Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-28@06:11:05 GMT

ارز بازیچه بحران‌های داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۱۹۳۵

در حال حاضر به نظر می رسد دولت بتواند درآمد حدود ۷۰ میلیارد دلاری از فروش نفت داشته باشد.

در چند وقت اخیر، نرخ ارز در کشور ما نوسانات بسیار زیادی را تجربه کرد و شاهد بودیم که از مرز چهارهزار تومان نیز عبور کرد. به نوعی می‌توان گفت عبور این نرخ از رقم ‌چهارهزار تومان بیش از هر چیزی، بار روانی زیادی را به جامعه تحمیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش امتداد نیوز به نقل از قانون، نرخ برابری پول ملی در مقابل سایر ارزها تا حدودی نشانگر قدرت اقتصادی، میزان مقبولیت و توانایی اقتصادی یک کشور است. به دلیل اینکه بخش اعظم درآمدهای کشور به نفت وابسته است و این وابستگی اغلب بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از بودجه عمومی کشور را پوشش می‌دهد، بنابراین نرخ برابری ریال در مقابل ارزهای عمده می‌تواند در شکل‌گیری عدد بودجه عمومی تاثیرگذار باشد. تجربه گذشته نشان داده است تورم عمومی با افزایش نرخ ارز ارتباط مستقیم دارد و پس از مدتی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، نرخ کل دارایی‌های بازارهای مختلف نیز بر اعداد جدید منطبق می‌شود. البته لازم به ذکر است که تفاوت میان تورم داخلی و تورم جهانی، عددی است که می‌توانیم بگوییم سالانه می‌تواند به نرخ برابری ارز کشور ما افزوده شود. بنابراین اگر تورم داخلی ۱۰ درصد و نرخ تورم جهانی سه درصد باشد، باید سالانه هفت درصد شاهد افزایش نرخ ارز باشیم.

دولت، بازیگردان اصلی کنترل نرخ ارز

همان‌گونه که مشاهده می‌شود، در سال‌های اخیر نرخ ارز از مسائل مختلفی متاثر بوده است؛ازجمله قرارداد برجام، اقدامات ترامپ و تهدید برجام که اندکی بازار را ملتهب کرد و از سوی دیگر تاکید و نظارت بیشتر بانک مرکزی بر نرخ سود بانکی بر بازار ارز تاثیر گذاشت. در این خصوص حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی می‌گوید: دولت برای اینکه بیشترین تعداد ارز یعنی چیزی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد ارز ناشی از صادرات را در دست دارد، به عنوان بازیگردان اصلی می‌تواند این نرخ را کنترل کند؛ هرچند کنترل این نرخ، آسیب‌ها و مزایایی را به همراه دارد. از جمله آسیب‌هایی که در این امر وجود دارد، این است که بازار با عرضه و تقاضا و متناسب با شرایط اقتصاد جهانی تنظیم نمی‌شود و گاه شاهد این هستیم که سال‌ها فنر این جهش کشیده می‌شود و بحران ایجاد می‌کند. اما مزیت آن این است که می‌تواند تورم را کنترل و ثبات را بر بازار حاکم کند. مهم‌ترین عاملی که در سال‌های گذشته برای بهبود فضای کسب و کار در پروژه‌های تحقیقاتی از طریق مراجع مختلف وجود داشته، بحث نقدینگی بوده است ولی مهم‌ترین آسیب نیز بحث بی‌ثباتی در بازار و اقتصاد است که مربوط به نوسانات نرخ ارز بود که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به صورت گسترده شاهد آن بوده‌ایم و فجایعی که در حال حاضر با آن مواجهیم، تعطیلی هزاران واحد تولیدی مربوط به این بحران‌ها و آشفتگی‌ها بوده است.

انتشار اوراق خزانه، انباشت بدهی

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: در حال حاضر به نظر می رسد دولت بتواند درآمد حدود ۷۰ میلیارد دلاری از فروش نفت داشته باشد. این در حالی است که توان کنترل نرخ ارز وجود دارد؛ هرچند در نیمه دوم سال، دولت‌ها به دلیل کسری بودجه ۵۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای افزایش نرخ ارز تمایل بیشتری دارند اما این را ‌نیز باید بدانیم که یکی از دستاوردهای دولت، کنترل تورم بوده و به نظر می‌رسد به هیچ وجه دولت نمی‌خواهد این دستاورد را از دست بدهد. بنابراین کنترل نرخ ارز نیز یکی از سیاست‌های اصلی دولت ‌است، هرچند تمایل برای افزایش عدد نرخ ارز بالاتر از آن بوده که در بودجه لحاظ شده است. عددی که در بودجه لحاظ می‌شود، حدود ۳۲۰۰ تومان و بر اساس ارز دولتی است و باید گفت دولت، بخش زیادی از این ارز را به قیمت نرخ آزاد و برای کنترل ارز به فروش می‌رساند؛ بنابراین منابع خوبی می‌تواند از این جهت در اختیار داشته باشد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که دولت بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشد که در وهله اول بودجه عمرانی ۷۲هزار میلیاردی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و همین مساله باعث می‌شود تحرکات عمرانی بسیار کاهش پیدا کند؛ بنابراین بخش عمران و ساختمان دوباره به سمت رکود پیش خواهد رفت و به دلیل حضور رکود در بخش‌های مختلف، میل به انتقال بخشی از منابع به سمت ارز افزایش پیدا خواهد کرد. دولت باید تدابیری اتخاذ کند که رونق را شاهد باشیم و انگیزه‌ها برای حضور در بازار ارز کاهش یابد و سود مناسب در بازارهای مختلف از جمله بخش تولید و ساختمان وجود داشته باشد. در حال حاضر دولت در شرایط خاص و بدی به سر می‌برد و حدود ۷۷۰ هزار میلیارد تومان بدهکاری دارد. ۱۱۸ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهی دارد و همچنین بدهی دولت به بانک‌ها بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است. برای پرداخت بخشی از تعهدات، ۳۵۰۰ میلیارد تومان اوراق خزانه منتشر کرده است. در بودجه ۹۶ ده‌ها هزارمیلیارد مجوز انتشار اوراق دارد و این اوراق چیزی به جز تعویق بدهی‌های دولت و انباشت این بدهی‌ها نیست.

خرید و فروش آینده، در بازار ارز و بورس

محمودی اصل با اشاره به اینکه ابرچالش‌های بسیاری در اقتصاد داریم، تصریح می‌کند: این چالش‌ها در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور به وضوح دیده می‌شوند؛ از جمله در نظام بانکی، به صورت ورشکستگی و زیان‌ده بودن بانک‌ها وهمچنین در صندوق‌های بازنشستگی، مشاهده می‌شود. از سوی دیگر حجم دولت و بودجه عمومی نشان می‌دهد که دولت کار بسیار سختی در پیش دارد و آنچه در این میان بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد، به دلیل درجه نقدشوندگی، ارز خواهد بود. چالش‌های منطقه‌ای نیز باعث شده دشمنان و رقبا در منطقه با جهت‌گیری‌های مختلف چشم‌اندازهایی را ترسیم کنند که در چنین وضعیتی برخی افراد ورود به بازار ارز را به مصلحت خود بدانند. بازار بورس و ارز از جمله بازارهایی هستند که در آن‌ها آینده، خرید و فروش می‌شود و انتظارات از آینده سیاسی و اقتصادی این جهت‌گیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته یکی از دلایل تثبیت نرخ دلار در عدد چهارهزار تومان این بود که تلاش‌های آمریکا و اسراییل در جهت بر هم زدن برجام و گسترش تحریم‌ها با عزم جهانی خنثی شود؛ بنابراین با تثبیت موقعیت، چشم‌انداز پرنوسانی از نرخ ارز به جای نخواهد ماند.

تاثیر بحران‌های داخلی

این استاد دانشگاه بیان می‌کند: با توجه به تحولات اتفاق افتاده در منطقه، تنش میان ایران و عربستان ممکن است اندکی بر نرخ ارز تاثیر بگذارد؛ اما آنچه اهمیت دارد، این است که بحران‌های داخلی در اقتصاد تاثیر بیشتری می‌گذارد و به نظر می‌رسد، بزرگ‌ترین آسیبی که در آینده کشور خواهیم داشت، وضعیت نظام بانکی باشد زیرا به جز دو بانک، سایر بانک‌ها زیان‌ده هستند و در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. همچنین با توجه به تکلیفی که وزارت اقتصاد در جهت خروج از بنگاه‌داری برای سال ۹۵ بانک‌ها ایجاد کرده است، به نظر می‌رسد رکود نیز افزایش یابد و بانک‌ها بیش از این تحت فشار قرار بگیرند و ترازنامه‌های آن‌ها با فروش واقعی دچار نزول و تعدیل منفی شود. همه این عوامل تا حدودی بر قیمت ارز تاثیرگذار است،در حالی که تعاملات جهانی و اوضاع منطقه تاثیر بسزایی دارد ولی از آنجا که در حال حاضر تحریم نفتی در کشور وجود ندارد، می توان اوضاع باثبات‌تری برای ارز در کشور پیش‌بینی کرد. ارزهای مختلف در چند وقت اخیر نوساناتی را تجربه کرده‌اند؛به‌گونه‌ای که دلار آمریکا با حضور ترامپ اندکی قوت گرفت و با توجه به عملکردهای بعدی در مقابل سایر ارزها کاهش محسوسی نیز داشت. یکی از عواملی که باعث شد دلار روی ‌چهارهزار تومان متوقف شود، کاهش نرخ برابری دلار در مقایسه با سایر ارزها بود و به نظر می‌رسد که دولت، برنامه‌ای برای تقویت دلار دولت آمریکا ندارد.

پیش‌بینی وضعیت بازار ارز

محمودی اصل در پایان می‌گوید: در شرایط فعلی کشور با وجود همه بحران‌ها و چالش‌های موجود، همچنان بانک برای سپرده‌گذاری طرفدار دارد و به نظر می‌رسد بازار مسکن به رکود فعلی خود ادامه دهد. از طرفی بورس نیز باید وضعیت فعلی خود را حفظ کند و رقیب جدی برای نظام بانکی تلقی نشود. در چنین شرایطی بازاری که برای پول‌های سرگردان و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت به منظور ورود و خروج سفته‌بازان باشد، دوباره بازار ارز و طلاست که با توجه به ثبات در قیمت جهانی و سقف‌های لمس شده تا مدتی نوسانات آنچنانی در این بازار نخواهیم داشت. از سوی دیگر یکسان‌سازی نرخ ارز و مسائل مربوط به آن، چند سالی است که از نیمه اول به دوم سال ارجاع می‌شود و عملیاتی نمی‌شود. به نظر می‌رسد دولت ریسک این کار را بالا می‌داند و شرایط را برای آن مناسب نمی‌بیند. با وجود وعده‌های بانک مرکزی و با این شرایط این مساله برای امسال یا منتفی‌می‌شود یا اگر عملیاتی شود، بسیار سخت خواهد بود.

true برچسب ها : نرخ ارز نرخ تورم true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۱۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

«گرانی» و «تورم» زندگی و معیشت مردم را با تنگنا شدید روبرو ساخته و گلایه‌ها از مسئولان خاصه نمایندگانشان روز به روز بیشتر می‌شود، شاید همین گلایه هاست که پارلمان نشینان را طی هفته‌های اخیر وادار به نقد سیاست‌های اقتصادی دولت و حساب کشی از دولتمردان کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، حلقه حامیان رئیسی در پارلمان روز به روز کوچکتر می‌شود، حلقه‌ای که دو سال و اندی پیش پای بیانیه حمایت از او برای کاندیداتوری را امضا کرده بودند، اما در گذر زمان، حمایت‌ها کمرنگ و کمرنگ‌تر شد.

پایانِ سکوت

گرچه در فاز اول حامیانِ منتقدِ دولت، وارد فاز سکوت شدند تا کمتر بخاطر این حمایت به چالش کشیده شوند، اما عملکرد پر انتقاد دولت در حوزه‌های اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی و حتی اجتماعی و فرهنگی کار را به جایی رسانده که سکوت‌ها یکی بعد از دیگری شکسته می‌شود و تریبون‌ها در پارلمان در نقد رئیسی و دولتمردانش یکی بعد از دیگری روشن می‌شود.

نقد‌ها تنها مربوط به صندلی‌های پایین مجلس نیست و هیات رئیسه نیز منتقد رویکرد‌های دولت، خاصه رویکرد‌های اقتصادی است. آنچنان که قالیباف در جلسه مشترک با دولتی‌ها، در اظهارنظری انتقادی که کم سابقه نیز به نظر می‌رسد، نه تنها دولت را به نقدکشید بلکه ضرب الاجل هم برای دولت تعیین کرده است.

او در دومین نشست بررسی مسائل ارزی که وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و معاون پارلمانی دولت از یک سو و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددی مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در سوی دیگر آن حضور داشتند، صریح و بدون تعارف به انتقاد از دولتی‌ها پرداخت و گفت؛ «همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.»

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت؛ «به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.»

قالیباف با تعیین این ضرب الاجل آنهم در حالی که کمتر از یک ماه تا پایان عمر مجلس یازدهم باقیمانده، شمشیر را برای رئیسی و تیم اقتصادی او از رو بست.

فقط قالیباف نیست!

قالیباف، اما در نقد دولت تنها نیست و در همین چند جلسه برگزار شده مجلس در سال جاری بار‌ها و بار‌ها تریبون نمایندگان به نقد دولت باز شده است. آشفتگی بازار ارز و سکه محور اصلی انتقادات بوده است که گرانی بیشتری را به زندگی و معیشت مردم وارد کرده است.

