آیا واقعا بادمجان به ولایت خدا اعتراف کرده است؟!
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۷۶۲۰
پیامبر اکرم(صلی الله علیه) : بادمجان زیاد بخورید، زیرا اولین گیاهی است که به خدا ایمان آورد.
سرویس حسینیه فردا، چند روز پیش در برنامه پرمخاطب سمت خدا یکی از کارشناس های این برنامه حدیثی درمورد ایمان آوردن بادمجان ذکر کرد و فیلم این برنامه به صورت گسترده ای در فضای مجازی منتشر شد و واکنش های بسیاری را دربرداشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چنین روایتی بدون سند در برخی از منابع متاخر آمده، ولی انتساب آن به معصوم (علیه السلام) با اشکال جدی مواجه است و نمیتوان آن را به عنوان حدیث معتبری که از معصوم(علیه السلام)نقل شده است تلقی و ترویج کرد.
با جستجوی در منابع روایی، دانسته میشود که چنین حدیثی تا اواسط قرن ششم در کتب معتبر و شناخته شده حدیث شیعه که در اختیار هستند وجود نداشته است. البته درکتابهای معتبر و قدیمی حدیث شیعه مثل المحاسن برقی و الکافی کلینی و آثار شیخ صدوق و احادیث متعددی درباره خواص بادنجان وجود دارد، ولی هیچ حدیثی به ایمان آوردن» بادنجان تصریح ندارد.
در کتاب طب النبی(صلی الله علیه) نوشته مستغفری (متوفای ۴۳۲ه.ق) که از علمای اهل سنت است حدیثی به
پیامبر نسبت داده شده که میگوید: بادنجان را بسیار بخورید، زیرا من آن را در بهشت دیده ام .(رجوع شود به طب النبی المستغفری، ص: 28)
درحدود سال 500 هجری یکی دیگر از علمای اهل سنت به نام شیرویه دیلمی(متوفای 509 ه.ق)کتاب فردوس الاخیار/الاخبار را نوشت و حدیثی مرسل (بدون سند) در آن نقل کرد که میگوید: بادنجان را بسیار بخورید، زیرا اولین گیاهی بوده که به خدای بزرگ ایمان آورده است.
حدود نیم قرن بعد، توجه و حسن ظن دو تن از محدثان شیعه نیز به این حدیث جلب میشود و آن را نقل میکنند:حسن طبرسی فرزند صاحب مجمع البیان (این روایت را دقیقا از کتاب فردوس الأخیاربرگرفته و نقل کرده است همچنین قطب الدین راوندی حدیثی مشابه این را نقل میکند، ولی منبعش را ذکر نمیکند.(الدعوات، راوندی، ص: 158. وو مکارم الأخلاق حسن بن فضل طبرسی ص 184)
بنابراین جستجوها نشان میدهد:
۱. این مضمون چند قرن بعد از وفات رسول الله(صلی الله علیه) در حدود سال 500 هجری توسط برخی از علمای اهل سنت و بدون سند به آن حضرت نسبت داده شده و مدتی بعد توسط برخی از علمای شیعه نیز مورد نقل قرار گرفته است.
۲. هیچیک از کسانی که این روایت را نقل کرده اند سند متصل و معتبری از زمان خود تا زمان رسول الله (صلی الله علیه) ارائه نداده اند بنابراین اینکه بخواهیم با اطمینان یا حتی با ظن معتبری مدعی شویم این سخن، حدیث رسولالله (صلی الله علیه) است غیرعلمی و غیرعقلایی است.
علاوه بر این باید دانست که در مسائی که به عقاید مربوط هستند با استناد به یک یا دو حدیث ضعیف نمیتوان اظهارنظر کرد.
در کتاب فردوس الاخیار/الاخبار ویرایشی دیگر نیز از این حدیث وجود دارد که مدعی شده بادنجان علاوه بر شهادت به الوهیت خداوند، به نبوت رسول الله (صلی الله علیه) و به ولایت امام علی( علیه السلام) نیز شهادت داده است!!
متاسفانه اینگونه روایات ضعیف و مشکوک در برخی از کتب درجه دوم حدیث وجود دارد که انتساب دادن آنها به معصومان (علیه السلام) ظلم به ایشان و تخریب چهره نورانی اسلام و تشیع به شمارمیرود.
باید دانست که وجود یک روایت در یک کتاب مشهور لزوما دلیل بر صحت آن مطلب نیست، زیرا چه بسا برخی از راویان دست به تحریف احادیث زده اند یا برخی از نسخههای خطی را مورد دستکاری قرار داده اندو احیانا برخی از علمای شیعه و سنی نیز در اثر حسن ظن افراطی از توجه به اینتحریفات غافل شده اند.
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۷۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی در نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه تانزانیا برگزار میشود.
این آئین با حضور بزرگان، علما، شخصیتهای قرآنی، مراکز علمی آکادمیک و دینی، دانشجویان، طلاب، علاقمندان از مذاهب مختلف توسط نمایندگی جامعه المصطفی در مرکز همایشهای بین المللی جولیوس نیرره شهر دارالسلام برگزار خواهد شد.
این جشنواره به صورت حضوری و مجازی با حضور قاریان استاد قاسم مقدمی از کشور جمهوری اسلامی ایران، سعید رحیمی از کشور جمهوری اسلامی ایران، استاد عیدی شعبان از کشور تانزانیا، استاد جلال معصومی از کشور افغانستان، استاد رجا ایوب از کشور تانزانیا، قاری نوجوان آقای یاسین غلامی از کشور جمهوری اسلامی ایران، استاد حسین بوکی از کشور تانزانیا، استاد رضا دوسا از کشور تانزانیا و استاد علی عبدالله از کشور تانزانیا برپا خواهد شد.
تاریخ برپایی اختتامیه جشنواره روز یکشنبه نهم اردیبهشت سال جاری مطابق با ۲۰۲۴/۴/۲۸ از ساعت ۱۴ در محل Julius Nyerere International Convention Centre است.
علاقه مندان میتوانند از نشانی زیر شاهد پخش زنده این اختتامیه باشند.
یوتیوب:
https://www.youtube.com/live/pV8I9X0IWQE?si=aAMNlL6Cce6_oMKS
یوتیوب:
https://youtu.be/8H2s342gMf4?si=4jjwBD7ZShu0QJcy
باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان