Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@15:13:19 GMT

پایانِ باز برای ۷۵۸ پروژه عمرانی

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۰۵۱۴۰

پایانِ باز برای ۷۵۸ پروژه عمرانی

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - هیأت دولت بررسی لایحه بودجه ۹۷ را آغاز کرده و قرار است تا ۱۹ آذرماه به پارلمان تحویل دهد.

فرارسيدن فصل بررسي بودجه سال آينده، بار ديگر بحث بر سر وضعيت بودجه‌ريزي در كشور را داغ كرده است. روز گذشته رئيس ديوان محاسبات كشور و رئيس سازمان مديريت در صحن علني مجلس به ارائه گزارشي از وضعيت بودجه‌ريزي كشور پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرايطي كه نزديك به 90درصد از بودجه صرف هزينه‌هاي جاري مي‌شود و بار ديگر كسري بودجه به كوچك‌شدن بودجه عمراني منجر شده است، تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام به موضوعي بحراني‌تر بدل مي‌شود.

رئيس ديوان محاسبات اعلام كرد كه براي 758پروژه عمراني در كشور سال پايان درنظر گرفته نشده است. سرنوشت پروژه‌هايي كه براي آنها سال پايان اجرا تعيين شده نيز با توجه به وضعيت نامشخص تخصيص منابع نامعلوم است. واگذاري طرح‌هاي نيمه‌تمام به بخش خصوصي نيز مانند يكي از همين پروژه‌ها، نيمه‌تمام باقي مانده و هنوز راهكاري براي تسريع در ساخت پروژه‌هايي كه منابع زيادي صرف آن شده، پيدا نشده است.

رئيس ديوان محاسبات كشور در نشست علني مجلس با بيان اينكه «نظام بودجه‌ريزي فعلي به بن‌بست رسيده است» گفت كه ما چاره‌اي جز تغيير نظام بودجه‌ريزي نداريم. اين بايد مطالبه مجلس از دولت باشد تا وضعيت بودجه‌ريزي كشور تغيير كند. عادل آذر با بيان اينكه تخصيص‌هاي بودجه عمومي كشور بسيار زياد است، گفت: وضعيت به‌گونه‌اي است كه تمامي تلاش براي تخصيص كامل بودجه جاري كشور و تأمين هزينه‌هاست و بعد از آن سراغ بودجه عمراني مي‌رويم. روي كاغذ بودجه عمراني افزايش مي‌يابد اما در عمل سال به سال ميزان اعتبارات دولت براي اجراي پروژه‌هاي عمراني كاهش پيدا مي‌كند به‌طوري كه به‌طور ميانگين ۸۷ درصد بودجه دولت مربوط به اعتبارات هزينه‌اي است.

آذر اعلام كرد: در قانون بودجه كشور ۲۷‌طرح با عمر بيشتر از ۴۱‌سال و ۴۴‌طرح عمراني با عمر تا ۴۰ سال وجود دارد. ۶۵۸‌پروژه با عمر تا ۲۰ سال موجود است و ۷۵۸‌پروژه در كشور است كه سال پايان اجرا ندارد. اينها همه فرصت‌هاي از دست رفته است. وي با بيان اينكه با بودجه‌ريزي فعلي بايد آرام آرام پروژه‌هاي عمراني را تعطيل كرد، گفت: فاصله بين اعتبارات هزينه‌اي و عمراني زياد است.

آينده‌فروشي با انتشار اوراق

رئيس ديوان محاسبات با طرح اين پرسش كه واگذاري دارايي‌هاي مالي از كجا تأمين مي‌شود، افزود: تاكنون براي تأمين بودجه، نفت و شركت‌ها فروخته و خرج مي‌شد تا به بخش اعتبارات هزينه‌اي پول بدهيم اما اتفاق عجيب آن است كه اعتبارات فروش دارايي‌هاي سرمايه‌اي از محل فروش اوراق مشاركت و اسناد خزانه تأمين مي‌شود. اين يعني ما اوراق را با اوراق پاس مي‌كنيم و به جاي دادن پول واقعي، اسناد خزانه مي‌دهيم. در دوره‌اي اين موضوع ابداع شد كه براي تعهدات كوتاه‌مدت پيمانكاران اسناد بدهيم كه خوب بود اما ادامه روند درست نيست. آذر با بيان اينكه علاوه بر فروش و خرج شركت‌ها آينده‌فروشي مي‌كنيم، گفت: ما آينده فرزندانمان را براي تأمين بودجه مي‌فروشيم.

۱۲۸ هزار ميليارد تومان براي طرح‌ها

رئيس سازمان برنامه و بودجه هم در نشست علني مجلس گفت: براساس برنامه‌ريزي صورت‌گرفته انتظار مي‌رود در سال ۹۷ شاهد صرفه‌جويي دستگاه‌ها باشيم. قرار نيست ما رقم صرفه‌جويي را به خزانه برگردانيم، بلكه ۵۰درصد آن را براي طرح‌هاي عمراني و ۵۰درصد را براي بهره‌وري بيشتر استفاده خواهيم كرد. محمدباقر نوبخت با بيان اينكه حداكثر ۷۰درصد بودجه بايد هزينه‌ جاري و حداقل ۳۰درصد عمراني باشد، ادامه داد: ما اعتبارات را به جاي دستگاه‌هاي ملي به استان‌ها برديم و مكانيسمي طراحي كرديم كه اعتبارات در استان باقي بماند و صرف توسعه استان شود. با اين سازوكار حداقل ۱۲۸ هزار ميليارد تومان براي سال آينده به طرح‌هاي عمراني اختصاص داديم.

زنگوله‌هاي پاي بودجه

عادل آذر، رئيس ديوان محاسبات در صحن علني مجلس موضوعاتي راجع به بودجه بيان كرد:

با يك سري از اشخاص حقيقي و حقوقي مواجهيم كه به‌طور مستقيم از بودجه اعتبار مي‌گيرند. ما نمي‌دانيم كه چطور اين زنگوله‌ها به پاي بودجه آويزان شده‌اند. در سال ۹۰ تعداد اين افراد ۸۱‌نفر بود كه در سال ۹۶ به ۴۹ نفر رسيد. در دنيا بدهي‌ها و مطالبات دولت‌ها در سايتي اعلام مي‌شود اما در ايران اين شاخص‌ها مشخص نيست كه اين همان عدم‌شفافيت، گرفتاري مالي و نبود انضباط مالي است. دنيا به سمت نظام بودجه‌ريزي بر مبناي عملكرد رفته است. در اين نظام سازمان برنامه و بودجه بايد سالانه عملكرد بودجه را توضيح دهد و بگويد حتي براي يك دانش‌آموز چه مقدار هزينه شده است. در همین زمینه: تشکیل کارگروه برای حل مشکل موسسات مالی | مذاکره دوباره با آمریکا نفی شده است تشریح جلسه غیرعلنی مجلس با نوبخت | هفته آینده زمان بررسی رأی اعتماد وزیر نیرو و علوم نوبخت: چرا عده‌ای در داخل می‌خواهند گرا بدهند که منابع مالی کم داریم؟

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۵۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از اجرای ۱۲۰ پروژه تا افتتاح یک باغ بانوان طی دو ماه آینده در منطقه ۵ شیراز

شهردار منطقه پنج شیراز از اجرای ۱۲۰ پروژه و ریزپروژه در سطح این منطقه در سال جاری خبر داد و گفت: طی دو ماه آینده اولین باغ بانوان در سطح منطقه پنج شیراز به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، رضا مسعودی امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در بازدید از پروژه های عمرانی شهرداری منطقه پنج شیراز که با همراهی عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز و یاوران و رابطین شورای محلات منطقه صورت گرفت، اظهار کرد: همزمان با بازدید از پروژه های عمرانی منطقه پنج، این موضوع را شاهد بودیم که پروژه های متعددی در حوزه های مختلف فرهنگی، ورزشی، زیر ساختی همچون دفع و هدایت آب های سطحی، پیاده‌راه‌سازی، فرهنگسرا و سالن‌های ورزشی متعدد در حال احداث و یا آماده‌بهره‌برداری است.

وی افزود: این پروژه‌ها در سال جاری با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیارد تومان و در چارچوب ۱۲۰ پروژه و ریز پروژه در حال اجرا و یا در مرحله آغاز عملیات عمرانی است.

شهردار منطقه پنج شیراز ادامه داد: کلیه این پروژه‌ها با مطالعات قبلی و با این هدف که با اجرای آن‌ها چه بخشی از مشکلات مردم مرتفع می شود، در حال اجرا است.

مسعودی اضافه کرد: در سطح منطقه پنج اولین باغ بانوان مهر بانو در حال احداث است و این پروژه طی دو ماه آینده به بهره‌برداری رسید.

وی در تشریح مشخصات اجرایی باغ مهربانو، تصریح کرد: این پروژه در فضایی به مساحت ۶۴۰۰ متر و با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در حال اجرا است.

شهردار منطقه پنج شیراز با اشاره به اینکه در سطح منطقه پنج تعداد ۸ پروژه احداث پارک در حال اجراست، تاکید کرد: اجرای چنین پروژه‌هایی به توسعه فضای سبز منطقه بسیار کمک می‌کند. این در حالی است که در گذشته در این منطقه فقر سرانه فضای سبز و فضای ورزشی داشتیم، اما با اهتمام ویژه‌ای که شهردار و شورای اسلامی شهر شیراز بر اجرای برخی اقدامات داشتند وضعیت فضای سبز منطقه ارتقا یافت.

مسعودی ابراز امیدواری کرد: تلاش ما بر این است تا گره از مشکلات مردم باز کنیم و امیدآفرینی و بستر زندگی کیفی و مناسب‌تر را برای شهروندان فراهم کنیم.

تعادل‌بخشی اجرای پروژه‌ها و ارائه خدمات شهری مطلوب به شهروندان در سطح منطقه پنج

در ادامه این بازدید افسانه خواست خدایی عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در سخنانی تصریح کرد: با سیاست‌گذاری که در شورای اسلامی شهر شیراز صورت گرفت پروژه‌های مختلف در حوزه های عمرانی، فرهنگی، خدمات شهری و زیر ساختی در منطقه پنج شهرداری شیراز از سه سال گذشته برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: در منطقه پنج علاوه بر پروژه‌های عمرانی بسیار خوبی که در حال اجرا است، اقدامات و پروژه‌های فرهنگی بی‌نظیری در مرحله افتتاح و اجرا است.

عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: یکی از اقدامات اجرایی بسیار مطلوب در سطح این منطقه احداث باغ بانوان است که براساس مصوبه شورای شهر شیراز در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ این مصوبه در دستور کار قرار گرفت و بر اساس این مصوبه شهرداران مناطق یازده‌گانه شهر شیراز مکلف به ساخت باغات بانوان و خانواده شدند.

خواست خدایی اظهار کرد: در حال حاضر باغ بانوان در سطح منطقه پنج دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و طی ماه های آینده به بهره‌برداری می‌رسد که با افتتاح آن مورد استفاده عموم بانوان منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: فضاهای فرهنگی که در این منطقه لحاظ شده است از جمله سرای مطالعه و برنامه ریزی برای مجموعه فرهنگی که در سطح منطقه در حال اجرا است، نشان می دهد تعادل و عدالت در اجرای پروژه ها در حوزه های مختلفی عمرانی، خدماتی و فرهنگی رعایت شده است.

عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: با توجه به اجرای کلان پروژه های بسیار زیادی که در سطح منطقه در حال اجرا است، دو مگا پروژه در این منطقه در سطح شهری در حال اجراست که پروژه تقاطع احمد ابن موسی (ع) و تقاطع قائم به رحمت از جمله این پروژه‌ها است که این دو مگا پروژه علاوه بر کاهش بار ترافیکی سطح منطقه ارزش افزوده بسیار خوبی را ایجاد خواهد کرد.

اجرای عملیات وسیع لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در سطح منطقه، پیاده‌روسازی و دیگر پروژه‌های اجرایی زیرساختی در منطقه پنج از دیگر موضوعات مورد اشاره خواست خدایی بود و افزود: در سنوات گذشته شاهد اجرای این اقدامات وسیع عمرانی نبودیم و در زمان بارش باران همواره آب‌گرفتگی‌های متعدد را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر با اجرای عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در منطقه پنج که در قالب ۳ پروژه بزرگ انجام شد، در بارندگی‌های اخیر با هیچ گونه آب گرفتگی مواجه نبودیم.

عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز همچنین گفت: به زودی باغ بانوان و مجموعه سرای مطالعه تقدیم شهروندان خواهد شد و سایر پروژه‌ها به ویژه حوزه فضای سبز و بوستان های سطح منطقه، تاسیسات و مجموعه ها در حال بروزرسانی عمرانی هستند.

خواست خدایی تصریح کرد: منطقه پنج شیراز طی سال‌های گذشته جزو مناطق ضعیف بود، اما امروز می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که این منطقه یکی از مناطق برخوردار شهر در سال‌های آینده خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، اما با کمک و همراهی شهروندان و مطالبه عمومی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد، این منطقه که یکی از مناطق فعال عمرانی و فرهنگی است به شرایط مطلوب دست می‌یابد.

عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در پایان اضافه کرد: منطقه پنج شیراز قطب ورزشی شهر شیراز است و این موضوع را شاهد هستیم که بیشترین پروژه های ایجاد سالن‌های ورزشی در این منطقه در حال اجرا و برخی در حال اتمام است.

به گزارش ایمنا، در بازدید شهردار منطقه پنج شیراز و عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در منطقه پنج از تعدادی از پروژه های عمرانی، زیر ساختی، خدمات شهری و فرهنگی این منطقه بازدید داشتند.

کد خبر 749143

دیگر خبرها

  • از اجرای ۱۲۰ پروژه تا افتتاح یک باغ بانوان طی دو ماه آینده در منطقه ۵ شیراز
  • آغاز عملیات عمرانی پروژه پیاده‌راه باباطاهر همدان
  • برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است
  • اختصاص بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی تهران
  • بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان
  • بهره برداری از ۸۵۰ طرح عمرانی تا پایان سال در اصفهان
  • ۱۲۳ پروژه عمرانی در شهر هچیرود طراحی شده است
  • بررسی آخرین وضعیت بودجه واعتبارات وطرح‌های نیمه تمام گیلان
  • احداث آسفالت بازیافتی تا پایان سال/تولید ۱.۵ میلیون تن آسفالت برای ۱۴۰۳
  • تراز منابع و مصارف مشمول بودجه استان زنجان مثبت شد