Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، بازسازی و نوسازی تاسیسات روسطحی بالادست صنعت نفت و واگذاری مدیریت بهره‎برداری برخی از تاسیسات را از اهم برنامه‎های وزارت نفت در مسیر ارتقای نظام نگهداری و تعمیرات برشمرد.

به گزارش شانا، حبیب‎اله بیطرف صبح امروز (سه شنبه، 23 آبان ماه) در آیین افتتاح دوازدهمین همایش بین‎المللی مدیریت دارایی‎های فیزیکی (مدیران فنی و نگهداری و تعمیرات)، ضمن تسلیت ضایعه درگذشت بسیاری از هموطنانمان در استان کرمانشاه، به برنامه بازسازی و نوسازی تاسیسات روسطحی بالادستی صنعت نفت اشاره کرد و گفت: این برنامه در چهار مرحله دنبال می‎شود که مرحله نخست به مطالعه، صورت‎برداری و تحلیل وضعیت موجود تاسیسات از سوی مشاوران ایرانی اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در مرحله دوم، مطالعه مفهومی عملکرد تاسیسات و طراحی پایه تاسیسات بهینه از سوی مشاور مادر بین‎المللی و در مرحله سوم، طراحی جزئیات هر یک از تاسیسات بر اساس طراحی پایه از سوی مشاوران ایرانی انجام می‎شود و مرحله چهارم هم به برگزاری مناقصات پروژه‎های بازسازی و نوسازی از سوی پیمانکاران ایرانی اختصاص می‎یابد.

بیطرف گفت: پیش بینی می شود پس از گذراندن این چهار مرحله، عملیات اجرایی پروژه‌های بازسازی و نوسازی تاسیسات رو سطحی از ابتدای سال ٩٨ آغاز شود.

وی برنامه واگذاری مدیریت بهره‎برداری تاسیسات را به عنوان یکی دیگر از برنامه‎های اساسی وزارت نفت به منظور ارتقای نظام نگهداری و تعمیرات مورد اشاره قرار داد و با بیان این‎که هدف این است در بخش مدیریت بهره‎برداری از دانش روز دنیا برخوردار شویم، افزود: نیروگاه رودشور، الگوی خوبی در این زمینه است به‎طوری‌که شرکت زیمنس از همان ابتدا مدیریت بهره‎برداری نیروگاه را هم در اختیار گرفت و به این ترتیب در این نیروگاه با سیستمی مبتنی بر استانداردهای کیفی روبه‌رو هستیم.

نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی راهگشاست

وی به ارتقای اداره کل راهبری نظام نت معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت به اداره کل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی اشاره کرد و افزود: تدوین برنامه آموزشی برای ارتقای توانمندی بهره‎برداران بر اساس استانداردهای نت، تدوین دستورالعمل‎های اجرایی برای استقرار تدریجی نظام مدیریت دارایی های فیزیکی در شرکت‌های عملیاتی، تدوین استانداردهای ذیربط با مشارکت سازمان استاندارد در سطح ملی، تهیه شیوه‎نامه ارزیابی و اعطای صلاحیت مشاوران نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی، سیاستگذاری، برنامه‎ریزی، هدایت و استقرار سامانه‎های نرم‎افزاری یکپارچه مدیریت دارایی‎های فیزیکی و انجام مطالعات بهبود و ارتقای ساختار و سازمان برای نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی از دیگر برنامه‎های وزارت نفت به منظور بهبود نظام نگهداری و تعمیرات در این وزارتخانه است.

معاون وزیر نفت، نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی را راهگشا دانست و در تشریح آن گفت: نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی اجزای متفرق را یکپارچه و هم‎راستا می‎کند. این مدیریت، مدیریتی چند وجهی مشتمل بر بهره برداری، تعمیرات، بازسازی، نگهداری، ارتقای فناوری و نوسازی است و تنها به مدیریت بهره‎برداری منحصر نمی‎شود.

به گفته بیطرف، در واقع در مفهوم جدید مدیریت دارایی‎های فیزیکی، فقط بهره‎برداری مدیریت نمی شود، بلکه دارایی‎ها مدیریت می‎شود.

نگهداری را مقدم بر تعمیرات بدانیم

این مقام مسئول به آغاز برنامه‎های توسعه‎ای ایران از سال 1327 و اجرای پنج برنامه توسعه‎ای پیش از انقلاب اسلامی و پنج برنامه توسعه‎ای پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: از نخستین برنامه توسعه‎ای ایران تا به امروز که در برنامه ششم توسعه قرار داریم، محور توجهات همواره به پدیدآوری طرح‎ها بوده و در این مسیر، فعالیت‎های خوبی هم صورت گرفته است؛ اما در حوزه نگهداری و تعمیرات هنوز راه زیادی در پیش داریم.

وی با اشاره به این‎که در کشور ما پدیدآوری و بهره‎برداری از طرح‎ها و پروژه‎های دولتی در چارچوب نظام فنی و اجرایی انجام می‎شود، یاد آور شد:  بر این اساس، مدت زمان فرآیند پدیدآوری حدود 3 تا 4 سال و فرآیند بهره‎برداری حدود 30 تا 40 سال پیش بینی می‎شود.

بیطرف ادامه داد: در ایران تمام توجهات به مراحل پدیدآوری معطوف است و بیش از 95 درصد ضوابط و مقررات فنی، دستورالعمل‎های اجرایی، استانداردها و روش‌های انجام اقدامات مربوط به مراحل پدیدآوری است؛ در حالیکه 90 درصد چرخه عمر طرح‎ها و تاسیسات در دوران بهره‎برداری است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این‎که سالانه تأسیسات و تجهیزات جدیدی در قالب طرح‌ها و پروژه‌های توسعه ای به صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزوده می شود و همزمان نیز تجهیزات بسیاری به دلیل فرسودگی زودرس و عدم کارایی از سرویس خارج می شوند، گفت: در فرهنگ ما، نگهداری مقدم بر تعمیرات نیست و تجهیزات تا زمانی که از کار نیفتاده‎اند در کانون توجه قرار نمی گیرند.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت با بیان این‎که ساخت تأسیسات مستلزم هزینه، زمان و فناوری‎های بالاست، اظهار کرد: قطع یا کاهش تولید در تأسیسات زیربنایی علاوه بر کاهش درآمد، عواقب اجتماعی و بعضا سیاسی خواهد داشت؛ از سوی دیگر بهره‎برداری و تولید حداکثری به هر قیمتی جایز نیست بلکه تولید پایدار در اولویت است.

400 میلیارد دلار؛ ارزش جایگزینی دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت ایران

بیطرف در ادامه صحبت‎های خود، با اشاره به مراحل تعالی مدیریت نوسازی تجهیزات صنعت نفت (نت) تصریح کرد: هم اکنون عالی‎ترین سطح مدیریت نت، مدیریت بر اساس سرویس‎دهی عملکرد در زمان بهره برداری است.

وی با بیان این که ارزش جایگزینی دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت ایران حدود 400 میلیارد دلار برآورد شده است، ادامه داد: متوسط هزینه‎کرد سالانه بین المللی برای نظام نگهداری و تعمیرات حدود 2 تا 2.5 درصد ارزش دارایی‎هاست.

به گفته بیطرف، درصد هزینه نت در صنعت نفت ایران حدود سه برابر متوسط جهانی است و متوسط نرخ راندمان تولید 10 تا 30 درصد پایین‎تر از ظرفیت اسمی است.
وی به حوادث ناشی از عدم بهره‎برداری بهینه از تأسیسات و تجهیزات اشاره کرد و گفت: نظام بهره‎برداری و نگهداشت و تعمیرات به دلیل برون‎سپاری ناقص و فقدان ساختار و سازوکارهای مناسب از کارآمدی کافی برخوردار نیست. در عین حال ساختار نیروی انسانی و مدیریت بهره‎برداری ما هم دارایی محور نیست و بیشتر وظیفه محور است. به این ترتیب نظام بهره برداری نیاز به تحول اساسی دارد.

معاون وزیر نفت یادآور شد: نهادینه شدن مبحث مدیریت دارایی‎های فیزیکی نیازمند فرهنگ‎سازی است و مدیران ارشد سازمان‎ها و شرکت‎ها باید در این فرهنگ‎سازی پیشقدم باشند.

دوازدهمین همایش بین‎المللی مدیریت دارایی‎های فیزیکی (مدیران فنی و نگهداری و تعمیرات) از صبح امروز (23 آبان ماه) در مرکز همایش‎های بین‎المللی پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به کار کرده است. به گفته علی زواشکیانی، دبیر علمی این همایش، بالغ بر هزار نفر برای حضور در این همایش ثبت نام کردند و طی 2 روز برگزاری همایش، 100 سخنران مشتمل بر 20 سخنران خارجی مطالب خود را در این زمینه ارائه می‎دهند.

زواشکیانی در آیین افتتاح دوازدهمین همایش بین‎المللی مدیریت دارایی‎های فیزیکی به این نکته اشاره کرد که برای کاهش حوادث، ایمن‎سازی فعالیت‎ها و بهینه کردن هزینه‎ها باید به اصول مدیریت دارایی‎های فیزیکی بیش از پیش توجه شود.

همایش بین‎المللی مدیریت دارایی‎های فیزیکی فردا (چهارشنبه، 24 آبان‌ماه) به کار خود پایان می‎دهد.



منبع: شانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۷۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه اجتماعی شاخص‌ترین دارایی نظام است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شعاعی ظهر پنج‌شنبه در همایش روز شوراها که در سالن همایش‌های غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان بازوان قدرتمند در پیشبرد امور عمل می‌کنند، افزود: این بدان معنی است که مسؤولان نیز باید برای اینکه شوراها کارآیی خود را داشته باشند، یاری‌گر آن‌ها باشند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات جدی دولت، تلاش برای توسعه و آبادانی کشور و نیز رفع مشکلات مردم بوده و تا به امروز گام‌های جدی در این خصوص برداشته است، تصریح کرد: دولت سیزدهم تلاش کرده است تا با توجه به اقتضائات هر سال، در امور مختلف فعالیت داشته باشد.

این مسؤول در ادامه با اشاره به نام‌گذاری شعار سال از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، این نام‌گذاری‌ها را بسیار هوشمندانه عنوان کرد و یادآور شد: شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است، به همین خاطر با توجه به اهمیت شعار سال باید همه تلاش خود را برای تحقق آن به کار گیریم.

معاون عمرانی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه یکی از رویکردهای جدی استان در همان روزهای آغازین سال جدید، اهتمام به تحقق شعار سال بود که در این راستا اقدامات قابل توجه صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: نمی‌توان شعار سال را محدود به همان سال دانست، بلکه باید همواره مورد تاکید بوده و برای تحقق آن در سال‌های آتی نیز تلاش کنیم.

شعاعی با بیان اینکه با مشارکت دادن مردم در امور به ویژه بخش تولید، شاهد تحقق عدالت اجتماعی نیز خواهیم بود، اضافه کرد: وقتی صحبت از توسعه به میان می‌آید، ناخودآگاه اذهان به سمت توسعه اقتصادی و اعداد و ارقام می‌شود، این در حالی است که نباید از توسعه اجتماعی که اصلی‌ترین شاخص و دارایی نظام است، فاصله بگیریم.

وی یکی از اقداماتی که دولت به جد به دنبال تحقق آن است، به سرانجام رساندن نهضت ملی مسکن دانست و با یادآوری اینکه اهمیت این موضوع به دلیل در ارتباط بودن آن با تولید و معیشت مردم دو چندان است، تصریح کرد: بی‌تردید این نهضت در دل خود جهش تولید را نیز جای داده است، به همین خاطر باید در راستای تحقق شعار سال بکوشیم.

کد خبر 6088489

دیگر خبرها

  • ۴۰ هزار پروژه نیمه تمام استانی در کشور وجود دارد
  • دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد
  • بهره برداری از پروژه قزوین - الموت در اوایل تابستان امسال
  • لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد برای مدیریت سیلاب
  • توسعه اجتماعی شاخص‌ترین دارایی نظام است
  • طرح پزشک خانواده طرحی برای ارتقای نظام سلامت
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح آبرسانی شهر میبد
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد
  • ترافیک مرکز کرج با بهره برداری از امتداد بلوار ماهان کاهش می یابد/ متمم موافقت نامه باغ ارتش بزودی در شورای شهر کرج مطرح می شود