Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهر نوشت: طبق اعلام قبلی قرار است امشب «سعد الحریری» نخست وزیر مستعفی لبنان درباره تحولات اخیر این کشور سخن بگوید. بر همین اساس، قرار است در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت محلی (۲۳:۰۰) به وقت تهران گفتگوی زنده الحریری با المستقبل پخش شود. رسانه های لبنانی اعلام کردند که این گفتگوی زنده از طریق دیگر شبکه ها نیز پخش خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اکنون این سؤال اذهان عمومی را به خود مشغول کرده که چه اتفاقی رخ داده است که پس از گذشت قریب به ۱۰ روز از استعفای حریری، شرایط ابهام آلود ارائه این استعفا در عربستان و ممانعت ریاض از ظاهر شدن وی در رسانه ها، به یکباره تدارک یک گفتگوی زنده برای حریری دیده می شود؟

واقعیت مسأله این است که سعودی ها در طول حدود ۱۰ روز گذشته تلاش کردند تا گمانه زنی های رسانه های داخلی لبنان و همچنین رسانه های بین المللی پیرامون بازداشت حریری و قرار دادن وی تحت اقامت اجباری را مسکوت گذاشته و هیچ واکنشی به اخبار و گزارش های آنها در این زمینه نشان ندهند. مقامات ریاض بی اعتنا به گزارش های منتشر شده که عمدتا جزئیات بازداشت حریری نیز در آنها آمده است، به مسیر خود ادامه دادند تا اینکه سخنرانی روز جمعه گذشته «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان تمامی معادلات را برهم زد و موجب شد تا نقشه های ازپیش طراحی‌شده ریاض دچار خدشه شود.

سید حسن نصرالله در سخنرانی روز جمعه گذشته صراحتا بر گزارش ها و اخبار منتشر شده در رسانه های داخلی لبنان و همچنین رسانه های بین المللی درباره سعد الحریری صحه گذاشته و تأکید کرد که نخست وزیر مستعفی لبنان توسط مقامات سعودی بازداشت شده و در اقامت اجباری به سر می برد. دبیرکل حزب الله لبنان همچنین تصریح کرد که به دلیل استعفای تحت الإجبار حریری از پست خود، لبنان این استعفا را قانونی نمی داند و بدین ترتیب حریری همچنان نخست وزیر لبنان محسوب می شود.

از همین روی، پس از آنکه مسأله بازداشت سعد الحریری نه توسط رسانه ها و شبکه های ارتباط جمعی که در سطوح عالی و توسط یکی از شخصیت های عالیرتبه و پرنفوذ همچون سید حسن نصرالله مطرح شد، مقامات ریاض چاره ای جز انجام اقدامی برای رفع اتهام مطرح شده در برابر افکار عمومی لبنان و منطقه، در مقابل خود ندیدند. بدین ترتیب، آنها به زعم خود برای تحت الشعاع قرار دادن سخنان سید حسن نصرالله پیرامون بازداشت حریری، تدارک اجرای یک «شوی تبلیغاتی» را دیده اند تا از این رهگذر، از فشارهای موجود در این زمینه و اتهاماتی که در سطوح عالی علیه آنها مطرح شده است، رهایی یابند.

شوی تبلیغاتی که مقامات سعودی تدارک آن را دیده اند و برای آن برنامه ریزی کرده اند، قرار است امشب ساعت ۲۳ به وقت تهران، در شکل و قالب گفتگوی زنده «سعد الحریری» با شبکه المستقبل اجرا شود. مقامات عربستان گمان می کنند که با پخش این گفتگوی زنده می توانند افکار عمومی را نسبت به عدم بازداشت حریری در این کشور اقناع کنند. لذا به نظر می رسد که سعودیها درست با همان منطق کودکانه و کوته نظرانه که حریری را تحت بازداشت درآوردند، امروز نیز با منطقی مشابه و ابلهانه به فکر رفع این اتهام از خود افتاده اند!

اکنون باید این سؤال را از سعودیها پرسید که کدام یک از ابعاد پخش گفتگوی زنده تلویزیونی می تواند رفع کننده اتهام بازداشت حریری باشد؟! مگر نمی شود شخصی را بازداشت کرد و سپس با اعمال فشار و تهدید علیه وی، او را وادار به حضور در یک گفتگوی زنده و اعلام مواضع دیکته شده کرد؟! برهمین اساس، تا زمان صدور مجوز ورود حریری به کشور خود لبنان و روشن شدن ابعاد مختلف مسأله استعفای وی، اتهام بازداشت حریری به هیچ وجه از دوش مقامات سعودی ساقط نمی شود.

