Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@00:27:55 GMT

یک ناجی، بانی تجلیل از ایثارگری

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۲۶۹۹

یک ناجی، بانی تجلیل از ایثارگری

دریاچه خزر، آبی بیکران، زیبای وحشی، مهربان میزبان من که سالانه مهمانهای بی شماری از سراسر کشور به تماشای وجودت نشسته اند خشمت یادآور خاطرات روزهای سیاهت است، سکوت خنده‌ و هیاهو و کودکی در حسرت بازگشت یک عزیز.. .

سواحل مازندران قریب به 300 نقطه پرخطر دارد که می باید در این نقاط حساس ناجی غریق مستقر شود اما با وجود همه تدابیر، باز هم دریای خزر قربانیان خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرادی که بدون توجه به خطرات به دریای طوفانی می زنند اما خود باز نمی گردند و جان ناجیان دیگر را نیز به خطر می اندازند.

به گزارش ایسنا، دریای مازندران علاقه مندان و دوستداران زیادی دارد. در طول سال به ویژه در طول تابستان مسافران بسیاری به قصد استفاده از مواهب طبیعی مازندران از جمله دریا به این استان سفر می کنند.

دریای مازندران در کنار همه زیبایی اش، خطرات بسیاری نیز برای دوستداران اش ایجاد کرده است. غرق شدن سالانه بیش از 70 تا 80 نفر در دریا در سال های اخیر، موحب شده است شمار غرق شدگان در دریای مازندران به آمار پزشکی قانونی از 500 غریق تجاوز کند.

در کنار این میزان غریق، سالانه هزاران نفر توسط ناجیان از مرگ نجات می یابند. سواحل مازندران قریب به 300 نقطه پرخطر دارد که می باید در این نقاط حساس ناجی غریق مستقر شود اما با وجود همه تدابیر، باز هم دریای خزر قربانیان خاص خود را دارد. افرادی که بدون توجه به خطرات به دریای طوفانی می‌زنند اما خود باز نمی‌گردند و جان ناجیان دیگر را نیز به خطر می‌اندازند.

ماجرای این داستان هم از قصه تکراری دریا، ناجی و غریق شروع شد.

20 تیرماه و 18آبان ماه دو روز خاص در شهر آمل است. فعالان اجتماعی و فرهنگی شهر آمل به همراه خانواده یک آملی از قصه دریا و ناجی قصه‌ای دیگر ساخته‌اند.

سیدحسین ابراهیمیان جوان 24 ساله آملی که حالا به او جوانمرد آملی می گویند، دانشجوی ترم چهارم رشته علوم قضایی بود و در 20 تیرماه سال 91 در ساحل دریای خزر شاهد غرق شدن یک نفر بود. این ناجی با وجود طوفانی بودن دریا، دل به دریا زد و ناجی یک غریق اهل تهران شد.

موج‌های خروشان خزر، حسین ابراهیمیان را با خود می‌برد و رفتن اش بهانه‌ای می شود تا خانواده و دوستان اش، 20 تیر روز رفتن سید حسین را به عنوان روز نجات غریق و 18آبان سالروز تولد وی را به عنوان روز ترویج ایثار پیگیری کنند.

روز نجات غریق در 20 تیرماه به نام ناجیان غریق نامگذاری می‌شود اما 18 آبان ماه، بدعتی تازه در شهر آمل برپا می‌شود.

شش همایش متوالی جرعه ای از ایثار، به بهانه مرگ یک ناجی برگزار می شود و هر ساله نیز از تعدادی از خانواده‌های ایثارگر این شهرستان تجلیل می شوند.

این مراسم هر ساله کاملا مردمی و دوستانه صورت می‌گیرد و خانواده ابراهیمیان به همراه دوستان و بستگان مراسمی درخور برای ایثارگران شهر تدارک می بینند. هزینه های مراسم هر ساله توسط شهرداری و شورای شهر آمل پرداخت و چهره های جدید ایثارگر این شهرستان معرفی می‌شوند.

