Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- عربستان خواستار جنگ اقتصادي است که لبنان را وادار به انتحاب ميان حزب الله – و در نتيجه ايران – و بقاي اقتصادي خود کند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، کارن ديپانگ، در گزارشي در روزنامه واشنگتن پست (آمريکا)، نوشت: ورود ناگهاني حريري به عربستان سعودي از سوي بسياري از مقامات در لبنان به عنوان نارضايتي آشکار رياض از اين بابت تلقي شده است که او کار چنداني براي مبارزه با نفوذ ايران و حزب الله انجام نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان سعودي قصد دارد نفوذ خود در برابر ايران را در لبنان بازيابد. يک مقام سابق دولت آمريکا اظهار داشت سعودي ها قصد شروع جنگ ميان حزب الله و مخالفان لبناني آن يا اسرائيل را ندارند – و به يقين خواستار جنگ نيستند. اين مقام سابق گفت ولي رياض خواستار جنگ اقتصادي است که لبنان را وادار به انتحاب ميان حزب الله – و در نتيجه ايران – و بقاي اقتصادي خود کند.

هشدار آمريکا به سعودي ها و ايران درباره تهديد عليه ثبات لبنان
وزير خارجه آمريکا رکس تيلرسون روز جمعه، از همه طرف هاي درون و بيرون لبنان خواست از اقداماتي که مي تواند ثبات اين کشور را به خطر اندازد، اجتناب کنند - هشداري که مقامات ارشد دولت آمريکا گفتند متوجه عربستان سعودي ايران و حزب الله بوده است.
تيلرسون در بيانيه صادره از سوي وزارت خارجه آمريکا اظهار داشت: "آمريکا به هر کسي که ... از خاک لبنان به عنوان عرصه اي براي منازعات نيابتي استفاده کند يا با هر روشي در بي ثباتي اين کشور نقش داشته باشد، هشدار مي دهد."
اين هشدار به دنبال وقوع چند رويداد اعلام شد که – خواسته يا ناخواسته – به نگراني فزاينده وقوع جنگ در لبنان منجر شده است که مي تواند منطقه را در خود فرو برد. برخي مقامات آمريکايي و خارجي نگران آن هستند که حمايت قدرتمند رئيس جمهور ترامپ و جرد کوشنر، داماد رئيس جمهور و مشاور امنيت ملي او، از عربستان سعودي شايد به انگيزه اي براي رياض در اعمال نقش قدرتمند در لبنان منجر شود.
آمريکا، عربستان سعودي و اسرائيل نگراني هاي مشترکي در مورد توسعه نفوذ ايران در منطقه دارند. حزب الله عامل ايران مستقر در لبنان، اکنون بخش هاي قابل توجهي از خاک سوريه در نزديکي مرز با اسرائيل و همچنين در لبنان را در تسلط خود دارد. در حالي که برخي از مقامات اسرائيلي از اقدام به مهار حزب الله حمايت کرده اند، ديگران خواستار احتياط شده اند.
متحدان سعودي مانند مصر به شدت مخالف اقدام نظامي عليه ايران يا حزب الله هستند. عبدالفتاح السيسي در اين هفته خطاب به خبرنگاران گفت: "ما بايد با احتياط بسيار زيادي رفتار کنيم تا به مشکلات و چالش هاي منطقه نيافزائيم. من مخالف جنگ هستم."
تجديد مناقشات درون لبنان - که صلح شکننده در آن حدود يک دهه حفظ شده است - مي تواند هدف دولت ترامپ در حل و فصل هاي خارجي و مناقشه ميان اسرائيل و فلسطين را به خطر اندازد و جنگ عليه دولت اسلامي در سوريه و عراق را دشوار کند.
گام هاي منتهي به بحران کنوني شنبه گذشته شروع شد که طي آن، عربستان سعودي ايران و حزب الله را به اقدام به جنگ با موشک متهم کرد که به گفته مقامات سعودي، به وسيله شورشيان حوثي مورد حمايت ايران در يمن به سوي رياض شليک شد.
در همان روز، سعد حريري، نخست وزيرمورد حمايت سعودي ها در لبنان، که قدرت را در ائتلافي دشوار با حزب الله سهيم است، به ناگهان در پايتخت سعودي ظاهر شد و استعفاي خود را اعلام کرد. اين اعلام باعث شد لبنان در بهت فرو رود و نگراني از وقوع جنگ در آن حاکم شود.
روز پنج شنبه، عربستان سعودي، بحرين و کويت به شهروندان خود دستور دادند از لبنان خارج شوند و اعلام کردند که امنيت آنها در خطر است.
مقامات سعودي مي گويند حريري از توطئه ترور حزب الله گريخته است.
رهبران سياسي لبنان از جناح هاي مختلف خواستار بازگشت حريري و اعلان اين موضع خود در بيروت شده اند. ائتلاف سياسي جنبش المستقبل حريري مي گويد استعفاي او را به رسميت نمي شناسد.
حزب الله که يک گروه نظامي و نيروي سياسي است، استعفاي حريري را غير قانوني خوانده، زيرا خارج از اين کشور اعلام شده است. حسن نصرالله، رهبر حزب الله، روز جمعه اعلام کرد مقامات سعودي حريري را ربوده اند و "از اسرائيل خواسته اند که به لبنان حمله کند."
روز جمعه، فرانسه نيز از حريري خواست تا به کشورش بازگردد و اعلام کرد او بايد "از آزادي عمل برخوردار باشد." فرانسه نخستين کشور غربي بود که آشکارا از بازداشت حريري سخن گفت.
حزب الله نقش سياسي خود را در ائتلاف پيچيده لبنان در خلال يازده ماه حضور حريري، گسترش داده است. نخست وزير پيش از بازگشت سال گذشته خود به عرصه سياسي و تصدي منصبي که زماني به در اختيار پدرش مقتولش - رفيق حريري – قرار داشت، به حال تبعيد در عربستان به سر مي برد.
ورود ناگهاني حريري به عربستان سعودي از سوي بسياري از مقامات در لبنان به عنوان نارضايتي آشکار رياض از اين بابت تلقي شده است که او کار چنداني براي مبارزه با نفوذ ايران و حزب الله انجام نداده است. عربستان سعودي قصد دارد نفوذ خود در برابر ايران را در لبنان بازيابد.
ديپلمات هاي آمريکايي و اروپايي در رياض با حريري ديدار کرده اند، ولي يک مقام ارشد دولت آمريکا در پاسخ به اين سوال که آيا حريري براي ترک عربستان سعودي آزاد است، گفت: "ما نمي دانيم." اين مقام در گفتگو با ديپلمات ها اظهار داشت: "در مورد آزادي او براي سخن گفتن، ترديد وجود دارد."
افزون بر ماجراي حريري، مقامات سعودي همچنين روز شنبه خبر دستگيري بيش از دويست نفر از شاهزادگان، مقامات ارشد و مديران برجسته تجاري عربستان را اعلام کردند.
اين دستگيري ها که به عنوان تلاش براي مبارزه با فساد مالي در داخل کشور معرفي شده است، باعث شد محمد بن سلمان، وليعهد عربستان سعودي، تسلط بلامنازع بردستگاه هاي امنيتي کشور را در دست بگيرد. اين اقدام شايد تلاش براي تحکيم قدرت محمد بن سلمان پيش از آن باشد که او در نهايت تاج و تخت را به ارث ببرد.
ترامپ که سرگرم ديدار از قاره آسيا است، در صفحه توئيتر خود به ابراز حمايت قدرتمند از اين دستگيري ها پرداخت و گفت: "به ملک سلمان و وليعهد عربستان سعودي اعتماد بسيار زيادي دارم و آنها دقيقاً مي دانند که چه مي کنند." رئيس جمهور ترامپ از هنگام ديدار ماه مي خود از رياض، بارها ملک سلمان را به عنوان رهبر جهان عرب و سد محکمي در برابر گسترش نفوذ ايران، مورد ستايش قرار داده است.
ترامپ، کوشنر را به هدايت تلاش ها براي ايجاد صلح ميان اسرائيل و فلسطينيان موظف کرده است - هدفي که ده ها سال است از فکر دولت هاي آمريکا خارج شده بود. عنصر اصلي در راهبرد کوشنر جلب حمايت رهبران عرب – به رياست عربستان سعودي – است که بتوانند فلسطين را براي رسيدن به يک حل و فصل بالقوه پاي ميز مذاکره بياورند.
اين هدف همراه با موقعيت اين دو فرزند حدوداً سي ساله پدران قدرتمند، باعث پيوند عميق ميان کوشنر و محمد بن سلمان شده است. آنها سال جاري چندين بار محرمانه با يکديگر ديدار کرده اند.
خبر سفر اعلام نشده اواخر ماه اکتبر کوشنر به عربستان سعودي پيش از اقدامات ضد فساد مالي از سوي محمد بن سلمان و استعفاي حريري، باعث اين تصور در واشنگتن و منطقه شده است که آمريکا از اقدامات سعودي مطلع بوده و آن را تأييد کرده است.
يک مقام ارشد دولت سعودي گفت: "اگر موضوع ايران و حزب الله در گفتگوهاي کوشنر و محمد بن سلمان مطرح شده باشد، بسيار مختصر و در چارچوب مسئله صلح ميان اعراب و اسرائيل بوده است و هيچ يک از اين رويدادها مورد بحث قرار نگرفتند."
چندين نفر از مقامات رويدادهاي اخير را شاهدي بر آن دانسته اند که کاخ سفيد به دور از هرگونه هدايت سياسي يا همدستي با سعودي، نقش چنداني بر اين روند نداشته است. مقاماتي که در مورد روابط حساس با عربستان سعودي و شرايط خاورميانه سخن مي گفتند، خواستار فاش نشدن نام خود بودند.
يکي از اين مقامات گفت: "من فکر مي کنم اين مسائل باعث شگفتي همگان شد." اين مقام با اشاره به بيانيه تيلرسون گفت: "ما به شدت نگران تأثير آنها بر ثبات لبنان هستيم و به همين علت است که با چنين صراحتي سخن مي گوئيم."
ديگران يادآور شده اند در حالي که ترامپ در خلال سفر بهار گذشته خود به عربستان سعودي، از ايجاد اتحاد منطقه اي حمايت کرده بود، مقامات سعودي در اقدامي مشابه امروز و همراه با سه کشور ديگر منطقه به ناگهان روابط خود با قطر، همسايه خود در خليج فارس، را قطع کردند.
ترامپ در آن زمان نيز با ستايش از سعودي ها، در صفحه توئيتر خود به حمايت از اين اقدام پرداخت ولي ديپلمات ها و مقامات نظامي آمريکايي خواستار خويشنداري شدند و در مورد بي ثباتي در منطقه ابراز نگراني کردند.
يک مقام سابق دولت آمريکا اظهار داشت سعودي ها قصد شروع جنگ ميان حزب الله و مخالفان لبناني آن يا اسرائيل را ندارند – و به يقين خواستار جنگ نيستند. اين مقام سابق گفت ولي رياض خواستار جنگ اقتصادي است که لبنان را وادار به انتحاب ميان حزب الله – و در نتيجه ايران – و بقاي اقتصادي خود کند.
اين مقام سابق گفت مقامات کاخ سفيد از اين عقيده حمايت کرده اند، ولي دولت آمريکا در مورد چگونگي رسيدن به اين هدف دچار اختلاف شده است. پنتاگون خواستار حمايت از نيروهاي مسلح لبنان در برابر حزب الله است و وزارت خارجه در مذاکرات داخلي خود هشدار مي دهد که فروپاشي بخش بانکداري لبنان – و اقتصاد ملي آن کشور – به نفع هيچ کس نيست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۵۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی

آفتاب‌‌نیوز :

یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد.

تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به منظور گفتگو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند.

این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفر‌هایی در منطقه استفاده کرده‌اند.

در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است.

دیگر خبرها

  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • عملیات پهپادی موفق حزب الله علیه مقر‌های فرماندهی صهیونیست‌ها
  • آیا چین می‌تواند؟
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • ۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی