادثه ساز منجر به فوت و جرح در چند سال اخیر نام برد و گفت: درهفت ماهه امسال 17هزارو 40نفر نسبت به این تخلف اعمال قانون شدند.
مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس قانون جرایم راهنمائی و رانندگی جریمه استفاده از تلفن همراه در کلانشهر ها، مراکز استان ها، جاده های بین شهری، مناطق آزاد تجاری و صنعتی 100 هزار تومان، سایر شهرها 80 هزار تومان و در روستاها و راه های روستایی 40 هزار تومان است.
وی اضافه کرد: ارتکاب تخلف استفاده از تلفن همراه حین رانندگی برای رانندگان خودروهای شخصی سه نمره منفی و برای رانندگان وسایل نقلیه عمومی و سنگین پنج نمره منفی به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته ،صحبت کردن با تلفن 30 درصد و خواندن پیامک و نوشتن و ارسال آن نیز تا 90 درصد ذهن راننده را از رانندگی منحرف می کند.
رئیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران گفت: هر چند آمار رسمی از تصادفات منجر به مرگ و جرح ناشی از استفاده از تلفن همراه حین رانندگی وجود ندارد ، اما بررسی های نشان می دهد که علت بیشتر تصادفات استفاده از همین مورد است.
** افزایش پرداخت غرامت تصادف در مازندران
بهرام دارایی مدیر بیمه ایران در مازندران در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: به رغم اینکه انتظار می رفت با تعریض جاده ها ، اصلاح و رفع مناطق پر خطر و حادثه خیز ، نوسازی و بازنگری در علائم راهنمایی و رانندگی ، گسترش فرهنگ رعایت مقررات راهنمایی و راندگی به ویژه بستن کمربند و کنترل های غیر محسوس فیزیکی و الکترونیکی پلیس و از طرفی نوسازی ناوگان خودرویی شخصی و عمومی همراه با امکانات و تجهیزات ایمنی پیشرفته داخل خودروها ، تصادفات کاهش و غرامت پرداختی کمتر شود اما پرداخت غرامت تصادفات در استان نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر نیز شده است.
وی افزود: هر چند در کروکی ها و گزارش پلیس راهور علت تصادف فقط سرعت بالا، انحراف به چپ و بی توجهی به جلو ذکر می شود ،اما وقتی به آمار بالای حوادث رانندگی در داخل شهر ها در فاصله کم بین 2 خودروها مواجه می شویم، دلیل اصلی آن را خطای انسانی در استفاده از تلفن همراه پی می بریم.
وی بیان داشت: به نظر می رسد استفاده از تلفن همراه حین رانندگی برای بیشتر افراد عادی و عادت شده است و در هر شرائط و در هر زمان ومکان از تلفن همراه خود استفاده می کنند.
دارایی گفت: جریمه ها نیز جوابگوی رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی مبنی بر استفاده نکردن تلفن همراه حین رانندگی نیست.
مدیر بیمه ایران در مازندران گفت: آمار جریمه ها نشان می دهد که اگر پلیس بخواهد خودروهایی را که رانندگان آن بر خلاف قانون هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می کنند توقیف کند، با مشکلات جدی مواجه می شود، به همین دلیل فقط به جریمه اکتفا می شود.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
/1899/6990

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۹۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفتاب گرم اردیبهشت در مازندران

تاکامی کارشناس هواشناسی مازندران گفت:آسمان مازندران امروز شنبه ۸ اردیبهشت صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش نسبی و تدریجی دما - بعدازظهر در ارتفاعات با افزایش موقتی ابر خواهد بود.

او افزود:وضعیت جوی مازندران روز یکشنبه هم صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش نسبی و تدریجی دما - بعدازظهر در ارتفاعات با افزایش موقتی ابر پیش بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی مازندران گفت:هوای مازندران روز دوشنبه صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش نسبی و تدریجی دما - بعدازظهر در ارتفاعات با افزایش موقتی ابر خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تلاش ها برای بهبود ایمنی جاده ها کارساز است
  • آفتاب گرم اردیبهشت در مازندران
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • تعقیب و گریز خودرو بدون پلاک و رانندگی غیر متعارف در جاده اسکو
  • آفتاب گرم بهاری در مازندران
  • کاهش حدود ۱۰ درصدی جانباختگان تصادفات در نوروز امسال
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفر‌های نوروزی
  • پایداری هوا در مازندران
  • برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد