Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - پایگاه خبری تایمز لایو آفریقای جنوبی امروز (چهارشنبه) گزارش داد که جاکوب زوما، رئیس جمهوری این کشور در تماس تلفنی با همتای زیمبابوه ای خود اطمینان یافته است که او در حبس خانگی و در سلامت به سر می برد.

براساس این گزارش، زوما امروز بعد از یک گفت وگوی تلفنی با موگابه، به رسانه های بین المللی گفت که موگابه به همراه همسرش گریس تحت بازداشت خانگی بسر می برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به عنوان رئیس جامعه توسعه اقتصادی جنوب آفریقا (سادک) متشکل از 14 کشور که زیمبابوه نیز عضوی از آن است در واکنش به تحولات سیاسی و نظامی 2 روز گذشته در کشور همسایه یعنی زیمباوه تلاش کرد برخی نگرانی های کشور عضو سادک برای سرنوشت موگابه را برطرف کند.
وی در این خصوص به خبرنگاران گفت: رهبران سادک با نگرانی تمام و دقت اوضاع سیاسی زیمباوه را رصد می کنند، به همین دلیل این بلوک سیاسی و اقتصادی و به ویژه آفریقای جنوبی آماده است برای حل بحران در هراره میان دولت و ارتش آن کشور پادرمیانی کند.
زوما در عین حال خواستار خویشتنداری طرفین دعوای سیاسی در زیمبابوه و خویشتنداری آنها شد و ابراز امیدواری کرد که این تحولات به تغییر دولت قانونی برخلاف اصول قانون اساسی آن کشور منجر نشود.
گزارشات همچنین حاکی است که زوما حتی دو عضو کابینه کشورش را برای مذاکره با طرفین دعوا در زیمبابوه، به هراره اعزام کرده است.
دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که دو وزیر دفاع و امنیت این کشور صبح امروز به هراره رفتند تا برای برون رفت از بحران قدرت داخلی زیمبابوه از طریق مذاکره چاره ای بیاندیشند.
این درحالی است که گزارش رسانه های زیمبابوه، منطقه ای و بین المللی از کنترل کامل اوضاع این کشور توسط ارتش زیمباوه خبر می دهند.
این گزارشات حاکی است که ارتش این کشور با حضور نظامی در خیابان‌ ها، اداره اوضاع را در دست گرفته است و حتی منازل مسکونی مقامات زیمباوه را در محاصره خود در آورده است.
اخبار شبکه های اجتماعی این کشور نیز حاکی است که شب گذشته بارها در اطراف محل اقامت موگابه تیراندازی شد؛ البته با این حال ارتش زیمبابوه بحران در آن کشور را موقتی اعلام و وقوع کودتا در این کشور را نیز تکذیب کرده است.
ژنرال مویو رئیس ستاد لجستیک ارتش زیمبابوه امروز در نطقی که از تلویزیون ملی این کشور که از دیروز در کنترل کامل ارتش زیمباوه است پخش شد، گفت: ارتش کودتا نکرده و بیشتر در جستجوی جنایتکاران است تا هرچه زودتر بر بحران فزاینده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور فائق آید.
ورود ارتش به صحنه سیاسی زیمبابوه به دنبال تنش های اخیر بین رابرت موگابه و فرماندهی ارتش این کشور رخ داده است، چرا که موگابه هفته گذشته امرسون منانگاگوا معاون اول خود را که از سربازان کهنه کار این کشور است از کار بر کنار کرده بود.
تحلیل ها حاکی است که موگابه با کنار زدن معاون و در واقع قائم مقام خود قصد دارد گریس همسر خود را به عنوان جانشین خود معرفی کند.
همزمان دولت این کشور از بازداشت ایگناتیوس چومبو وزیر دارایی زیمباوه خبر دادند.
خاورم 1378**1275
تهیه کننده علی نصیری**انتشار دهنده: مجید جعفری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۲۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تحلیف «پوتین» فردا برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور با اخذ ۸۷.۲۸ درصد از کل آرا برای ۶ سال دیگر در این سمت باقی ماند، فردا هفتم می با حضور در مراسم تحلیف در کاخ کرملین دوره جدید ریاست جمهوری اش را آغاز خواهد کرد.

هم‌ زمان با برگزاری این مراسم دولت جدید روسیه با تصویب پارلمان کار خود را آغاز خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همچنین نامزد خود برای تصدی نخست وزیری این کشور را نیز به مجلس معرفی خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌ های روسیه، احتمالا میخائیل میشوستین، نخست وزیر فعلی روسیه در سمت خود باقی خواهد ماند.

کد خبر 6098765

دیگر خبرها

  • پوتین برای پنجمین بار رئیس‌جمهور روسیه شد+ فیلم
  • فروریختن یک ساختمان چند طبقه در آفریقای جنوبی/ ۳ نفر کشته شدند
  • مراسم تحلیف «پوتین» فردا برگزار می‌شود
  • نیاز به سرگرمی سالم برای مخاطب/ سعید ابوطالب «سناتور» را می‌سازد
  • ارتش صهیونیستی کشته شدن ۳ نظامی خود را تائید کرد
  • سوئیس: به اوکراین سلاح نمی‌دهیم
  • تقدیر رئیس‌جمهور چین از روابط پکن و پاریس
  • ۸۰۰ روستای خوزستان آسفالت شد
  • رئیس‌جمهور چین وارد فرانسه شد+ فیلم
  • رئیسی: مردم در اجرا و نظارت بر انتخابات دخیل هستند