Web Analytics Made Easy - Statcounter

زندگی > سلامت - همشهری آنلاین:
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: آب لوله‌کشی مناطق زلزله‌زده فعلا قابل شرب نیست.

محسن فرهادی  اظهار داشت: کدورت آب بالا است و آب داخل منابع نیز غیرقابل شرب است.

او افزود: به دنبال مذاکرات صورت گرفته با شرکت‌های آب و فاضلاب منطقه، فیلترینگ آب قبل از ورود به مخازن انجام شد و کدورت آب کاهش پیدا کرد و آب به شبکه لوله کشی وارد شده است اما باید تاکید کنم که این آب فعلا قابل شرب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهادي با بیان اینکه کنترل آب شرب و رفع کدورت آن، کنترل غذا و دفع پسماند و فاضلاب در راس کار تیم‌های بهداشت محیط در مناطق زلزله‌زده است، گفت: تیم اضطرار بهداشت محیط تا عادی شدن شرایط در منطقه به کار خود ادامه می‌دهد.

او درباره تمهیدات بهداشت محیط در مناطق زلزله زده غرب کشور گفت: از اولین ساعات وقوع زلزله، تیم‌های بهداشت محیط کرمانشاه به مناطق هدف اعزام شدند. در روزهای ابتدایی وقوع حادثه، تمرکز اصلی بر روی امداد و نجات بود، اما بعداز آن اهمیت مباحث بهداشت محیط بیش از پیش مطرح می‌شود.

فرهادي تصریح کرد: کنترل آب شرب، پسماند و تمهیدات مربوط به فاضلاب، مبارزه با حشرات و جوندگان و کنترل غذاهای ارسالی از سوی سایر هموطنان، از جمله اقدامات مرکز بهداشت محیط است که همچنان درحال پیگیری است. از دانشگاه‌های معین سه تیم بهداشت محیط و از مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز یک تیم با تجهیزات به مناطق حادثه دیده اعزام شده است.

معاون فني مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: عمده‌ترین فعالیت‌های مامورین بهداشت محیط، کنترل تانکرهای سیاری است که وارد منطقه شده است، یعنی با تجهیزاتی که در اختیار دارند، کدورت، کلر و PH آب را اندازه می‌گیرند و چنانچه نیاز به مداخله باشد، کلر به آب اضافه می‌شود.

او ادامه داد: در مناطق زلزله زده، مخازن ثابتی نصب شده تا آب در دسترس مردم باشد که آن هم مورد کنترل قرار می‌گیرد و در مورد توزیع آب‌های بطری شده نیز بازرسی و کنترل‌هایی صورت می‌گیرد. مشکلی از لحاظ دسترسی به آب‌های بطری شده وجود ندارد، اما آب‌های لوله کشی برای شرب مستقیم مناسب نیست، زیرا پس لرزه‌های مداوم در منطقه، موجب شده در سفره‌های زیرزمینی تلاطم ایجاد شود و کدورت آب لوله کشی را بالا ببرد.

فرهادی تاکید کرد: تاکنون هیچ موردی از بیماری وبا مشاهده نشده و چنین خطری وجود ندارد و اقدامات بهداشت محیط را با قوت ادامه خواهیم داد. غذاهایی که به شکل کمک از طریق هلال احمر و سایر کانال‌ها به منطقه ارسال می‌شود نیز کنترل می‌شوند و تاریخ مصرف کالاها چک می‌شود و جا دارد به مردم تاکید کنم که چنانچه قصد ارسال موادغذایی را دارند، خودشان هم به تاریخ مصرف آن دقت کنند و بعد ارسال کنند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: در چنین موقعیت‌هایی به دلیل اینکه زیرساخت‌ها آسیب می‌بیند، فاضلاب‌ها رها شده و چاه‌های توالت‌ها تخریب می‌شوند و در نتیجه به ازدیاد حشرات و جوندگان در منطقه منجر می‌شود که با تامین سموم جونده کش و حشره‌کش برای اقدامات احتمالی، این موضوع نیز هدایت و کنترل می‌شود.

فرهادی گفت: در حال حاضر نیاز فوری به پرکلرین برای گندزدایی آب شرب تامین شده است، اما چنانچه نیاز باشد، کلر کمکی به منطقه ارسال می‌شود.

او ادامه داد: نکته دیگری که از سوی همکاران بهداشت محیط مورد توجه قرار گرفته، نصب سرویس های بهداشتی است که توسط ارگان های مختلف تعبیه می‌شود، کنترل و گندزدایی این سرویس‌ها در دستور کار است، چراکه همین سرویس‌های بهداشتی می‌تواند، مرکز انتشار آلودگی و تجمع حشرات باشد.

در همین زمینه: واریز۲۸۱ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای جبران خسارات مناطق زلزله به حساب بنیاد مسکن ۲۸ آبان؛‌ آخرین آمار: ۴۳۷ کشته در زلزله استان کرمانشاه توضیح بهزیستی در مورد کودکان بی سرپرست زلزله استان کرمانشاه مسکن مهر بیمه است؛ خسارت دیدگان زلزله غرامت می‌گیرند تصاویر خبرنگار اعزامی همشهری آنلاین از مناطق زلزله‌زده | نعمت پس از محنت حمایت بنیاد کودک از دانش آموزان زلزله زده استان کرمانشاه رییس مرکز بهداشت کرمانشاه: نگران اپیدمی وبا هستیم

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۹۷۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی، در پیامی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار را چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران، عنوان کرد.

متن کامل پیام وزیر بهداشت

نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی، روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است و سازمان بین المللی کار در یک حرکت جهانی، شعار امسال را "زمان رو به اتمام است؛ در شرایط تغییر اقلیم، هم اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم" اعلام کرده است.

تغییرات الگوهای آب و هوایی، تأثیرات قابل توجهی بر نیروی کار به ویژه ایمنی و سلامت کارگران برجای می‌گذارد و کارگران در مواجهه با سطوح بالاتری از عوامل مخاطره آمیز در محیط کار قرار می‌گیرند؛ این عوامل از جمله افزایش مواجهه با استرس گرمایی، اشعه فرابنفش، آلودگی هوا، مواجهه با مواد شیمیایی، وقوع حوادث بزرگ صنعتی، رویدادهای شدید آب و هوایی و افزایش بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین می‌توانند در هر زمان با ایجاد بیماری‌های شناخته شده یا عوارض ناشناخته، سلامتی و ایمنی کارگران را به خطر بیاندازند.

امروزه ۱.۲ میلیارد شغل یا به عبارتی ۴۰ درصد از نیروی کار در جهان به دلیل تخریب محیط زیست در معرض خطر هستند. در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی نیز سالانه ۲۳ میلیون سال عمر کاری به دلیل خطرات مختلف مرتبط با محیط زیست ناشی از فعالیت‌های انسانی یا تشدید آن، از بین رفته است.

کارگران در اغلب موارد اولین کسانی هستند که برای مدت طولانی و با شدت بیشتر در معرض اثرات تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند و اغلب در معرض شرایطی هستند که عموم مردم می‌توانند از آن اجتناب کنند. بیماری‌های متعددی از جمله بیماری‌های ناشی از تنش‌های گرمایی، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی در کارگران با تغییرات آب و هوایی مرتبط است. بنابراین برای کاهش اثرات مخاطره آمیز و مخرب تغییرات اقلیم بر سلامت نیروی کار، باید اقدام فوری انجام داد.

تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار، چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران فراهم می‌کند.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با حرکت‌های جهانی با استقرار سازوکارهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در مجموعه‌های تولیدی دولتی و غیر دولتی برای اجرای مؤثر سیاست‌های ملی و برنامه های بهداشت حرفه‌ای به منظور کنترل عوامل زیان آور و شرایط مخاطره آمیز محیط کار و به حداقل رساندن اثرات تغییر اقلیم بر روی سلامت شاغلین اقدامات قابل توجهی را سامان داده است.

البته این مهم همچنان نیازمند سیاستگذاری مؤثر و کارآمد از طریق شفاف سازی، جلب مشارکت عمومی و افزایش مسئولیت پذیری همه ذی نفعان و شرکای اجتماعی با بهبود قوانین و اجرای آنها می‌باشد تا در سایه صیانت از سرمایه‌های انسانی کشور به عنوان محور توسعه پایدار به اهداف مدنظر رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و رشد اقتصادی در کشور نائل شویم.

اینجانب ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به تمامی همکارانی که این عرصه را برای خدمت به مردم عزیز کشورمان برگزیده اند و تقدیر از تلاش‌ها و زحمات آنان، از درگاه خداوند متعال بهروزی، موفقیت و توفیق روزافزون برای همه عزیزان، همکاران و خدمتگزاران جامعه بهداشت حرفه‌ای را خواستارم.

کد خبر 6091355 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی