Web Analytics Made Easy - Statcounter

سومین گردهمایی سالانه پویش مدرسه‌سازی "ایران من" در اتاق ایران برگزار و بر توسعه پایدار آموزشی با کمک بخش خصوصی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، نایب رئیس اتاق ایران در این گردهمایی با تأکید بر اینکه مدتی است بخش‌خصوصی مدرن در قامت مورد انتظار در عرصه مدرسه‌سازی و توسعه آموزشی ظاهر نشده است، تأکید کرد: در تنگنا قرار داشتن دولت در سال‌های اخیر، سبب شده است که خیرین مدرسه‌ساز تا حد قابل توجهی جا پای دولت بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این نگاهی به وضعیت مدارس در کشور ما را به این نتیجه می‌رساند که هنوز تا اهدافمان فاصله بسیاری داریم.
پدرام سلطانی افزود: بیش از یک‌سوم مدارس موجود از استانداردهای مدرسه‌سازی فاصله دارند. فضای آموزشی نیز در کشور ما همچنان 40 میلیون مترمربع از استانداردهای حداقلی آموزش و پرورش عقب است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به ضرورت تأمین امکان تحصیل برای همه کودکان گفت: مدرسه‌سازی و توسعه آموزشی از چنان ضرورتی برخوردار بوده است که مقام معظم رهبری نیز در سال گذشته تأکید کردند هر کودکی اعم از ایرانی و خارجی، چه شناسنامه داشته باشد و چه نداشته باشد، باید سر کلاس درس باشد. این فرمان قطعا به تحولی اساسیِ فرایند توسعه در سال‌های آینده منجر خواهد شد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی افزود: حتی اگر کودکان مهاجر نیز بی‌سواد بمانند باری روی دوش کشورمان می‌گذارند. این یک نگرانی جدی است که اگر کودکان مهاجر را بی‌سواد به آن سوی مرز بفرستیم، به سمت قاچاق مواد مخدر می روندو مرزهای کشورمان ناامن کنند.

به جای ساخت دانشگاه‌های خالی، مدرسه ساخته شود

پدرام سلطانی درباره دلایل ورود بخش خصوصی به عرصه توسعه آموزشی تأکید کرد: بخش خصوصی سالها برای توسعه اقتصادی و بهبود محیط کسب‌‌و‌کار تلاش کرده است ولی از دستاوردها راضی نیست. امروز که به گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم که مثل خیلی از کارهایمان سرنا را از سر گشاد آن زده‌ایم و به توسعه آموزشی توجه لازم را مبذول نکرده‌ایم.
وی افزود: امروز باید بذر توسعه را با توسعه نظام آموزشی در کشورمان بکاریم تا نسل‌های بعدی بتوانند شاهد توسعه اقتصادی کشور باشند. باید نسلی باشیم که از نگاه کوتاه مدت فاصله بگیریم و برای این کار هیچ راهی جز توسعه آموزشی نداریم.
نایب رئیس اتاق ایران درباره اهداف پویش مدرسه‌سازی ایران من اظهار کرد: پروژه ساخت 100مدرسه را با تأکید بر مدارس ابتدایی آغاز کردیم و براساس مطالعات بانک جهانی اثر تحصیلات ابتدایی بر توسعه بیش از دو برابر تحصیلات دانشگاهی است. این در حالی است که در کشور ما یک سوم صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی است ولی در بسیاری از روستاهای کشور کودکان از مدرسه ابتدایی محروم هستند.
وی افزود: در بسیاری از مناطق روستایی، مدارس فرسنگ‌ها از محل زندگی کودکان فاصله دارند و همین منجر به بالارفتن آمار ترک تحصیل دختران و پسران ما شده است.

چرخه معیوب بی‌مهارتی با توسعه آموزشی شکسته می‌شود

پدرام سلطانی با انتقاد از نظام آموزشی گفت: چرخه معیوب بی‌سوادی در کشور ما منجر به بی‌مهارتی شده است. بی‌مهارتی نیروی کار نیز باعث شده است که بخش خصوصی عطش نیروی کار ماهر را داشته باشد، ولی آن را به سختی پیدا کند. بی‌مهارتی در کشور، بیکاری و به دنبال آن فقر و پایین آمدن استانداردهای زندگی را که منشأ جرم و جنایت است به همراه داشته است.
وی افزود: ساخت مدرسه به تنهایی هدف پویش ایران من نیست. بخش خصوصی بر این باور است که فرزندان ما در کنار دروس متعارفی که در مدارس می‌آموزند نیازمند یادگیری کنجکاوی، خلاقیت، تفکر نقادانه، همکاری و کار تیمی هستند، به طوری که نسل آینده هم مثل نسل امروز به دنبال قهرمان بودن ولی تنها بودن نباشد. فرزندان ما باید حمایت از هم‌نوعان خود را به جای خالی کردن زیر پای آنها فراگیرند.
پدرام سلطانی ادامه داد: یکی از ضعف‌های بزرگ نیروی کار در کشور ما ناآگاهی از فرهنگ کار و تولید است. فعالان اقتصادی از این مسئله گلایه دارند و می‌گویند چرا یک کارگر افغانی باید سه برابر کارگر ایرانی کار کند؟ نظام آموزشی ما باید این مسائل را به کودکان بیاموزد.

مدارس توسعه پایدار محلی برای آموزش اهالی روستا

مدیر پویش مدرسه‌سازی ایران من در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در فاز اول فعالیت‌، در نظر داشتیم 100 مدرسه را در نقاط کمتر برخوردار کشور احداث کنیم، که تاکنون 40 مدرسه از آنها افتتاح شده است. یکی از بحث‌های دیگری که دنبال می‌کنیم احداث مدارس توسعه پایدار است که طرح آن به صورت ازمایشی در 3 استانِ سیستان و بلوچستان، کردستان و کرمانشاه انجام خواهد شد.
سلطانی درباره ویژگی‌های مدارس توسعه پایدار گفت: یکی از ویژگی‌های مدارس توسعه پایدار سازگاری آنها با معماری روستاست. مدارسی که در مناطق محروم می‌سازیم نباید عناصر زایدی باشند که با خانه‌های روستا و بافت شهر متناقض باشد. مدارس می‌توانند با استفاده از مصالح بومی و براساس الگوی معماری منطقه ساخته شوند و حتی تبدیل به جاذبه توریستی برای آن منطقه باشند. در این صورت اهالی روستا مدرسه توسعه پایدار را از آن خود می‌دانند.
نایب رئیس اتاق ایران ادامه داد: مدرسه توسعه پایدار با کمک اهالی روستا ساخته می‌شود. اگر اهالی روستا در ساخت مدرسه مشارکت کنند آن را حفظ و بهره‌ برداری می‌کنند. ممکن است اهالی نتوانند به لحاظ مالی به ساخت مدرسه کمک کنند ولی می‌توانند با کار یدی نقشی هر چند کوچک داشته باشند.
اگر بنا داریم اداره امور مدرسه را از روی دوش دولت برداریم و به مردم واگذار کنیم باید این کار را از فرایند ساخت مدرسه آغاز کنیم.
سلطانی ویژگی دیگر مدرسه توسعه پایدار را تبدیل شدن آن به کانونی برای توسعه محلی روستا دانست و گفت : مدارس به طوری طراحی می‌شوند که انعطاف‌پذیر باشند. یعنی از یک کلاس درس بتوان به عنوان محلی برای آموزش اهالی روستا، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی اهالی استفاده کرد.

«نوکپرها» با اصول معماری سبز جایگزین مدارس کپری می‌شوند

پدرام سلطانی همچنین درباره مدارس «نوکپر» به عنوان اقدامی جدید از پویش ایران من گفت: ما در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان هنوز مدارس کپری داریم که از کیفیت نامناسبی برخوردارند. برخلاف تصور عموم که مدارس کپری را نشانه محرومیت می‌دانند، باید به این نکته توجه داشته باشیم که کپردارای سازه‌ای سبک است که ریشه در فرهنگ و هنر این مناطق دارد.
وی تأکید کرد: کپر نماد فرهنگ و اقلیم این سه استان است و به همین دلیل ما با برگزاری جلسات هم‌اندیشی با مؤسسات مدرسه‌ساز تصمیم گرفتیم مدارس کپری را با هزینه‌ای بسیار پایین بازآفرینی کنیم و «نوکپر» بسازیم.
نوکپرها مدارس کپری استحکام‌یافته‌ای هستند که پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان و معلمان خواهند بود و با پیروی از اصول معماری سبز، مصرف انرژی بسیار پایینی دارند.
مدیر پویش ایران من در پایان تأکید کرد: بخش خصوصی باید با مسئولیت اجتماعی خود آشتی کند و مدرسه‌سازی را از دولت تحویل بگیرد. اگر بودجه‌ای که در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته به بخش خصوصی واگذار شود، سرعت مدرسه‌سازی در کشور بالاتر می رود و فرایند ساخت مدارس نیز بهینه و به‌صرفه‌ خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۳۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مدرسه ۶ کلاسه در شهر نشتیفان خواف

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر آموزش و پرورش شهرستان خواف گفت: با حضور معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، فرماندار خواف و مسوولان ادارات و نهاد‌ها مدرسه ۶ کلاسه در شهر نشتیفان بهره برداری شد.

روح الله غلامپور سدهی افزود: این مدرسه با ۳۶۳ متر مربع زیربنا با اعتبار۴۲ میلیارد ریال با مشارکت خیرین و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ساخته شد

وی گفت: در راستای طرح سه شنبه‌های امیدآفرین، از سال گذشته تاکنون هر سه شنبه یک مدرسه با همراهی خیران و اعتبارات دولتی و معادن در مناطق شهری و روستایی خواف به بهره برداری رسیده یا کلنگ زنی شده است.

مدیر آموزش و پرورش خواف افزود: در یک سال گذشته ۶۰ تفاهم نامه توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی و ۱۶۴ تفاهم نامه توسط خیرین مردمی برای ساخت مدارس در شهرستان خواف امضا شد.

دیگر خبرها

  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود/ جزئیات اجرای نظارت آنلاین
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف
  • ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان با مشارکت خیران
  • اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است/اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • شناسایی ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال و بختیاری
  • نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس
  • ساخت ۶۰ درصد پروژ‌های مدرسه‌سازی با مشارکت مردم
  • افتتاح مدرسه ۶ کلاسه در شهر نشتیفان خواف
  • افزوده شدن۶ کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف