Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@22:41:50 GMT

آیا واقعا بادمجان به ولایت خدا اعتراف کرده است؟!

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۷۶۲۰

آیا واقعا بادمجان به ولایت خدا اعتراف کرده است؟!

پیامبر اکرم(صلی الله علیه) : بادمجان زیاد بخورید، زیرا اولین گیاهی است که به خدا ایمان آورد.

سرویس حسینیه فردا، چند روز پیش در برنامه پرمخاطب سمت خدا یکی از کارشناس های این برنامه حدیثی درمورد ایمان آوردن بادمجان ذکر کرد و فیلم این برنامه به صورت گسترده ای در فضای مجازی منتشر شد و واکنش های بسیاری را دربرداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بنابراین در صدد برآمدیم که پاسخ دهیم ،آیا این حدیث صحت دارد؟ که پیامبر اکرم(صلی الله علیه) فرمودند: بادمجان زیاد بخورید، زیرا اولین گیاهی است که به خدا ایمان آورد.

 

چنین روایتی بدون سند در برخی از منابع متاخر آمده، ولی انتساب آن به معصوم (علیه السلام) با اشکال جدی مواجه است و نمی‌توان آن را به عنوان حدیث معتبری که از معصوم(علیه السلام)نقل شده است تلقی و ترویج کرد.

با جستجوی در منابع روایی، دانسته می‌شود که چنین حدیثی تا اواسط قرن ششم در کتب معتبر و شناخته شده حدیث شیعه که در اختیار هستند وجود نداشته است. البته درکتاب‌های معتبر و قدیمی حدیث شیعه مثل المحاسن برقی و الکافی کلینی و آثار شیخ صدوق و احادیث متعددی درباره خواص بادنجان وجود دارد، ولی هیچ حدیثی به ایمان آوردن» بادنجان تصریح ندارد.

 

در کتاب طب النبی(صلی الله علیه) نوشته مستغفری (متوفای ۴۳۲ه.ق) که از علمای اهل سنت است حدیثی به
 پیامبر نسبت داده شده که می‌گوید: بادنجان را بسیار بخورید، زیرا من آن را در بهشت دیده ام .(رجوع شود به طب النبی المستغفری، ص: 28)

درحدود سال 500 هجری یکی دیگر از علمای اهل سنت به نام شیرویه دیلمی(متوفای 509 ه.ق)کتاب فردوس الاخیار/الاخبار را نوشت و حدیثی مرسل (بدون سند) در آن نقل کرد که می‌گوید: بادنجان را بسیار بخورید، زیرا اولین گیاهی بوده که به خدای بزرگ ایمان آورده است.


حدود نیم قرن بعد، توجه و حسن ظن دو تن از محدثان شیعه نیز به این حدیث جلب می‌شود و آن را نقل می‌کنند:حسن طبرسی فرزند صاحب مجمع البیان (این روایت را دقیقا از کتاب فردوس الأخیاربرگرفته و نقل کرده است همچنین قطب الدین راوندی حدیثی مشابه این را نقل می‌کند، ولی منبعش را ذکر نمی‌کند.(الدعوات، راوندی، ص: 158. وو مکارم الأخلاق حسن بن فضل طبرسی ص 184)

 


بنابراین جستجو‌ها نشان می‌دهد:


۱. این مضمون چند قرن بعد از وفات رسول الله(صلی الله علیه) در حدود سال 500 هجری توسط برخی از علمای اهل سنت و بدون سند به آن حضرت نسبت داده شده و مدتی بعد توسط برخی از علمای شیعه نیز مورد نقل قرار گرفته است.


۲. هیچیک از کسانی که این روایت را نقل کرده اند سند متصل و معتبری از زمان خود تا زمان رسول الله (صلی الله علیه) ارائه نداده اند بنابراین اینکه بخواهیم با اطمینان یا حتی با ظن معتبری مدعی شویم این سخن، حدیث رسولالله (صلی الله علیه) است غیرعلمی و غیرعقلایی است.


علاوه بر این باید دانست که در مسائی که به عقاید مربوط هستند با استناد به یک یا دو حدیث ضعیف‌ نمی‌توان اظهارنظر کرد.


در کتاب فردوس الاخیار/الاخبار ویرایشی دیگر نیز از این حدیث وجود دارد که مدعی شده بادنجان علاوه بر شهادت به الوهیت خداوند، به نبوت رسول الله (صلی الله علیه) و به ولایت امام علی( علیه السلام) نیز شهادت داده است!!


متاسفانه اینگونه روایات ضعیف و مشکوک در برخی از کتب درجه دوم حدیث وجود دارد که انتساب دادن آن‌ها به معصومان (علیه السلام) ظلم به ایشان و تخریب چهره نورانی اسلام و تشیع به شمار‌می‌رود.


باید دانست که وجود یک روایت در یک کتاب مشهور لزوما دلیل بر صحت آن مطلب نیست، زیرا چه بسا برخی از راویان دست به تحریف احادیث زده اند یا برخی از نسخه‌های خطی را مورد دستکاری قرار داده اندو احیانا برخی از علمای شیعه و سنی نیز در اثر حسن ظن افراطی از توجه به اینتحریفات غافل شده اند.

کلمات کلیدی: بادمجان ، سمت خدا ، ایمان ، فردانیوز ، روایت ، حدیث ، حسینیه ، رسول خدا ، حدیث مرسل خبرهای مرتبط توصیه‌های مهم امام صادق (ع) هنگام پیاده‌روی اربعین حضرت رقیه (سلام الله علیها) وجود داشتند یا خیر؟! سرکوبیدن حضرت زینب(س) به محمل صحت و سندیت دارد؟ پیشگویی امیرالمومنین نسبت به ردکنندگان غدیر پیشنهاد ویژه پیشنهاد ویژه هزينه‌ تعمیرات خانه با چه کسی است؟ مستاجر یا صاحبخانه؟ ۵ گیاه مخصوص اتاق خواب برای تجربه یک خواب عمیق بهترین و بدترین شغل در کشور ما چیست؟ طلاق‌تان را ۲۴ساعته می‌گیریم، مهر طلاق هم پاک می‌کنیم! ۷ نکته طلایی درباره خرید و تعویض لنت‌ ترمز ماشین ۶ آذر امسال تعطیل رسمی است؟ گزارش خطا نظر شما نام: ایمیل: * نظر: صوت هیئت‌ها بی ارداه می‌زنم دلُ به‌جاده عاشق‌تر ازمن چه‌زیاده +لینک دانلود جبرئیل این روزا با لباس مبدل تو جاده کربلاتِ +لینک دانلود با بیرق سیاه راه افتادم +لینک دانلود خیمه‌ها سوخت دویدیم حرم سوخت عمو +لینک دانلود صوت:کلید آسان شدن حساب قیامت/ترجیح پولدار به فقیر! صوت: جدی و شوخی بودن دین از دید کودکان صوت: دیدین با یک گل بهار شد! اخبار محرم فیلم: صحبت های رهبری با جاماندگان اربعین فیلم: نذری دادن علی دایی و محمد رضا گلزار در روز اربعین فیلم: خواننده های رپ آمریکایی در پیاده روی اربعین فیلم: نماهنگ «سفیر آفتاب» ویژه اربعین حسینی فیلم: آوازخوانی حسام الدین سراج در مسیر کربلا فیلم: خادمی که نتوانست جلوی بغض خود را بگیرد فیلم: نماهنگ داغ نهان با صدای محمد اصفهانی فیلم: نماهنگ زیبای به سمت دریا با صدای حاج محمود کریمی فیلم: اتحاد در پیاده روی اربعین با حضور اهل سنت فیلم: نماهنگ زیبای بطلب آقا به مناسبت پیاده روی اربعین فیلم: نماهنگ این چه حالیست با صدای سینا سرلک محتضری که با ناسزا به خداوند و قرآن جان داد! طولانی‌ترین پرچم عزاداری حسینی در جهان +تصاویر پیوندها آرشیو درباره ما خانه سیاست اقتصاد فرهنگ ورزش جامعه عکس و فیلم بین‌الملل سبک زندگی حسینیه کلیه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است. طراحی و تولید: "ایران سامانه"

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۷۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث

اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی در نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه تانزانیا برگزار می‌شود.

این آئین با حضور بزرگان، علما، شخصیت‌های قرآنی، مراکز علمی آکادمیک و دینی، دانشجویان، طلاب، علاقمندان از مذاهب مختلف توسط نمایندگی جامعه المصطفی در مرکز همایش‌های بین المللی جولیوس نیرره شهر دارالسلام برگزار خواهد شد.

این جشنواره به صورت حضوری و مجازی با حضور قاریان استاد قاسم مقدمی از کشور جمهوری اسلامی ایران، سعید رحیمی از کشور جمهوری اسلامی ایران، استاد عیدی شعبان از کشور تانزانیا، استاد جلال معصومی از کشور افغانستان، استاد رجا ایوب از کشور تانزانیا، قاری نوجوان آقای یاسین غلامی از کشور جمهوری اسلامی ایران، استاد حسین بوکی از کشور تانزانیا، استاد رضا دوسا از کشور تانزانیا و استاد علی عبدالله از کشور تانزانیا برپا خواهد شد.

تاریخ برپایی اختتامیه جشنواره روز یکشنبه نهم اردیبهشت سال جاری مطابق با ۲۰۲۴/۴/۲۸ از ساعت ۱۴ در محل Julius Nyerere International Convention Centre است.

علاقه مندان می‌توانند از نشانی زیر شاهد پخش زنده این اختتامیه باشند.

یوتیوب:

https://www.youtube.com/live/pV8I9X0IWQE?si=aAMNlL6Cce6_oMKS

یوتیوب:

https://youtu.be/8H2s342gMf4?si=4jjwBD7ZShu0QJcy

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • عملیات جدید مقاومت اسلامی لبنان علیه مواضع صهیونیست‌ها
  • یک شام خوشمزه و آسان برای علاقه‌مندان به بادمجان
  • حدیث میرامینی ، بازیگر : مردم می‌گویند با این تلویزیون دروغگو همکاری نکن!
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • ببینید | اعتراف خنده‌دار مهران غفوریان در برنامه تلویزیون؛ حرکت جالب همسر آقای بازیگر علیه او
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ
  • حدیث روز | با اخباری که می‌شنویم چگونه برخورد کنیم؟
  • عملیات پهپادی موفق حزب الله علیه مقر‌های فرماندهی صهیونیست‌ها
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود