Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@06:39:28 GMT

زنجان نیازمند حداقل 6 ایستگاه ثبت زلزله

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۲۴۴۷۴

زنجان نیازمند حداقل 6 ایستگاه ثبت زلزله

عبدالرضا قدس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای خرید این تعداد ایستگاه حداقل 10 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
زلزله شناس برجسته ایران با انتقاد از هزینه های بالای موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران برای نصب ایستگاه ها، گفت: چون تنها مرجع قانونی نصب این موسسه هست، درخواست بیش از حد انتظاری برای نصب ایستگاه ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قدس ادامه داد: همین موضوع باعث شده تا کنون این استان توانایی تامین بودجه مورد نیاز را نداشته باشد.
وی افزود: برای ثبت زلزله های استان، 2 ایستگاه دایمی برای گسل معروف به سلطانیه، 2 ایستگاه برای گسل شمال استان و 2 ایستگاه برای ثبت زلزله ها در پایین دره طارم نیاز است.
زلزله شناس برجسته ایران اظهار کرد: اکنون تنها ایستگاه دایمی در این زمینه متعلق به پژوهشگاه بین المللی زلزله است که در ابتدای جاده طارم نصب شده و به طور دایم فعالیت می کند، که به هیچ عنوان کافی نیست.
استاد دانشگاه های زنجان افزود: در استان زنجان طبق تحقیقات بیشترین زلزله ها در دره طارم اتفاق می افتد و برای تشخیص فعالیت های زلزله نگاری چندین زلزله نگار در استان گیلان بالای دره نصب شده و در پایین دره در استان زنجان ایستگاهی نداریم.
پیش از این نقشه نقاط زلزله خیز استان زنجان توسط تیم تحقیقاتی مطالعه، تهیه و به تمام مسئولان مربوطه اطلاع رسانی شده است، تا در صورت نیاز اقدامات لازم انجام گیرد.
در زمینه زلزله تحقیقات مطلوبی در استان انجام و طی سه سال (92تا94) بیش از 40 ایستگاه لرزه نگاری موقت در استان فعال شده است.
قدس تاکید کرد: گسل شمال زنجان که پر خطر بوده و به عنوان مهمترین تهدید برای شهر زنجان شناخته شده، توسط شبکه جی.پی.اس و با مدیریت دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان پایش می شود.
زلزله شناس برجسته ایران افزود: این شبکه در قالب سه ایستگاه جی.پی.اس احداث و پایش ها از شهریور امسال آغاز شده است.
اگر گسل شمال شهر زنجان شکسته شود، تمام طول گسل می‌تواند یک زلزله با بزرگی هفت و 2 دهم در مقیاس ریشتر تولید کند.
گسل شمال زنجان از جنوب غرب زنجان حوالی آزاد راه زنجان - تبریز شروع شده و تا شمال ارمغان‌خانه به مسافت ۶۵ کیلومتر ادامه پیدا می کند.
قدس با تشریح فعالیت گسل های زنجان طی دهه های گذشته، گفت: پایش های تیم زلزله نگاری دانشگاه علوم پایه زنجان، برای تشخیص فعالیت گسل شمال زنجان در گذشته و اطلاع از خطرات احتمالی این گسل انجام می شود.
زلزله شناس برجسته ایران با بیان اینکه در زمان زلزله تنها نزدیکی به گسل عامل افزایش تخریب نیست، تصریح کرد: ارتفاع سازه ها و بستر ساخت آنها از نکات مهم در میزان تخریب یا مقاومت سازه است.
وی تاکید کرد: از همین رو تیم تحقیقاتی این دانشگاه بعد از جمع آوری داده های این مسئله در شهر زنجان، با نصب 40 ایستگاه موقت زلزله نگاری طی سه سال، مشغول اولویت بندی و نوشتن این داده ها و ارائه آن به مسئولان هستند.
به گزارش ایرنا، استان زنجان در شمال غربی ایران قرار گرفته و با استان های آذربایجان غربی، گیلان، کردستان، قزوین، همدان، اردبیل و آذربایجان شرقی همسایه است، اکثر گسل های این منطقه فعال است و با این حال در صورت رعایت مسائل استاندارد در ساخت و ساز خطر جدی از بابت زلزله این استان را تهدید نمی کند.
طبق بررسی ها و مطالعات، شهر زنجان بر روی تقاطع 2 گسل فعال جنوبی و شمالی قرار دارد.
این 2 گسل مهم ترین تهدید شهر زنجان به شمار می آید، گسل سلطانیه از جنوب شهر زنجان تا شهر سلطانیه ادامه دارد.
بیشترین خطر از سمت گسل سلطانیه متوجه شهرهای ابهر و خرمدره است.
3216/6085
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۴۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

کانون  زمین لرزه در عمق ۹ کیلومتری زمین اعلام شده است.

کانون وقوع این زلزله در ۲۹ کیلومتری فاریاب، ۳۰ کیلومتری کهنوج و ۴۷ کیلومتری عنبرآباد در جنوب کرمان کرمان اعلام شده است.

هنوز از خسارت های احتمالی این زلزله خبری مخابره نشده است.

فاریاب شهری در استان کرمان و مرکز شهرستان فاریاب است.

شهر فاریاب، در ۳۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان کرمان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • زلزله چهار وهفت دهم ریشتری درفاریاب
  • کرمان باز هم لرزید | زلزله ۴.۷ ریشتری در فاریاب
  • فاریاب کرمان لرزید
  • زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند
  • اعزام ۲ تیم امدادونجات هلال احمر به سیرچ کرمان
  • جزییات زلزله ۴.۶ ریشتری در کرمان
  • کرمان لرزید
  • بارش‌های رگباری زنجان را فرا می‌گیرد
  • مدارس کانکسی در زنجان به حداقل ممکن رسیده است
  • زنجانی‌ها منتظر شرایط جوی ناپایدار باشند