Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@01:57:35 GMT

پاییز و زمستان این غذا ها را بخورید

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۱۹۳۸۱

پاییز و زمستان این غذا ها را بخورید

محقق و پژوهشگر طب سنتی در استان با بیان اینکه تغذیه ناسالم عامل اصلی بیماری در بدن است گفت: اهداف اصلی طب سنتی پیشگیری از بروز بیماری آن هم به وسیله اصلاح تغذیه است تا جایی که "پیامبر گرامی اسلام می فرمایند المعده بیت کل داء معد خانه تمام بیماریهاست".

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو، سید حامد گوهری فر در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: طب سنتی  روشی درمانی است که میراث گذشتگان ما  و مبتنی بر  پایه  طبیعت و تغذیه است می توان گفت طب سنتی علمی است که به وسیله آن می توان بر احوال بدن انسان از نظر سلامت و عدم سلامت اگاهی یافت  و هدف آن حفظ سلامت  در موقع  تندرستی  و بازگشت به سلامت در موقع بیماری است  که این حفظ سلامت و بازگشت به سلامت  مگر با اصلاح سبک زندگی و اصلاح تغذیه تحقق نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوهری فر ادامه داد: پس از اهداف اصلی طب سنتی پیشگیری از بروز بیماری  آن هم به وسیله اصلاح تغذیه است  تا جایی که "پیامبر گرامی اسلام می فرمایند  المعده بیت کل داء  معد خانه تمام بیماریهاست".

این محقق و پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: آنچه در طب سنتی به تحقق پیوسته این است که هر کس دارای هاضمه منظمی باشد از بسیاری از بیماریها در امان است و چنانچه دچار بیماری شود بدون عارضه و به زودی برطرف می شود از این رو برای داشتن دستگاه گوارش سالم   متناسب بودن عمل هضم و دفع برای فرد ضروری است  که سالم  بودن عمل هضم و داشتن معده سالم  نیز در گرو مصرف غذای سالم است و می توان گفت که غذای سالم ، معده سالم ، فرد سالم ،عقل و فکر سالم ، جامعه سالم ، پیشرفت در جامعه را به دنبال دارد.

گوهری فر تصریح کرد: با این وجود مصرف غذای ناسالم تمام زنجیره فوق را بهم زده و عاقبت  آن عدم پیشرفت در جامعه است یا به تعبیری عقل سالم در بدن سالم است حال پس از مصرف غذا  عمل هضم طی 4 مرحله صورت می گیرد که توضیحاتی کوتاهی در این مورد می دهم.


وی گفت: غذا پس از ورود به دهان به وسیله عمل جویدن و ترکیب غذا با بزاق دهان تا اندازه ای هضم می شود  پس بدیهی است که هر چه غذا بیشتر جویده شود هضم بهتری در دهان صورت گرفته  به عبارتی دیگر  عمل جویدن بهترین کمک را در راحتی معده و اسایش عمومی بدن سبب می شود  به جویدن غذا در دهان هضم اولیه غذا گویند  که ارادی بوده و اختیار ان در دست خود فرد است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اسلامی با بیان اینکه متاسفانه اکثر مردم از روی عادت غذا را نیمه جویده مصرف می کنند افزود: ناقص جویدن غذا باعث می شود هضم غذا در معده کندتر صورت گیرد و معده فعالیت بیشتری برای هضم غذا داشته باشد  که فعالیت زیاد معده سبب تنبلی معده و بسیاری دیگر از بیماریهای مربوط به معده می شود  پس جویدن اولین و مهمترین مرحله هضم غذاست  مرحله دوم هضم در معده به وسیله فعالیتهای معده حرارت ان و حرارت اندامهای اطراف معده صورت می گیرد و غذا وارد روده می شود.


گوهری اظهار کرد: پیشینیان معتقد بودند مواد غذایی پس از تغییرات در دستگاه گوارش در روده مانند کشکاب می شود و عمل هضم سوم در روده انجام می شود  مواد کشکاب شده یا به اصطلاح کیموس  از طریق عروقی بنام ماساریقا جذب کبد شده  و اخرین و چهارمین مرحله هضم غذا در کبد صورت می گیرد  که کبد در اثر اعمال طبیعی خود ان راپخته و تبدیل به اخلاطی بنام سودا (سرد و خشک )صفرا( گرم و خشک )بلغم (سردو تر )دم (گرم و تر ) می کند  و از امتزاج این اخلاط  طبیعت بدن یا مزاج انسان به وجود می اید.


وی با اشاره به این دو بیت شعر از سعدی که چهار طبع مخالف سرکش.....چند روزی بوند باهم خوش  چون یکی زین چهار شد غالب...... جان ادمی در اید از قالب، عنوان کرد: صحت و سلامت بدن منوط به  تعادل این چهار خلط در بدن است.

گوهری ادامه داد: به اینها چهار گروه مزاجی می گویند که از ترکیب و امتزاج انها 5 گروه دیگر شامل  گرم،  سرد، تر ، خشک  و معتدل  به وجود می اید که جمعا 9 گروه مزاجی و هزاران مزاج داریم پس سلامت انسان برابر است تنظیم اخلاط 4 گانه سودا، صفرا، دم  و بلغم  واین تنظیم اخلاط  جز با اصلاح تغذیه و مصرف غذاهای متناسب با هر مزاج محقق نخواهد شد.