خبری از صدای شاتر دوربین‌ها نیست، کسی برای عکس گرفتن ذوق و شوق نشان نمی‌دهد. نور سالن هیچ گاه روشن نیست، تنها صحنه اجرای مراسم است که روشنایی کمی دارد. 18آبان ماه، ششمین همایش جرعه‌ای از ایثار در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل برگزار می‌شود. تفاوت این همایش با همه همایش‌ها در این است که، هیچ مهمانی، تعجیلی برای نشستن در صندلی‌های ردیف جلو وجود ندارد. مراسم ساده برگزار می شود و امسال همزمانی آن با اربعین سید و سالار شهیدان حال و هوای دیگری به مراسم داده است.

بهانه میزبانی این مراسم، علمدار امام حسین(ع) بود که نام خود را به عنوان ناجی جاودانه کرد. سید حسین ابراهیمیان که تصاویر وی بیشتر ملبس به لباس هیئت های عزاداری است را در سرچ های اینترنتی به دست می‌آورید و دسته موزیک و نت عاشورایی را امسال به مراسم هم آورده‌اند.

با صدای طبل و شیپور، تصویر ناجی آملی، با دو شمع گردان در دستان دو نوجوان وارد سالن می شود. و این آغاز رسمی مراسمی کوچک است برای ترویج ایثار و قدردانی از چشمانی اشک بار برای خانواده هایی که ایثار کرده‌اند و یا شاید به قول این مراسم جرعه‌ای از ایثار را چشیده‌اند.

مراسم یکی دو مهمان رسمی دارد مابقی خانواده‌ها هستند. امام جمعه شهرستان آمل و سه عضو شورای شهر فقط دعوت را پذیرفته اند که امام جمعه سخنرانی می کند به نمایندگی از همه برای بیش از 300 مهمان.

زمان معرفی 9 خانواده ایثارگر می رسد. کلیپ هایی آماده شده است تا شرح زندگی این خانواده‌ها به تصویر کشیده شود. از صدای محیط و نور تصاویر مشخص است که تیم سازنده بضاعت کمی داشته است اما مهم نتیجه است که به خوبی نمایش داده می شود.

ابتدا تصویر یک شهید ویژه آملی نمایش داده می شود. شهیدی که دیگر می توان گفت نه آملی است که دیگر اهل خان طومان شده است، مدافع حرمی که پیکرش هیچ گاه بازنگشت امروز پدر و مادرش تجلیل می شوند برای پرورش جوانی که از دو خردسالش می گذرد می رود و دیگر باز نمی گردد و دیگر برای صبری که پس از نبودنش دارند.

مادرش لبخند آرامی دارد، خوب صحبت می کند از نازدانه بودن پسرش و از اینکه می داند در چه راهی رفته است. می گوید انتظار ندارد پیکر «شهید حاجی زاده» بازگردد تا این مفقودالاثری یاریگر او و خانواده اش باشد برای روز محشر. پدر هم از پسر می گوید از اینکه ایثار واقعی این است که بتوانی جلوی خودت را بگیری و شهید حاجی زاده به خوبی از پس این مهم برآمده و از دنیا گذشته است.

«جانباز حسین مرزبان»، ایثارگر بعدی است که فیلم اش نمایش داده می شود. می گوید: در عملیات والفجر 5 به مدت 11 روز در میدان جنگ باقی مانده بود و سپس پیدایش کرده اند و وی نیز ایثارگر واقعی را شهدا و جانبازان می داند.

زنگ درب منزلی دیگر به صدا در می آید، دوربین همچنان در دستان فیلمبردار است، در تصویر مردی نابینا به استقبال می آید که با کمک یک فرد دیگر روی مبل می نشیند. از ماجرای ازدواج اش می گوید و اینکه همسرش چگونه قریب به سه دهه از وی مراقبت کرده است. همسر جانباز نابینا «یدالله شهسوار» زنی ایثارگر است که همسرش می گوید: هیچ گاه خسته نشده و هیچ گاه زبان به اعتراض نگشوده است.

فیلم های همایش در سه کلیپ در سه زمان جداگانه نمایش داده می شود. کلیپ بعدی از مرز جبهه و جنگ می‌گذرد و به ایثاری دیگر می‌رسد.

فیلم تصویری از دختری زیبا را نمایش می‌دهد. تصویرش رو میز و شمع‌های اطرافش نشان می‌دهد که دیگر زنده نیست. پدرش انگار سال‌هاست پیر شده است و مادرش فقط سخنان همسرش تایید می کند و وقتی نام دخترشان می آید با گوشه روسری اشک هایش را پاک می کند.

«زهرا رضایی» دختری جوان حدود 19 یا 20 ساله بود که بر اثر تصادف در روز عاشورای سال گذشته به کما می رود، پدرش شرحی از بستری شدن و به کما رفتن دخترش می گوید و اینکه نمی دانسته زهرا کارت اهدای عضو داشته است اما وقتی ماجرای اهدای عضو را به خانواده می گویند مادر باخبر بوده است و پدر به رضایت دختر، برای اهدای عضو رضایت می دهد اما ابتدا برای اهدای چشم هایش بیماری پیدا می شود.

اشک پدر سرازیر شده است و مادرش بلند گریه می کند. تصویر بر روی برادر دخترک می رود. او نیز از مهربانی خواهرش می گوید و مرگی اینچنین را لیاقت او می داند. برادر نیز گریه امانش نمی دهد و فیلم به پایان می رسد.

حادثه اما در سال گذشته به جوان دیگری رحم نمی کند. «ابوالفضل خلیلی» در یکی از ییلاقات لاریجان بر اثر سقوط از درخت به کما می رود و خانواده او هم رضایت به اهدای عضو می دهند. پدر و مادر هر دو محلی صحبت می کنند. از خوبی های پسرشان می گویند و زنده بودن اعضای بدن او را زنده بودن فرزندشان می دانند.

مرگ در راه خدمت اما ماجرای «عباس مقصودی» است. مقصودی پاکبانی که در حین انجام وظیفه خودرویی با وی تصادف می کند و به کما می رود. پسری حدودا 10 یا 11 ساله و ریز اندام دارد و همسری جوان. از شوهرش راضی بوده و می گوید: عباس همسر عزیزم مدام می گفت دوست دارم یک روز به مشهد برویم اما مرخصی نداشت و فقط ماهی یک روز به او مرخصی می دادند. زن اشک می ریزد که نتوانسته با همسرش به مشهد بروند.

خانواده عباس مقصودی در آرزویی دیگر مانده اند که امام جمعه اشاره به برگزار کنندگان مراسم کرده و سفر به کربلا و مشهد را به این خانواده اهدا می کند. فیلم تمام شده است. نوبت تجلیل می رسد اما هنوز سه ایثارگر دیگر معرفی نشده اند.

هدیه ها، تندیس و تابلویی نفیس است. هر که روی سن می آمد خسته بود و آرام. چشم های ریز و پف کرده و صورت های خسته و غمگین خبر می داد از سر درون. روحیه مادر شهید اما از همه بهتر بود مابقی را جانی نبود برای پیمودن این راه.

عکس یادگاری هم می گیرند اما هنوز سه نفر دیگر باقی مانده است.

تصویر، زنی پا به سن گذاشته را نشان می دهد با لباسی مشکی بر تن. در اتاقی به عنوان محل کار و از ورودش به مرکز نگه داری کودکان بی سرپرست می گوید در قبل از انقلاب. «طیبه علی پور» ایثارگر اجتماعی است. مدیر و موسس مرکز نگه داری کودکان بی سرپرست امام سجاد آمل. از این مرکز جوانانی شهید شده اند، جوانان دیگری عروس و داماد شده اند و خاله طیبه که هیچ گاه به خاطر این فرزندان ازدواج نکرده مادر همه این نوجوانان و جوانان است که با دست روزگار بی سرپرست شده اند. او هم تجلیل می شود.

مادر ایرج اما زنی صبورتر به نظر می رسد، خمیده شده و لاغر اندام است. فرزندش در سالن مراسم حضور دارد. با ویلچر او را آورده اند. ایرج چشم هایش به نقطه ای خیره شده است. در این شهر همه همدیگر را می شناسند. جوانی تنومند و تحصیل کرده که در 28آذر سال 90 دچار حادثه شده و قطع نخاع می شود. دو ماه در کما بود بعد فلج شد. مادرش این را در فیلم می گوید در حالی که در کنار تخت فرزندش نشسته است. ایرج اما در هر روز عاشورا به همراه پدر و برادر مهمان دسته های عزاداری است تا روزی از صاحب این عزا شفا بگیرد.

«عذرا قربانعلی نیا» به همراه همسر و پسرش، پرستار ایرج شده اند. از خود گذشته اند برای جوانی که از آرزویش همین تخت و یک ویلچر باقی مانده است.

نمی دانستم داستان آخرین خانواده ایثارگر چیست اما پیرمردی که برای تجلیل به روی سن آمد توانایی کمی برای کنترل تعادل خود داشت. یک بار کمی تعادل  اش را از دست داد اما باز راه افتاد، خمیده و ناتوان. بی شوق و بی رمق. محاسن اش دست نخورده و سفیده شده است. رنج کشیده اند اما ایثار کردند، آری از اعدام قاتل فرزندش گذشته است.

خانواده «فرزان قربانی» از مردی که برای جای پارک خودروی فروش هندوانه، او را به قتل رسانده گذشت کرده است. برادری که از رفاقت با برادر از دست رفته اش می گوید از این ماجرا، به جای مانده و پدری که چند بار تکرار می کند که نباید بر اثر تصمیمات و رفتارهای لحظه ای جان نفر مقابل را گرفت و مادری که سرش را پایین انداخته و اشک آلود به ماجرا گوش می دهد.

شاعر دو غزل می خواند برای این مراسم که با پخش سرگذشت این خانواده های ایثارگر محزون شده است و هر که داغی دارد در گوشه ای اشک می ریزد.

گروه سرودی هم با لباس های یک دست مشکی بر غم حضار می افزاید و برگزیدگان قطعه ادبی جرعه از ایثار هم تجلیل می شوند.

مراسم تمام می شود. شب بارانی پاییزی ساعت هایی است که آغاز شده اما راه ایثار را پایانی نیست.

گزارش از الناز پاک نیا ایسنا مازندران


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۲۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۹۰۷ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به جامعه ایثارگری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حجت الاسلام داوود میرزایی  افزود: برای دریافت تسهیلات خود اشتغالی، یک هزار و ۱۲۲ نفر معرفی شده بود که تعدادی از آنها نیز در نوبت دریافت قرار دارند.

وی اضافه کرد: برای یک هزار و ۹۹۰ نفر از ایثارگران سال گذشته حدود پنج هزارو ۳۱۹ میلیارد ریال وام خرید مسکن پرداخت و مسکن ۱۰۲ نفر از ایثارگران مناسب سازی شد.

وی اظهارکرد: ۴۳۹ نفر نیز سال گذشته به مراکز آموزش فنی وحرفه ای جهت حرفه آموزی معرفی شدند و ۲ هزار و ۷۵۲ نفر از خانواده های شاهد و ایثارگر حق پرستاری دریافت کردند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی راه اندازی موکب رهروان شهدا توسط تشکل های ایثارگری در مرز تمرچین، شهر نقده و ارومیه، برگزاری همایش تجلیل از خیّران ایثارگر و غیر ایثارگر استان، تولیدات مستند، نماهنگ، موسیقی، برگزاری نمایشگاه های هنرهای تجسمی، نمایشگاه های کتاب و اجرای تئاتر را از برنامه های صورت گرفته در حوزه ایثارگران استان در سال گذشته عنوان کرد.

حجت الاسلام میرزایی گفت: «طرح سپاس» دیدار با نزدیک به ۲۳ هزار نفر از خانواده های شهدا و ایثارگر در منزل با مشارکت تمام دستگاه های دولتی، دیدار مدیر کل در میز خدمت ارتباطات و مراجعه ۷۳۴ نفر، ملاقات عمومی و برگزاری یادواره های شهری و روستایی از دیگر برنامه های بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی درسال گذشته بود.

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • آتش نشانان ناجی جوان٣٣ساله کوهنورد
  • ایستادگی امروز مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • ایستادگی مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • ایستادگی مردم غزه برگرفته از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • استراحت علیرضا حقیقی بعد از ۲۵ بازی
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • ناجی پرسپولیس در جام حذفی غایب بود
  • تجلیل از خانواده‌های شهدای ورزشکار در رشت
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • پرداخت ۹۰۷ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به جامعه ایثارگری