Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: اگر بتوان از این فرصت و مانور سیاسی، اجتماعی، اعتقادی در جهت « نذر فرهنگی» به خوبی بهره بگیریم و نذر فرهنگی داشته باشیم، بسیار عالی است. یعنی در کنار نذورات، اطعام و ... در ابعاد فکری و مکتبی نیز فرهنگ مهدویت و عاشورا را تبلیغ کنیم.

حجت‌الاسلام محمدرضا عسکری، مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در رابطه با درس‌ها و آموزه‌های اربعین برای منتظران، اظهار کرد: در میان مباحث و معارف مهدوی یکی از نکات قابل توجه شرایط ظهور است که در واقع 4 شرط مهم برای ظهور برشمرده شده که یکی از این شرایط بحث آمادگی عمومی جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

زیارت اربعین دو اثر «برون مرزی» و «درون مرزی» دارد

وی افزود: آمادگی عمومی به این معنا که کسانی که به حضرت مهدی (ع) اعتقاد دارند خود را مهیا کنند و دل‌ها و فکرهایشان را برای ظهور آماده نمایند. تعلقات مادی و جذابیت‌های زندگی آنها را از ولی زمان شان دور نکند و تعلقات دنیایی مانع یاری ولی خدا نشود تا بتوانند امام خود را یاری کنند. آمادگی عمومی درباره افرادی که شناخت نسبت به حضرت مهدی(عج) و حکومت عدل جهانی ندارند به این معناست که از وضعیت امروز دنیا، جهان امروز، حکومت هایی که در دنیا هستند و به دنبال منافع خود، قدرت، ثروت و سلطه بیشترند آگاهی یافته و همگان از این وضعیت خسته شده و به عدالت‌گستری گرایش پیدا کنند و به سوی تحقق ارزش های انسانی در جامعه جهانی روی آورند.

 

حجت الاسلام عسکری ابراز کرد: وقتی با این رویکرد نگاه کنیم که این شرط برای ظهور حضرت صاحب (ع) بسیار تاثیرگذار است می توان به این نتیجه رسید که زیارت اربعین (چه نفس زیارت و چه مهمتر از آن پیاده‌روی اربعین که یک مانور معنوی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی است) می تواند 2 اثر مهم داشته باشد؛ نخست: «اثر برون‌مرزی و برون‌دینی» و دوم: « اثر درون‌دینی و درون‌مرزی».

 

مدیر بنیاد حضرت مهدی موعود استان البرز در رابطه با آثار برون مرزی و درون مرزی اربعین گفت: اثر برون مرزی این حرکت آن است که به واسطه امام حسین (ع) دل‌های مردم متوجه حضرت(عج) شده و وقتی این پیاده روی شکل می گیرد، مردم به واسطه سیدالشهدا (ع) به هم نزدیک می شوند. دل های آنها حول یک محور یعنی حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) می چرخد، شخصیتی که دو مولفه ی شاخص دارد؛ 1- «ظلم‌ستیز و ظالم‌ستیز است»، 2- «عدالت محور و عدالت گستر است.»

 

اربعین عامل وحدت قلوب انسان هایی است که حتی مرزهای اعتقادی مشترک ندارند

کارشناس مباحث مهدوی در تبیین این مسئله تاکید کرد: در اربعین، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عامل وحدت قلوب انسان هایی می شود که خارج از این مرزها هستند. انسان هایی که شاید اصولا مسلمان یا شیعه نباشند و این موضوع در بحث ظهور بسیار کمک کننده است. ما نیز به دنبال همین هستیم. چرا که مولفه مهم حکومت مهدوی و شرط مهم ظهور حضرت(عج)، این است که مردم به این بلوغ سیاسی و اجتماعی برسند که روحیه ظلم ستیزی، تشنگی نسبت به معنویت، اخلاق و گسترش عدال و عدالت در میان دنیا شکل بگیرد و زیارت اربعین سیدالشهدا (ع) چنین کارکردی را دارد و می تواند جرقه و حرکتی در این زمینه شکل دهد.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: در بخش درون‌مذهبی نیز به همین شکل است، در درون مذهب و دین ما «زیارت اربعین» می تواند دل ها را به هم نزدیک کرده، کینه ها، اختلاف ها و دشمنی ها را از ما دور کند. هرچند دور کردن این کینه ها و اختلافات بین الادیانی نیز است. به عبارت دیگر، اگر در زیارت اربعین اهل سنت نیز حضور دارند، اگر مسیحیان نیز در این حماسه عظیم حاضر می شوند و پیروان سایر ادیان و مکاتب نیز خود را به این جمع می رسانند به این معنا است که ما اختلافات دینی و مکتبی مان را کنار گذاشته و روی اشتراکات مان که همان ظلم‌ستیزی و ظالم ستیزی است، پافشاری می کنیم.

 

فرصتی برای از بین بردن اختلاف ها

وی با اشاره به آثار اجتماعی زیارت اربعین گفت: زیارت اربعین امام حسین (ع) با عنایتی که به قلوب و دل ها دارد، اتحاد و اتفاق را حول یک موضوع در بین همه ادیان رقم می زند که آن محور نیز «بحث برقراری عدالت اجتماعی» است. در درون جامعه اسلامی نیز اختلافات، کدورت ها و خدای ناکرده دشمنی‌ای اگر باشد با این حرکت کمرنگ می شود و همه یکدل و یکرنگ می شوند.

 

حجت الاسلام عسکری با اشاره به کلام شریف حضرت حجت (ع) ادامه داد: کمااینکه شخص حضرت حجت علیه السلام  می فرمایند: «اگر شیعیان ما با هم اتفاق داشتند و یکدل و یکرنگ بودند انقدر ملاقات ما با شیعیانمان به تاخیر نمی افتاد». بنابراین، اربعین فرصتی است برای از بین بردن اختلاف ها و فرصتی است برای نزدیک شدن دل ها. چرا که همه برای یک هدف مقدس و در یک مسیر حرکت می کنیم.

 

کارشناس مباحث مهدوی تاکید کرد: در این رویکرد سیدالشهداء(ع) عامل وحدت میان ما، میان سلیقه های مختلف و وحدت میان دیدگاه ها و جریان های گوناگون می شود که همه حول محور امام حسین (ع) حرکت می کنند.

 

خروجی و کارکرد زیارت اربعین باید مهدویت پیوند بخورد

عسکری با تاکید به اهمیت مباحث فرهنگی در اربعین تاکید کرد: ما باید برای نهادینه کردن این فرهنگ تلاش کنیم  که هر زائر، از امام حسین (ع) به امام مهدی (عج) برسد. به عبارت دیگر خروجی و کارکرد زیارت اربعین باید با حضرت مهدی (ع) پیوند بخورد، باید نزدیک شدن به امام و معرفت بیشتر به امام را در پی داشته باشد.

 

عسکری ابراز کرد: از این نکته نباید غافل شد که اربعین می تواند پیوندی با ظهور برقرار کند. هرچند در روایات ما تصریح نشده که اربعین از نشانه های ظهور است. اما از ویژگی های حکومت مهدوی آن است که مردم یکدست و یکدل می شوند، اختلاف و تزویر میان آنها نیست، اوج احسان و ازخودگذشتگی و دستگیری از یکدیگر است، محبت ها زیاد می شود.

 

مدیر بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: شاید برای جامعه امروز و انسان هایی که دنیای امروز را می بینند پذیرش این مطلب کمی سخت باشد که چگونه ممکن است چنین جامعه ای محقق شود؟ شاید برای ذهن مادی بشر امروز، پذیرش این مطلب سخت باشد. اما زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) تجلی ای از حکومت امام زمان (عج) است. در مسیر نجف تا کربلا هر یک از این مولفه ها موج می زند، انسان های مختلف با هر موقعیت‌ی که دارند - استاد دانشگاه، کارخانه‌دار، مسئول، وکیل و... -  اما اینجا خود را خدمتگزار دیگران می دانند و این خدمت را باعث افتخار خود می شمارند.

 

اهمیت نذر فرهنگی و توشه معرفتی برای اربعین

حجت الاسلام عسکری گفت: ما می توانیم از این فرصت استفاده کنیم، اگر برای ذهن انسان امروز پذیرش زیبایی های حکومت مهدوی سخت است، فرصت اربعین یک نمونه بسیار کوچک از آن دوران را تداعی می کند که ببینیم می شود و این همه زیبایی شدنی است. ما باید تلاش کنیم این سبک زندگی را در جامعه تسری دهیم؛ فارغ از اینکه افراد چه مذهب و چه اعتقادی دارند صرفا به خاطر اینکه یک انسان آزادیخواه و زایر امام حسین (ع) هستند باید با این سبک زندگی آشنا شوند.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: ما اگر بتوانیم از این فرصت و مانور سیاسی، اجتماعی، اعتقادی در جهت « نذر فرهنگی» به خوبی بهره بگیریم و نذر فرهنگی داشته باشیم بسیار عالی است. یعنی در کنار نذورات و اطعام و ... بتوانیم از نظر فکری و ذهنی نیز تبلیغ کنیم و زائران اربعین علاوه بر توشه های معنوی، از نظر فکری و معرفتی نیز توشه ای کسب کنند.

 

 

 

پایان پیام/99

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۰۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ بهروز ناصری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در شورای هماهنگی معاونان فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه اظهار کرد: معاونان و مدیران فرهنگی باید با به فعلیت رساندن ظرفیت بی‌نظیر دانشجویان و استادان سفیران معرفی دستاوردهای دانشگاه باشند. دستاورد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه‌های آموزشی، علمی، پژوهشی و به‌ویژه فرهنگی در کشور بی‌نظیر و تأثیرگذار بوده و باید تأثیرگذاری دانشگاه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی و مردم و مسئولان در جریان آن قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: پایلوت شدن معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام به‌عنوان متولی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در سطح همه مراکز آموزش عالی استان، کسب عنوان برتر جشنواره مهدویت و امامت در دوره قبل، کسب مقام اول راهیان نور در سطح کشور گوشه‌ای از افتخارات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام بوده که با تلاش و کوشش حوزه فرهنگی کسب شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: اولویت اصلی استان ایلام با توجه به برگزاری کنگره اربعین و بیشترین حجم تردد کشور از استان به‌عنوان دروازه عتبات عالیان کار فرهنگی است و انتظار مسئولان استان ایلام محور قرار گرفتن دانشگاه آزاد اسلامی در ایام اربعین و بسط و گسترش فرهنگ اربعین و عاشورایی بوده و باید از این ظرفیت برای توسعه دانشگاه و معرفی بیشتر آن استفاده شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)