Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:44:05 GMT

وال استریت ژورنال: روابط لبنان وعربستان، در اوج تنش

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۷۱۲۵

وال استریت ژورنال: روابط لبنان وعربستان، در اوج تنش

تهران - ایرنا - روزنامه وال استریت ژورنال نوشت:تنش در روابط لبنان و عربستان دو شریک کلیدی آمریکا در خاورمیانه به اوج رسیده و واشنگتن را هم ناچار به واکنش کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در این مطلب به قلم 'نزیه اوسیران' آمده است:
سطح تقاضاها درکشور لبنان برای بازگشت نخست وزیر'سعد حریری ' به کشور بالا گرفته است و به تبع آن، تنش میان لبنان و عربستان هم شدت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


'میشل عون' رئیس جمهور لبنان از عربستان خواسته است توضیح دهد چرا ' سعد حریری' نخست وزیر لبنان از هفته گذشته که از شهر ریاض استعفایش را اعلام کرد هنوز به کشورش بازنگشته است.
این آخرین چشمه از اوج گرفتن بحران میان دو کشور است.
حریری شنبه هفته گذشته در حالی که به ریاض سفر کرده بود بطور غیر منتظره استعفایش را از مقام نخست وزیری لبنان اعلام کرد و علت استعفا را هم دخالت های ایران در امور داخلی لبنان دانست. او ضمنا گفت که در لبنان جانش در خطر است.
حریری هشت روز است که در عربستان بسر می برد و اقامتش در عربستان مصادف شده با انقلابی بی سابقه که درخاندان سلطنتی سعودی با مبارزه گسترده علیه فساد به پا شده است. این مبارزه همه جانبه به دستور ولیعهد این پادشاهی ' محمد بن سلمان' به جریان افتاده است. تا به حال در این مبارزه 200 نفر بازداشت شده اند که جمعی از افراد خاندان سلطنتی و اعضاء کابینه هم در میانشان دیده می شوند.
بازنگشتن حریری به وطن؛ این ظن را تقویت کرده است که او هم در بحران سیاسی که بدست عربستان در لبنان راه افتاده است دست دارد. طبق قوانین لبنان حریری می بایست خودش رسما نامه استعفایش را تسلیم رئیس جمهور می کرد. بر همین اساس هم رئیس جمهور و هم رئیس مجلس لبنان 'نبیه بری' استعفای حریری را رد کرده اند.
'ولید البخاری' کاردار عربستان در لبنان روز شنبه گفت که حریری به میل خودش در این پادشاهی مانده است.
این دیپلمات سعودی گفت:'شاید حریری بنا به دلائل امنیتی نمی خواهد به کشور بازگردد و یا اینکه می ترسد درصورت بازگشت به کشور ترور شود'.
بخاری افزود:'حریری آزاد است هروقت دلش خواست به کشورش بازگردد'.
حریری به دنبال توافقی که برای تشکیل یک دولت ائتلافی به عمل آمد به مقام نخست وزیری لبنان انتخاب شد.در این دولت میشل عون متحد 'حزب الله' گروه سیاسی و نظامی صاحب قدرت لبنان در مقام ریاست جمهوری قرار دارد.حزب الله متحد استراتژیک ایران است.
'حسن نصرالله' دبیرکل 'حزب الله' روز شنبه ریاض را متهم کرد که حریری را در حصر خانگی نگاه داشته و او را مجبور به استعفا کرده است.
وی این کار سعودی ها را نوعی توهین به نخست وزیر لبنان دانست.
هم لبنان و هم عربستان هردو شریک کلیدی آمریکا در منطقه به حساب می آیند و مشکل دار شدن روابط این دو ؛ به هر ترتیب برای آمریکا هم عاری از مشکلاتی نیست.
'رکس تیلرسون' وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در اظهار نظری راجع به وقایع لبنان گفت:' آمریکا به همه طرفهای این دعوا اعم از داخل ویا خارج لبنان هشدار می دهد که مراقب باشند مبادا لبنان را به عنوان میدانی برای جنگهای نیابتی شان مورد سوء استفاده قرار دهند'.
تیلرسون به خبرنگاران گفت که مطلقا نمی گوید که حریری برخلاف میلش درعربستان مانده است امااو در عین حال اشاره کرد:' نخست وزیر لبنان اگر واقعا می خواهد استعفا دهد باید به لبنان بازگردد و رسما این کار را انجام دهد'.
دیروز/ شنبه/حین یک عملیات در شمال شرق لبنان برای آزاد کردن یک تبعه سعودی که در یک عملیات آدم ربایی برای باج خواهی؛ گروگان گرفته شده بود ، یک سرباز ارتش لبنان کشته و چهار سرباز دیگر هم مجروح شدند. هنوز مشخص نیست آیا فرد گروگان گرفته شده آزاد شده است یا نه؟.
سفارت عربستان درلبنان روزشنبه در توئیتر اعلام کرد که در تماس با مقامات لبنانی است تا این تبعه سعودی بی هیچ پیش شرطی آزاد شود.
اروپام**1591**1590
انتشاردهنده: محمد حسن دوستارگان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۷۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر بتوانیم ظرفیت‌های موجود در خلیج فارس را به عنوان بخشی از گردنبند مروارید در جاده ابریشم شکوفا کنیم؛ روابط تجاری ما و سریلانکا افزایش پیدا خواهد کرد.

 گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، نرگس عبدلی- آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان پنجم اردیبهشت، پس از سفر رسمی ۲ روزه به سه شهر اسلام‌آباد، لاهور و کراچی پاکستان، به دعوت رسمی همتای خود و همچنین به منظور حضور در مراسم افتتاح ابرپروژه چند منظوره سد و نیروگاه اومااویا، صبح چهارشنبه وارد سریلانکا شد و مورد استقبال نخست وزیر این کشور قرار گرفت. سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا، ۱۶ سال پس از آخرین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به سریلانکا انجام شد.

 سید محمدعلی رئیس الساداتی، کارشناس مسائل بین الملل، در رابطه با این سفر در گفتگویی با خبرنگار دانشجو گفت:سابقا رابطه تجاری بین ایران و سریلانکا در حوزه فروش نفت برقرار بود. پالایشگاه‌هایی در سریلانکا وجود داشت که خوراک آن‌ها نفت ایران بود و همانطور که مستحضر هستید اساساً پالایشگاه‌ها، ماشین آلات، دستگاه‌ها و سازمان تقطیر در پالایشگاه‌ها بر اساس ماده اولیه (نفت) شکل می‌گیرد. ولی متاسفانه به دلیل اینکه طی سال‌های اخیر از فروش نفت خام به سریلانکا غفلت شد؛ کم کم عربستان در این حوزه جایگزین ایران شد. اما با توجه به مشکلاتی که اسلام‌گرایی افراطی و وهابیت در سریلانکا به وجود آورد رفته رفته چهره عربستان در سریلانکا مخدوش شد.

 اما موضع گیری‌های ایران در برابر اسلام افراطی همچنین حمایت از حکومت مرکزی سریلانکا در برابر گروه بودایی افراطی ببر‌های تامیل در داخل سریلانکا، باعث شد روابط خوبی در دوره‌های قبلی بین دولت جمهوری اسلامی و دولت سریلانکا شکل بگیرد.

 علاوه بر این اگر ما بتوانیم ظرفیت‌های موجود در خلیج فارس را به عنوان بخشی از پازل گردنبند مروارید و بخشی از پازل جاده ابریشم شکوفا کنیم، قطعاً روابط اقتصادی ما و سریلانکا افزایش پیدا خواهد کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • وال استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پوتین را در مرگ ناوالنی دخیل ندانستند
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • آماده تبادل ظرفیت‌ و توانمندی‌های ایران با آفریقا هستیم