Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-02@14:46:11 GMT

موقوفات به سمت نیازهای روز جامعه سوق یابند

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۶۴۹۸۹

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام صادق خلیلی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر، 25آبان‌ماه در نشست علمی و صنفی وقف که با حضور اصحاب رسانه در مرکز قرآنی امام‌زاده سیدحمزه(ع) کاشمر برگزار شد، با تأکید بر اینکه انتظار داریم واقفان پس از مشاوره با اداره اوقاف و امور خیریه، وقفی را انجام دهند که مورد نیاز جامعه باشد، افزود: بر اساس روایات بهترین مردم کسانی هستند که نفع‌شان بیشتر به مردم برسد اما این نفع رساندن تنها در برپایی تعزیه‌داری، مراسم‌های فرهنگی و مذهبی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اولین واقف شخص پیامبر اسلام(ص) بوده‌اند که باغات و املاک بسیاری را وقف کرده‌اند.
خلیلی با اشاره به اینکه نیاز روز جامعه هر چه باشد باید اولویت نیت وقف قرار گیرد، گفت: وقف یکی از موضوعات بسیار ارزشمند است که با سایر کارهای خیر حتی بسیار تفاوت دارد.
وی در همین خصوص به تفاوت میان سنت حسنه وقف و سایر امور خیر اشاره کرد و افزود: در سایر امور خیر، کار خداپسندانه تنها یک‌بار انجام می‌شود و ممکن است ماندگار نباشد، اما در خصوص وقف بعد از سال‌ها از فوت فرد، آن کارش خیرش ماندگار خواهد ماند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر در ادامه از به‌روز شدن تمامی سند اجاره‌ها خبر داد و اظهار کرد: سعی شد نرخ اجاره‌بها با نرخ عادلانه روز و نظر کارشناسان رسمی دادگستری و خبرگان محلی باشد.
وی با انتقاد از اینکه در گذشته اغلب زمین‌هایی که فرصت تجاری‌سازی داشته‌اند به طور رایگان واگذار و به اشخاص داده شده است، بیان کرد: اکنون زمین‌ها فقط به صورت مشارکتی به افراد داده می‌شود.
خلیلی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان اوقاف مأموریت‌های مختلفی دارد که اجرای برنامه‌های فرهنگی و عمرانی بقاع متبرکه یکی از آن‌ها است، گفت: به خاطر ظرفیت‌های موجود در کاشمر همیشه اولین برنامه‌های استان را شهرستان کاشمر متقبل می‌شود.
وی با بیان اینکه در سه سال گذشته وضعیت فرهنگی بقاع متبرکه ارتقاء بخشیده شده است، عنوان کرد: اکنون وضعیت به‌ گونه‌ای است که مراسم‌ بقاع متبرکه این شهرستان جزء برترین مراسم‌ در استان معرفی می‌شوند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر برنامه لبیک یا حسین(ع)، آرامش بهاری، نشاط معنوی را از برنامه‌های محوری اداره اوقاف و امور خیریه دانست و افزود: با اجرای برنامه‌های نشاط معنوی در حاشیه شهر بالغ‌ بر 1500 نفر در این طرح شرکت کردند که در سال‌های قبل نیز این آمار در تمامی بقاع بر اساس ظرفیت موجود تنها 150 نفر بود.
وی همچنین از برگزاری کلاس‌های آموزش نماز و قرآن برای نونهالان و یادواره‌های شهدا در بقاع متبرکه خبر داد.
خلیلی با بیان اینکه بر اساس‌نامه میراث فرهنگی از ادامه ساخت سالن جدیدی در بقعه متبرکه سیدمرتضی(ع) جلوگیری شد، بیان کرد: اکنون کار در این بقعه متبرکه متوقف شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با اعلام اینکه در حال رایزنی هستیم تا مجوزهای لازم را برای ادامه کار دریافت کنیم، اظهار کرد: به دلیل اینکه بقعه سیدمرتضی(ع) ثبت ملی است، نمی‌توانیم کار عمرانی انجام دهیم به همین خاطر بیشتر توجه برای بهبود زائرسرای سیدمرتضی(ع) است.
وی با اشاره به نامناسب بودن فضای زائرسرا برای زائران، گفت: در این راستا تصمیم براین گرفته شد که این زائرسرا به سوئیت تبدیل شود.
خلیلی همچنین زیرساخت‌های شهرستان را برای جذب گردشگر خارجی و اقامت آن‌ها در این شهر کافی ندانست و اظهار کرد: فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری مذهبی در بقاع متبرکه تنها از عهده اوقاف بر نمی‌آید.
وی از تهیه فیلمی کوتاه در خصوص معرفی امامزادگان شهر کاشمر به زبان‌های مختلف برای حضور گردشگران خارجی در شهرستان خبر داد و افزود: اکنون در حال آماده کردن زائرسرای امامزاده سیدمرتضی(ع) برای اقامت گردشگران در این شهرستان هستیم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر در ادامه اولین وظیفه اوقاف و امور خیریه را در حفظ و حراست از موقوفات دانست و گفت: در برنامه ششم توسعه اداره اوقاف و امور خیریه موظف شده که با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط نهایت برنامه‌ریزی را برای سنددار کردن کل موقوفات کشور انجام دهد.
وی با بیان اینکه بیشترین آمار سند مالکیت از نظر ریالی و مساحت در طول تاریخ اداره اوقاف کاشمر طی سال‌های 93 تا سال 96 گرفته شده است، اظهار کرد: اسناد مالکیتی که در این سه سال گرفته شده قابل مقایسه با قبل از این سه سال نیست.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۴۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به وظایف نظارت فنی در سازمان اوقاف

رضا عظیمی، مدیر کل نظارت فنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه بر اساس وظایفی که قانون برای آن مشخص کرده است در حوزه موقوفات و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی مسئولیت دارد و هدف ما در اداره کل نظارت فنی سازمان اوقاف و امور خیریه این است که بتوانیم خدمتگزار موقوفات و اماکن مذهبی باشیم. 

مدیر کل نظارت فنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در اداره کل نظارت فنی سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه ساخت و ساز و تعمیر و مرمت بقاع متبرکه فعالیت‌های زیادی انجام داده‌ایم؛ به‌طوری که بیش از ۸هزار و ۵۰۰ بقعه متبرکه داریم و آنها به فراخور مراجعه‌کنندگانی که دارند نیازمند امکانات رفاهی هستند که باید برای آنها فراهم کنیم. 

او مطرح کرد: لازم است درمورد بهسازی، مقاوم‌سازی و بازسازی بقاع متبرکه فعالیت‌هایی انجام دهیم که بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها توسط خود مردم صورت می‌گیرند و درواقع، ما وظیفه نظارت فنی بر این امور را برعهده داریم تا عملکرد کاربری‌هایی که ایجاد می‌شوند را بررسی کنیم تا مناسب باشند و سازه و ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند از سازه‌های ایمنی برخوردار باشند. زیرا این ساختمان‌ها بنا‌هایی هستند که باید برای سالیان متمادی مقاوم باشند و کیفیت اجرای آنها در مقایسه با ساختمان‌های مسکونی بسیار بالاتر باشد. بنابراین، بواسطه این موضوع، کنترل‌ها و نظارت فنی داریم که روی اجرا‌ها انجام می‌شوند.

عظیمی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و نیرو‌های فنی که داریم از برون‌سپاری هم، استفاده می‌کنیم و این کار از طریق مهندسانی صورت می‌گیرد که دارای صلاحیت هستند و درواقع، این کار نظارت را انجام می‌دهیم و تقریباً می‌توان گفت در سالی که گذشت ما روی بیش از ۸۰۰ بقعه متبرکه کار عمرانی کرده و بیش از ۶۰۰هرارمتر مربع فعالیت اجرایی انجام دادیم که این فعالیت در بخش‌های مختلف مثل تکمیل طرح، بهسازی و مقاوم‌سازی و تعمیر و نگهداری این پروژه‌ها صورت گرفت و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه مستقیم داشتیم. ضمن این که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اجرایی توسط خیرین صورت می‌گیرند و این فعالیت‌ها را تحت نظارت ما انجام می‌دهند.

مدیر کل نظارت فنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: با توجه به کاربری‌های مختلفی که تعریف شده است ما در حوزه موقوفات در بخش بهداشتی، درمانی، تجاری، مسکونی و سایر کاربری‌ها پروژه داریم و بواسطه همین، حوزه کاری متنوعی است و خوشبختانه، با توجه به این‌که برای اغلب طرح‌ها پروانه ساختمانی صادر می‌شود ما از ظرفیت نظام مهندسی استفاده می‌کنیم و همه این پروژه‌ها دارای مهندس ناظر در حوزه‌های مختلف سازه و معماری و تأسیسات برقی و مکانیکی هستند و عملاً ساختمان‌های با کیفیتی در این حوزه پیاده سازی می‌شوند و این فعالیت بسیار مناسبی است تا جایی که بیش از ۲۵۰ طرح فعال در سطح موقوفات داریم. البته طرح‌های کلان ما هستند و بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه فعالیت اجرایی در این حوزه صرف شده است.

عظیمی گفت: یکی از فعالیت‌های بسیار خوبی که در این حوزه انجام می‌شود موضوع مسکن است و با توجه به شعار مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در ۴ سال اخیر مبنی بر افزایش سرانه‌های مسکونی و کمک به خانه‌دار شدن مردم فعالیت‌های بسیار مهمی در این حوزه انجام داده‌ایم.

مدیر کل نظارت فنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: سازمان اوقاف با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه زمین دارد و این زمین‌ها با کاربری‌های مختلف در میان شهر‌ها به صورت پراکنده وجود دارند و ما با هماهنگی و همکاری که با وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته‌ایم، توانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها در استان‌های مختلف استفاده کنیم. 

او گفت: طرح بسیار بزرگی را در استان مرکزی انجام داده‌ایم و ۸ هزار واحد مسکونی در آن‌جا در حال ساخت است و خوشبختانه عملیات ساختمانی در مرحله اتمام اسکلت است و در استان زنجان فعالیت بسیار خوبی انجام شد و بیش از ۲۰۰ هکتار زمین برای این طرح تغییر کاربری داده شده و قطعه بندی شده و کار اجرایی‌اش انجام شده است.

عظیمی افزود: در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، مازندران، گلستان و کردستان در حال انجام طرح‌های بسیار خوبی با عنوان نهضت ملی مسکن هستیم که سایر سازمان‌ها نیز، همکاری می. کنند تا مسکن محرومان و افراد کم‌برخوردار در این طرح تأمین شود.

بحث عمده‌ای از فعالیت‌های ما در زمینه شناسایی موقوفات است و با توجه به بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم و هماهنگی‌هایی که با شرکت پست و ثبت داریم موقوفات را برای شناسنامه‌دار شدن، شناسایی می‌کنیم که در آینده، تعدی به این اراضی نشود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت ۵۰ نفر امین برای مدیریت موقوفات متصرفی سمنان
  • تجلیل از ۸۰ خادم قرآنی در امام زاده نرمی اصفهان
  • سرمایه‌گذاری اوقاف در پرورش ماهی
  • شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع نیت برای وقف
  • یکی از عملکردهای مثبت سازمان اوقاف در نهضت ملی مسکن است
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه
  • نگاهی به وظایف نظارت فنی در سازمان اوقاف
  • توسعه و ارتقا مراکز درمانی موقوفه از اولویتهای سازمان اوقاف است
  • خانه های هلال کشور توسعه می یابند
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند