Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، وزارت امور خارجه طبق تبصره یک ماه 9 قانون اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران، 2 هفته پیش گزارش سه ماهه خود از روند اجرای برجام را تحویل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داد.

این گزارش در بین نمایندگان مجلس از جمله اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توزیع شد.

متعاقب این، گزارش شش ماهه سوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از روند اجرای برجام تهیه و چهارشنبه دهم ابان در صحن مجلس قرائت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مقایسه این 2 گزارش، مشخص می شود که این 2 گزارش تشابه زیادی دارد. این در حالی است که طبق قانون یاد شده، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موظف است تا با بررسی های خود، گزارشی مستقل از وزارت خارجه به نمایندگان ارائه کند تا نمایندگان از منظر مجلس در جریان روند اجرای برجام قرار گیرند نه آنچه وزارت خارجه می گوید.

این کمیسیون حتی برای تهیه چنین گزارشی کمیته هسته ای در مجلس تشکیل داده که تعدادی از نمایندگان عضو این کمیته هستند.


بعد از قرائت این گزارش در صحن مجلس، خبرنگار الف به سراغ رئیس کمیته هسته ای مجلس که این گزارش زیر نظر اون تدوین شد و برخی دیگر ازنمایندگان رفت و نظر آنها را راجع به تشابه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با گزارش وزارت امور خارجه در خصوص برجام سوال کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته ای مجلس با تائید تشابه گزارش مجلس با گزارش وزارت امور خارجه، به خبرنگار الف گفت: بخشهایی از گزارش ما با قسمت هایی از گزارش وزارت امور خارجه شبیه بود.

وی با بیان اینکه مسئولین وزارت امور خارجه گزارش سه ماهه تحویل دادند و ما گزارش شش ماه، افزود: ما برای تهیه گزارش خود از تحلیل ها، کانالهای خاص و مشاهدات خود استفاده کردیم.

رئیس کمیته هسته ای مجلس با بیان اینکه یکی از کانالهای ما وزارت خارجه است، افزود: آنچه وزارت خارجه در گزارش خود ذکر کرد و صحیح بود، ما آنرا پذیرفتم و در گزارش خود ذکر کردیم ولی آنچه با بررسی خودمان دست یافتیم هم در گزارش قید کردیم.

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنور تصریح کرد: وزارت خارجه در گزارش خود به 18 مورد نقض برجام لشاره کرد اما ما در گزارش خود به 26 مورد. این نشانه تفاوت گزارش ما با وزارت خارجه است.

محمد جواد ابطحی در این زمینه به خبرنگار الف گفت: با توجه به گزارش وزارت خارجه، وقتی گزارش کمیسیون در صحن مجلس قرائت شد، فکر کردم که این گزارش در تعامل با وزارت خارجه نوشته شده است.

وی افزود: از محتوای گزارش اینگونه استنباط می شود که آقایان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نوشتن گزارش برای قرائت در صحن مجلس با وزارت خارجه هماهنگ بودند.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس گفت: مجلس یک قوه و نهاد مستقل از دولت و وزارت خارجه است و گزارش مجلس باید مستقل از وزارت خارجه نوشته شود.

همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس در گفتگو با خبرنگار الف با تاکید بر اینکه گزارش کمیسیون امنیت ملی با گزارش دولت از برجام تشابه زیادی دارد، افزود: وقتی ما این 2 گزارش را کنار هم می گذاریم به این نکته می رسیم که گویی قلم نماینده مجلس و دولت یکی است.

وی با بیان اینکه تشابه این 2 گزارش ما را متعجب می کند، افزود: در گزارش کمیسیون در خصوص اجرای تعهدات طرفین مطلبی نیامده است. همچنین جای ارائه راهکارها در قبال تهدیدات آمریکا در اجرای برجام در این گزارش خالی بود.

این نماینده مجلس افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باید از بررسی های خود به مجلس گزارش دهد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۰۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه دولت باید از ظرفیت های مردمی همزمان با عرضه زمین بیشتر استفاده کند گفت: دولت می تواند به جای آنکه به دنبال ساخت خانه برای مردم باشد، زمین به آنان واگذار کند تا افراد و متقاضیان خود اقدام به ساخت خانه کنند.

وی افزود: این اقدام خود می تواند منجر به تسریع در ساخت مسکن  شود.

شاکری اظهار کرد:  با توسعه افقی شهر‌ها و ساخت خانه تک طبقه، امکان مشارکت مردم در رشد اقتصادی کشور فراهم خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه  مسکن تک طبقه بسیار مهم و کلیدی است و ما آن را در برنامه هفتم ترویج کردیم  گفت: در مجلس مصوبه‌ای در این زمینه به تصویب رسیده است که بتوانیم مسکن ویلایی و معیشت محور به متقاضیان اختصاص دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • ارمنستان : اقدامات مقدماتی برای تاسیس سرکنسولگری در تبریز در حال انجام است
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: غافلگیری ایران در زمان عملیات نبود، در راهبرد و تاکتیک بود
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است