آینده ات را بساز
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۶۴۵۰۵
به گزارش ایسکانیوز از یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال، سید تقی کمالی، به بررسی فرآیند تکامل جامعه بشری پرداخت و گفت: دوره غارنشینی، دوران کشاورزی، تمدن صنعتی، عصر فراصنعت که با پیدایش کامپیوتر اتفاق افتاد، عصر دیجیتال، پیدایش جامعه اطلاعاتی و دانش بنیان مجازی و در نهایت هم به دنیای امروز که جهان مجازی مبتنی بر واقعیت افزوده است میرسیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با اشاره به موج های زمانی انقلاب صنعتی گفت: موج نخست انقلاب صنعتی بود که در پی آن، موج های بعدی عصر سرمایه داری، عصر امپریالیسم و عصر اطلاعات پدیدار شد. همه این ها مظاهر اصلی فناوری هستند و میشود از آن ها به نام کارکردهای برجسته فناوری و تحولات اقتصادی نام برد.
وی با اشاره به پدیده GAFA، گوگل، اپل، فیس بوک و آمازون را از امپراطوری های بزرگ زملن فعلی دانست و گفت: همه این صنعت ها در حال حاضر هم به جایگاه بسیار خوبی رسیده اند و البته همچنان برای آینده اهداف و پیش بینی هایی دارند.
وی تصریح کرد: گوگل نود درصد جستجوها را پوشش میدهد و در مسیر تبدیل شدن به قطب اطلاعات دیجیتال است. اپل، چهل و پنج درصد از ترافیک وب در گوشی های هوشمند را تشکیل میدهد و در حال تلاش برای رسیدن به اینترنت اشیا است. فیس بوک، هفتاد و پنج درصد سهم رسانه های اجتماعی دنیا را دارد و تلاش میکند تا باقی ارتباط های ما را در اختیار بگیرد; مانند برنامه پیام رسان واتس اپ که توسط فیس بوک خریداری شده است. در نهایت آمازون هم سهم شش درصدی در خرده فروشی ها دارد و در حال توسعه است.
سید تقی کمالی ادامه داد: وقتی از دیجیتال حرف میزنیم، در واقع از بخشی از واقعیت بسیار گسترده ای از آینده در حال ظهور حرف می زنیم. فرآوری های علم و فناوری، تغییرات اجتماعی و فرهنگی، سناریوهای در حال ظهور که به جهان شکل میدهند، برآیندی از آینده ای است که پیش رو ما قرار دارد. در واقع ما با آینده پژوهشی، به سمت سناریوهایی میرویم که آینده را شکل میدهند و آن را به بار مینشانند. در حال حاضر جهان به سمتی میرود که مردم کشورها، از فناوری سه بعدی در جهت ساخت ساختمان استفاده میکنند اما هنوز ساختمان هایمان را با آجر و خشت می سازیم.
او اضافه کرد: در عصر آینده پژوهی، ما باید مبانی و مفاهیم آینده پژوهشی را بشناسیم. زیرا دنیا به سمتی میرود که نمیشود گفت من چون رشته ام آینده پژوهی نیست پس لازم نیست آن را دنبال کنم; آینده پژوهی امری که هم یک متخصص باید از آن اطلاع داشته و هم یک شهروند عادی بتواند درباره آن صحبت کند.
او به موضوع اهمیت و ضرورت آینده پرداخت و گفت: اهمیت آینده بر همه ما مشخص است. ما میخواهیم دانش آینده را کسب کنیم تا در نهایت، نهادینه سازی نظام آینده را به وجود بیاوریم؛ بعضی ها با تحلیل پنداشت ها، برخی با گسترش فرصت ها یا چشم اندازها و بعضی هم با تحلیل یا گسترش راهبردها این کار را انجام میدهند.
این پژوهشگر جامعه اطلاعاتی، بحث رویکردهای ما در آینده پژوهی را مطرح کرد و گفت: آینده پژوهی اجتماعی و مطالعات اجتماعی آینده، تبدیل آینده پژوهی به ظرفیت اجتماعی، سیاست پژوهی، فرهنگ امید و معجزه باور و ساخت آینده مطلوب از مهمترین رویکردهای آینده پژوهی است؛ رویکردهایی که همه رسانه ها به عنوان فرهنگ ساز باید در آن مشارکت کنند.
او در ادامه، به پیش نگری های آینده پژوهی اشاره کرد و گفت: تکنیک ضروری در برنامه ریزی،تلاش برای سوادبخشی بیشتر به جهان و کنترل آینده و تصمیم گیری با دسترسی به اطلاعات بیشتر، میتوانند اتفاقات خوبی را در این زمینه رقم بزنند.
کمالی به دو نظریه درباره آینده اشاره کرد و گفت: یک نظریه میگوید آینده محتوم و از پیش رقم خورده است، پس میتوان آن را پیش بینی کرد. نظریه دیگر از آینده ای با عدم قطعیت و انتخاب آن از میان گزینه های موجود را امکان پذیر میداند.
وی به خواستگاه آینده پژوهشی پرداخت و به نظر آدم های مهم این عرصه پرداخت و گفت: دوژوونل میگوید نباید پشت آینده بمانیم. باید نگاه مردم را از گذشته بگیریم و به آینده ببریم. در واقع باید بینش آینده پژوهی داشته باشیم. اولا خوب ببینیم، سپس خوب فکر کنیم و در نهایت خوب انجام بدهیم.
این تحلیلگر روندهای آینده، در ادامه کارگاه، بر روی واژه آینده پژوهی تمرکز کرد و گفت: در واقع آینده پژوهی، پژوهیدن آینده نیست، پژوهیدن برای آینده سازی است. آینده پژوهی، مطالعه و بررسی سازمان مند آینده است، آینده ای که در چهار حالت ممکن، باورکردنی، محتمل و مطلوب وجود دارد.
وی به تشریح اهمیت آینده پژوهی پرداخت و گفت: اختلاف در ارزش های جوامع مختلف، اهمیت سرعت در ساخت آینده و مساله مهم رصد یا دیده بانی دیگران، آینده پژوهی را با اهمیت می کند.
او با طرح پیش فرض های آینده پژوهی کارگاه را ادامه داد و گفت: زمان یک طرفه و بی بازگشت است. همین موضوع یکی از پیش فرض های مهم در آینده پژوهی است که باید بدانیم. جبری نبودن آینده و ضروری بودن اندیشیدن درباره آینده برای اقدامات امروز هم از دیگر پیش فرض ها به شمار میرود.
او در پایان به تفاوت های برنامه ریزی و آینده پژوهی اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی کوتاه مدت و بین یک تا پنج سال است اما آینده پژوهی، اقدامی بلند مدت و بین پنج تا پنجاه سال است. برنامه ریزی أینده را پیش بینی می کند، اما آینده پژوهی به خلق آینده میپردازد. انحراف آینده ها از یکدیگر هم یکی دیگر از ویژگی های برنامه ریزی است؛ موضوعی که در آینده پژوهی به شکل تعهد به آینده های معتبر مطرح میشود.
یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال، از تاریخ 20 لغایت 26 آبان ماه در محل مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
500
دیجیتال جشنواره رسانه کمالی مصلیمنبع: ایسکانیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۴۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمادگی هند برای تولید کتابهای صوتی با هوش مصنوعی
به نظر میرسد «راوی هوش مصنوعی» موضوعی مرتبط با ایالات متحده آمریکا یا اروپا محور به نظر برسد، اما کتابهای دیجیتال یا روایت شده با هوش مصنوعی ممکن است از لپتاپها و تلفنهای هوشمند هندیها دور نباشند.
به گزارش ایرنا از ستاد خبری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، هندوستان در این دوره از نمایشگاه به عنوان مهمان ویژه قرار است صنعت نشر خود را به ایرانیان معرفی کند. جریان نشر در هندوستان به دلیل وجود زبانهای بومی گوناگون از تنوع خاصی برخوردار است. هندوستان به دلیل پیشینه تاریخی و همچنین روابط فرهنگیاش با ایران محتوای بسیاری برای ارائه به ایرانیان دارد. اما این صنعت اکنون در حوزه تکنولوژی نیز در حال آزمودن ایدههایی است که میتواند برای ایرانیان کارآیی داشته باشد. متنی که در ادامه میخوانید، با ترجمه و تالیف مارال توکلی یکی از این ایدهها را معرفی میکند:
صنعت نشر هند امکانات تولید کتابهای صوتی هوش مصنوعی را بررسی میکند. ناشران آماده حضور در این عرصه هستند، اما صداپیشگان و خوانندگان تردید دارند.
مدیسون مردی را توصیف میکند که به یک منظره زیبا نگاه میکند. صدای آهسته و بافتدار مدیسون هنگام توصیف آن منظره دلفریب بالا و پایین میشود. او کمی مکث میکند تا کمی تعلیق ایجاد شود، سپس وارد نقطه اوج میشود.
مدیسون یک انسان نیست، بلکه یک «راوی دیجیتال» است که Apple Books بهطور خاص برای ژانرهای داستانی و عاشقانه ایجاد کرده است. برخی دیگر از راویان دیجیتالی موجود در این فهرست عبارتند از «جکسون» معمولی و دوستانه، «هلنا» سخت و ترسناک و «میچل» خشک اما استادانه.
اپل بوکز در وبسایتش، راویهای دیجیتالی خود را به عنوان راهی برای کمک به نویسندگان مستقل و نویسندگانی که آثارشان توسط ناشران کوچکتر منتشر شده، پیشنهاد میکند، چرا که با موانعی مانند سردرگمی فنی و هزینههای بالا مواجه نمیشوند.
وقتی این خبر در جامعه صداپیشگی پخش شد، واکنشهای منفی بسیاری را برانگیخت، حتی زمانی که اپل بوکز به خوانندگان اطمینان داد که «به رشد فهرست کتابهای صوتی با روایت انسان ادامه خواهد داد.»
به نظر میرسد «راوی هوش مصنوعی» موضوعی مرتبط با ایالات متحده آمریکا یا اروپا محور بهنظر برسد، اما کتابهای دیجیتال یا روایت شده با هوش مصنوعی ممکن است از لپتاپها و تلفنهای هوشمند هندیها دور نباشند.
آنانت پادمانابهان؛ مدیرعامل «هارپر کالینز» هند، گفته است که آنها درحال حاضر درحال «نمونهگیری» از راویان هوش مصنوعی برای کتابهای صوتی هستند، اما هنوز صدایی که دوست داشته باشند پیدا نکردهاند. او معتقد است که هوش مصنوعی میتواند به تولید کتابهای صوتی بیشتر و صرفهجویی در زمان کمک کند.
پادمانابهان گفت: «میتوانم به شما بگویم، شما تفاوت خوانش توسط هوش مصنوعی و انسان را نمیدانید.» «این جایی است که به آن میرسد تا زمانی به شما بگویم که این توسط هوش مصنوعی روایت شده است» (یا) «این روایت انسان است»، فکر نمیکنم متوجه شوید. در روایتهای غیرداستانی و جاهای دیگر، فکر نمیکنم مهم باشد. فکر میکنم در داستانها مهم است که روایت کجا مکث میکند، جایی که راوی چیزهای بیشتری را به ارمغان میآورد.»
وی افزود که راویهای هوش مصنوعی انتشار سریعتر کتابهای ترجمه شده را نیز امکانپذیر میکنند.
هند برای تولید کتابهای صوتی با هوش مصنوعی آماده میشود
نویسندگان چه فکری میکنند؟
خوانندگان و نویسندگان نگران پیامدهای اجتماعی جریان اصلی کتابهای روایت شده توسط هوش مصنوعی هستند و صداپیشگان فرصتهای شغلی را از دست میدهند. متخصصان همچنین میترسند که کتابهای صوتی که قبلا توسط آنها روایت شده است، بدون رضایت آنها برای آموزش ابزارهای هوش مصنوعی که میتواند جایگزین آنها شود، استفاده شود.
با درنظر گرفتن این موضوع، آیا خوانندگان و نویسندگان هندی از کتابهای روایت شده توسط هوش مصنوعی حمایت میکنند؟
میمی موندال، نویسنده هندی داستانهای علمی تخیلی و فانتزی، گفت که از مفهوم کتابهای روایت شده با هوش مصنوعی و شکل آینده علمی-تخیلی اطراف او «بسیار هیجان زده» است. با این حال، او اعتراف کرد که اگر جایگزین انسانی وجود داشته باشد، چنین کتابهایی را توصیه یا خریداری نمیکند.
ازنظر فنی این تقصیر هوش مصنوعی نیست. فقط این است که ما آن را به چنین دنیای نابرابری میآوریم و آن را به وسیله دیگری برای ظلم تبدیل میکنیم.
رش سوزان، نویسنده و ویراستار، که کتابها را در وبلاگ The Book Satchel مرور میکند، گفت که به کتابهای صوتی زیادی گوش میدهد، اما راویهای هوش مصنوعی/دیجیتال را «رباتیک و بی جان» میداند. او همچنین گفت که با بازبینی کتابهایی که توسط راویهای دیجیتال خوانده میشود، موافقت نمیکند.
سوزان در بیانهای ایمیلی گفت: من راوی دیجیتالی را به اندازه کافی خوب نمیدانم که با صداپیشگانی که میتوانند جزئیات احساسات را از طریق آهنگ و سبک خواندن خود برانگیزند رقابت کنند. بنابراین، نظر کلی من درمورد کتاب تغییر میکند. امیدوارم روی این تمرکز کنیم که فناوری جدید چگونه میتواند به ما در انجام سریعتر و آسانتر کمک کند، و به دنبال راههایی نباشیم که در آن کار انسان کم ارزش شده و قابل تعویض باشد.
از منظر یک منتقد، سوزان نگران بود که راوی دیجیتال عاملی است که میتواند بر موفقیت یا عدم موفقیت یک کتاب تأثیر بگذارد.
او هشدار داد: «یک کتاب خوب میتواند به یک کتاب صوتی متوسط در دست یک راوی بد تبدیل شود.»
موندال همچنین به طنز جایگزینی هوش مصنوعی با نیروی انسانی اشاره کرد و گفت که حتی با ارزانتر شدن فرآیندهای تولید و ارزان شدن کتابها، مردم شغل خود را از دست میدهند.
وی اشاره کرد: من میتوانم ببینم مطبوعات کوچک و نویسندگان به حاشیه رانده شده چگونه میتوانند از نیروی کار هوش مصنوعی سود ببرند، و من از آنها به خاطر استفاده از این فرصت کینهای ندارم. ما نباید انتظار داشته باشیم که عدالت اجتماعی بر دوش ضعیفترین اعضای جامعه ما بیاید. این نویسندگانی مانند من هستند که میتوانند درمورد این موضوع موضع بگیرند و حرفه خود را از دست ندهند.
کانال عصر ایران در تلگرام