Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: رئیس شورای مرکزی پویش قرآنیان گفت: پویش طرح ارزیابی جشنواره ای را مطرح کرده است و قاریان نفر به نفر مورد ارزیابی و سطح بندی قرار بگیرند، ما ارزیابی ها را در ۵ سطح در نظر گرفتیم تا رتبه ها مشخص شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، برنامه رادیویی «افق» که روزهای شنبه هر هفته به صورت زنده از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود، امروز شنبه ۲۷ آبان ماه به موضوع "پویش سراسری قرآنیان در راستای ترویج فرهنگ واقعی تلاوت" می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانبخش فرجی، قاری بین المللی قرآن کریم و رئیس شورای مرکزی پویش قرآنیان و محمدحسین موحدی از قاریان ممتاز کشورمان و سخنگوی پویش مهمانان حضوری این برنامه هستند.

فرجی در ابتدای این برنامه گفت: ما در ارتباط با هنر تلاوت در کشورمان یک روش خاص نداریم و روی این هنر شناختی وجود ندارد در حالی که باید بسیاری از نابغه های این حوزه با ارائه این هنر مورد ارزیابی قرار بگیرند.

موحدی در ادامه با اشاره به جزییات برنامه پویش خاطرنشان کرد: چهلمین دوره مسابقات اوقاف بهانه ای شد برای ایجاد این پویش، نه اینکه مسابقات ایراداتی داشت و ما نسبت به آن پویش شکل دادیم بلکه بعد از چهل دوره برگزاری مسابقات و هدر رفتن انرژی های متعدد در این چهل دوره این ظرفیت در جامعه قرآنی ایجاد شد تا اعتراض خود را نشان دهد.

وی اظهار کرد: ما این اعتراض را نه برای براندازی شخص یا ارگانی اعلام کردیم بلکه سمت و سو دادن به اقدامات انجام شده و نشان دادن روش غلط مسئولین از جمله اهداف این پویش می باشد.

موحدی تصریح کرد: زمانی در نظام جمهوری اسلامی ایران با توجه به تعداد کم قاریان و برای ایجاد انگیزه در میان مردم ضرورت برگزاری مسابقات احساس شد ولی الان به برکت انقلاب تعداد قاریان بسیار زیاد است که به خاطر مسابقات نمی توانند خودنمایی کنند.

سخنگوی پویش قرآنیان با بیان اینکه ملاک قراردادن مسابقات برای موفقیت قاریان بسیار غلط است، ادامه داد: الان شرایط کنونی ما در قرآن مثل شرایط کنکور سراسری در چند سال پیش است مانند قیفی که رد شدن از آن بسیار سخت است، ما می گوییم باید روش را برعکس کنیم تا استعدادها خود را نشان دهند و روش قدیمی برای نشان دادن عده ای غلط است.

وی با بیان اینکه در روشی که تا کنون از آن استفاده می شده اشکلاتی وجود دارد، افزود: تا اوایل دهه 80 مردم به سالن های مسابقات می آمدند و به خوبی استقبال می کردند ولی از وقتی که نتوانستیم قاریان مصری را به مسابقات بیاوریم  سالن مسابقات خالی شد تا اینکه در این دوره استقبال ضعیف اتفاق افتاد.

موحدی با بیان اینکه ما در ترغیب مردم به قرآن به مرحله شکست نزدیک می شویم، گفت: ما آموزش متناسبی نسبت به قرآن نداریم و در این میان آیین نامه ای تنظیم کردیم و گفتیم که بر اساس آن بخوانید تا جایزه و رتبه بگیرید، گویی در این رابطه قاریان را رها کرده ایم.

سخنگوی پویش قرآنیان خاطرنشان کرد: آیین نامه ای خواندن یکی از ضررهایش این است که همه تلاوت ها را یک سبک و شکل می کند و از شکوفایی استعداد های علاقه مندان به قرآن جلوگیری می کند و اجازه هنرنمایی به قاریان و علاقه مندان به این عرصه داده نمی شود.

فرجی، رئیس شورای مرکزی پویش قرآنیان گفت: از هر 100 خواننده در کشور ۹۰ درصد می گویند ما قاری قرآن بودیم که نشان می دهد اولین چیزی که استعدادش را داشتند قرآن بوده، بسیاری از این افراد در ارزیابی های سخت قرار می گیرند ولی بعد از آن بدون هیچ آموزش و هدایتی رها می شوند.

وی اظهار کرد: هنر تلاوت هنری است که برای هر گوشی که ارائه می شود آن را به آرامش می رساند؛ چراکه ثابت شده که نوای قرآن آرامش بخش است و روی این قضیه همه اتفاق نظر دارند این در حالی است که خیلی از این استعدادها در نوجوانی از بین می رود چون نه آموزش می بینند، نه به آنها توجه می شود و در نهایت رها می شوند.

فرجی تصریح کرد: تعدادی هم که استعدادیابی می شوند به کانال مسابقات وارد می شوند ولی بقیه افراد رها می شوند، نفرات اول تا سوم مسابقات در بیشتر مسابقات تکرار می شوند که نشان می دهد همه چیز به قاری خلاصه می شود در مسابقه، زحمات کشیده می شود ولی اگر به مسابقات نرسند رها می شوند.

رئیس شورای مرکزی پویش قرآنیان تفاوت نمرات به صدم درصد در مسابقات را اشتباه دانست و بیان داشت: هنر تلاوت کاملا رویش دارد، خلاقیت دارد که باید بروز کند تا سبک ها ایجاد شود ولی این آیین نامه ها جایی برای خلاقیت نمی گذارد این آیین نامه نقص دارد و خواندن بر اساس آن به قراء نوپای قرآن آسیب می رساند.

وی با بیان اینکه اگر قاریان قرآن کرسی تلاوت داشته باشند خود به خود به یک سبک خواهند رسید، گفت: در آیین نامه وقتی جزیی نگری وجود داشته باشد به نتیجه نمی رسید، دقیق ترین آیین نامه ها نمی تواند حس قاری را ادا کند، باید کلی نگر باشید به کل تلاوت قاری نگاه کنید و اگر اشکالاتی بود آنها را استخراج کرده و مورد آموزش قرار دهید، هدف پویش ما این است که اشکالات کوچک را بگیریم آموزش دهیم و به سطح بین المللی برسانیم.

موحدی در مورد اشکلاتی که به فضای فعلی وارد می شود، افزود: اگر قبول کنیم که قرائت یک هنر معنوی است کاملا شیوه برخوردمان در مسابقات متفاوت خواهد شد، مسابقات بین المللی یک شرایط کاملا اسرتس زا دارد در حالی که قرآن می خوانیم که آرامش داشته باشیم، آیین نامه مسابقات دست و پای ما را می بندد و در صحن مسابقات اجازه هنرنمایی نمی دهد.

وی اظهار کرد: حرف ما در پویش قرآنیان این است که به جای هزینه های سرسام آور برگزاری مسابقات هزینه ها برگردد به سمت دیگری، اینکه خروجی دستگاه های قرآنی تک به تک ارزیابی شوند و جایگاه مناسب به قاریان داده شود و سطح بندی اصولی صورت گیرد.  

موحدی با اشاره به ایجاد کرسی های تلاوت اذانگاهی در مساجد از سوی قراء ممتاز گفت: در این مورد هزینه شود، تعدادی از سوی رسانه پخش شود، از ظرفیت همه قاریان خوب استفاده کنیم چراکه قاریان عرصه را ترک کردند و در عرصه دیگری فعالیت می کنند.

فرجی در ادامه گفت: پویش قرآنیان طرح ارزیابی جشنواره ای را مطرح کرده است و قاریان نفر به نفر مورد ارزیابی و سطح بندی قرار بگیرند، ما ارزیابی ها را با 5سطح در نظر گرفتیم تا رتبه ها مشخص شود.

وی تصریح کرد: ما این طرح را در شیراز در اولین جشنواره جوانان جهان اسلام اجرا کردیم و همه جایزه گرفتند، در این طرح آموزش بود، کلاس برگزار شد، توضیحات داده شد و ما به صورت عملیاتی طرح را اجرا کردیم و الان باید توسط اساتید چهارچوب های نظری این طرح تدوین شود.

فرجی گفت: این طرح فرقی با مسابقه ندارد و تمام استعدادهای در این طرح نه تنها حذف نمی شوند بلکه به سمت و سوی درس هدایت می شوند.

پایان پیام/345

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۵۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۸۰ فرهنگی در مسابقات قرآن و عترت درمبارکه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ یعقوب جباری رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان مبارکه گفت: این مسابقات، در رشته‌های قرائت تحقیق، احکام، نهج البلاغه، حفظ ۱۰جزء و حفظ کل قران برگزار شدو نفرات منتخب به رقابت‌های کشوری راه پیدا می‌کنند.

دیگر خبرها

  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • ۱۵ هزارکرمانی در طرح زندگی با آیه ها حافظ ۳۰ آیه‌ منتخب قرآن شدند
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • ۵۸۳ استان فارسی برای کسب مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم آزمون دادند
  • آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در گراش
  • رقابت ۱۸۰ فرهنگی در مسابقات قرآن و عترت درمبارکه
  • آزمون دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در همدان
  • برگزاری آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی قرآن در کرمانشاه
  • ۱۱۴ حافظ در آزمون ارزیابی و اعطای مدرک آذربایجان‌غربی شرکت کردند