قالیباف به جز صراحتی کم سابقه در اظهاراتش، کنایه هایش را نیز روانه دولت کرده است. او در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، گفت؛ «در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند. ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.»

اشاره قالیباف به تذکر‌ها و انتقاداتی است که طی روز‌های اخیر به هیات رئیسه مجلس می‌شود و نمایندگان خواستار برگزار کردن جلسه‌ای با محوریت آشفتگی‌ها در بازار ارز و اثرات سوء آن بر گرانی کالا‌های اساسی شده اند.

قیمت خودرو، بازار داغ فیلترشکن ها، قیمت مسکن، حقوق بازنشستگان و ... از دیگر محور‌هایی است که زمینه ساز انتقاد از دولت رئیسی شده است. انتقاداتی که به نظر می‌رسد دیرتر از آنچه باید، کلید خورده است و بعید نیز به نظر می‌رسد دولت رئیسی تن به اجرایی کردن خواسته‌های پارلمان نشینان بدهد.

در جدول زیر مروری بر مواضع انتقادی نمایندگان در جلسات علنی صحن مجلس طی چند هفته اخیر داشته ایم؛


نام نماینده /حوزه انتخابیه


نوع انتقاد

(تذکر، اخطار، نطق)

متن انتقادات


سید ناصر حسینی پور/ گچساران


تذکر

در ارتباط با چند هزار میلیارد هزینه‌های مربوط به فیلترشکن شفاف‌سازی کنید چرا که مردم از نان شب خود می‌گذرند اما از هزینه‌های اینترنت نمی‌گذرند. آیا برای میزان دقیق گردش مالی هزینه‌های فیلترشکن و دلایل عدم برخورد با آن پاسخی دارید؟

فرهاد بشیری/ پاکدشت

تذکر

دورهم جمع شدن خوب است اما مهم‌تر از آن رفع مشکلات مردم و بازار ارز و حفظ ارزش پول ملی است. باید به طور جدی در این زمینه تصمیمات قاطع گرفته شود.

محسن زنگنه/ تربت حیدریه

تذکر

بیش از هشت ماه است که طرح مقاوم سازی نظام ارزی کشور آماده شده منتها اعلام وصول نمی‌شود. انتظار می‌رود که هیات رئیسه هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهد.

رحمت‌الله نوروزی/ علی‌آباد کتول

تذکر

رئیس بانک مرکزی در بحث ارز ترجیحی و ارز نیمایی و هم در موضوع ارز آزاد مسئول است. تقاضا داریم تیم اقتصادی دولت توجهی ویژه به مسائل داشته باشد.

محمدرضا میرتاج الدینی/ تبریز

تذکر

سیاست‌های ارزی بانک مرکزی درست نیست و علیرغم پیش‌بینی افزایش صادرات، هنوز مشکلات ادامه دارد.

مرتضی حسینی/ میانه

تذکر

جناب وزیر صمت شما بعد از دستگیری عده‌ای اختلاسگر و دزدان بیت‌المال در فولاد میانه چه اقدامی انجام دادید؟ چرا با مدیران وقت که این اختلاس در مجموعه آنها اتفاق افتاده بود برخورد نکرده و آنها را برکنار نکردید و به وضعیت فولاد میانه به طور اساسی رسیدگی نمی‌کنید؟

علی یزدی‌خواه/ تهران

نطق

آقای فرزین رئیس بانک مرکزی در مصاحبه اخیر خود گفت که بنده مسئول کنترل بازار آزاد ارز نیستم؛ سوال این است که مسئول بازار ارز چه کسی است که باید این بازار را کنترل کند؟

ابراهیم رضایی/ دشتستان

نطق

ارز و اقلام اساسی مورد نیاز مردم گران و گران‌تر می‌شود و همه شوکه می‌شوند آنان که مسئولیت دارند باید پاسخگو باشند.

ابراهیم عزیزی/ شیراز

نطق

دولت ضمن بررسی علل و عوامل افزایش قیمت کالاهای اساسی و افزایش قیمت مایحتاج مردم و نوسانات بازار ارز و سکه پاسخ قانع کننده‌ای به افکار عمومی بدهد.

سلمان اسحاقی/ قائنات

تذکر

کاهش زمان استفاده‌ از برق چاه‌های کشاورزی باعث آسیب زدن به مشارکت مردمی و جهش تولید و وارد شدن صدمه به میزان و کیفیت تولیدات محصولات کشاورزی می شود.

فتح الله توسلی/ بهار

نطق

وضعیت خودرو پاشنه آشیل وزارت صمت است، آیا وزیر از وضعیت خودرو و کیفیت و قیمت آن اطلاع دارید؟

احمد مرادی/ بندرعباس

تذکر

مقرر شد هیچ مدیر پروازی در کشور نباشد اما همچنان شاهد فعالیت این افراد هستیم؛ حال اینکه آنها بعضا سه روز در ماه هم در محل خدمت خود نیستند. این اتفاق ضربه مهلکی به تولید کشور و کارخانجات فعال آن وارد خواهد کرد.

فاطمه محمد بیگی/ قزوین

تذکر

با حذف ارز ترجیحی قرار بود مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی جبران شود اما ما در حال حاضر شاهد این هستیم که بیشتر هزینه سلامت توسط مردم و از جیب مردم پرداخت می‌شود.

محمدجواد عسکری/ داراب و زرین دشت

تذکر

اگر قرار است جهش تولید با مشارکت مردم انجام شود اعمال تعرفه درست نیست.

الیاس نادران / تهران

نطق

سیاست غلط اقتصادی دیگر که بازار سرمایه و پول را متأثر کرد، انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصدی در اسفندماه سال گذشته بود. تصور دولت از انتظارات تورمی ناشی از این جهش نرخ چیست؟ هزینه جمع آوری منابع و مهار نقدینگی و آینده فروشی چه بلایی بر سر سرمایه گذاران خواهد آورد؟ کدام بازار با این تصمیم متعادل شده است؛ بورس، سرمایه، ارز، طلا، خودرو؟

علی اکبر بسزطامی/ ایلام

تذکر

استفساریه ماده ۱۱۲ درباره حق بازنشستگان از مناطق جنگی اجرا نمی شود و دولت به بهانه بار مالی آن را اجرا نمی کند. حق این قشر در حال تضییع شدن است.

عباس مقتدایی/ اصفهان

تذکر

فرو نشست اصفهان جدی است و ابنیه تاریخی اصفهان مورد آسیب قرار گرفته است. در این شرایط تغییرات پی در پی، مدیریت میراث فرهنگی اصفهان را زمین گیر کرده است. این سوال وجود دارد که آقای وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است.

عباس گودرزی/ بروجرد

نطق

قیمت خرید مسکن و اجاره بها وحشتناک شده و خارج از عهده بخش عمده مردم در شهرستان‌های مختلف است. دولت در این خصوص باید رویه را تغییر دهد، مسکن یکی از شعارهای اصلی دولت بوده و برای آن باید اهتمام جدی تری را به خرج دهد.

محمدرضا صباغیان/ بافق و مهریز

تذکر

مجلس شورای اسلامی لازم است برای دو موضوع جلسه ویژه‌ای برگزار کند اولین موضوع بحث افزایش قیمت کالاهاست که انتظار مردم اقدامی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این موضوع است. موضوع دیگر بحث تعیین تکلیف طرح ساماندهی کارکنان دولت است این طرح دستاورد مجلس شورای اسلامی بوده که هنوز تعیین تکلیف نشده است.

حبیب‌الله دهمرده/ زابل و زهک

تذکر

گرانی‌ها واقعاً با روح و روان مردم بازی می‌کند، ضرورت دارد که در موضوع ارز جلسه‌ای اضطراری گذاشته شود.

علیرضا سلیمی/ محلات

تذکر

وضعیت گرانی ارز و سکه به نحوی است که نیاز است جلسه‌ای ضروری در این بخش با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی و رئیس کل بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

مهرداد گودرزوند/ رودبار

نطق

دولت باید با مشورت با اقتصاددان‌های برجسته مشکلات معیشتی را حل و فصل کند. امروز نباید بازار ارز که بخش بزرگی از آن دولتی است، اینطور دچار تلاطم باشد و فشار سنگینی بر تولید وارد کند و معیشت مردم هم دچار مشکل شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی/ شاهین شهر

تذکر

باید به این سوال پاسخ داده شود که اگر ارز نداریم، چگونه ارزپاشی صورت می‌گیرد و اگر ارز داریم چرا وضعیت قیمت‌ها اینگونه است و این سوال اصلی مردم در ابتدای سال از مجلس است

جواد نیک‌بین/ کاشمر

تذکر

از وقتی جلسه مشترک دولت و مجلس برگزار شد رئیس جمهور در این جلسه فرمایشاتی را مطرح کردند اما از روز گذشته تا به 

 

دیگر خبرها

  • مهارت آموزی ۲ هزار و ۱۹۸ نفر در فروردین امسال
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد(۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست