Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تا امروز یکصد و ۱۰ هزار بیمار دیابتی جدید که از بیماری خود اطلاعی نداشتند در اصفهان شناسایی شده اند و غربالگری افراد بالای ۳۰ سال استان حدود سه سال زمان می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازصدای سلامت؛قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان امروز در نشست خبری روز جهانی دیابت گفت: تربیت فرزندان با فرهنگ ایران اسلامی به صورت عمده بر عهده مادران است، پس اکر ذائقه افراد توسط مادر به درستی شکل بگیرد و بر اساس تغذیه صحیح باشد، می تواند از بسیاری بیماری ها مانند دیابت پیشگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید صانعی افزود: مقرون به صرفه ترین مداخله در کنترل دیابت آموزش است که اگر به اطفال در مهد کودک ها، مدارس، پادگان ها، دانشگاه ها و تجمع های انسانی آموزش های لازم در رابطه با نحوه فعالیت صحیح و تغذیه سالم داده شود، بسیاری از عوارض دیابت کاسته خواهد شد.

وی ادامه داد: رسانه ها هم در آموزش روش زندگی صحیح، تشخیص و عوارض دیابت نقش مهمی دارند.

* زنان نقش مهمی در بیماری دیابت دارند

این فوق تخصص قلب و عروق همچنین خاطر نشان کرد: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی «زنان و دیابت» و «داشتن آینده ای سالم حق ماست» نامگذاری شده که این موضوعات اهمیت بالایی دارند.

صانعی تصریح کرد: نقش زنان در بیماری دیابت بسیار پر رنگ است؛ به طوری که خانم ها اگر در مرحله پرادیابت باردار بشوند، آن دیابت واضح می شود و بهتر بدانیم که مادرِ باردارِ دیابتی عوارض زیادی دارد و نوزادی را به دنیا خواهد آورد که مستعد چاقی است.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین گفت: در شهرضا طرح ملّی ایراپن انجام شد که کل جمعیت شهرضا برای بیماری های غیر واگیر اسکرین شدند و چند بار از سوی سازمان بهداشت جهانی از شهرضا بازدید شد و این به عنوان یک الگوی کشوری از دی ماه سال گذشته در کل استان پیاده سازی شد و در کلیه مراکز بهداشتی کارشناسان مبارزه با بیماری های غیر واگیر مستقر شدند.

وی در تشریح اقدامت جدید معاونت بهداشتی استان خاطر نشان کرد: تا امروز یکصد و 10 هزار بیمار دیابتی جدید که از بیماری خود اطلاعی نداشتند شناسایی شده اند و این غربالگری برای افراد بالای 30 سال کل استان حدود سه سال طول می کشد.

صانعی ادامه داد: تعهد داریم که تا پایان امسال سیستم مرکز بهداشت اصفهان را تکمیل کنیم که با این کار کلّ استان تحت پوشش مراقبت های بهداشتی در این زمینه قرار خواهند گرفت؛ همچنین تأمین داروهای ضد دیابت خوراکی و تأمین انسولین های تزریقی در دستور کار است.

عضو هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان در ادامه این نشست خبری در بین خبرنگاران گفت: دیابت یک بیماری شایع، مزمن، پیش رونده، پر عارضه، پر هزینه ولی قابل پیشگیری و کنترل است؛ چرا که دیده شده با یک رژیم غذایی سالم و فعالیت ورزشی روزانه نیم ساعت می توان حتّی برای کسانی که در این مورد زمینه ارثی دارند تا 60 درصد از بروز بیماری دیابت جلوگیری کرد.

علی کچوئی افزود: دیابت به نوعی مرموز شروع می شود؛ بیش از 90 درصد بیماران دیابتی مبتلا به تیپ دو هستند و سلول های انسولین ساز دارند که یا اختلال در ترشح به موقع، یا مقاومت به نوع انسولین وجود دارد و یا در متابولیسم چربی آن ها اختلال دیده می شود.

* تاریخ شروع بیماری دیابت مشخص نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اکثر بیماران دیابتی چاق و با زمینه ارثی هستند و ممکن کبد چرب، چربی و فشار خون هم داشته باشد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم تصریح کرد: بیماری تیپ دو یک بیماری ساده که با یک قرص و رژیم تمام بشود نیست و مجموعه ای از عوامل و اختلالات متابولیک است که سال ها گریبان گیر مریض است و بعد خودش را به نام دیابت نشان می دهد؛ به عبارت دیگر از شروع بیماری تا تشخیص گاهی هفت تا 10 سال طول می کشد و ما تاریخ شروع بیماری را نمی دانیم.

کچوئی ادامه داد: به همین خاطر ما غربالگری را برای همه مردم انجام می دهیم تا کسانی که در معرض خطر هستند شناسایی شوند.

وی تصریح کرد: سر دسته و یکی از علل عمده سکته های قلبی عروقی و علّت دیالیز دیابت است و به همین خاطر می گوئیم که دیابت یک بیماری پر عارضه است.

* در سال 2050 یک سوم جهان دیابتی هستند!

این استاد دانشگاه همچنین گفت: امروزه کمتر خانواده ای است که درگیر این بیماری نباشد، آمار دیابتی های دنیا در سال 1985 حدود 30 میلیون نفر بود که این آمار در سال 2013 به 400 میلیون رسیده است و پیش بینی می شود این آمار در سال 2050 به یک سوم جمعیت افراد بالغ جهان برسد.

عضو هیئت مدیره انجمن خیریه دیابت تشریح کرد: استان اصفهان در جمعیت بالای 30 سال 12 درصد دیابت دارند و 12 درصد هم پرادیابت هستند یا به عبارت دیگری در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند که اگر مداخله ای برای پرادیابتی ها صورت نگیرد در آینده ای نزدیک دچار این بیماری می شوند

به گفته کچوئی هدف از تشکیل مراکز دیابت یک کار تیمی در رابطه با آموزش، کنترل و پیشگیری از دیابت است و ما باید بدانیم که آموزش راه خیلی خوبی برای پیشگیری از دیابت است.

رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه دیابت اصفهان هم سخنران دیگری بود که در بین اهالی رسانه گفت: آمار وزارت بهداشت می گوید که 11.5 درصد آقایان و 12.5 درصد خانم ها در کل کشور مبتلا به دیابت هستند.

* دیابت یک سونامی است

محمدعلی عطاری افزود: به غیر از سونامی نام دیگری برای دیابت نمی توانیم اختصاص دهیم و ما نباید دانشگاه علوم پزشکی را در این راه تنها بگذاریم.

وی ادامه داد: از سوی معاونت پژوهشی وزارت بهداشت اعلام شد که تا 15 سال آینده یک سوم جمعیت ایران دیابتی خواهند شد و آمار فعلی هم به ما نشان می دهد که آمار نه تنها تصاعدی نیست، بلکه لگاریتمی است و به سرعت بالا می رود و در اصفهان کمتر خانه ای پیدا می کنیم که دیابتی یا پرادیابتی در آن وجود نداشته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در جهان هر 10 ثانیه دو نفر به دیابت مبتلا می شوند و هر هشت ثانیه هم یک نفر به خاطر دیابت جان خود را از دست می دهد، همچنین بر اثر عوارض این بیماری در سال یک میلیون عضو قطع می شود.

* هزینه هر دیابتی در ماه؛ 120 دلار

عطاری افزود: در سال 2015 پنج میلیون نفر بر اثر دیابت جان خود را از دست دادند؛ ما دیابت را بزرگترین بلای قرن می دانیم و باید انقلابی در این رابطه ایجاد کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه دیابت خاطر نشان کرد: هزینه هر دیابتی در ماه 120 دلار است و وزارت بهداشت از پس این هزینه بر نمی آید و به همین جهت در تمام دنیا خیریه های مربوطه به دیابت فراوان وجود دارند که متأسفانه در ایران حدود 16 مرکز وجود دارد.

به گفته وی در مرکز خیریه دیابت شش هزار و 600 پرونده مربوط به کلان شهر اصفهان وجود دارد.

   

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۸۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر مطهر شهید اصفهانی بعد از ۴۲ سال شناسایی شد

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب به نقل از روابط عمومی سپاه صاحب الزمان (عج) اصفهان، پیکر مطهر شهید جواد مراثی از رزمندگان لشکر مقدس ۱۴ امام حسین (ع) با تلاش گروه‌های تفحص از طریق پلاک هویت شناسایی و انتظار ۴۲ ساله خانواده این شهید پایان یافت.
 
خبر شناسایی پیکر مطهر این شهید والامقام عصر امروز توسط جمعی از فرماندهان نظامی و مدیران شهری به خانواده وی اعلام شد.

شهید مراثی سال ۱۳۳۸ در اصفهان متولد شد و سرانجام در تاریخ ۱ اسفندماه سال ۱۳۶۰ در چذابه به شهادت رسید و پیکر مطهرش بازنگشت.

پیکر مطهر این شهید والامقام روز شنبه ۱۵ اردیبهشت همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در اصفهان تشییع و در گلستان شهدا به خاک سپرده خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر
  • رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • پیکر مطهر شهید اصفهانی بعد از ۴۲ سال شناسایی شد
  • گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
  • ربات‌های قاتل؛ ترس از آینده هوش مصنوعی
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • رفع خطر ۱۸ نقطه پر تصادف شناسایی شده استان
  • شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان