Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرکرد- در حالی که ۳۳ فقره حریق در جنگل ها و مراتع چهارمحال و بختیاری گزارش شده است، این آمار روند کاهش را نشان می دهد.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های جنوب غربی کشور است که بخشی از جنگل های بلوط زاگرس در این استان قرار گرفته است.

 یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری معادل ۸۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ درصد عرصه منابع ملی شامل جنگل و مرتع است که از این میزان حدود ۳۰۷ هزار هکتار را پوشش جنگلی و مابقی را مراتع تشکیل می دهد.

 خشکسالی و کاهش بارش ها در استان چهارمحال و بختیاری موجب خشک شدن اشکوب زیر درختان جنگل ها شده است و همین امر  سبب آتش سوزی و حریق گسترده در جنگل ها می شود.

هر ساله حریق های  متعددی در جنگل ها و مراتع این استان گزارش می شود که علت بیشتر این آتش سوزی ها عوامل انسانی و طبیعی است. وقوع حریق ها در جنگل ها صدمات جبران ناپذیری به جنگل ها، مراتع و حیات وحش وارد می کند.

 طی بررسی های انجام شده وقوع حریق در جنگل ها و مراتع چهارمحال و بختیاری در حال کاهش است و خسارات آتش سوزی به جنگل ها کاهش یافته است.

میزان آتش سوزی ها در سال های اخیر با روند کاهشی قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال های گذشته روبرو شده استفرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: میزان وقوع آتش سوزی ها در مراتع و عرصه های جنگلی چهارمحال و بختیاری کاهش یافته است.

علیرضا بیگی عنوان کرد: در سالجاری با تمهیدات انجام شده میزان وقوع حریق در جنگل ها و مراتع چهارمحال و بختیاذری کاهش داشته است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: میزان آتش سوزی ها جنگل ها در سال های اخیر در چهارمحال و بختیاری با روند کاهشی قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال های گذشته روبرو شده است.

وی ادامه داد: آتش سوزی در چهارمحال و بختیاری حدود ۷۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در سالجاری ۳۳ مورد آتش سوزی در مراتع و جنگل های چهارمحال و بختیاری گزارش شده است که به سرعت توسط نیروهای منابع طبیعی، نیروهای مردمی و نیروهای دیگر سازمان ها از جمله آتش نشانی ها مهار شده است.

وی عنوان کرد: میزان آتش سوزی سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۷ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: خسارت های آتش سوزی جنگل ها و مراتع این استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: وقوع حریق در جنگل ها و مراتع چهارمحال و بختیاری در سال گذشته کاهشی معادل ۴۰ درصد از نظر مساحت داشته است و ۳۴ درصد نیز از نظر تعداد آتش سوزی نسبت به سال ۹۴ کاهش داشته است.

بیشترین حریق ها ایجاد شده در جنگل ها و مراتع استان چهارمحال و بختیاری به خاطر عوامل انسانی و بی احتیاطی گزارش شده استمدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: با توجه به تشدید خشکسالی و کاهش بارش ها، خطر آتش سوزی در جنگل های استان چهارمحال و بختیاری هر ساله افزایش می یابد.

علی محمدی مقدم بیان کرد: خشک بودن علف ها در جنگل ها زمینه ساز وقوع آتش سوزی های بزرگ در جنگل های استان است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بیشترین حریق ها ایجاد شده در جنگل ها و مراتع استان به خاطر عوامل انسانی و بی احتیاطی گزارش شده است.

وی اظهار داشت: گردشگران، چوپانان و روستائیان و... باید در هنگام روشن کردن آتش در مراتع و جنگل های استان چهارمحال و بختیاری احتیاط کنند و بی احتیاطی و وزش یک باد شدید موجب وقوع حریقی گسترده در جنگل ها و مراتع می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: وقوع حریق ها در جنگل ها و مراتع صدمات جبران ناپذیری به درختان و حیات وحش وارد می کند.

کارشناس ارشد منابع طبیعی در چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: حریق به عنوان یکی از مهمترین عوامل نابودی جنگل ها به شمار می رود که باید تلاش کرد اطلاعات مردم در زمینه صدمات و خسارت های یک آتش سوزی در جنگل افزایش یابد.

علی موسوی اظهار داشت: اهمیت جنگل ها در ایجاد پاکی هوا، جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از سیلاب، ایجاد سفره های آب زیر زمینی، تولید اکسیژن و جلوگیری از افزایش دی اکسید کربن و... است.

حفاظت از جنگل در سلامتی انسان هانقش مهمی دارد و باید تلاش شود که اهمیت جنگل ها برای مردم بیان شود و زمینه برای فرهنگسازی حفاظت مردمی از جنگل ها فراهم شوداین کارشناس منابع طبیعی ادامه داد: حفاظت از جنگل در سلامتی انسان هانقش مهمی دارد و باید تلاش شود که اهمیت جنگل ها برای مردم بیان شود و زمینه برای فرهنگسازی حفاظت مردمی از جنگل ها فراهم شود.

وی اظهار داشت: حفاظت از جنگل ها با فرهنگسازی و مشارکت مردم میسر است.

کارشناس ارشد منابع طبیعی و فعال حوزه منابع طبیعی در ادامه بیان کرد: هنگامی که حفاظت از جنگل ها برای مردم به عنوان یک اصل و یک مورد بسیار مهم  مورد توجه قرار گرفت، تمام خطرات احتمالی از جمله آتش سوزی که موجب نابودی جنگل ها می شود کاهش خواهد یافت.

موسوی اظهار داشت: باید از ظرفیت های مردمی برای حفاظت از جنگل ها بهره گرفت.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۳۵۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مسکوتایمز، به گفته مقامات منطقه اسمولنسکی روسیه، حمله پهپادهای اوکراینی به تاسیسات پالایشگاه نفت واقع در این منطقه منجر به آتش‌سوزی شده است.

واسیلی آنوکین، رییس منصوب روسیه در منطقه اسمولنسکی گفت: منطقه ما دوباره زیر آتش حمله‌های پهپادی اوکراین است.

وی افزود: آتش‌سوزی پالایشگاه هیج قربانی نداشته و تیم‌های آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند.

در تصاویر منتشر شده در یک کانال تلگرامی، حجم آتش در این پالایشگاه گسترده به‌نظر می‌رسد.

همچنین، ایگور آرتامونوف، فرماندار منطقه «لیپتسک» در جنوب غربی روسیه، گفته است که یک پهپاد در منطقه صنعتی این ناحیه سقوط کرده است. به گفته وی، در پی این حمله ساکنان منطقه تخلیه شده‌اند.

کد خبر 6087504

دیگر خبرها

  • حریق گسترده انبار کالا در جنوب تهران
  • مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز
  • آتش سوزی یک مدرسه دخترانه در اهواز + جزییات
  • آتش سوزی در یک مدرسه دخترانه
  • حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم
  • وضعیت تجهیزات آتش نشانی در ایران چگونه است؟
  • طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت
  • اولین تصاویر از محل وقوع تیراندازی و حریق در اربیل + فیلم
  • وقوع آتش سوزی مهیب یک کارخانه در قم (فیلم)
  • (ویدیو) آتش‌سوزی گسترده در شهرک شکوهیه قم