Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای بهره‌برداری صحیح از موقوفات مساجد، باید چاره‌ای اندیشیده شود، گفت: اگر موضوع موقوفات و رقبات مساجد سامان یابد بسیاری از مشکلات مالی این خانه‌های خدا حل خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمعلی نوچمنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، وقف را از آموزه‌های قرآنی و میراث ماندگار و جاوید اهل بیت(ع) دانست و گفت: خداوند در قرآن، مردم را به ترویج فرهنگ وقف و انجام باقیات صالحات توصیه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه پیامبر مکرم اسلام (ص) مبدع و مروج فرهنگ وقف بودند و مراجع معظم تقلید و علمای شیعه با تاسی به سیره و سنت نبوی، فرهنگ وقف را در جامعه، ترویج کرده‌اند، افزود: پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) نقطه عطفی در ترویج فرهنگ وقف و انجام کار خیر در کشور شد، موضوعی که پس از رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و آغاز رهبری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، با شتاب بیشتری در کشور گسترش یافت و امروز شاهد سامان بیشتری در این باره در ایران هستیم.

 

مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وقف، جریان جوشانی در راهبری اقتصادی جوامع اسلامی و از تدابیر فوق‌العاده شارع مقدس است، خاطرنشان کرد: اگر موقوفات به درستی مدیریت و هدایت شوند، اولا هیچ فقیری در کشور باقی نمی‌ماند و ثانیا نیازهای مالی مراکز دینی و فرهنگی اعم از مساجد، حوزه‌های علمیه و کتابخانه‌ها، برطرف می‌شوند.

 

نوچمنی درباره عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه در شناسایی و مدیریت رقبات و موقوفات کشور، گفت: عملکرد این سازمان تحت تدابیر و راهنمایی‌های حکیمانه مقام معظم رهبری، بسیار خوب بوده است، البته باید مدیران و بازرسان این سازمان در سراسر کشور، دقت بیشتری در احیا و مصرف دقیقِ موقوفات داشته باشند زیرا برخی مساجد و حوزه‌های علمیه را سراغ دارم که به دلیل کم‌کاری‌ها در حوزه وقف، دچار مشکلات مالی شده‌اند.

 

تدابیر لازم برای تقویت جایگاه مساجد در کشور اتخاذ شود

وی درباره وضعیت موقوفات مساجد، بیان کرد: مسجد، مهم‌ترین نهاد فرهنگی جامعه و همچنین مرکز آموزش و انتشار آموزه‌های قرآن و عترت (ع) است، بنابراین باید برای تقویت جایگاه آن‌ها، تدابیر لازم در کشور اتخاذ شود که یکی از این تدابیر، شناسایی، احیا و مصرف دقیق موقوفات مساجد طبق نظر واقف است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، گفت: اگر جایگاه مهم مسجد در جامعه اسلامی را درک کنیم و ائمه جماعات را طبق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مدیران مساجد بدانیم، آنگاه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، اجازه فعالیت بیشتری به ائمه جماعات در نظارت و مصرف موقوفات، خواهد داد و به این صورت، تاحدودی مشکلات مالی مساجد، برطرف می‌شود.

 

نوچمنی با اشاره به تعامل موجود میان سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز رسیدگی به امور مساجد، اضافه کرد: باید حدود اختیارات و فعالیت‌های این مرکز گسترش یابد تا رقبات هر محله‌ای برای حل مشکلات آن محله و مساجد آن، مصرف شود، همچنان که امام رضا (ع) به افرادی که از مسیری دور، اموالی برای تقدیم به آن حضرت آوردند، فرمودند این اموال را میان نیازمندان شهر و دیار خود توزیع کنید.

 

وضعیت برخی از مساجد شهر تهران، تاسفبار است

وی وضعیت برخی از مساجد شهر تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی را موجب تاسف دانست و افزود: شنیده شده است که با وجود مصوبات شوراهای اسلامی شهر تهران در دوره‌های گذشته، اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران معتقدند به دلیل کمبود منابع مالی و بدهی‌های باقی مانده از دوره قبل، بودجه لازم برای ساخت، نوسازی و تجهیز مساجد را ندارند، این در حالی است که بسیاری از مساجد تهران، نیازمند بازسازی هستند و  همچنین برخی از مناطق این کلان شهر، فاقد مسجد هستند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مصوبات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر ساخت و کمک به مساجد، مشکلاتی برای ائمه جماعات و دست اندرکاران مساجد پدید آورده است، گفت: برخی از ائمه جماعات به من گفته‌اند که هر وقت با نمازگزاران، موضوع کمک به مساجد را در میان می‌گذاریم، می گویند شهرداری طبق قانون موظف است بودجه لازم را در اختیار مساجد قرار دهد این در حالی است که اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، عمل به قانون در این زمینه را به دلیل مشکلات فراوان مالی، غیر ممکن اعلام کرده‌اند.

 

 

نوچمنی سخن امام خمینی (ره) مبنی بر استقلال مالی مساجد و حوزه‌های علمیه را به دلیل نگاه آینده‌نگر ایشان و مشاهده وضعیت امروز و آینده کشور دانست و گفت: اتفاقی که امروزه در شهرداری تهران پیش آمده است و امکانِ کمک این دستگاه به مساجد را غیرممکن کرده است، حقیقت سخن رهبر کبیر انقلاب اسلامی را برای همگان روشن کرده است.

 

ضرورت مصرف موقوفات معطل مانده در حوزه مساجد

وی درباره ضرورت مصرف موقوفات معطل‌مانده در حوزه مساجد، گفت: امروزه اموال و املاک بسیاری، بدون صاحب و بدون تکلیف باقی مانده‌اند که درصورت اصلاح قوانین و اجرای احکام شرعی، می‌توان طبق ضوابط و مقررات جاری کشور، از درآمد آن‌ها برای ساخت، نوسازی و توسعه مساجد استفاده کرد.

 

مشاور سابق ستاد اقامه نماز کشور، وقف را از مصادیق مدیریت مردمی مساجد دانست و خاطرنشان کرد: هرچقدر مدیریت مساجد، مردمی‌تر شوند، آنگاه مردم با انگیزه و مسئولیت بیشتری به این خانه‌های خدا کمک می‌کنند.

 

نوچمنی ادامه داد: البته عملکرد نادرست مرکز رسیدگی به امور مساجد در برخی انتصابات و اقدامات ضعیف سازمان اوقاف و امور خیریه در شناسایی و مصرف بعضی از موقوفات طبق نظر واقفان، موجب بروز برخی بدبینی‌ها در مردم شده است، بنابراین باید به طور مرتب و دقیق، هزینه‌های مساجد و محل دقیق مصرف رقبات آن‌ها به اطلاع مردم رسانده شود تا آنان با رغبت و انگیزه بیشتری در خدمت مساجد، حوزه‌های علمیه و سایر مراکز دینی و فرهنگی باشند.

 

 

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۷۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر نیرو:‌ ایران جزو کشور‌های برتر در سدسازی است

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی‌اکبر محرابیان در مراسم افتتاح چند منظوره «اومااویا» در کشور سریلانکا، اظهار داشت: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

وی ادامه داد: در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شدیم بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را در داخل کشور تأمین کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به برکت این دستاورد‌ها بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صد‌های تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در ایران ساخته شده است.

محرابیان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب توانسته‌ایم پروژه بزرگ را در کشور جهان به اتمام برسانیم و یا در حال اجرا داشته باشیم.

وی گفت: به عنوان مثال در کشور تاجیکستان از پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده و از پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به سد راغون به عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی در جهان و به تعبیری مرتفع‌ترین سد جهان به ارتفاع ۳۳۵ متر و حجم ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی اشاره کرد.

وزیر نیرو گفت: امروز نیز سد و نیروگاه بزرگ اومااویا در کشور زیبا و سرسبز سری‌لانکا به بهره‌برداری می‌رسد که در ادامه به ابعاد آن خواهیم پرداخت. پروژه اومااویا ۱۷۰۰ فرصت شغلی برای مردم سریلانکا ایجاد می‌کند و ساخت دو سد در این پروژه انجام خواهد شد.

محرابیان ادامه داد: در بخش برق بر اساس آمار‌های آژانس بین‌المللی انرژی در حوزه تولید برق حرارتی ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان است؛ همچنین در بخش نیروگاه‌های برق‌آبی به همت متخصصان ایرانی جزو کشور‌های برتر جهان هستیم.

وی با اشاره به روسای جمهور و وزیرانی که در مراسم حضور دارند، گفت: امروز ما در این مکان و محفل دوستانه گردهم آمده‌ایم تا یکی از دستاورد‌های اقتصادی و فنی مشترک بین دو کشور را به‌صورت رسمی به بهره‌برداری برسانیم.

وزیر نیرو ادامه داد: تاکید می‌کنیم که در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها و کشور‌ها در عرصه بین‌الملل می‌توان خیر و صلاح مشترک را آرمان قرار داد و عرصه‌های فنی و اقتصادی را انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشور‌ها و ملت‌ها در نظر گرفت و از این طریق آسایش و رفاه را به آحاد مردم تقدیم کرد.

محرابیان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت فنی و مهندسی در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب توانسته‌ایم پروژه بزرگ را در کشور جهان به اتمام برسانیم و یا در حال اجرا داشته باشیم.

وی گفت: به عنوان مثال در کشور تاجیکستان از پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده و از پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به سد راغون به عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی در جهان و به تعبیری مرتفع‌ترین سد جهان به ارتفاع ۳۳۵ متر و حجم ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی اشاره کرد.

وزیر نیرو گفت: و امروز نیز سد و نیروگاه بزرگ اومااویا در کشور زیبا و سرسبز سری‌لانکا به بهره‌برداری می‌رسد که در ادامه به ابعاد آن خواهیم پرداخت.

محرابیان ادامه داد: در بخش برق بر اساس آمار‌های آژانس بین‌المللی انرژی در حوزه تولید برق حرارتی ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان است.

وی افزود: در بخش نیروگاه‌های برق‌آبی به همت متخصصان ایرانی جزو کشور‌های برتر جهان هستیم.

وزیر نیرو با اشاره به رؤسای جمهور و وزیرانی که در مراسم حضور دارند و سایرین گفت: امروز ما در این مکان و محفل دوستانه گردهم آمده‌ایم تا یکی از دستاورد‌های اقتصادی و فنی مشترک بین دو کشور را به صورت رسمی به بهره‌برداری برسانیم.

محرابیان بیان کرد: تاکید می‌کنیم که در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها و کشور‌ها در عرصه بین‌الملل می‌توان خیر و صلاح مشترک را آرمان قرار داد و عرصه‌های فنی و اقتصادی را انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشور‌ها و ملت‌ها در نظر گرفت و از این طریق آسایش و رفاه را به آحاد مردم تقدیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سد شهید لشگری نهب آماده بهره برداری
  • ‌ بهره‌برداری از ۳۶ پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می کنیم
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان چیست؟
  • بهره برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان
  • بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران
  • بهره‌برداری از ۲ طرح راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان
  • وزیر نیرو:‌ ایران جزو کشور‌های برتر در سدسازی است
  • احداث ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس در تهران تا پایان شهریور ۱۴۰۳