Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی زلزله مهیب در غرب کشور و کشته و زخمی شدن صدها نفر از هموطنان شیعه و سنی در این حادثه، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز همگام با هموطنان، به یاری زلزله زدگان شتافت؛ به همین منظور با محمد اسماعیل پورهواشمی مسئول ستاد اعزام روحانیون و نیروهای جهادی مجمع جهانی تقریب مذاهب به مناطق زلزله زده به گفتگو نشستیم و پیرامون اقدامات مجمع تقریب در این راستا سوالاتی مطرح شد که ما حصل این گفتگو در ذیل آمده است:
 
به نظر می رسد روحانیون و نیروهای جهادی اعزامی مجمع جهانی تقریب حضور فعالی در مناطق زلزله زده اخیر داشته اند ارزیابی تان را از نقش آفرینی این نهاد در کمک به مدیریت بحران در مناطق آسیب دیده بفرمایید؟
 
بیش از 300 طلبه ، روحانی و نیروهای جهادی از سوی مجمع جهانی تقریب و حوزه علمیه قم به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شدند و الان این نیروها در منطقه شهرستان ثلاث باباجانی و مناطق اطراف آن مستقر هستند و مدیریت بحران منطقه ثلاث باباجانی و 160 آبادی اطراف آن هم به عهده این نیروهای حوزه علمیه و مجمع تقریب گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نکته ای که جالب است این است که بیش از نود درصد جمعیت این منطقه که بیش از 40 هزار نفر جمعیت دارد، اهل سنت هستند و نیروهای امدادی مجمع و حوزه علمیه در حال کمک رسانی به این افراد هستند. این در حالی است که حضور این نیروها، بسیار در کمک به فضای بحران زده این شهرستان چه در خدمات رسانی و ارسال اقلام، پوشاک، سیستم های گرمایشی، پتو و چادر و چه در التیام بخشی و ارائه مشاوره های دینی و برنامه های مختلف فرهنگی تاثیر گذار است و به بهبود و عادی سازی فضا در این شهرستان کمک مهمی می کند. در همین چارچوب طلاب و نیروهای اعزامی با افتخار به مردم اهل سنت این منطقه خدمت رسانی کردند که این خدمت رسانی همچنان ادامه دارد و انشالله قرار است روند کمک رسانی تا سه ماه آینده که وضعیت به حالت عادی بازگردد، ادامه یابد و گروه جهادی مردم این منطقه را تنها نگذارند.
در همین راستا آیت الله محمدی عراقی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در ستاد کمک به زلزله زدگان مجمع تقریب حضور یافتند و از فعالیتهای این ستاد در منطقه ثلاث باباجانی بسیار خرسند شدند و از آیت الله اراکی و خدماتی که از سوی مجموعه ایشان ارسال شد بسیار تشکر کرده و خواهان تداوم این کمکها شدند. همچنین جناب آقای ملا قادر، امام جمعه منطقه پاوه که از اهل سنت هستند، آقای حسین یکتا نماینده آستان قدس رضوی و همچنین حجت الاسلام مهری، نماینده شورای نگهبان در ستاد کمک رسانی مجمع جهانی تقریب حاضر شدند و از تلاشهای این مجموعه در کمک به مردم زلزله زده تقدیر و قدردانی کردند.
 
کمک رسانی نیروهای اعزامی مجمع بر منطقه ثلاث باباجانی و مناطق اطراف متمرکز شده است؟

هر منطقه ای بر اساس کارویژه ستاد بحران یک مسئولی دارد اما وقتی نیروهای مجمع تقریب در این منطقه حاضر شدند، به اندازه ای از خود قابلیت نشان دادند که ستاد بحران منطقه بابا ثلاث جانی به صورت عمومی به این دوستان سپرده شد و نیروهای جهادی  مجمع جهانی تقریب در حال مدیریت این منطقه است .
 
اعزام نیروهای جهادی مجمع تقریب و حضور میدانی موثر در مناطق زلزله زده با چه هدفی صورت گرفت؟
 
این اقدام در درجه نخست لبیکی به ندای رهبر معظم انقلاب بود که فرمودند تمام ارگان ها، افراد و گروهای مختلف به هر شکلی که می توانند به حل این بحران کمک کنند و این باعث شد که ما به کمک مردم این منطقه بشتابیم. در درجه بعدی، خدمت رسانی به مردم و بازماندگان زلزله اخیر فراتر از وظیفه شرعی و دینی یک وظیفه انسانی بود و مجمع جهانی تقریب هم که کارویژه اصلی آن کمک به وحدت آفرینی میان ادیان و جریان های مذهبی است، خیلی علاقمند بود که به مردم اهل سنت خدمت رسانی کند و با افتخار این خدمت را انجام می دهد.
 
فکر می کنید این حضور موثر برای خدمت رسانی به مردم مصیبت دیده از سوی مجمع تقریب و روحانیون حاضر در صحنه عمل چه پیامدهایی در فضای جامعه داشته باشد؟
 
حضور موثر و بهنگام روحانیون برای کمک رسانی باعث می شود که مردم دریابند که روحانیت و مجموعه های نظام فاصله ای با متن جامعه ندارند و در مواقع سختی و بحرانهای مختلف و وضعیت های سخت آنها را تنها نمی گذارند. همین امر به ایجاد همدلی، وحدت و وفاق بیشتر میان مردم و روحانیون و نظام منتهی می شود و باعث تقویت پیوند و وحدت کلی کشور می شود.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۹۰۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: مبلغ درخواستی از سوی مسئولان استان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست و باید برآورد دقیق و کارشناسی شده وجود داشته باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، محمدحسن نامی امروز در جمع خبرنگاران در استانداری کرمانشاه، با اشاره به اینکه استان کرمانشاه از نظر پیشگیری، آمادگی و مقابله با بحران نسبت به سایر استان‌ها وضعیت بهتری دارد، اظهار داشت: این وضعیت باز هم کافی نیست و باید پیشگیری در حوزه‌های مختلف که می‌تواند احتمال خطر در آن وجود داشته باشد، با استفاده از ظرفیت استان مورد توجه قرار گیرد و ما نیز وظیفه داریم بودجه مورد نیاز را به ویژه برای شهر کرمانشاه تهیه کنیم.

وی درباره تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: در شهرستان سرپل‌ذهاب برخی از اماکن عمومی از جمله ساختمان‌های اداری، مساجد، کتابخانه‌ها و مراکز بهداشت هنوز ساخته نشده و نیاز به بودجه دارد و باید به نتیجه برسد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برآورد دقیقی از میزان اعتبار مورد نیاز برای بازسازی این اماکن وجود ندارد و تعیین اعتبار و زمان تأمین آن نیاز به برآورد دارد و البته از این به بعد همچون سال گذشته بودجه براساس براورد تخصیص نمی‌یابد بلکه به صورت مرحله به مرحله با پیشرفت کار و دقت در محاسبه و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های موجود پرداخت می‌شود. این ساختمان‌ها باید ساخته می‌شد، اما با کم‌دقتی رها شده و اکنون ما بنا داریم تا انتها همراهی کنیم و نیازی به اعلام اعتبار نیست. ساختمان‌های دولتی باید بیمه باشند و در صورت تخریب به هر دلیل، ما نباید یک ریال برای بازسازی آن کمک کنیم و کاری که اکنون قرار است انجام شود کاری اضافه بر وظیفه است.

نامی با اشاره به اینکه برای ساخت و بازسازی مساجد می‌توان از ظرفیت خیران استفاده کرد، گفت: ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که این وضعیت ساماندهی شود اما باید همراه با دقت باشد و با برآورد کارشناسی برآورد صحیحی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شعار سال باید بیشتر از ظرفیت مردم استفاده شود، افزود: در رابطه با ساماندهی آبشوران نیاز به اقدامات اولیه دارد و در ابتدا باید نقشه دیجیتال شهر تهیه شود که بتوانیم تصمیم درستی بگیریم و اعتبار آن از منابع استانی و بخشی نیز از بودجه مدیریت بحران تأمین می‎‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برای ساماندهی آبشوران نیز اطلاعات دقیقی از نحوه انجام عملیات، شیب رودخانه و نوع مصالح مورد استفاده وجود ندارد و نمی‌توان بدون داشتن این اطلاعات اعتباری برای آن برآورد کرد.

نامی با اشاره به استفاده از پساب شهر کرمانشاه برای صنایع افزود: در قانون بودجه 1402 قید شده که تمایم شرکت‌های صنعتی باید از پساب استفاده کنند و تمام دستگاه‌ها باید در حد توان برای تصفیه پساب و انتقال آن به شهرک‌های صنعتی کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه توسعه فضای سبز در کرمانشاه به خوبی انجام شده است، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده باید در کشور 250 میلیون اصله درخت کاشته شود و بنابر تأکید مقام معظم رهبری باید این درختان مثمر باشند و تولید چوب نیز می‌تواند در این دسته قرار بگیرد، زیرا در کشور سالانه به حداقل پنج میلیون مترمربع چوب نیاز است که بخشی از آن وارد می‌شود و به هر میزان این تولید چوب افزایش یابد واردات کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: با این وجود تلاش می‌شود درختان کاشته شده مثمر باشد و نحوه عملکرد در این زمینه براساس تقسیمات وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی به دقت پیگیری می‌شود، زیرا توسعه فضای سبز یکی از اصول مهم دنیا برای ادامه حیات بشر است.

نامی با اشاره به اینکه در تمام ابعاد مدیریت بحران مردم حضور فعال دارند، گفت: این حضور نیاز به سازماندهی و آموزش دارد و به همین دلیل قرارگاه مردم یاری بحران در کشور به منظور آموزش مردم و استفاده از ظرفیت مردم در بحران‌ها راه‌اندازی شده است.

برآورد دقیق از خسارت در مناطق زلزله‌زده انجام شده است

محمدطیب صحرایی نیز در این نشست با تأکید بر همراهی مدیریت بحران کشور تا پایان ساماندهی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اظهار داشت: ممکن است اعتبار مورد نیاز بیشتر یا کمتر از برآورد و اعتبار درخواست شده باشد و مهم این است که از این وضعیت عبور کنیم. در صورت همراهی مدیریت بحران می‌توانیم در مدت زمان قابل قبولی تمام مناطق زلزله‌زده استان را از نابسامانی فعلی خارج کنیم.

صحرایی با بیان اینکه براساس برآورد انجام شده تا پایان سال گذشته 2700 میلیارد تومان برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده نیاز است گفت: برآورد دقیق از خسارت‌ها وجود دارد و تقدیم خواهد شد و در صورت نیاز برآورد تکمیلی و کارشناسی‌های جدید انجام می‌شود.

استاندار کرمانشاه افزود: متأسفانه ردیف بودجه بازسازی مناطق زلزله‌زده از قانون بودجه حذف شده و برای بازگشت این ردیف حمایت مدیریت بحران نیاز است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امدادرسانی به خودروی گرفتار شده در رودخانه زمکان با ۶ سرنشین (فیلم)
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • تصاویر نجات خودروی گرفتار شده در رودخانه | ۶ سرنشین نجات پیدا کردند | ویدئو
  • آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم
  • کشف ۱۳۰۰ کیلوگرم مرغ زنده قاچاق در ثلاث باباجانی
  • آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم