Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوالالامپور - ایرنا - چین و کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آ.سه .آن' که درسال های گذشته همواره بر سر دریای جنوبی چین منازعه داشته اند در اجلاس سران اتحادیه جنوب شرق آسیا در مانیل بر سر ایجاد پیمان10 ساله حفاظت از این پهنه دریایی در دهه آتی
2027-2017 به توافق رسیدند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا،رهبران 10 کشور جنوب شرق آسیا تاکنون ماراتن های مختلفی از گفت وگوها را در اجلاس مختلف برای رفع اختلافات خود در این پهنه آبی جهان پشت سرگذاشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بزرگترین چالش کشورهای حوزه دریای جنوبی چین شامل ، مالزی ، فیلیپین ، تایوان و ویتنام ادعای مالکیت حدود 90 درصدی چین در این حوضه دریایی است که این امر سبب شده پکن نه تنها بیشترین بهره برداری را از منابع غذایی و نفتی این منطقه داشته باشد بلکه طلایه دار بزرگترین خطوط کشتیرانی و نظامی این منطقه نیز محسوب شود.
هریک از این ملت ها از این دریا با نامی خاص یاد می کنند، ویتنامی ها دریای جنوبی چین را دریای 'شرق' و مردم فییلیپین آن دریای 'لوزان' می خوانند. این پهنه آبی بخشی از اقیانوس آرام به وسعت حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع است که محدوده مرزهای آبی سنگاپور تا تنگهٔ تایوان را دربر می‌گیرد و پس از پنج اقیانوس این دریا با صدها جزیره بزرگترین ناحیهٔ دریایی جهان محسوب می شود.
در واقع مناقشه اصلی بر سر محدوده قلمرو و تمامیت مرزی مناطقی از اقیانوس و جزایر پاراسل و اسپراتلی به عنوان دو مجمع الجزایربا منابع نفت خیز است که چند کشور ادعای مالکیت تمام یا بخشی از آن‌ را دارند. علاوه بر این جزایر، مجموعه‌ای از صخره‌های سنگی، صخره‌های مرجانی و جزیره های ماسه ای مانند سد ساحلی اسکاربورو نیز در این منطقه قرار دارند.
منطقه بزرگ مورد ادعای چین از استان جنوبی هینان این کشور تا صدها کیلومتر در جهت جنوب و شرق ادامه دارد. پکن می‌گوید حق مالکیت چین بر این منطقه دو هزار سال قدمت دارد.
دیگرکشورهای همسایه این آبراه،نیز برای خود حق مالکیتی دراین ابراه در نظر دارند و از این نگاه دریای جنوبی چین شاهراه و رگ اصلی حیات اقتصادی آنهاست.
اختلاف ارضی در این منطقه آن گونه جدی است که فیلیپین فروردین 93 با طرح شکایت از چین در دادگاه داوری بین‌المللی لاهه و ادعای مالکیت بخشی از دریای جنوبی چین، موضع پکن را در خصوص مالکیت این سرزمین ها در سطح بین المللی به چالش کشید.
دادگاه بین المللی لاهه تا 15 دسامبر 2014 (23 آذر) به چین مهلت داده بود به اتهامات مطرح شده توسط فیلپیین پاسخ دهد اما پکن با غیر قانونی دانستن این روند، اهمیتی به درخواست دادگاه نداد و به منظور حفظ موقعیت خود در این منطقه پایگاههای نظامی متعددی نیز در آن ایجاد کرد.
البته چین درعین حال ، با گسترش مناسبات تجاری و حتی ارسال هدایای نظامی درصدد است تا همواره پیوند سیاسی اقتصادی خود با کشورهای آسه آن را محکم نگه دارد و بسترهای نفوذ اقتصادی بیش از 11 تریلیون دلار خود را در این حوزه حفظ کند.
بر اساس بیانیه جدید و مشترک رهبران چین و آسه آن که روز گذشته درمانیل تحت عنوان 'اعلامیه یک دهه حفاظت از محیط زیست ساحلی و دریایی در دریای جنوبی چین' (2017-2027)' منتشر شد، آنها بر حفاظت اکوسیستم ، تنوع زیستی و شرایط زیست محیطی و بستر این پهنه آبی تاکید کردند.
اجلاس سران آسه آن در روزهای 12 تا 14 نوامبر (21 تا 23 ابان ماه ) درمانیل فیلیپین و همزمان با پنجاه سالگی این اجلاس برگزار شد.
در متن دو صفحه ای سند مزبور که یکی از نتایج مهم و اندک سی و یکمین اجلاس سران آسه آن محسوب می شود، اعلام شده که 'دولت های عضو آسه آن و چین متعهد شده اند تا آرمان های این اعلامیه را برآورده سازند.'
این نکته از ان رو اهمیت دارد که برخی از کشورهای منطقه خواستار دخالت آمریکا رقیب اصلی چین ، در مناقشه بر سر دریای جنوبی چین بودند. موضوعی که پکن به شدت از آن اجتناب دارد.
طبق این اعلامیه رهبران پکن و آسه آن 'حفظ و مدیریت پایدار محیط زیست ساحلی و دریایی برای رفاه اقتصادی و کیفیت زندگی مردم منطقه را بسیار حائز اهمیت دانستند.'
به گفته کارشناسان، دریای جنوبی چین منبع 12 درصد از کل ماهیگیری جهانی است و همچنین این شاهراه ، کانال حیاتی برای عبور سالانه 5 تریلیون دلارتجارت بین المللی است . این منطقه به طور بالقوه دارای 11 میلیارد بشکه ذخایر نفت و 190 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی است.
آساق** گزارش: مریم شفیعی **انتشار دهنده: خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۳۸۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک تخصصی گوهرسنگ در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: شهرک تخصصی گوهرسنگ را با کمک ایمیدرو ایجاد خواهیم کرد تا با واردات سنگ‌های خام از افغانستان، به بازار جهانی دسترسی پیدا کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جواد قناعت در جریان بازدید از پایون استان خراسان جنوبی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، اظهار داشت: خراسان جنوبی از لحاظ وسعت سومین استان پهناور کشور است اما یک درصد جمعیت کشور را دارد.

استاندار با اشاره به فاصله زیاد این استان با کانون‌های جمیعتی کشور، افزود: تراکم جمعتیی استان هم پایین است و در شرقی‌ترین نقطه کشور قرار دارد. به گفته وی؛ خراسان جنوبی ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی و معدنی داشته و بزرگان و علمای خوبی در حوزه‌های علمی و دینی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به رتبه‌های برتر استان در تولید محصولات استراتژیک، گفت: در تولید محصولات استراتژیکی مانند زرشک و عناب رتبه اول کشور و جهان و در محصول زعفران رتبه دوم کشور را داریم، همچنین با وجود 800 نوع گیاه دارویی، رتبه سوم کشور را داریم.

قناعت با بیان اینکه این استان رتبه چهارم کشوری را در تولید پنبه و رتبه پنجم را در تولید گل نرگس و پسته و رتبه هشتم در  تولید انار را دارد افزود: ذخایر معدنی فراوانی داریم از جمله 76 درصد زغالسنگ کشور و 85 درصد بنتونییت خاورمیانه در خراسان جنوبی است و این استان در حوزه‌های طلا، گرانیت، نقره، مس، آلومینیوم و... غنی است.

وی از 9 اثر ثبت جهانی استان خبر داد و گفت:  این 9 اثر نشان دهنده اصالت استان است و از منظر گردشگری هم توجه خاصی به خراسان جنوبی شده است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان 331 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، گفت: چهار گذرگاه مرزی داریم که یکی از این مرزها ماهیرود و فعال است. 

قناعت تصریح کرد: 35 درصد صادرات جمهوری اسلامی به لحاظ ارزش و 40 تا 50 درصد به لحاظ وزنی از مرز ماهیرود سربیشه انجام می‌شود که بسیار استراتژیک هم است.

وی با تأکید بر ضرورت تکمیل چرخه فرآوری محصولات استان، عنوان کرد: یکی از راهکارهای توسعه خراسان جنوبی توجه به زنجیره ارزش محصولات استان است و توجه ویژه ما هم بر  محصولات راهبردی و توسعه‌ها متمرکز است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به طرح زنجیره‌های ارزش استان‌ها در وزارت کشور گفت: زمانی که این طرح آغاز شد ما دوره کاری را تشکیل دادیم و در کنار ظرفیت‌های مختلفی که داریم روی دو محصول زرشک و گوهرسنگ بیشتر متمرکز شدیم و در کنار همه ظرفیت‌ها، این محصولات در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی هم غرفه دارند.

قناعت از 99 درصد تولید زرشک ایران و جهان در استان گفت و اظهار داشت: با حدود 25 هزار هکتار سطح زیرکشت زرشک، سالانه 116 هزار تن زرشک تر و 25 تا 30 هزار تن هم زرشک خشک و صادراتی داریم.

وی با بیان اینکه در حوزه صادرات محصول زرشک اتفاقات خوبی در گذشته نیفتاده است اظهار داشت: 750 تن یعنی تنها 2.5 درصد زرشک استان صادر می‌شود که هدف گذاری شده با تکمیل زنجیره ارزش و واحدهای فناوری، صادرات زرشک را افزایش دهیم.

به گفته وی؛ اگر توسعه محصول و صادرات و برندسازی زرشک را داشته باشیم ارزش افزوده از 50 تا 70 درصد به 400 تا 500 درصد افزایش می‌یابد، این مورد هدف گذاری ما برای نمایشگاه سال آینده هم است.

استاندار خراسان جنوبی درباره گوهرسنگ‌های استان نیز گفت: معادن از ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی است ذخایر معدنی شناسایی شده ما بیش از 7 میلیون تن است و رتبه ما از لحاظ تعداد معادن فعال چهارم و از لحاظ ذخایر هفتم است.

قناعت از ثبت ملی 5 گوهرسنگ استان خراسان جنوبی از جمله عقیق پاییزی سرایان، شکوفه فردوس، فلورین طبس و عقیق نهبندان خبر داد و گفت: ارزش افزوده ما در گوهرسنگ‌ها هزار درصد است که اگر به صادرات توجه شود، می‌توانیم ارزش افزوده این محصول را تا دو هزار درصد افزایش دهیم.

به گفته وی؛ ما بازارچه تخصصی گوهرسنگ را در دو شهرستان داریم و شهرک تخصصی گوهرسنگ را با کمک ایمیدرو ایجاد خواهیم کرد تا با واردات سنگ‌های خام از افغانستان، به بازار جهانی دسترسی پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه چشم‌اندازی که برای نمایشگاه 2025 داریم این است که با هماهنگی وزارت کشور تمرکز بر روی محصول زرشک و گوهرسنگ باشد گفت: برای سال بعد تکمیل زنجیره این دو محصول، دانش بنیانی کردن و افزایش صادرات این محصولات هدف گذاری شده است.

استاندار خراسان جنوبی از انعقاد تفاهم نامه بین استاندار و قائم مقام وزیر صمت خبر داد و گفت: تفاهم نامه تکمیل زنجیره ارزش افزوده گوهر سنگ‌های خراسان جنوبی بین استانداری خراسان جنوبی و قائم مقام و معاون وزیر صمت در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد.

انتهای پیام/254/.

دیگر خبرها

  • اخذ موافقت ایجاد دو دانشگاه فرهنگیان در خراسان جنوبی
  • شهرک تخصصی گوهرسنگ در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی
  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد
  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • تسریع در روند رسیدگی به شکایات اتباع و مهاجرین خارجی از طریق کمیته حل اختلاف
  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