Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  هرساله در ماه محرم بوی حلیم فضای کوچه و پس کوچه‌های شهر و روستا‌های شهرستان مازندران را عطرآگین می‌کند و دوستداران و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) این استان آیین محلی طبخ حلیم را در ایام محرم، روزتاسوعا و شب عاشورای حسینی، اربعین و چهل و هشتم محرم اجرا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این غذای مخصوص ایام محرم؛ از گندم و گوشت و حبوبات تهیه می‌شود و پختن آن خود سنتی ویژه با آداب و ترتیب دیدنی است و عشق به اباعبدالله الحسین (ع) و ارادت ویژه مردمان دیار علویان طبرستان به خاندان رسول مکرم اسلام (ص) همواره در طول تاریخ پرشکوه ایران در دل آن‌ها وجود داشته است.

حلیم پزی ومراسم عزداری یکی از آئین‌های سنتی و دیرینه سرزمین علویان

در شب ۲۸ صفر شعله‌های گاز روشن می‌شود و دیگ‌ها بر روی آن‌ها قرار دارد تا این آیین قدیمی و حسنه برگزار شود و در تهیه این حلیم نذری همه تلاش میکنند تا به نوعی مشارکت داشته و سهیم باشند و آنانی که به قول معروف دستشان به دهانشان می‌رسد یا احیاناً نذری یا حاجتی دارند سعی می‌کنند گوسفند و یا حبوبات و گندم و سایر مواد را برای این حلیم آماده و تهیه کنند.

بانوان عزادار حسینی نیز این حبوبات را تمیز میکنند و سپس هر یک از عزاداران حسینی یک به یک بر سر دیگ‌های حلیم نذری می‌آیند و هرکس که نذر و آرزوی داشته باشد چوب حلیم را به دست میگیرد و با صلوات اندک زمانی حلیم را به هم میزند و حاجتشان را با توسل به سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) از پروردگار طلب میکنند.

به راستی چه خوب میگویند : محرم و امام حسین (ع) متعلق به شخص و یا در انحصار کسی نیست، زیرا که عشق به امام حسین (ع) انحصار نشدنی است و همگان در ماتم اباعبدالله الحسین (ع) اشک ماتم می‌ریزند و عزاداری می‌کنند.

ساعت‌های پایانی شب و خیل جمعیت سوگوار.

اما هرچه زمان میگذشت و عقربه‌های ساعت به ساعات پایانی شب نزدیک‌تر می‌شد بر خیل جمعیت افزوده‌تر می‌شد و سیل پرشورتر از لحظات اولیه به دور دیگ‌ها حلقه میزدند.

سر دیگ‌های حلیم حال و هوایی دیگر دارد و خلوت آدم‌هایی که شب تا صبح حلیم را هم میزنند و دعا میکنند و صلوات می‌فرستند و این لحظات ناب بسیار قشنگ، دیدنی و عجیب بود و با اندکی تامل در چشمان این افراد حرف‌های ناگفته بسیاری را بخوانی... زینت این محفل ذکر صلوات بود و صدای یا حسین (ع) یا ابوالفضل العباس (ع).

ماه محرم، ماه عزاداری و نذری دادن

منزل مرحوم  مشهدی رمضان نقی پور  در روستای ماکران،  شهرستان میاندورود ، یکی از دلدادگان حسینی که مشغول هم زدن حلیم نذری است، در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: ماه محرم و صفر از ماه‌هایی است که دل هر فرد عاشق به پیامبر (ص) را به تپش وامیدارد و این ماه؛ ماه عزاداری و نذردادن و حاجت و شفاء گرفتن است.

او می‌گوید: سنت قدیمی و حسنه حلیم پزی از نیاکان و اجدادمان به یادگار به ما رسیده است، و در این ماه هرچه در راه سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع نثار کنی، قطعاً پروردگار عالم، اجر معنوی آن را دوچندان و مضاعف می‌کند.

زبیده یکی دیگر از افرادی که مشغول طبخ حلیم بود، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: هرسال در طبخ حلیم نذری شرکت میکنم و همیشه بیقرار رسیدن این لحظه بسیار قشنگ هستم و به عشق امام حسین وحسن مجتبی (ع) شب را تا صبح بیداریم و در طبخ حلیم نذری سهیم هستیم.

حاج حسنجان صفری یکی دیگر از عاشقان و پیرغلامان حسینی روستای ماکران شهرستان میاندورود در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  می‌گوید: حدود ۲۰ ساله مشغول حلیم پزی هستم که در محرم و صفر برای در مراسم سوگواری امام حسین (ع) درست می‌کنم.

او می‌گوید: امیدواریم در سال‌های آینده حجم برگزاری این مراسم گسترده‌تر و تعداد دیگ‌ها نیز بیشتر شود.

یک دیگ حلیم نذری و برآورده شدن حاجت

هر کس در این سفره و مائده آسمانی بنابر وسع مالی‌اش و بنا بر نذر و نیاز‌های خود، پول یا گوسفند و حبوبات برای تهیه حلیم تامین می‌کند. زنان در تمیز کردن حبوبات آستین بالا می‌زنند.

مرد‌های جوان نیز در کوفتن (کوبیدن) و طبخ (پختن) حلیم که بسیار هم سخت و طاقت فرساست حضور دارند.

پختن این غذا حکم نذری را دارد و همه به عشق سید و سالار شهیدان برای پذیرایی از عزاداران حسینی به نوعی در آماده شدن حلیم نقش دارند.

حبیب عرب یکی دیگر از افرادی که مشغول هم زدن دیگ نذری بود، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: انگیزه من برای انجام این کار این است که ۶ سال گذشته در مراسم حلیم پزی شرکت کرده ام و نذری داشتم، بعد از این مراسم به خواسته ام رسیدم و هرسال در این مراسم میایم تا بتوانم عرض ادب خودم را به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشان بدهم و به اثبات برسانم.

خلوتی عاشقانه با الله در کنار دیگ‌های حلیم نذری

حسن رستمی یکی دیگر از افرادی که در  خیمه عزای حسینی اسلام آباد شهرستان میاندورود مشغول زمزمه کردن حرفی زیر لب بود، که از او سوال کردم که چه چیزی زمزمه میکنی، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: نذری داشتم و با پروردگار خودم در حال راز و نیاز بودم تا با توسل به اولیا الله بتوانم حاجتم را براورده کنم و مشکلم حل شود.

او می‌گوید: اینجا برای کمک کردن و سهیم شدن هیچ محدودیتی نیست، نوبتی دیگ‌ها را هم میزنیم و هرازگاهی اطراف دیگ را با کاردک می‌تراشیم تا حلیم به ان نچسبد و هرشخصی میتواند حتی به اندازه یک دقیقه هم دیگ را هم بزند.

در گوشه حیاط،  رضوان که تا کنون  ۶۱ سال عمر از خدا گرفته نشسته است و نظاره گر دیگ‌های حلیم برپا شده است، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: به تازگی از بیماری سرطان رهایی یافته است، پشت سرگذاشتن این بیماری با توسل به خدا و ائمه برای من و خانواده ام امکان پذیر نبود.

او می‌گوید: مردم استان مازندران به غذاو حلیم نذری اعتقاد زیادی دارندو معقدند هرکس ذره‌ای از آن را تناول کند به برکت نام اهل بیت (ع) از گزند حوادث و بیماری‌ها حفظ می‌شود و در امان می‌ماند.

رضوان می‌گوید: در کنار هر دیگ حلیم عده‌ای از نوجوانان و جوانان می‌نشینند و ضمن هم زدن حلیم به قرائت زیارت عاشورا و مدیحه سرایی می‌پردازند.

برپایی آیین سنتی حلیم پزی در شهر‌ها و روستا‌های مازندران

اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز اعلام کرد: این آئین با قدمت بیشاز دویست ساله به مناسبت رحلت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) امروز در شهرستان‌های نکا، ساری، میاندورود، قائم شهر، بابل، رامسر و چالوس برگزار شد.

مردم علوی تبار مازندران سحرگاه روز ۲۸ صفر در هر سال درکنار برپایی مراسم عزاداری آئین حلیم پزی را برپا می‌کنند.

آری! این شور و ارادت مردمان این مناطق به خاندان رسول مکرم غیرقابل وصف و توصیف است، اما آنچه که قابل نگاشتن است؛ گرد هم آمدن همه انسان‌هایی است که با هر طرز فکر و عقیده‌ای در این خیمه گاه آمده بودند و این نشان از نزدیکی قلب‌ها توسط امام حسین (ع) دارد...

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۴۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره روستایی و عشایری در قزوین برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، لیلا غریب مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری قزوین گفت: این جشنواره همزمان با آئین سنتی طلب باران (پنجاه بدر) همراه با بازی‌های بومی و محلی از هفدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ماه در محل شرکت نمایشگاه‌های بین الملی برگزار خواهد شد.

غریب افزود: در این جشنواره، استان قزوین میزبان شماری چند از سفرای کشور‌های خارجی و مسئولین ملی است.

وی، هدف از برگزاری این رویداد بزرگ را، شناسایی و معرفی محصولات تولیدی، آداب و رسوم فرهنگی و آئین‌های اجتماعی روستائیان و عشایر عزیز در راستای توانمندسازی مردم پایه بیان کرد.

دیگر خبرها

  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل
  • احداث ۱۲ دستگاه دوربرگردان در محور‌های مواصلاتی مازندران
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • ثبت بیش از ۸۴۹ هزار تردد طی تعطیلات اواسط اردیبهشت در محور‌های مازندران
  • توقیف خودروی حامل چوب قاچاق در سوادکوه
  • پیام تسلیت وزیر کشور به مناسبت درگذشت نخبه جوان مازندرانی
  • مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود
  • جشنواره روستایی و عشایری در قزوین برگزار می‌شود
  • کادر تیم پیکان بدنبال استعداد‌های فوتبال مازندران
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری