Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در بحث معتادان متجاهر با جدیت به دنبال توانمندسازی معتادان هستیم و در بحث آسیب های اجتماعی طرح نماد را در ۶ استان به صورت آزمایشی کلید زده ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از مهر،  انوشیروان محسنی بند پی درباره فعالیت های بهزیستی در زمینه جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر گفت: در ۷ ماهه گذشته که مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر که به گفته ما مواد به راحتی در اختیارشان قرار دارد و اعتیادی عمیق دارند،  به عهده سازمان بهزیستی گذاشته شده است و متولی اصلی بحث اعتیاد که ستاد مبارزه با موادمخدر است از اقدامات و اثربخش بودن فعالیت های بهزیستی ابراز رضایت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 قوه قضاییه و معاونت اجتماعی و  پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه هم در این مسیر  پای کار بهزیستی بوده اند. وی افزود: ما در ۶ استان بحث الگوی دادگاه درمان مدار را راه اندازی کردیم، یعنی معتاد متجاهر دیگر مجرم نیست.

بند پی ادامه داد: بهزیستی در اسفند ماه تقریبا در ۱۱ استانی که معتادین متجاهر زیاد بودند با همکاری وزارت کشور و استانداران تقریبا ۱۱ هزار معتاد را جمع آوری کرد که این آمار فقط در  تهران ۴ هزار نفر بود که همگی جمع آوری و ساماندهی شدند.

وی درباره ظرفیت کمپ های نگهداری از معتادان نیز گفت: در بحث افزایش ظرفیت ها اقدامات خوبی انجام شده است در کمپ ها مرکز اخوان ما که ظرفیت نگهداری ۵۰۰  معتاد را داشت در حال حاضر در حال بازسازی است خود سازمان برنامه و بودجه هزینه های بازسازی آن را متقبل کرده است و پیش بینی ما این است که ظرفیتش بعد از بازسازی به ۱۰۰۰ نفر افزایش پیدا می کند و ظرفیت آن به دو هزار نفر برسد.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: هفته پیش در تهران یک مرکز نگهداری و بهبودی مادر و کودک اعتیاد  را راه اندازی کردیم جدا از آن در تهران یک مرکز تخصصی برای نگهداری از کودکان معتاد نیز راه اندازی شده است.  

وی گفت: بهزیستی تکمیل کننده حلقه جمع آوری معتادان متجاهر است و این سازمان اکنون چه در بحث کودکان کار و چه در بحث اعتیاد ریشه ای کار انجام می دهد،  اگر تنها مثل کمپ هایی که در قدیم داشتیم فرد معتاد را یک ماه نگهداری کنیم و بعد او را رها کنیم طبق آمار فقط  ۵ درصد از  معتادان  واقعا پاک می شوند و ۹۵ درصد دیگر باز به چرخه اعتیاد بر می گردند.

بند پی با اشاره به اینکه در حال حاضر بهزیستی نگهداری از معتادان را به بالای ۶ ماه ارتقا داده است افزود: در کمپ ها کارگاه آموزشی فنی و حرفه ای راه اندازی شده و به همه موسسات خیریه و اشتغالزایی اعلام کرده ایم که می توانیم در رابطه با اشتغالزایی برای معتادان بهبود یافته حمایت های لازم را انجام بدهیم.

وی با اشاره به طرح پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد به معتادان بهبود یافته و توانمند شده  افزود: خوشبختانه در جامعه ما افرادی که نیت های خیرخواهانه دارند کم نیستند.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین درباره مسکن معتادان نیز گفت: در بحث مسکن به شرطی که پاک بودن معتادان ترک کرده تداوم داشته باشد، آنها را مورد حمایت قرار می دهیم.

بندپی افزود: معتقدم که صرف جمع آوری، مشکلی را حل نمی کند باید این حلقه پیشگیری و حلقه درمان با کیفیت بالا و حلقه توانمندسازی معتادان و اجتماع پذیر کردن آنها فعال بشود تا از لغزش آنها جلوگیری شود که دیگر به سمت اعتیاد بر نگردند. یک معتاد متجاهر باید توانمند بشود تا دیگر به سمت اعتیاد نرود، سم زدایی یک هفته طول می کشد اما به محض بیرون آمدن فرد معتاد از کمپ با یک تعارف بار دیگر گرفتار اعتیاد می شود.  

وی همچنین در باره آخرین آمار آسیب های اجتماعی در کشور گفت: مهمترین آسیب های اجتماعی در کشور اعتیاد و طلاق، حاشیه نشینی و کودکان کار و خیابان و مفاسد اخلاقی است که اینها جزو پنج اولویت کاری بهزیستی اعلام شده اند. منتهی در رابطه با طلاق چند کار از چند محور در سطح کشور در  حال انجام است.

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: یکی از کارهای مشارکتی بهزیستی در امر کاهش میزان طلاق  راه اندازی سامانه ثبت الکترونیکی طلاق است. در این روش دیگر فرد به دادگاه مراجعه نمی کند  این کار را سازمان بهزیستی با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در مشهد شروع کرده ایم و تقریبا  در مدت یک سال اجرای آن در مشهد، ۸ درصد کاهش میزان طلاق را شاهد بودیم.

وی همچنین تصریح کرد: در استان یزد آموزش های پیش از ازدواج را اجبار کردیم و اثربخش بودن کار را داریم می بینیم.  

بند پی از اجرای دو طرح بزرگ اجتماعی در دبستان ها و مدارس راهنمایی با عنوان نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان (نماد) نام برد و تاکید کرد: از همان جا داریم بچه ها را توانمند می کنیم این طرح جزو طرح های زمان بر است شاید نتیجه آن ۲۰ سال دیگر مشخص شود خیلی ریشه ای به سراغ موضوع های آسیب شناسی و پیشگیری از آنها رفته ایم و قطعا نتایج ثمر بخش آن را شاهد خواهیم بود.

رییس سازمان بهزیستی گفت: اگر یک دختر و پسر را به لحاظ روحی و روانی توانمند کنیم‌ این فرد در برابر اعتیاد این شجاعت را دارد که دچار لغزش نشود. ۹ سازمان پای کار هستند و طرح در ۶ استان در حال برگزاری است. سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، البرز، کرمانشاه و فارس استان های پایلوت اجرای طرح نماد در کشور هستند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۳۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان 

 خسرو ملکشاهی در همایش روز روانشناس و تجلیل از فعالین طرح محب استان کرمان گفت: ۸۲ تیم مشاوره در قالب طرح محب به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان ارائه خدمت کردند که جا‌ی تقدیر دارد؛ و‌ی با اشاره به اینکه بدلیل بیماری کرونا فرصت چنین گردهمایی برای جامعه روانشناسان میسر نشده بود گفت: هدف از این همایش یک نشست هم فکری و هم اندیشی و تقدیر از جامعه روانشناسان است که به نوعی بازوان پرتوان سازمان بهزیستی بوده و به افراد نیازمند ارائه خدمت می‌دهید.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه شعار امسال روز روانشناس ((امید آفرینی با توسعه خدمات روانشناختی و مشارکت مردم)) است، گفت: سیاست سازمان بهزیستی توسعه خدمات است.
ملک شاهی بیان داشت:در استان کرمان۱۳۴ مرکز مشاوره وجود دارد و تمام شهرستان‌های استان دارای مرکز مشاوره هستند.

وی افزود: رویکرد سازمان ارائه خدمات تخصصی است که این مهم با کمک با دستگاه‌هایی که به نوعی دارند خدمات مشاوره‌ای انجام می‌دهند.

ملک شاهی در خصوص استفاده از مشارکت مردم در برنامه‌های بهزیستی بیان داشت: در خصوص همین شعار سیاست‌هایی در استان برنامه ریزی و دنبال می‌شود.

وی گفت: مقرر شده بوستان‌هایی با کمک شهرداری به بهزیستی واگذار شود که مراکز ما ضمن کاشت نهال در آن بوستان‌ها به صورت هفتگی و به مناسبت‌های مختلف در محل مستقر شده و خدمات بهزیستی به عموم مردم شناسانده شده و این خدمات به صورت رایگان به مردم ارائه شود.

ملک شاهی در خصوص طرح‌های دیگر بهزیستی که با مشارکت مراکز و کلینیک‌های مشاوره و روانشناسی ارائه می‌شود، افزود: همکاری با خانه‌های کودک و نوجوان و ارائه مشاوره به فرزندان مقیم آنها، استخدام افراد متخصص دارای معلولیت و استفاده از تسهیلات بانکی و حق بیمه کارفرمایی، همکاری در برنامه بهبود و ارتقاء ضوابط خانواده در ۵ سال اول زندگی مشترک و استفاده از خدمات مشاوره و آموزش و مشاوره به افراد واجد شرایط (که اولین بار این طرح در کرمان کلید خورد) از جمله این برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه در رصد آسیب‌های اجتماعی که با کمک، سازمان بهزیستی همه ساله انجام می‌شود ما وضعیت کل کشوررا می‌دانیم و در مورد آسیب‌های بولد آمار داریم گفت: در بحث کنترل و کاهش این آسیب‌ها نیز از کمک و همکاری مراکز استقبال می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • واگذاری ۶۴۵ اشتراک رایگان گاز در استان چهارمحال‌وبختیاری
  • بهره‌مندی ۳۶۰۰ دانش‌آموز مازندرانی از طرح سراد
  • پاکسازی فضا‌های بی دفاع شهری در منطقه ۱۹ تهران
  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • معتادان متجاهر بهبودیافته پاکبان می‌شوند
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • جزییات ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی | جزییات این طرح چیست؟
  • ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان