Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:30:24 GMT

رسانه های دیجیتال و سواد رسانه ای * علی حبیبی

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۱۵۸۴۰

رسانه های دیجیتال و سواد رسانه ای * علی حبیبی

تهران - ایرنا - رسانه های دیجیتال و بطور کلی فضای مجازی در عین اینکه فرصت های بی شماری برای بشر بوجود آورده اما ممکن است بخاطر استفاده نامناسب از آن، آسیب هایی به کودکان، نوجوانان و جوانان وارد کند.

استفاده کنندگان اصلی رسانه های دیجیتال و فضای مجازی در جامعه ما کودکان، نوجوانان و جوانان هستند و اغلب آنان نیز اطلاعات چندانی از تهدیدها، خطرات و آسیب هایی که از این طریق متوجه آنان است، را درک نمی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رسانه های دیجیتال و فضای مجازی پر از محتوای مختلف هستند که در اینجا تشخیص صحیح محتوای مناسب از غیر مناسب مد نظر است. اکنون پرسش این است که آیا کودکان و نوجوانان قادر به تشخیص مطالب خوب و بد از این فضا هستند یا خیر؟
شاید بهترین پاسخ به این پرسش این است که کودکان و نوجوانان در حد آموخته های خود قادر به تشخیص مناسب و نامناسب بودن این مطالب هستند اما به دلیل اقتضای سنی، قادر به تشخیص نوع این مطالب نیستند.
برای ارزیابی این مطالب در رسانه های دیجیتال و فضای مجازی، نیازمند کسب مهارت هایی در این زمینه هستیم. اکنون این پرسش مطرح است که آیا کودکان و نوجوانان حایز این مهارت ها هستند یا نه؟
کودکان و نوجوانان این مهارت ها را باید کجا فرا گیرند تا در فضای مجازی آن را پیاده کنند. شاید مدرسه یکی از مکان های مناسبی باشد که نسل آینده می تواند مهارت سواد رسانه ای را فرا گیرد.
ایجاد مانع برای استفاده نکردن از فضای مجازی و رسانه های دیجیتال شاید راه منطقی نباشد و اصولا نمی توان چنین نسخه ای برای رفع این مساله پیچیده زیرا اکنون دسترسی هر فرد به موبایل های هوشمند و کامپیوتر بسیار آسان است و چنین راهی نمی تواند تاثیر موثری داشته باشد.
بنابر این یکی از راه های مهم برای آشنایی دانش آموزان و کودکان به سواد رسانه ای، محتوای آموزشی مدرسه است. اکنون پرسش این است که آیا محتوای آموزشی مدرسه این مهارت را به دانش آموزان یاد می دهد یا نه؟
محتوای آموزشی و کتاب های درسی هنوز در این زمینه کافی نبوده و به روز هم نیست بنابر این دانش آموزان در مدرسه به چنین مهارتی دست پیدا نمی کنند و در محیط خارج از مدرسه نیز کمتر چنین آموزش هایی ارائه می شود.
سواد رسانه ای یعنی تحلیل و ارزیابی و تولید خلاق مسایل مختلف جامعه است. به بیان ساده تر دانش آموز باید بتواند مسایل و مطالبی که با آن مواجه می شود قدرت تحلیل و ارزیابی داشته باشد و بتواند خلاقانه نسبت به مفید و غیر مفید بودن آن به مهارت و درک درست برسد.
کودکان و نوجوانان بهترین زمان عمر خود را در مدرسه سپری می کنند و آموزش های این مکان نیز تاثیر بیشتری بر روی آنان دارد از این رو این مطالب باید به طور سلیس و روان به دانش آموزان ارائه شود.
دستگاه های ذیربط مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش نیز می توانند در این زمینه با تولید محتوا و ارائه آن به کودکان و نوجوانان، سواد رسانه ای آنان را ارتقا دهند.
* دبیر ایرنا
1569 ** انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۵۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت

محمود اکرامی فر درباره برنامه «سرزمین شعر» که از شبکه چهارم سیما پخش شد، گفت: این برنامه شعر را به یک گفتمان عمومی و از یک گزاره محفلی به یک گزاره عمومی تبدیل کرد، به طوریکه شعر را در جامعه رواج داد و توانست دوباره به زندگی عمومی، گفتگو‌ها و ارتباطات کلامی مردم برگرداند.

وی افزود: موسی عصمتی یکی از شاعرانی بود که بخاطر جاذبه رسانه‌ای و شعر خوبش از او استفاده کردم و در گروه من قرار داشت. اشعار او را در صفحه مجازی ام منتشر کردم و بازخورد‌های زیادی از آن گرفتم.

این شاعر و داور برنامه تلویزیونی «سرزمین شعر» گفت: بیش از صد هزار نفر از این صفحه من بازدید کردند و شعر این شاعر حدود ۱۰ میلیون نفر بازدیدکننده داشت. خیلی‌ها برای ما نوشتند که با این شعر زندگی کردند و حتی به گریه افتادند. می‌توانم بگویم سرزمین شعر برنامه خوبی بود و می‌تواند بهتر هم شود.

برنامه «سرزمین شعر» در ادامه هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر از ۲۶ اسفند پارسال در قالب مسابقه شعر به روی آنتن شبکه چهارم سیما رفت و فرصتی شد برای شنیدن اشعار جشنواره و انتخاب شاعران برتر بود. در قسمت اول این برنامه غزلی از موسی عصمتی درباره پدر و کارگران معدنعلاوه بر اینکه حضار برنامه را تحت تاثیر قرار داد، با اقبال عمومی هم همراه شد.

(پدر)

پدرم را خدا بیامرزد، مردِ سنگ و زغال و آهن بود
سال‌های دراز عمرش را، کارگر بود، اهل معدن بود

از میان زغال‌ها در کوه، عصر‌ها رو سفید برمی‌گشت
سربلند از نبرد با صخره، او که خود قله‌ای فروتن بود

پا به پای زغال‌ها می‌سوخت! سرخ می‌شد، دوباره کُک می‌شد
کوره‌ای بود شعله‌ور در خود، کوره‌ای که همیشه روشن بود

بار‌هایی که نانش آجر شد، از زمین و زمان گلایه نکرد
دردهایش، یکی دوتا که نبود! دردهایش هزار خرمن بود

از دل کوه‌های پابرجا، از درون مخوف تونل‌ها
هفت خوان را گذشت و نان آورد، پدرم که خودش تهمتن بود

پدرم مثل واگنی خسته، از سرازیر ریل خارج شد
بی خبر رفت او که چندی بود، در هوای غریب رفتن بود

مردِ دشت و پرنده و باران، مردِ آواز‌های کوهستان
پدرم را خدا بیامرزد، کارگر بود، اهل معدن بود

منبع: صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • آموزش سواد مالی به کودکان
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • هفته زمین پاک