اکنون مقامات عربستان سعودی باید در پیشگاه مجامع بین المللی و سازمان ملل متحد پاسخگو باشند که چگونه برخلاف تمامی پروتکول های معمول و مرسوم بین المللی، دیپلمات عالیرتبه یک کشور عضو سازمان ملل متحد را ربوده و او را تحت بازداشت قرار داده اند؟! بدون شک تداوم این روند توسط شاهزادگان ناپخته سعودی و در رأس آنها محمد بن سلمان سرانجام خوشی برای ریاض نخواهد داشت؛ کما اینکه درحال حاضر نیز تداوم بازداشت حریری و یا آزادی وی هیچکدام نمی تواند به نفع سعودیها تمام شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۳۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، وبگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع خود اعلام کرد که اعضای مجلس سنای آمریکا با مقامات ارشد دیوان کیفری بین‌المللی برای جلوگیری از صدورر حکم بازداشت برای مقامات تل آویو دیدار کردند.

گفته شده است در این دیدار، سناتورها نگرانی خود را از احتمال صدور حکم بازداشت علیه مقامات اسرائیلی به دادگاه ابراز کردند.

پیش از این روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم گزارش داده بود که مسئولان صهیونیست با اعضای کنگره آمریکا تماس‌هایی برقرار کرده‌اند. بر اساس این گزارش، تماس‌های مذکور در راستای اعمال فشار بر دیوان کیفری بین المللی و ممانعت از صدور حکم بازداشت سران رژیم صهیونیستی برقرار شده است.

اسرائیل هیوم اضافه کرد: برخی طرف‌ها در آمریکا از تل آویو در غائله صدور حکم بازداشت احتمالی دیوان کیفری بین المللی حمایت می‌کنند.

در همین ارتباط شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو از خانواده‌های اسرای صهیونیست خواسته دیوان کیفری بین‌المللی را جهت جلوگیری از صدور حکم بازداشت او و دیگر مقامات تل آویو تحت فشار قرار دهند.

به تازگی پایگاه مرکز مطالعاتی العربی الجدید در مقاله‌ای به بررسی اقدامات فوری محافل قضائی و دیپلماتیک رژیم صهیونیستی که نشان از وحشت این رژیم از احتمال صدور حکم بازداشت قضائی ضد سرکردگان تل‌آویو حکایت دارد، پرداخت و نوشت که رژیم صهیونیستی هجمه قضائی و دیپلماتیک گسترده‌ای را برای ممانعت از صدور حکم دادگاه لاهه ضد مسئولان ارشد سیاسی و نظامی خود به کار گرفته است، اما محافل صهیونیستی امکان موفقیت این تلاش‌ها را بسیار اندک می‌دانند.

همچنین پیشتر مقامات اسرائیل به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده بودند که اگر دادگاه بین‌المللی کیفری (لاهه) حکم بازداشت سران و مقامات ارشد اسرائیل را صادر کند، تل‌آویو سلسله پاسخ‌هایی را علیه تشکیلات خودگردان فلسطین آغاز خواهد کرد که به فروپاشی آن منجر شود.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی در رسانه‌های رژیم صهیونیستی منتشر شد مبنی بر اینکه دیوان کیفری بین المللی در حال آماده شدن برای صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، هرزی هالوی رئیس ستاد ارتش و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم است.

نتانیاهو مدعی شده که اگر حکم بازداشت صادر شود، «رسوایی در مقیاس تاریخی» خواهد بود.

به نوشته آکسیوس «یکی از اقدامات احتمالی (اسرائیل) می‌تواند ورشکستگی تشکیلات خودگردان از طریق مسدودکردن انتقال درآمدهای مالیاتی باشد؛ تشکیلات خودگردان اداره کرانه باختری اشغالی را بر عهده دارد.

رژیم صهیونیستی از طرف فلسطینی‌ها مالیات جمع‌آوری می‌کند و براساس توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۴ ماهانه به تشکیلات خودگردان انتقال می‌دهد.

دیگر خبرها

  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • پلیس کانادا سه هندی را به اتهام قتل رهبر سیک‌ها بازداشت کرد
  • تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو
  • تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
  • نتانیاهو به پایان نزدیک می‌شود
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • مقامات صهیونیست تهدید کردند؛ حکم بازداشت نتانیاهو صادر شود...
  • اسرائیل تهدید به فروپاشی تشکیلات خودگردان کرد