Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@23:30:06 GMT

کتابخانه‌ها مهد تمدن بشري هستند

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۴۵۰۹۵

کتابخانه‌ها مهد تمدن بشري هستند

خبرگزاري آريا - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به جايگاه کتاب، کتابخانه و کتابدار گفت: کتاب عصاره تمدن‌هاي بشري و کتابخانه‌ها مهد تمدن بشري هستند که اين تمدن را به نسل‌هاي بعدي منتقل مي‌کنند. در اين ميان کتابداران نيز راهنمايان و کليدداران اين گنجينه بشري هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران پويا، مراسم بزرگداشت روز «کتاب، کتابخواني و کتابدار» چهارشنبه 24 آبان ماه با حضور سيد عباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محسن جوادي، معاون امور فرهنگي و علي مرادخاني، معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، جمشيد جعفرپور، رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، عليرضا مختارپور، دبيرکل نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور و مجيد غلامي جليسه، دبير بيست و پنجمين دوره هفته کتاب و جمعي از مديران و مسئولان فرهنگي و کتابداران در تالار وحدت تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم ضمن همدردي با مردم زلزله‌زده غرب کشور، گفت: روز «کتاب، کتابخواني و کتابدار» و هفته کتاب را گرامي‌ ميدارم و يادي مي‌کنم از شهيد رفيع، محسن حججي که از باغ کتاب برآمد و به گلشن آفتاب رسيد. همچنين گرامي مي‌دارم نام علامه طباطبايي را که روز «کتاب، کتابخواني و کتابدار» و هفته کتاب با نام ايشان پيوند خورده است.
وي افزود: ممکن است که اين پرسش مطرح شود که با اين که ما بزرگان و نويسندگان بسياري در تاريخ فرهنگي کشور داريم، چرا نام علامه طباطبايي با اين روز و ايام پيوند خورده است؟ شايد تصور اين باشد که ايشان بيشتر با فلسفه يا قرآن پيوند دارد، چرا کتاب، کتابخواني و کتابدار؟ گرچه سال‌هاي متوالي است که اين ايام با نام ايشان پيوند خورده، اما فکر مي‌کنم به اين مسئله کمتر از آنچه که بايد پرداخته شده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين پرسش گفت: علامه طباطبايي از جهات مختلف با موضوع کتاب و افق‌هاي کتاب پيوند خورده‌ است. نکاتي که براي فرهنگ مکتوب ما هنوز هم درس‌آموز است. ابتدا اينکه در روزگاري که کتاب‌نويسي به صورت گاه و بي گاه و بدون پشت کار و پايداري انجام مي‌شد، علامه طباطبايي براي نوشتن الميزان از جلد اول تا جلد آخر آن 17 سال وقت صرف کردند. از سال 1325 شمسي، علامه تدريس الميزان را در قم و سپس 1334 نگارش اولين جلد آن را آغاز مي‌کند. 17 سال بعد در 23 رمضان، آخرين سطور از آخرين صفحات آن تمام مي شود. يعني 26 سال در کنار يک اثر ماندن. چنين مواردي است که رمز ماندگاري يک اثر را در قفسه‌هاي کتاب تبيين مي‌کند.
سيد عباس صالحي در تشريح ديگر ويژگي‌هاي علامه طبابايي گفت: ايشان تنها کتاب ننوشتند، بلکه کتاب را همراه با گفت‌وگو نوشتند. آثار اصلي ايشان آثاري هستند که از دل يک گفت‌وگو متولد شده‌اند، مانند «شيعه» که در گفت‌گو با هانري کوربن شکل گرفت. تفسير الميزان نيز با تدريس آغاز شد و در سنت حوزوي تدريس همراه با گفت‌وگو و پرسش و پاسخ صورت مي‌گيرد. گرچه علامه از اين دنيا رفته‌ است، اما هر ورق از نوشته‌هاي او مي‌تواند حاشيه نويسي‌ها و شرح‌نويسي‌هاي بسياري را باعث شود.
وي همچنين طي سخناني در بزرگداشت جايگاه کتاب، کتابخانه‌ها و کتابداران گفت: اگرچه امروز رسانه‌هاي جديد پديد آمده‌اند، اما همچنان نيازمند کتاب هستيم، چرا که کتاب عصاره تمدن‌هاي بشري و کتابخانه‌ها مهد تمدن بشري هستند که اين تمدن را به نسل‌هاي بعدي منتقل مي‌کنند. در اين ميان کتابداران نيز راهنمايان و کليدداران اين گنجينه بشري هستند که درهاي اين باغ دلربا را براي نمايش و استفاده نسل‌هاي بعدي به روي ما مي‌گشايند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تقدير از اقدامات صورت گرفته در دوره جديد مديريت نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور عنوان کرد: خوشبختانه اين نهاد در دولت يازدهم گام‌هاي خوبي برداشت؛ افتتاح 255 کتابخانه در کشور، ارتقاء سطح معيشت کتابداران، تغيير نظام ارتباطي با کتابداران سراسر کشور، تغيير نوع نگاه در مصرف کتاب با توجه به ذائقه مصرف کننده، احترام به سليقه کتابداران در تأمين منابع، برگزاري جشنواره‌ها، همايش‌هايي که مسئله کتاب را براي ما مهم و جذاب نگه دارد، بخشي از اين فعاليت‌ها بوده است.
صالحي در ادامه تصريح کرد: بايد توجه داشته باشيم که موضوع کتابخواني و بالا بردن ذائقه مصرف کتاب، تنها کار يک نهاد و يک وزارتخانه نيست. بلکه اين موضوع عزم و اهتمام ملي را مي‌طلبد تا کتاب نه تنها در جمع خانواده بماند، بلکه در جامعه نيز بروز داشته باشد. خوشبختانه موضوع کتاب و کتابخواني در دو جلسه متوالي در شوري فرهنگ عمومي در دستور کار قرار گرفت که از دل آن مصوبه‌اي براي ترويج کتابخواني و توسعه و تجهيز کتابخانه‌ها بيرون آمد که ان‌شاءالله به همت نهادهاي دولتي و همچنين حضور پررنگ نهادهاي مدني و اجتماعي به ثمر خواهد نشست.
مختارپور: تلاش‌هاي کتابداران بر جريده عالم ثبت خواهد شد
همچنين در اين مراسم، عليرضا مختارپور، دبيرکل نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور سخنانش را با خواندن اين شعر از محسن کاوياني آغاز کرد:
من به پا به پاي داغ تو تا صبح بيدارم
حس مي‌کنم مانند شهرت زير آوارم
با خود نسيم امروز هم آه تو را آورد
بايد گلي پژمرده را از خاک بردارم
بايد به جاي شانه‌هاي مهربان تو
حالا سرم را روي تلي خاک بگذارم
دارم خجالت مي‌کشم از شعرهاي خود
اي کاش مي‌شد خانه‌اي هر بيت اشعارم
همخاک من سخت است اما اشک جايز نيست
وقتي تو من را داري من هم تو را دارم
وي در ادامه گفت: مراتب تسليت و تعزيت تمامي کتابداران و کارکنان کتابخانه‌هاي عمومي کشور را به مناسبت حادثه دردناک جان باختن جمع کثيري از مردم استان‌هاي غرب کشور خصوصا استان پهلوان‌پرور کرمانشاه را اعلام و از درگاه خداوند متعال براي بازماندگان صبر و اجر و براي درگذشتگان رحمت واسعه الهي را مسالت دارم.
وي افزود: 24 آبان ماه سالروز ارتحال مفسر کبير قرآن و فيلسوف معاصر حضرت علامه‌طباطبايي که به حق روز کتاب، کتابخواني و کتابدار نام گرفته و سپس هفته پيرامون آن به نام هفته کتاب ناميده شده را گرامي مي‌دارم و اميدوارم آن علامه فقيد و شاگردان برجسته‌اش نظير استاد شهيد مرتضي مطهري سرمشق دانش‌پژوهان و فرهنگيان و اهل قلم و کتابداران اين مرزو بوم قرار گيرند.
وي با قدرداني از حضور دکتر سيدعباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخواني و کتابدار گفت: از حمايت‌هاي مداوم ايشان در دوره دولت يازدهم به‌عنوان شخصيت فرهنگي حقيقي در هيات امناي کتابخانه‌هاي عمومي کشور و هم در دولت دوازدهم که در کسوت وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي رياست هيات امناي نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور را بر عهده دارند از برنامه‌هاي نهاد و تلاش براي رفع مشکلات کتابخانه‌ها و کتابداران سپاسگزاري کنم.
مختارپور در ادامه افزود: کتابداران و کارکنان کتابخانه‌هاي عمومي کشور در دوره اخير به روشني نشان دادند که در صورت اعتماد و احترام مسئولين به آنان و گوش فرا دادن به نظرات و خواسته‌هاي ايشان و مشارکت دادن آنها در برنامه‌هاي فرهنگي و آموزشي و مجموعه‌سازي و ديگر مسائل کتابخانه‌هاي عمومي جلوه‌هاي باشکوه و درخشاني از تلاش و همت مضاعف خود را در کتابخانه‌هاي روستايي و شهري و سيار در همه شهرها و روستاها به ظهور و بروز مي‌رسانند.
وي تصريح کرد: از تمامي معاونين، مشاوران، مديران کل، کارشناسان و ديگر افرادي که در بهبود شرايط معشيتي و رفاهي کتابداران و کارکنان، تعمير، تجهيز و تامين منابع گوناگون کتابخانه‌هاي عمومي کشور نقش بسزايي ايفا کردند قدرداني مي‌کنم و اميدوارم شما کتابداران گرامي همچون گذشته با خلاقيت و ابتکار در تلاش ارزشمند خود در ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني و ارائه خدمات کتابخانه‌اي کوشا و موفق باشيد.
دبيرکل نهاد تأکيد کرد: فعاليت‌هاي فرهنگي از آن نوع اقداماتي نيست که بلافاصله آثار خود را نشان دهد و به کمال رسيدن ميوه اين کوشش‌ها نيازمند حوصله و صرف دقت و زمان کافي و متناسب با هر مخاطب است. هر روز که صدها تصوير از حضور کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌هاي مختلف سراسر کشور را مشاهده مي‌کنم خدا را شکر مي‌کنم که به ما کتابداران توفيق خدمت به پاک‌ترين افراد و اقشار جامعه يعني کودکان و نوجوانان عطا کرده است.
وي در پايان گفت: مطمئن باشيد کودکان که امروز در بخش کودکان کتابخانه‌ها شادمانه حضور دارند بزرگ زنان و بزرگ مردان آينده اين سرزمين خواهند بود و تمامي تلاش‌هاي شما کتابداران بر جريده عالم ثبت خواهد شد و بدانيد که به قول حضرت مولوي: هر که را همت عالي بود و فکر بلند/ دان که آن همت عالي اثر همت توست.
اله‌ياري: در عهد و پيمان خود براي ترويج فضيلت کتابخواني، ثابت قدم هستيم
همچنين محمد اله‌ياري معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخواني نهاد در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخواني و کتابدار با اشاره به زلزله اخير استان کرمانشاه گفت: کتابداران و همکاران کرمانشاهي ما با قلب‌هاي محزون و روح آزرده‌ي از دست دادن عزيزانشان در زلزله اخير، خود را به تهران و اين اجتماع بزرگ رساندند. به گرمي پذيرايشان هستيم و اميدواريم ابراز همدردي و همراهيمان، ‌ التيام بخش اين مصيبت بزرگ باشد.
وي در ادامه با تقدير از مهمانان حاضر در نشست، با اشاره به تلاش‌هاي کتابداران در يک سال گذشته و انتخاب کتابداران برتر کشور تأکيد کرد: براي برگزاري برنامه‌هاي گراميداشت روز کتاب، کتابخواني و کتابدار، ستاد نهاد و ادارات کل استاني زودتر از هميشه و از شهريور ماه سال جاري برنامه‌ريزي خود را شروع کردند که ما حصل آن اجراي بيش از 9000 برنامه فرهنگي و ترويجي در کتابخانه‌هاي عمومي سراسر کشور است.
وي افزود: در هر منطقه از کشور عزيزمان که به کتابخانه‌ها در اين هفته و هفته آتي مراجعه کنيد. رنگين‌کماني درخشان و رنگارنگ از برنامه‌هاي مختلف در برابر چشمانتان چشم نوازي مي‌کند. رنگين‌کماني که درخشش محدود به اين روز و اين هفته خاص نيست و ارائه خدمات متنوع کتابخانه‌اي و فرهنگي تبديل به رويه دايمي و جاري کتابداران و کتابخانه‌هاي عمومي شده است.
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخواني نهاد در ادامه با اشاره به اينکه براي سومين سال متوالي در دوره مديريتي حاضر، فرايند انتخاب کتابداران و کتابخانه‌هاي برتر به انجام رسيد، گفت: واقعيت آن است که انتخاب چند گل از ميان هزاران گل اين گلستان پر رونق، کاري سخت و دشوار است. گلستاني که باغبانش مهربانانه و متعهدانه همه‌ گل‌هاي باغش را شايسته تقدير و برتر مي‌داند و عليرغم همه محدوديت‌هاي مالي، عاشقانه رنج اين باغباني بزرگ را به جان خريده و همه لحظات عمرش در اين سه سال و اندي صرف نگهداشت و محافظت از گلهايش کرده است.
وي افزود: ملاک‌هاي انتخاب کتابداران و کتابخانه‌هاي برتر سال 96 مورد ارزيابي و نظرسنجي همه رده‌هاي نهاد، اعم از مديران و کارشناسان و کتابداران قرار گرفت و اجراي مقدمات و پيش نيازهاي سال در سه فاز مجزا به مرحله اجرا در آمد. ماحصل تلاش دست کم دو ماهه و همکاري و معاضدت همکاران پر تلاشمان در اداره‌ کل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها و اداره‌ کل فناوري اطلاعات، طراحي سامانه انتخاب کتابدار بود که از اين پس به‌عنوان يک سامانه دائمي در اختيار همکاران در سراسر کشور قرار دارد و به‌صورت روزانه کتابدارن ارجمند خواهند توانست گزارش اقدامات و فعاليت‌هاي خود را در آن بارگذاري کنند تا در يک بازه زماني محدود مجبور نباشند حجم وسيعي از اطلاعات و مستندات را ارسال کنند که موجب خستگي و گلايه آنها شود.
اله‌ياري گفت: در اين دو ماه، براي سهولت کار کتابداران ارجمند در بارگذاري و ارسال مستندات، راهنماهاي تصويري در سامان، و ديگر درگاه‌هاي نهاد در دسترس کتابدارن قرار گرفت و همکاران ما به بيش از 400 سوال آنها از طريق تلفن و مکاتبه الکترونيک پاسخ دادند.
وي با تأکيد بر اينکه ملاک‌هاي انتخاب کتابداران و کتابخانه‌هاي برتر نيز در اثر مشورت با خود کتابداران و همکاران نهاد دستخوش تغييرات مثبتي شده، افزود: از آن جمله سهم خلاقيت در کارکرد کتابخانه‌اي، سهيم کردن ميزان پيشرفت کتابخانه در فرايند خدمات فني و کتابخانه‌اي و عضو و امانت، توجه بيشتر به فعاليت‌هاي فرهنگي و ترويجي کتابخانه‌اي و دريافت نظر اعضاء کتابخانه در خصوص ميزان رضايت‌مندي از خدمات دريافت شده، از وزن بيشتري برخوردار شد. همچنين به کمک دو معاونت برنامه‌ريزي، پژوهش و فناوري اطلاعات و نيز معاونت اداري و مالي نهاد، اطلاعات سنوات خدمت همکاران، تحصيلات، ايثارگري و آموزش همکاران از طريق سامانه‌هاي نهاد اخذ شد و امسال کتابداران عزيز مجبور نبودند اين بخش از اطلاعات را مستقيم ارسال کنند. داوري اوليه پرونده‌هاي واصله به ستاد نهاد در هشت گروه با صرف بيش از 3500 نفر ساعت انجام شد.
وي تصريح کرد: علاوه بر اينکه تعداد 50 نفر از کارشناسان امور کتابخانه‌ها و 30 نفر از کارشناسان فرهنگي در استان‌ها نيز فرايند بررسي پرونده‌ها در ستادهاي استاني را به انجام رساندند.
به گفته اله‌ياري در داوري نهايي نيز، به تدبير دبيرکل محترم به‌منظور جلوگيري از هرگونه خطاي انساني در ارزيابي‌ها کميته‌اي ويژه متشکل از معاونين، مشاورين و مديران عالي نهاد مسئوليت ارزيابي و صحت در انتخاب همکاران برتر را عهده‌دار شدند که طي چند جلسه طولاني تک‌تک پرونده‌هاي منتخبين را مورد ارزيابي قرار دادند که جا دارد از زحمات اين کميته نيز قدرداني کنم.
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخواني نهاد در ادامه با اشاره به اينکه در مجموع در اين دوره پرونده‌هاي 1386 کتابخانه نهادي و 2344 کتابدار و مسئول کتابخانه نهادي مورد ارزيابي قرار گرفت، تصريح کرد: در مقايسه با سال گذشته که 1700 پرونده از سوي همکاران ارسال شده بود، رشد قابل توجه و اعتماد همکاران به فرايندهاي انتخاب نهاد در معرفي شايسته‌ترين‌ها را نشان مي‌دهد و انشاالله امروز تعدادي از شايستگان از ميان خانواده بزرگ شايسته کتابداران کتابخانه‌هاي عمومي در 16 گروه مورد تجليل قرار مي‌گيرند.
وي افزود: نکته مهم و پاياني قابل ذکر در خصوص برنامه‌هاي نهاد به مناسبت گراميداشت روز کتاب، کتابخواني و کتابدار سال جاري در سراسر کشور اين است که به‌دليل محدوديت‌هاي مالي و لزوم رعايت صرفه‌جويي و اصول سال اقتصاد مقاومتي، در هزينه‌هاي برگزاري کليه فعاليت‌هاي نهاد صرفه‌جويي‌هاي قابل ملاحظه‌اي صورت گرفته و به نحو چشمگير هزينه‌ها کاهش پيدا کرده است.
اله‌ياري در پايان ضمن تشکر از تلاش‌هاي همه همکاران در معاونت‌ها و ادارات‌ کل نهاد گفت: در عهد و پيمان خود در تلاش شبانه‌روزي براي ترويج فضيلت کتابخواني، ثابت قدم و استوار هستيم و اميدواريم که مجموع تلاش‌هاي همکارانمان در سراسر کشور مورد نظر و عنايت خاصه حضرت حق باشد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۵۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر قائدی شنبه شب در نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دشتی عنوان کرد: موضوع کتاب و کتابخوانی را باید خارج از حیطه تکلیفی کتابخانه ها ببینیم و توجه داشته باشیم که مشکلات ما با کتاب کجا حل می‌شود و سراغ آنها برویم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتی با اشاره به نقش کلیدی مطالعه در ادامه افزود: با مشارکت و یکپارچگی همه دستگاه‌ها می‌توان به افزایش میزان مطالعه مؤثر در سطح جامعه کمک کرد و همه نهادها و مردم باید برای اجرای این امر در سطح جامعه مشارکت داشته باشند.

قائدی در ادامه بیان داشت: از قوه قضائیه تقاضا داریم اقداماتی از قبیل کمک به تأمین ملزومات کتابخانه ای، خرید تجهیزات، تعمیر و ساماندهی کتابخانه ها بر اساس ضوابط قانون، تغییر مجازات مجرمین را در نظر بگیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتی گفت: هر اداره یک کتابخانه تخصصی مربوط به فعالیت‌هایش و تألیفات نویسندگان شهرستان، هر چند کوچک باید داشته باشد، که ارباب رجوع به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

کد خبر 6090447

دیگر خبرها

  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه