Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: کارشناس ارشد فضای مجازی گفت: یکی از دلایل گرایش نوجوانان به چالش‌های خطرناک همچون نهنگ آبی محدود شدن فعالیت‌های جمعی‌شان در مدارس، مساجد و مراکز تجمع آنها است.

روح‌الله مومن‌نسب، کارشناس ارشد فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا با اشاره به چالش‌های اینترنتی، اظهار کرد: همه افراد جامعه و به خصوص جوانان و نوجوانان سال‌هاست برای دیده شدن سرگرم فضای مجازی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه دو ویژگی دیده شدن و سرگرمی باعث تولید بازی‌های زیادی شده است، افزود: تعداد زیادی از بازی‌ها به صورت جمعی طراحی می‌شود که به صورت جمعی و فردی دیده می‌شوند و مورد تشویق قرار می‌گیرند.

 

کارشناس ارشد فضای مجازی با بیان اینکه افراد برای دیده شدن تشکل‌های مختلفی را در مدارس، مساجد و .. تشکیل دادند، گفت: با توجه به «اقتصاد توجه» در مرکز آی‌تی آمریکا، بخش‌هایی وجود دارد که مدل اقتصادی برای توجه طراحی می‌کنند.

 

مومن‌نسب تصریح کرد: به عنوان مثال شرکتی با مراجعه به مرکز فوق، طرحی برای جلب توجه مردم و درآمد درخواست می‌کند که شبکه‌های مجازی همچون فیسبوک، اینستاگرام و ... برای جلب توجه بیشتر مخاطبان هربار قابلیت‌های جدیدی را برای مخاطب تعریف می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان با توجه به اقتضای سنیشان نیاز به دیده شدن دارند و از این سو رو به بازی‌هایی می‌آورند که نیاز به دیده شدن دارد، برخی از این بازی‌ها به صورت حقیقی است مانند هفت سنگ؛ گرگم به هوا و ..، برخی دیگر از بازی‌ها به صورت مجازی و رایانه‌ای و موبایلی است که برای طراحی آن نیاز به هزینه‌های هنگفت است، اما نوع سوم بازی‌ها به صورت چالشی و گروهی است که افراد را سرگرم می‌کند، یک گروه با هم چالشی را طراحی می‌کنند و با انجام مراحل آن، سرگرم می‌شوند.

 

کارشناس ارشد فضای مجازی اظهار کرد: این چالش ممکن است در اشکال مختلف مانند عکس گرفتن با مرده‌ها، هشتگ زدن درباره مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، خودزنی و... باشد که «نهنگ آبی» هم یکی از همین مدل چالش‌ها است.

 

مومن‌نسب افزود: دانش‌آموزان برای دیده شدن بیشتر، با داشتن تلفن همراه و اینترنت با دوستان و همکلاسی‌های خود گروهی را تشکیل می‌دهند و به عنوان مثال در پاساژی و جایی گرد هم جمع می‌شوند و یا به صورت جمعی به خودکشی می‌پردازند و از خود فیلم می‌گیرند که بازی نهنگ آبی از این موضوع مستثنا نیست.

 

چالش نهنگ آبی قابل مسدود کردن نیست

وی با اشاره به اینکه چالش نهنگ آبی قابل مسدود کردن نیست، گفت: بازی نهنگ آبی یک بازی است و می‌تواند به صورت‌های مختلف ظهور کند، نام آن نیز از یک واقعیت زیستی گرفته شده است که نگاه به آن، ماهیت چالش را نشان می‌دهد.

 

این کارشناس ارشد فضای مجازی با بیان اینکه نهنگ‌های آبی هر از گاهی به شکل جمعی خودکشی می‌کنند و دانشمندان به رغم مطالعات زیادی که انجام داده‌اند، هنوز دلیل آن را متوجه نشده‌اند، تصریح کرد: دانش‌آموزان با الگوبرداری از همین چالش می‌توانند چالش های دیگری راه بیندازند که طبق تحقیقات انجام شده‌ام، این قشر برنامه‌های خطرناکی را در سر می‌پرورانند.

 

مومن‌نسب با بیان اینکه چالش‌های خطرآفرین به عنوان موجی در مدارس تبدیل شده و در این بین دختران به دلیل عاطفی‌تر بودن بیشتر قربانی این چالش‌ها می‌شوند، خاطرنشان کرد: اکثر بچه‌هایی که وارد این چالش می‌شوند بسیار پرناشط و شادند و فقط سر کل کل کردن با دوستان و توافقاتی که با هم می‌کنند دست به این کارها می‌زنند.

 

مرگ، بالاترین امتیاز را در چالش‌ها دارد

وی با بیان اینکه گوشه‌گیر شدن، ضعیف شدن درس، دوری از خانواده، جدایی از والدین و ... از جمله عواقب این چالش‌هاست، اظهار کرد: در این چالش‌ها مرگ بالاترین امتیاز را دارد، بچه‌ها وقتی وارد این بازی می‌شوند وقتی در آن زمان خود را نکشند از گروه همسنانشان طرد می‌شوند و به آنها صفت‌های بزدل و ترسو می‌دهند.

 

این کارشناس ارشد فضای مجازی با بیان اینکه در این گروه‌ها با توجه به کل‌کلی که اتفاق می‌افتد کودک تا آخرین مرحله را پیش می‌رود، افزود: مرحله نخست ممکن است انداختن آب دهان، زدن زنگ خانه مردم، تیغ انداختن و از این قبیل چیز‌ها باشد و در نهایت به جایی برسد که با کشتن خود، همراه شود.

 

مومن‌نسب با بیان اینکه هدف کودک و نوجوان از کشتنش فریاد مرا ببینید، است، گفت: متاسفانه در کشور ما چارچوب خاص قانونی برای حمایت از کودکان وجود ندارد یا اگر است، عملیاتی نشده است.

 

وی با بیان اینکه اخیرا وزیر ارتباطات گفت برای فرزندش تدبیر کرده تا وارد فضای مجازی نشود در حالی که این تدبیر برای سایر فرزندان این مملکت انجام نگرفته است، تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم با پاک کردن صورت مساله همه چیز حل می‌شود در حالی که باید متناسب با نیازهای نسل جدید، محصول تولید و با محصولاتی که ممکن است زندگی و هویت آنها را به خطر بیندازد، مقابله کنیم.

 

این کارشناس ارشد فضای مجازی با بیان اینکه والدین فضای مجازی را به درستی نمی‌شناسند و پدر و مادر با حضور در فضای مجازی در طول روز با انتشار عکس های خصوصی خود، وارد چالش می‌شود و زندگی خود را قربانی می‌کند و فرزند با الگوبرداری از والدین وارد این فضا می‌شود، خاطرنشان کرد: والدین با این کار فرزندانشان را به سمت چالش‌هایی راهنمایی می‌کنیم که ممکن است زندگی‌شان را به خطر بیندازد.

 

مومن‌نسب، یکی از دلایل گرایش نوجوانان به این قبیل چالش‌ها را محدود شدن فعالیت‌های جمعی‌شان در مدارس، مساجد و مراکز تجمع آنها دانست و اظهار کرد: قبلا تشکل‌ها، بسیج، انجمن‌های اسلامی و پارلمان دانش‌آموزی با هدف انتخاب شدن، دیده شدن و انجام کار گروهی برای دانش‌آموزان تشکیل شد، اما اکنون این تشکل‌ها به یک تابلوی معمولی در مدارس تبدیل شده‌اند که فقط کارهای روتین و سنتی انجام می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی باید برای این قشر طراحی شود که از جذابیت بالایی برخوردار باشد، افزود: متاسفانه متولیان امر نتوانسته‌اند نیازهای دانش آموزان را شناسایی و برطرف کنند.

 

نظام آموزشی ما در تناسب با نسل جدید رشد نکرده است

این کارشناس ارشد فضای مجازی با بیان اینکه نظام آموزشی ما هم در تناسب با نسل جدید رشد نکرده است، گفت: فرزندان ما، پاسخ بسیاری از نیازهایشان را که از خانواده و مدرسه نمی‌گیرند، در تلفن همراه و فضای مجازی جست‌وجو می‌کنند.

 

مومن‌نسب با بیان اینکه بازی‌های خشن بسادگی در دسترس کودکان ما قرار دارد و کشتن و کشته شدن در بازی از قبح ماجرا می‌کاهد، تصریح کرد: این در حالی است که برای این بازی ها در کشورهای غربی محدودیت سنی قائل شده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به این بازی‌ها به مرور خشونت را افزایش می‌دهد و انرژی کاذبی در کودک ایجاد می‌کند به نحوی که ممکن است در یک لحظه، هویت مجازی بر هویت واقعی قالب شود و فرد از این انرژی در فضای بیرون استفاده کند.

 

این کارشناس ارشد فضای مجازی با اشاره به سیم کارت‌های دانش‌آموزی و در دسترس قرار گرفتن راحت همه موضوعات،  اظهار کرد: والدین به این گمان که این سیم کارت‌ها دانش‌آموزی است، آنها را می‌خرند، اما تمام محتوای خشن و پورنوگرافی با استفاده از آنها قابل دسترسی است، سواد ناکافی خانواده در کنار ناآگاهی کودکان و ناتوانی در تشخیص به دلیل شرایط خاص سنی، باعث ورود آنها به چالش‌ها می‌شود.

 

مسئولان امر باید نیاز اساسی دانش آموزان را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کنند

مومن‌نسب با بیان اینکه در وهله نخست مسئولان امر باید نیاز اساسی دانش آموزان را شناسایی و برای آن برنامه ریزی کنند، افزود: بخشی ازین برنامه‌ریزی‌ها باید وضع قانون باشد که دانش آموز از چه سنی می تواند به اینترنت دسترسی پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان و بزرگسالان به یک اندازه از فضای مجازی استفاده می کنند، گفت: با ایجاد شبکه ملی اطلاعات قطعا بخش مهمی از مشکلات حل می شود.

 

این کارشناس ارشد فضای مجازی، تولید محصولات متناسب با نیاز کودکان را از دیگر برنامه‌های پیشگیری از به خطر افتادن کودکان دانست و تصریح کرد: مثلا در مالزی تبلت‌های دانش‌آموزی طراحی کرده‌اند و کودکان در ازای هر 15 دقیقه استفاده از آنها باید فعالیت بدنی انجام دهند.

 

مومن نسب با بیان اینکه ما باید کلاس‌هایی در این زمینه راه‌اندازی کنیم تا استعداد کودک در مسیر مناسب رشد کند، خاطرنشان کرد: آموزش والدین، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و وارد عمل شدن وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت علوم و وزارت بهداشت در حوزه سلامت از راه‌های جلوگیری نوجوانان و جوانان به چالش‌ها است.

 

 

پایان پیام/526

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۰۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد

گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور صبح امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه) در مجتمع فرهنگی باغ زیبا آغاز شد.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین خداداده در افتتاحیه این گردهمایی با تسلیت فرارسیدن سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، اظهار کرد: جایگاه سیدالکریم (ع) بسیار جایگاه والایی بوده است و آثار تمدنی بقعه ‌ایشان عیان است.

وی تصریح کرد: در این گردهمایی دوروزه زمینه‌ای فراهم شده که کارهای کارشناسی با مفاهمه و با مشارکت و حضور مدیران مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به ترسیم چشم انداز هشت ساله این ستاد، بیان کرد: این نشست فرصت خوبی برای مرور و تبیین چشم انداز ترسیم شده است و ضرورت دارد برای جذب اعتبارات برون سازمانی و تخصیص بهینه درونی اهتمام ویژه‌ای صورت گیرد.

وی ادامه داد: تجربه ثابت کرده است در سپهر فرهنگی کشور اگر موضوعات مرتبط با کانون‌های مساجد را به خوبی بیان کنیم و پای یک موضوع بایستیم، می‌توانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

حجت الاسلام والمسلمین خداداده در ادامه بر لزوم احیای هویت سازمانی کانون‌های مساجد تأکید کرد و گفت: در حال حاضر برای ارتقای جایگاه کانون‌های مساجد کارهای بسیاری است که انجام نداده‌ایم و ضرورت دارد برای تحقق آن‌ها تلاش کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه تأکید کرد: تحول باید در حوزه رویدادها و برنامه‌های مختلف ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور انجام شود، در این راستا ایجاد و تعمیق هویت تشکیلاتی مورد توجه ویژه ما است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: برای مثال در حوزه اوقات فراغت دستورالعمل به استان‌ها ارسال می‌شود اما فاز اجرا و نوع عملکرد در هر استان متفاوت بوده و بر همین محور است که هویت بخشی به کانون‌ها محقق می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: نمای کلی برنامه‌های ستاد در سال پیش رو در برش‌های مختلف اعم از ملی و استانی برگزار می‌شود، برای مثال در حوزه کتاب قصد داریم به شکل ویژه فعالیت داشته باشیم و پیوست‌های فرهنگی مرتبط را بررسی و اجرا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده در پایان خاطرنشان کرد: در حال تلاش برای راه اندازی صندوق قرض الحسنه کانون‌های مساجد هستیم که اگر این اتفاق بیفتد امتیازی را به کانون می‌دهد تا بتواند به اعضای خود وام بدهد.

ضرورت بهره‌برداری حداکثری از شبکه رابطین کانون‌های مساجد

این گزارش می‌افزاید: «مهدی مقدم»، نیز در این گردهمایی طی سخنانی با اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهایی که در سال ۱۴۰۲ در سطح کانون‌های مساجد کشور محقق شد، گفت: ‌امیدواریم در سال جدید نیز با رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی مطلوب در عرصه محتوا و فعالیت‌های فرهنگی هنری شاهد ثمربخشی هرچه بیشتر اقدامات باشیم.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: برنامه‌های قرآنی، فرهنگی و هنری به عنوان چارچوب اصلی برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور شناخته می‌شوند و انتظار می‌رود همواره در این خط سیر حرکت کنیم، در این راستا تفاهم‌نامه‌ای را برای اجرای برنامه‌هایی که در استان اجرا می‌شود مورد توجه قرار می‌گیرد.

مقدم افزود: ‌امیدواریم امسال بهره‌برداری حداکثری از شبکه رابطین کانون‌های مساجد داشته باشیم، البته در این گستره به دنبال انتخاب دقیق رابط‌ها هستیم در نتیجه درصدد ایجاد هماهنگی بیش از پیش بین مدیران ستادی و رابطین کانون‌ها در استان‌ها هستیم تا ذیل این رویکرد برنامه‌های مدنظر با موفقیت هرچه بیشتر به نتیجه رسیده و محقق شوند.

وی در ادامه گفت: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در طول سال برنامه‌های مختلفی دارد تا بتواند ذیل این اقدامات جامعه هدف خود را که اعضای کانون‌ها هستند در عرصه‌های مختلف حمایت و توان‌افزایی کند.

سامانه ‌امانت‌دهی کتاب راه‌اندازی می‌شود

مقدم در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در حوزه کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: در نظر داریم سامانه ‌امانت‌دهی کتاب را راه‌اندازی کنیم که تأمین زیرساخت‌های آن در دست انجام است.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: ما برای فعالیت‌های ستادهای استانی، ترازی را مشخص کرده‌ایم که بر اساس آن فعالیت‌ها در سطح استان‌ها انجام و ارزیابی می‌شود.

بنا بر این گزارش، در ادامه این گردهمایی، ‌امیرحسین خورشیدی، مدیرکل کل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه برای دستیابی به اهداف مورد نظر نیازمند همراهی و کمک‌های مدیران ستادهای استانی کانون‌های مساجد هستیم، گفت:‌امید است با تعامل و همکاری میان مدیران ستادی و استانی بتوانیم به اهداف ترسیم‌شده دست یابیم.

گفتنی است، در آیین افتتاحیه گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برخی از مدیران استانی این ستاد به طرح بحث و نظر درباره برنامه‌های در دست انجام، و افق پیش روی فعالیت‌ها پرداختند.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • نهادینه کردن عدالت آموزشی از اهداف مجموعه مدارس «صدرا» است
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • ۵ صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد
  • ۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی