Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@18:32:37 GMT

میانگین تیراژ و قیمت کتاب در ایران چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۷۲۸۸۳

میانگین تیراژ و قیمت کتاب در ایران چقدر است؟

به گزارش ایسکانیوز بر اساس خبر دریافتی، مدرس دانشگاه تهران با اشاره به آمارها مبنی بر کاهش شمارگان کتاب های منتشر شده در کشور، گفت: در سال 95 بیش از 88 هزار کتاب چاپ اولی داشتیم که 12 درصد آن مربوط به کتب درسی، 14 درصد حوزه کودک و 74 درصد آن نیز در گروه کتب عمومی قرار می گرفته است و در مجموع شمارگان متوسط کتاب در سال 95 قریب به 1650 نسخه بوده است در حالی که در سال های نه چندان دور ما تیراژ متوسط سالانه 10 هزار نسخه ای را نیز تجربه کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طباطبایی متوسط قیمت کتاب در سال 95 را حدود 13 هزار تومان برای هر نسخه عنوان کرد و افزود: میانگین قیمت کتاب های عمومی حدود 14 هزار تومان و میانگین کتاب های درسی 17 هزار تومان است و کتاب های کودک نیز با میانگین قیمت 5 هزار و 500 تومانی به فروش رسیده اند.

این مولف و پژوهشگر ادامه داد: این وضعیت نشر در ایران درحالی است که در کشورهای توسعه یافته برخی کتب ها به راحتی به تیراژهای بالای یکصد هزار نسخه ای نیز دست پیدا می کنند.

وی در ادامه به وضعیت سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه متأسفانه آمار دقیقی در این حوزه وجود ندارد، گفت: برخی آمار مطالعه ایرانی ها را روزانه 2 دقیقه و برخی بیش از 70 دقیقه عنوان می کنند.

طباطبایی با اشاره به اینکه ورود فناوری های نو باعث شده است تا بسیاری از مفاهیم و کالاها نیز دستخوش تغییر و تحول شوند، گفت: یک استارت آپ نشان داده است که می تواند یک سامانه حمل و نقل با قدمت چند دهه ای را در مدت زمان چند ماه پشت سر بگذارد.

این مولف با بیان اینکه در حوزه کتاب نیز باید به مقتضیات روز توجه کنیم، افزود: ورود برخی رسانه های نو همچون شبکه ها اجتماعی سبب شده است تا برخی کارکردهای کتاب چاپی عملا از بین برود و برای مشتریان مقرون به صرفه نباشد.

طباطبایی با ابراز خشنودی از فعالیت برخی کتابخانه ها و کتاب فروشی های آنلاین که بر روی گوشی های تلفن همراه نیز نصب می شوند، گفت: نیاز به علم و دانش هیچ گاه از بین نمی رود اما نحوه ارائه آن می تواند تغییر کند و ما نیز در شرایط فعلی باید بپذیریم که صنعت چاپ و نشر در آستانه یک تحول حتمی است که اگر با آن همراه نشویم تنها خود متضرر می شویم.

مدرس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه فعالان این عرصه نیز باید حتمی بودن این تغییر را پذیرفته و متناسب با آن برنامه ریزی کنند، گفت: بعید نیست تا چند دهه آینده انتشار کتاب به صورت مکتوب عملا متوقف شود و همه انتشارات به صورت مجازی باشد.

طباطبایی به آماری در خصوص نشر الکترونیکی در آمریکا پرداخت و گفت: در سال 2015 در این کشور درآمد رسانه های آنلاین به بیش از 30 میلیارد دلار رسیده است که دوباره چین و 6 برابر انگلستان است.

مدرس دانشگاه در پایان با تاکید بر اینکه مدیران و مسئولان نیز باید بیش از گذشته بستر را برای نشر الکترونیکی فراهم آورند، گفت: مهمترین بایسته در این خصوص تضمین واقعی و عملیاتی حقوق مالکیت معنوی است.

503

مدرس دانشگاه تحولات دنیای انسانی پژوهشگر سرانه مطالعه

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۲۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد/ اولین کتاب تخصصی انتظارات تورمی در ایران

امتداد - کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» توسط انتشارات موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز گردآوری و منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  کتاب ” اقتصاد در هیاهوی انتظارات ” منتشر شد. برای اولین بار در ایران یک کتاب تخصصی در رابطه با اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران توسط موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز به رشته تحریر درآمد.

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» با موضوع نگاهی جامع به اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران با الهام از ۳۰ نشست تخصصی توسط انتشارات موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز گردآوری شده است.

این کتاب شامل ۳۰ فصل بوده و به موضوعاتی مانند: نقش انتظارات تورمی در تورم و نرخ ارز، نظریه‌های تعیین نرخ ارز و نحوه شکل‌گیری انتظارات، رابطه انتظارات تورمی و بازار سرمایه، بازار مسکن و نقش انتظارات در آن، نقش رسانه در انتظارات تورمی پرداخته است.

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» دارای ۶۵۶ صفحه می‌باشد و مقدمه آن توسط محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نوشته شده است. در این کتاب از بیش از ۲۶۰ جدول و نمودار برای فهم بیشتر موضوع انتظارات استفاده شده است.

در بخشی از مقدمه که به قلم محمدرضا فرزین نوشته شده آمده است ” امروزه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که علیت در پدیده‌های اقتصادی در بسیاری از موارد ماهیت متقابل دارد؛ یعنی روایت‌ها خود می‌توانند موجب رخداد‌های اقتصادی شوند و رخداد‌های اقتصادی علت تغییر روایت‌ها.

جنگ‌های اقتصادی کنونی بین کشور‌ها عموما با تمرکز شکل‌گیری شایعات، ناامید سازی مردم به آینده و ارائه تصویری تاریک از آینده کشور توسط حرفه‌ای‌ترین رسانه‌ها و خبرگان عملیات روانی صورت می‌پذیرد و بخش عمده‌ای از هزینه جنگ را به خود اختصاص می‌دهد.

اقتصاد ایران دهه هاست که با این پدیده رو‌بروست و متاسفانه در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی نتوانسته نهادسازی و برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با این پدیده را انجام دهد.

به قول یکی از اقتصاددانان، آنچه که باید از آن ترسید، خود ترس است و این موضوع محوری عملیات روانی علیه هر کشوری است. اقتصاددان مک کالی، این لحظه را لحظه کایوت می‎‌نامد. کایوت شخصیت کارتونی قهرمانی است که از روی پرتگاه‌های می‌پرد و تا زمانی که به زمین نگاه نکند سقوط نخواهد کرد و طبق قانون کارتون هر وقت به زمین نگاه کند، سقوط خواهد کرد. ”

برای تهیه کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» می‌توانید با شماره تلفن ۰۹۱۹۶۱۶۲۲۴۴ (انتشارت موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز) تماس بگیرید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • خودکشی ایرانی ها، کمتر از میانگین جهانی
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد/ اولین کتاب تخصصی انتظارات تورمی در ایران
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • بارش ها در ایران ۱۲ درصد کاهش داشته است
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب