Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > سینما - مهر نوشت: تنها چند روز پس از انتشار نامه سرگشاده بازیگران زن سوئدی، انستیتوی فیلم این کشور دست به کار شده است.

انستیتوی فیلم سوئد (SFI) می‌خواهد تبدیل به نخستین نهاد تامین مالی عمومی این کشور شود که از کمپانی‌ها می‌خواهد به خاطر واجد شرایط بودن دریافت سوبسید فیلم، آموزش رفتار و برخورد جنسی ببینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حرکت که خبر اعمال آن توسط آنا سرنر رییس این انستیتو منتشر شد، تنها چند روز پس از این اعلام شده که جنبشی در میان زنان سوئدی شکل گرفت و ۶۰۰ بازیگر زن این کشور، از جمله بازیگر برنده جایزه اسکار آلیسیا ویکاندر، نامه‌ای سرگشاده را امضا کردند و در آن خواستار جلوگیری و توقف سوءاستفاده و خشونت جنسی گسترده در صنعت فیلم و تلویزیون سوئد شدند.

ایده خانم سرنر که هنوز نهایی نشده و باید مورد تایید هیات مدیره انستیتوی فیلم سوئد قرار بگیرد، از کمپانی‌های تهیه فیلم و سریال می خواهد در سمینارهای آموزشی رایگان که احتمالا تعدادشان یک یا دو سمینار در سال خواهد بود، شرکت کنند. در چنین رخدادهایی مسایلی مثل سوءاستفاده جنسی، برابری جنسیتی و گوناگونی مورد بحث قرار می‌گیرند. تنها آن دسته از کمپانی هایی که در این ورکشاپ ها شرکت کنند می‌توانند از این نهاد عمومی درخواست تامین سرمایه کنند. اگر این سیاست تایید شود، از سال آینده اجرایی خواهد شد.

سرنر در وبلاگ خود نوشت جنبش «#من هم همینطور» که بعد از رسوایی هاروی واینستین به وجود آمد، تنها در صورتی می‌تواند حقیقتا فرهنگ را تغییر بدهد که «عواقبی واقعی برای سوء استفاده جنسی وجود داشته باشد» و خواستار عدم تحمل نسبت به وقوع این مسایل شد.

وقتی بحث مسایل جنسیتی می‌شود، صنعت فیلم سوئد پیشگام است. در زمینه تامین سرمایه فیلم، سوئد نخستین کشوری بود که سال ۲۰۱۲ برابری کامل جنسیتی را مورد هدف قرار داد و خواستار این شد که نیمی از تامین سرمایه عمومی به سمت فیلم‌هایی هدایت شود که به کارگردانی زنان ساخته می‌شوند.

این کشور تا سال ۲۰۱۵ موفق به کسب این هدف شد و باعث شد انستیتوی فیلم بریتانیا هم سیستمی مشابه راه بیندازد. علاوه بر این، سوئد از سال ۲۰۱۲ به بعد یک سیستم «درجه‌بندی فیلم زنان» به راه انداخته که فیلم‌ها را بر پایه تست «بکدل» ارزیابی می‌کند. این سیستم تنها به فیلم هایی بهترین رتبه را می‌دهد که حداقل ۲ شخصیت زن در فیلم داشته باشند که درباره چیزی به غیر از یک مرد با یکدیگر صحبت می‌کنند.

23243

کلید واژه‌ها : بازیگران سینمای جهان - سینمای جهان -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۲۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه بی‌اخلاقی در صنعت فیلم را جدی گرفت/ تشکیل یک کمیسیون دولتی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکرین دیلی، مجلس ملی فرانسه رای به تشکیل کمیسیونی داد که وظیفه آن بررسی موارد «خشونت جنسی و جنسیتی» در صنعت سینمای این کشور و سایر زمینه‌های فرهنگی است.

درخواست برای راه‌اندازی چنین برنامه‌ای توسط ژودیت گودرش بازیگر، نویسنده و کارگردان مطرح شد که رهبری موج جدیدی «جنبش می تو» در این کشور را برعهده دارد.

این نخستین باری است که مباحث «جنبش می تو» به سطح دولتی فرانسه می‌رسد، اگرچه سازمان فیلم فرانسه (CNC ) در ماه‌های اخیر ابتکاراتی برای جلوگیری از آزار جنسی در صحنه فیلمبرداری انجام داده بود.

فرانچسکا پاسکوینی، نماینده پارلمان که این طرح را به مجلس برد، گفت: وقت آن رسیده که فرش قرمز برای متجاوزان پهن نشود.

هدف این کمیسیون ارزیابی شرایطی است که مدت‌ها اجازه داده تا خردسالان و بزرگسالان شاغل در صنایع فیلم، سمعی و بصری، هنرهای نمایشی، مد و تبلیغات در اکوسیستم تولید فیلم فرانسه مورد سوء‌استفاده و خشونت قرار گیرند.

گودرش در ماه فوریه این درخواست را مطرح کرد و حالا قرار است کمیسیون به صورت رسمی در ۱۳ مه راه‌اندازی شود. جلسات استماع شکایت‌ها از ۲۰ می آغاز می‌شود و نتیجه گیری‌ها ۶ ماه بعد ارایه خواهد شد.

کد خبر 6096965

دیگر خبرها

  • ادامه واکنش‌ها به یک گزارش بی نامه و نشان از BBC + فیلم
  • فرانسه بی‌اخلاقی در صنعت فیلم را جدی گرفت/ تشکیل یک کمیسیون دولتی
  • اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد یک جنایت فرهنگی است
  • افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صنایع کوچک
  • سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزایش یافت
  • افزایش ۲ برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش
  • تکرار هتک حرمت قرآن توسط زن سوئدی
  • مذاکره با بازیگران «عشق» ادامه دارد / نگارش فیلمنامه بر اساس واقعیت‌های اجتماعی