بارزترین علایم غلبه هر مزاج


محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: حال هر گاه هر یک از این اخلاط از حد و میزان خود بیشتر شود علایم و اثاری در شخص پدید می اید که ناشی از اثر ان خلط است که به آنها اشاره می کنم بارزترین علایم غلبه بلغم سفیدی، نرمی و سستی پوست، سردی بدن، ضعف هضم، اروغ، ترش، خواب زیاد، کندی حواس، لعاب زیاد دهان، چاقی بدن و تنبلی و بی حالی و سایر موارد است.


وی به بارزترین علایم غلبه سودا اشاره کرد و گفت: لاغری بدن ، غلظت خون ، تیرگی رنگ پوست، سوزش سر معده،  اشتهای کاذب ، منزوی بودن،  فکر و خیال زیاد، افسردگی و گوشه گیری از علایم غلبه سودا و زردی رنگ چهره،  زود جوش و عصبی بودن ، زرد شدن سفیدی چشمها، تلخی دهان،  لاغر بودن و بیزار از گرما از بارزترین علایم غلبه صفرا در هر فرد است.


گوهری فر بارزترین علایم خلط دم  را اینگونه بیان کرد: شیرینی مزه دهان  احساس مزه خون در دهان کردن، خونریزی لثه، سرخی و گلگون بودن رنگ چهره  احساس سنگینی و خفگی،  کسالت بی حالی و خواب الود بودن خصوصا در بهار است.


محقق و پژوهشگر طب سنتی اسلامی گفت: هر کدام از این علایم در بدن نشان دهنده غلبه همان خلط است که برای اصلاح آن یا بازگشت ان به حالت اعتدال باید تغذیه ضد آن مزاج را به کار برد  یعنی مقابل گرمی  باید سردی  و مقابل تری باید خشکی بکار برد و بالعکس   یعنی در طب سنتی تدبیر به عین و درمان به ضد است.

چند توصیه به مردم کهگیلویه و بویراحمد

گوهری فر بیان کرد: از بهترین غذاهای فصل پاییز در استان حبوبات، شیرینی جات طبیعی،  مانند عسل، خرما، مویز، انجیر، گردو، گوشت بره، چرا که به دلیل گرمی و تری که دارند سردی و خشکی فصل پاییز را کنترل و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: به طور کلی مصرف غذاهای با طبع سرد که از دیدگاه طب سنتی غذاهای تابستانه هستند مثل هندوانه، لبنیات و ترشی جات در فصل های سرد پاییز و زمستان مضر است و باعث افزایش سردی در بدن و کاهش سیستم دفاعی بدن می شود.

این محقق عنوان کرد: توصیه می شود جهت افزایش سیستم دفاعی بدن در فصول سرد سال هر صبح ناشتا شربت عسل(عسل+آب جوش+آب لیموی طبیعی و تازه) استفاده شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۹۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید

آفتاب‌‌نیوز :

باروری به معنای توانایی برای داشتن فرزند، به عنوان یکی از علت‌های تشکیل خانواده شناخته می‌شود؛ با توجه به اینکه سبک زندگی، الگوی غذایی و فعالیت بدنی زوجین بر قدرت باروری آن‌ها تأثیر دارد، پیروی از یک الگوی غذایی مناسب، مصرف ریزمغذی ها، فعالیت بدنی منظم و حفظ وزن مطلوب می‌تواند از بسیاری از مشکلات باروری جلوگیری کرده و سبب کاهش هزینه‌های درمان ناباروری شود. در ادامه با ۱۰ توصیه تغذیه‌ای کاربردی و مؤثر در باروری سالم آشنا می‌شویم:

سعی کنید غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند منابع ویتامین C، E و کاروتنوئید‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و نسبت به گذشته مرکبات، فلفل سبز، توت فرنگی، گوجه فرنگی، بروکلی و میوه‌های نارنجی رنگ را بیشتر مصرف کنید.

از مصرف ماهی‌های چرب و ماهی تن، زرده تخم مرغ، شیر غنی شده و جگر گاو غافل نشوید؛ این مواد غذایی به عنوان منابع ویتامین D، می‌تواند در بارورری افراد مؤثر باشد.
منابع غذایی فولات (B۹) مانند جگر، نخود، عدس، لوبیا، آجیل و مغزدانه ها، بادام زمینی، اسفناج، مارچوبه، سبزی‌های سبز تیره، مرکبات و بروکلی را به برنامه غذایی هفتگی خود اضافه کنید.

مصرف جگر، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه‌ها به دلیل غنی بودن از روی، توصیه می‌شود.

بهتر است در طول هفته از منابع غذایی امگا ۳ مانند گردو، ماهی سالمون، دانه کتان، کلم بروکسل و دانه چیا مصرف کنید.

نسبت به گذشته فیبر بیشتری مصرف کنید؛ میوه ها، سبزی‌ها و غلات کامل و سبوسدار به عنوان منابع سرشار از فیبر شناخته می‌شود.

مصرف مغزدانه‌ها و حبوبات مانند عدس، نخود، لوبیا، بادام، گردو و دانه آفتابگردان بسیار حائیز اهمیت است.

توصیه می‌شود مصرف کربوهیدرات تصفیه شده مانند قند و شکر، کیک و شیرینی و انواع نان سفید کاهش یابد.

مصرف چربی‌های غیر اشباع مانند روغن‌های زیتون، کانولا و آفتابگردان به صورت متعادل و کنترل شده افزایش یابد.

سعی کنید مصرف چربی‌های اشباع مانند روغن‌های جامد و حیوانی و گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس را تا حد ممکن کاهش دهید.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • اگر می‌خواهید وزن کم کنید، شام را زودتر بخورید (فیلم)
  • معامله گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • معامله‌گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • خودنمایی زمستان در بهار سمیرم
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