Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-27@23:38:40 GMT

مردودی مسکن مهر در زلزله کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۰۷۶۹۹

رویداد۲۴-تخریب گسترده ساختمان‌های مسکن مهر در شهرهای زلزله‌زده این سؤال را ایجاد کرده که چرا بر خلاف تأکید مجریان طرح که در زمان شروع ساخت از مقاومت و کیفیت بالای مسکن مهر سخن گفته بودند، ریزش و خرابی این واحدها بسیار بیشتر از ساختمان‌های دیگر بوده است.در این خصوص سازمان نظام مهندسی اعلام کرد دولت نهم بخاطر کاهش هزینه‌های مسکن مهر مجریان ذی‌صلاح را که بر کیفیت ساخت و سازها نظارت دائم دارند حذف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین برخلاف برخی گزارش‌های رسانه‌ای که زمان تحویل این واحدها را سال 94 اعلام می‌کند، قائم مقام وزیر راه در گفت و گو با روزنامه ایران اعلام کرد زمان تحویل این واحدها سال 92 بوده است!

در پی زلزله 7.3 ریشتری در استان کرمانشاه گمانه‌زنی‌ها از  تخریب ۹۰درصدی واحدهای مسکن مهر برخی شهرهای زلزله‌زده غرب کشور حکایت می‌کند در این خصوص مجید جودی مدیرکل دفتر بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن از برآوردهای اولیه اعلام خسارت ظرف سه چهار روز آینده خبر داد و گفت واحد به واحد خسارات را ارزیابی و اعلام خواهیم کرد.
مسکن مهر سرپل ذهاب سال 92 تحویل داده شد
احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر در خصوص زمان تحویل مسکن مهر سرپل ذهاب گفت: مسکن مهر این شهر سال 92 تحویل داده شده است.
برخی رسانه‌ها در گزارش‌های خود اعلام کرده‌اند که تحویل مسکن مهر سرپل ذهاب در دولت یازدهم بوده به همین دلیل مسئولیت تخریب آن نیز بر عهده آن دولت است در حالی که دولت یازدهم تأمین زیرساخت‌های مسکن مهر مانند آب، برق و گاز را بر عهده دارد چون بیشتر واحدهای تحویلی در دولت قبل فاقد این امکانات بود تأمین آن را دولت یازدهم بر عهده گرفت. در حالی که نباید بر اساس اساسنامه هیچ مسکنی بدون امکانات زیرساختی تحویل می‌شد.
مهرآبادی همچنین در خصوص حذف مجری ذی صلاح در مسکن مهر آن را رد یا تأیید نکرد اما گفت مسکن مهر شهر سرپل به صورت دو پروژه 200واحدی و 570 واحدی بوده و تعاونی ساز است که پروژه 200 واحدی خسارتی ندیده اما پروژه دیگر خسارت مالی و تخریب دیوارهای جداکننده دارد اما سقف و سازه پابرجاست. وی گفت: شرکت ساختمانی سازنده این واحدها به گفته مسئولان استان شرکت ذی صلاح بوده و پایان کار ساخت بر اساس مقررات ملی ساختمان صادر شده است.
مهرآبادی گفت: خسارت‌های مالی و جانی مربوط به مسکن‌های مهر شهرهای زلزله‌زده در روزهای آینده برآورد می‌شود.
نرخ را کم کردند کیفیت پایین آمد
اما نکته مهم در تخریب ساختمان‌های مسکن مهر این است که این تخریب‌ها باوجود تأکید فراوان بر کیفی‌سازی در مسکن مهر رخ داده است. محمدرضا حبیبی عضو هیأت مدیره نظام مهندسی کرمانشاه درباره نظارت بر ساخت و ساز مسکن مهر می‌گوید چون در ساخت مسکن مهر از همان ابتدا تلاطم در تصمیم گیرها وجود داشت کیفی‌سازی در آن مغفول ماند.  وی ادامه داد زمان شروع ساخت مسکن مهر در جلسه‌ای که در کرمانشاه با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت برگزار شد علی نیکزاد در آن جلسه اعلام کرد بخاطر کاهش هزینه‌های مسکن مهر مجریان ذی صلاح در تمام کشور از این پروژه‌ها حذف می‌شوند. در حالی که مجری ذی‌صلاح یکی از کنترل‌کننده‌های اصلی و نماینده دائم کارفرما در ساختمان‌سازی است.
به گفته حبیبی همچنین هزینه نرخ نظارت از متری 24 هزار تومان به متری 3 هزار تومان و هزینه ساخت از متری 600 هزار تومان به 300 هزار تومان در مسکن مهر کاهش یافت که همین کاهش قطعاً منجر به کاهش کیفیت و استفاده از مصالح با استانداردهای پایین تر در مسکن مهر سراسر کشور شده است. همچنین هزینه‌های تأمین اجتماعی و شهرداری در مسکن مهر به یک سوم کاهش یافت.
او با اشاره به ریزش دیوارها در مسکن مهرهای شهرهای زلزله زده بویژه در شهر سرپل ذهاب گفت: ریزش دیوار جداکننده بخاطر ملات با درصد سیمان کم و بی‌کیفیت بود در حالی که اگر ملات خوری درست انجام شده بود ریزش دیوارهای جداکننده کمتر بود.
صابر پیربرناش کارشناس ارشد سازه و مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی تهران نیز در گفت و گو با «ایران» به این موضوع اشاره کرد که در ساخت مسکن مهر به شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی ارجاع نشد و متولیان این طرح در آن زمان اعلام کردند که برای کاهش هزینه و افزایش سرعت ساخت نیازی به نظارت سازمان نظام مهندسی در استان‌های مختلف نیست در حالی که ساخت تمام ساختمان‌های شهری باید از طریق شهرداری و سازمان نظام مهندسی انجام شود.
وی گفت: مسکن مهر به چند دلیل کیفیت کمی دارد یکی اینکه مجری صاحب صلاحیت نداشت، نهادهای متولی که به سایر سازنده‌ها پروانه ساخت می‌دهند اما سازندگان مسکن مهر نیازی به این پروانه نداشتند و از نظر سازمان نظام مهندسی ناظران ساخت مسکن مهر صلاحیت لازم را نداشتند. از طرف دیگر مطالعات ژئوتکنیک برای ساخت مسکن مهر انجام نشد یعنی مسکن را بدون توجه به مقاومت زمین و نوع خاک منطقه ساختند. وی به مسکن مهر شهر پیشوا اشاره کرده که بخاطر اینکه نوع خاک آنجا خاک رس است که به هیچ وجه مناست ساخت نیست 2500 واحد مسکن مهر این شهر در معرض تخریب است طوری که ساختمان‌ها یک متر به صورت طولی و عرضی جابه جایی دارند و 80 سانتی متری نیز نشست کرده‌اند. شاهد ترک‌های عمیقی در سقف و دیوار این ساختمان‌ها هستیم که بخاطر آن حدود 200 هزار خانوار بی‌خانه مانده‌اند و 500 ساکن مسکن مهر پیشوا را هم خطر تهدید می‌کند.
به گفته این کارشناس ارشد سازه المان‌های فولادی در مسکن‌های مهر خمش پیدا کرده‌اند و به حالت قبل برنمی‌گردند همچنین از هم پاشیدگی بتون داریم که بخاطر کیفیت پایین سیمان استفاده شده است. همچنین بنا بر گزارش‌هایی که به ما رسیده حدود 4 بلوک از مسکن مهر شهر پرند نیز نشست کرده است.
به گفته پیربرناش اکثر ساختمان‌های مهندسی ساز در تهران تا زلزله 8ریشتری مقاومت دارند اما در مسکن مهر این مقاومت در برابر 6 ریشتر و کمتر است.


مأموریت جهانگیری به آخوندیدر خصوص مسکن مهر سر پل ذهاب
دکتر جهانگیری در ابتدای جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به وقوع زلزله در غرب کشور از وزیر راه و شهرسازی خواست تا در زمینه استقرار کوتاه مدت و بلند مدت ساکنان مناطق زلزله زده بویژه روستاییان که خانه هایشان تخریب شده است،‌ اقدامات ضروری را انجام دهد. وی با ابراز تاسف از اینکه بیشتر خانه های تخریب شده در زلزله شب گذشته متعلق به ساختمان های مسکن مهر بوده است از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با دقت این موضوع که چرا خانه های نوساز تا این حد آسیب پذیر بوده اند را بررسی کند. دکتر جهانگیری به حضور وزرای کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در منطقه و نیز سفر رئیس جمهور برای بازدید از مناطق زلزله زده اشاره کرد و گفت: هیچ دستگاهی در ارسال امکانات مورد نیاز که توسط استاندار کرمانشاه اعلام می شود نباید کوتاهی کند. معاون اول رئیس جمهور همچنین از وزیر اقتصاد و دارایی و نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خواست تا منابع مالی مورد نیاز را هرچه زودتر تخصیص دهند تا در روند امداد و بازسازی خللی حاصل نشود.


 

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۷۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند

به گزارش خبرنگار مهر، زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین حوالی ازگله در استان کرمانشاه در همسایگی کشور عراق را لرزاند.

این زمین لرزه ساعت ۴:۰۵ شنبه ۸ اردیبهشت ماه در حوالی ازگله و مرز بین استان کرمانشاه و کشور عراق گزارش شده است.

این زلزله به طول جغرافیایی ۴۵.۴۴و عرض جغرافیایی ۳۵.۳۲ در ۵۶ کیلومتری ازگله و ۶۹ کیلومتری نوسود و ۷۴ کیلومتری نودشه رخ داده است.

خسارتی در رابطه با این زمین لرزه تا به این لحظه گزارش نشده است.

کد خبر 6089422

دیگر خبرها

  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است
  • کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج
  • ساخت ۵۰ مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی
  • وضعیت مقاوم‌سازی ۱۳ شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری
  • احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی