Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دوباره قيمت دلار از مرز 4100 تومان گذشت؛ قيمت‌هايي که چند وقت پيش هم صعود کرد و اگرچه براي مدت کوتاهي نيز به کمتر از 3900 تومان رسيد، اما دوباره همان شد که برخي مي‌خواهند.
به گزارش خبرنگار مهر، قيمت دلار دوباره از مرز 4100 تومان گذشت؛ همان قيمتي که تحرکات سوداگرايانه در بازار ارز را بار ديگر گوشزد مي‌کند و عده اي از سناريوهاي جديد براي برخي سوداگري‌ها در بازار ارز خبر مي دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته به موازات اين افزايش قيمت در بازار آزاد، نرخ دلار مبادله‌اي هم از سوي بانک مرکزي رو به افزايش است و همين امر سبب شده تا انتظارات نسبت به افزايش نرخ هم با شدت بيشتري تدوام يابد.
همين چند وقت پيش بود که محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه و يکي از تئوريسين‌هاي فعلي اقتصاد ايران، به صراحت اعلام کرد که شخص رئيس جمهور يعني حسن روحاني، با افزايش نرخ ارز مخالف است و دولت بناي اين را ندارد که اجازه دهد، قيمت دلار به نحو فزاينده و جهشي افزايش يابد. با اين حال به نظر مي رسد که دلار باز هم با سناريوهايي که برخي تدوين مي‌کنند، در بازار بالا و پايين مي‌شود.
در اين ميان کارشناسان معتقدند که اگر دولت، نگران افزايش تورم ناشي از بالا رفتن قيمت دلار در بازار نبود، به طور قطع شرايط را به گونه ديگري پيش مي‌برد و اجازه نمي‌داد که فنر ارزي، به شکل کنوني فشرده شود؛ بلکه اکنون دولت به دليل اينکه مي‌ترسد دوباره روزهاي سخت اقتصاد ايران با تورم بالا برگردد، نرخ را تا حدود زيادي کنترل مي کند، هر چه که باشد، هنوز هم عرضه کننده عمده ارز در بازار، دولت است و همين امر سبب مي‌شود که کنترل بازار، باز هم در دستان دولت باشد.
گزارش هاي ميداني خبرنگار مهر از ميدان فردوسي حکايت از آن دارد که صرافان، با احتياط بسيار زياد دلار را خريد و فروش مي‌کنند و برخي از آنها تنها تمايل به خريد دلار دارند تا فروش آن. اين را هم مي‌توان به خوبي از تابلوهاي آنها درک کرد و فهميد که رفتار آنها با بازار ارز چطور است.
در اين ميان برخي از فعالان بازار ارز هم، خبر از اين مي دهند که صرافان به دليل مناسبت‌هاي پيش رو و به خصوص ژانويه، با رويکردهاي محتاطانه تري اقدام به خريد و فروش ارز مي‌کنند و بيشتر تمايل آنها، به سمت خريد دلارهاي در دست مردم است.
يکي از صرافان مجاز در گفتگو با خبرنگار مهر مي‌گويد: برخي صرافان با احتياط ارز را خريد و فروش مي‌کنند و به يک ذخيره‌سازي آهسته و پيوسته دلار روي آورده اند تا در ايام خاص پيش رو، آن را گرانتر بفروشند، اما اگر بانک مرکزي به عنوان عرضه‌کننده اصلي ارز در بازار، وارد عمل شده و ارز بيشتري نسبت به روزهاي عادي در بازار بريزد، اين افراد ضرر مي کنند؛ اما اگر سياست عدم دخالت را در پيش گيرد، به طور قطع مي‌تواند زمينه خوبي براي سودآوري سوداگرايانه برخي صرافان فراهم نمايد.
وي مي‌افزايد: طي هفته‌هاي گذشته، بانک مرکزي نيز به مرور قيمت ارز مبادله اي را در بانکها بالا برده است و همين امر، سيگنال‌هايي را براي افزايش قيمت به صرافي ها و بازار مي‌دهد که آنها هم نرخ را بالا برند؛ البته بايد تقاضايي هم در بازار وجود داشته باشد که اين کشش در افزايش نرخ جواب دهد؛ اين در حالي است که اين روزها بازار ارز همچنان براي برخي جذاب است.
صرافان بر اين باورند که بايد مکانيزمي در نظر گرفته شود که براي توزيع و نرخ گذاري ارز در بازار، همه از آن تبعيت کنند، نه اينکه يکسري صراف غيرمجاز، بازار را به سمتي که خود مي خواهند هدايت کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاصر تعداد زيادي صرافي غيرمجاز که هيچگونه مجوزي براي فعاليت ندارند و طبيعتا هيچ نظارتي هم بر عملکردشان وجود ندارد، در بازار ارز فعال هستند و به نظر مي رسد هيچ اراده اي براي برخورد با آنهاوجود ندارد. اين در حالي است به گفته فعالان بازار ارز، اين صرافان نقش موثري در نوسانات سوداگرايانه بازار ارز دارند.
سيدکمال سيدعلي، معاون اسبق ارزي بانک مرکزي مي‌گويد: بايد جلوي رفتارهاي سوداگرايانه در بازار ارز را گرفت، ضمن اينکه اجراي سياست يکسان سازي نرخ ارز نيز بايد مدنظر قرار گيرد؛ در اين ميان به نظر مي‌رسد، دولت براي يکسان‌سازي، منابع کافي نيز در اختيار دارد. پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال، فراتر از 90 ميليارد دلار درآمد ارزي نصيب کشور شود و با تکيه بر اين منابع امکان تحقق يکسان‌سازي وجود دارد.
وي مي افزايد: در اين زمينه تنها ضعفي که وجود دارد، روابط کارگزاري است که همچنان برقرار نشده؛ مساله‌اي که نگراني بانک مرکزي را دوچندان کرده است. اما اگر نرخ ارز مبادلاتي به نرخ بازار آزاد نزديک شود، به طور حتم اعلام يکسان‌سازي نرخ ارز نيز چندان اهميتي نخواهد داشت. در واقع هدف از يکسان‌سازي، برچيدن بساط رانت و فساد است و به اين منظور بايد اين نرخ‌ها به هم نزديک شود تا هجوم براي خريد ارز ارزان چه براي واردات و چه براي خدمات به حداقل برسد.
بر همين اساس است که دولت بايد زمينه ساز تغيير در شيوه مديريت بازار ارز شود و شرايط را به گونه اي پيش برد که اجازه فعاليت سوداگرايانه در بازار را ندهد و به خصوص در ايامي که پيش رو است و تقاضا براي ارز بالا مي رود، عده اي سوداگر زمينه ساز افزايش قيمت در بازار نشوند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۶۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰

امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۳۸۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18 عیار هر گرم 3 میلیون و 388 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 37 میلیون تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 40 میلیون و 400 هزار تومان است.

بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست

 

در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 23 میلیون و 500 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 14 میلیون و 300 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 6 میلیون و 500 هزار  تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، 14  میلیون و 680 تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 2341 دلار است.

قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ دلار کاهشی شد

 

در معاملات امروز (دوشنبه10 اردیبهشت 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با کاهش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 44 هزار و 314 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 41 هزار و 376 تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به 47 هزار و 423 تومان و نرخ حواله یورو به 44 هزار و 279 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با کاهش نسبت به روز کاری گذشته، 12 هزار و 66 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 266 تومان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد