Web Analytics Made Easy - Statcounter

بروسل رایدل گفت: سعودیها با ناامیدی تلاش می کنند احاطه و برتری ایران را در منطقه به چالش بکشند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما  مشاور ارشد سابق چهار رئیس جمهور آمریکا در امور غرب آسیا تاکید کرد ایران در منطقه پیروز بوده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، بروسل رایدل در گفتگو با کریستین امانپور مجری این شبکه درباره بحران غرب آسیا به ویژه سیاستهای جنگ طلبانه و مداخله جویانه عربستان گفت ما شاهد تغییری اساسی و گسترده در سیاست خارجی عربستان سعودی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور سنتی و قبلا عربستان سعودی سیاست خارجی محتاطانه و ریسک گریز را دنبال می کرد. اما از زمانی که ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی شد و به ویژه از زمانی که محمد بن سلمان قدرت گرفت ما شاهد سیاست خارجی برای عربستان سعودی هستیم که بسیار مداخله جویانه و در واقع بی مهابا و غیرمسئولانه، هیجانی و گاهی بسیار خطرناک است. ما این سیاست را در یمن دیدیم که داخل جنگ داخلی آن کشور شد و ما اکنون شاهد بدترین بحران انسانی جهان هستیم. ما این قضیه را درباره قطر دیدیم که این کشور را به همراه هم پیمانان خود تحت محاصره و تحریم قرار داد که در نهایت هم شکست خورد. نگرانی من از این است که ما شروع سیاست مشابهی را در لبنان شاهدیم.

دانلود دانلود تصویر

امانپور گفت به نظر شما عربستان سعودی درباره مسئله لبنان چه هدفی را دنبال می کند. عربستان سعودی سعد حریری نخست وزیر لبنان را احضار کرد و ظاهرا او را مجبور یا تشویق به اعلام استعفا در تلویزیون سعودی کرده است. بعد از آن نیز مصاحبه با سعد حریری پخش شد. به نظر شما این بازی قدرت برای چیست؟
بروس رایدل گفت هدف همه اینها حزب الله و در اصل ایران است. رهبری فعلی در عربستان سعودی در مقایسه با رهبران قبلی خصومت بیشتری با ایرانیها دارند. علت این است که در رقابت منطقه ای میان عربستان سعودی و ایران، ایران پیروز بوده است. اگر به سراسر منطقه نگاه کنید می بینید ایران با متحد سوری خود یعنی اسد در نبرد داخلی سوریه پیروز شده است. ایران در عراق موفق بوده است که برخی اقدامات احمقانه کردها به این موفقیت ایران کمک کرده است. همچنین حمله دوهزار و سه آمریکا به عراق و اشغال آن کشور نیز به موفقیت و نفوذ ایران در عراق کمک زیادی کرده است. ایران در واقع سعودیها را در باتلاق یمن گرفتار کرده است زیرا سعودیها هزینه گزافی خرج کرده اند در حالیکه در مقایسه ایرانیها پول چندانی خرج نکرده اند. در لبنان نیز حزب الله به عنوان قویترین سازمان سیاسی و نظامی ظاهر شده است. البته این چیز جدیدی نیست و سالهای سال وجود داشته است. اکنون سعودیها با ناامیدی تلاش می کنند احاطه و برتری ایران را در منطقه به چالش بکشند.
بروس رایدل درباره موضع آمریکا در این خصوص گفت یکی از موفقیتهایی که سعودیها می توانند در سیاست خارجی خود به آن دلخوش باشند، این است که می دانند چگونه دونالد ترامپ را به بازی بگیرند. آنها این مسئله را خیلی خوب در ماه مه در اجلاس سران عرب با حضور ترامپ نشان دادند. آنها توانسته اند از آن زمان تا کنون وفاداری ترامپ را برای خود حفظ کنند. آنها می دانند چگونه با او بازی کنند و چگونه به او وعده بدهند. اما اگر به آنچه که پشت توئیتهای رئیس جمهور قرار دارد نگاه کنید، متوجه می شوید که دولت آمریکا عمیقا درباره آنچه در لبنان می گذرد نگران است. دولت آمریکا همچنین درباره آنچه که در خود عربستان سعودی جریان دارد، نگران است. وزیر خارجه تیلرسون قبلا به این مسئله اشاره کرده است و برخی از اعضای ارشد دولت آمریکا نیز در این خصوص نگران هستند. پیامی که آنها باید به پادشاه عربستان و پسر جوان او بدهند این است که مراقبت و محتاطتر باشید و در تله هایی که ایرانیها می گذارند نیفتید و نگاهی واقع بینانه و آینده نگرانه داشته باشد و استراتژی نهایی را همیشه مد نظر داشته باشید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۶۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

 دیدار قبلی امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند 1402 در جده و در جریان اجلاس فوق العاده OIC به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شده بود.

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیاامیرعبداللهیان عازم گامبیا شدنشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • عضو سنای آمریکا: سنا توافق با عربستان را بدون سازش با اسرائیل تصویب نمی‌کند
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند