Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-02@02:43:29 GMT

3دلیل اصلی بی خوابی چیست؟+راه حل

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۱۵۲۶

3دلیل اصلی بی خوابی چیست؟+راه حل

به گزارش جهان نيوز، آیا وقتی که خیلی پرمشغله هستید، بیش از هر چیزی به یک خواب آرامبخش شبانه نیاز دارید؟ محرومیت از خواب، خطری جدی برای سلامت محسوب می‌شود، ولی مردم کمتر به این خطر توجه می‌کنند؛ در حالی که درست به اندازه غذا باید به خواب خود نیز اهمیت داد.

حالا دیگر رابطه بین کم‌خوابی و چاقی برای همه روشن شده است و همه می‌دانیم که کم‌خوابی شدید باعث بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و افزایش فشار خون می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی دلایل اصلی کم‌خوابی و بدخوابی عبارتند از:

بیش از اندازه فکر کردن
گاه ممکن است بعضی پروژه‌های کاری شما را ‌آزار دهند و یا بین شما و یکی از دوستان نزدیک‌تان بحث و اختلاف نظر پیش آید. در این شرایط فکرتان مشغول می‌شود و شب هنگام به سختی به خواب می‌روید. روانشناسان می‌گویند: «مردم کنترل کمی روی رفتارها و افکار خود دارند.

در حین فکر کردن وارد مرحله سبک خواب شده و از این مرحله خارج می‌شوند؛ بدون آنکه خودشان متوجه شوند. آنها تصور می‌کنند که تمام مدت را به فکر کردن گذرانده‌اند.

راه‌حل: هنگام ناراحتی و ‌آزردگی بلند شده و به جای دیگری بروید؛ ولی چراغ را روشن نکنید. به همین سادگی فکرهای ناراحت‌کننده و آزاردهنده‌تان متوقف می‌شوند. بعد دوباره به اتاق خواب برگشته و بخوابید؛
خواهید دید که این بار مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. به این شیوه، کنترل محرک می‌گویند؛ یعنی جلوگیری از ورود نگرانی‌ها به رختخواب! نگرانی‌های خود را بنویسید و برای هر کدام یک راه حل در نظر بگیرید. این کار را چند ساعت قبل از خواب انجام دهید.

روزهای تعطیل بیش از اندازه خوابیدن یا چُرت زدن
دیر به خواب رفتن، یعنی دیر از خواب بیدار شدن. ساعت بدن که توسط گروهی از سلول‌های عصبی مغز کنترل می‌شود، علاوه بر خواب، اشتها و دمای بدن را نیز تنظیم می‌کند.

روزهای تعطیل چون فرصت بیشتری برای خواب دارید، شب هنگام دیرتر به خواب می‌روید و همین مسأله باعث می‌شود که روز بعد از تعطیلی به سختی از خواب بیدار شوید.

راه‌حل: حتی اگر شب مجبور باشید دیرتر از روزهای دیگر به رختخواب بروید، باز هم صبح برنامه خود را تغییر ندهید و حتی نیم ساعت هم بیشتر از روزهای دیگر نخوابید تا ساعت بدنتان تغییر نکند.

برای جبران کم‌خوابی خود سعی کنید بعدازظهر آن روز کمی چرت بزنید؛ ولی این چرت نباید بیشتر از 30 دقیقه طول بکشد، زیرا شب‌هنگام برای به خواب رفتن دوباره دچار مشکل خواهید شد.

گرسنگی
با گرسنگی به رختخواب رفتن نتیجه‌ای جز بی‌خوابی ندارد و شما تا نیمه‌های شب بیدار خواهید بود. به همین دلیل افرادی که قصد کاهش وزن دارند، در طول شب چندین بار از خواب بیدار می‌شوند.

راه‌حل: مقداری از پروتئین مورد نیاز بدنتان را به خوردن یک غذای مختصر درست قبل از خواب اختصاص دهید؛ مثل مقداری پنیر یا یک عدد تخم مرغ آب‌پز شده. پروتئین‌ها بیشتر از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها احساس سیری به شما می‌دهند.
 
منبع سلامت نیوز

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۱۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم دنیا متوجه ماهیت کثیف و خونریز رژیم غاصب صهیونیستی شده‌اند

حجت‌الاسلام جواد مجتهدشبستری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با اشاره به حمایت‌های جهانی از مردم غزه اظهار داشت: حمایت‌هایی که امروز در اقصی‌نقاط عالم و حتی در کشوری مانند آمریکا که به طرفداری و حمایت‌های بی‌دریغ حکومت آنها از اسرائیل معروف است، شاهد هستیم نشان می‌دهد که وجدان بشری مردم این کشور و بسیاری از کشورها به ویژه دانشجویان آمریکایی که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین قیام کردند، بیدار شده است.

وی تصریح کرد: البته این بیداری دیرهنگام بوده و باید بسیار زودتر از اینها مردم دنیا و دانشجویان و اقشار مختلف مردم، قیام و حرکت را انجام می‌دادند اما باز هم این مایه خوشبختی است که هنوز فطرت‌های انسانی به صورت کامل از بین نرفته است.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز در بسیاری از کشورهای دنیا با وجود فضاسازی سنگین صهیونیست‌ها و رسانه‌های مربوط به اسرائیل که ابررسانه‌های تبلیغاتی دنیا را در اختیار دارند، به طور مرتب به نفع خود و علیه مردم مظلوم فلسطین فضاسازی می‌کنند اما هنوز هم وجدان انسانی و فطرت مردم دنیا به طور کامل از بین نرفته بلکه متوجه مسئله شده و بیدار شده‌اند و علیه استکبار قیام کرده‌اند.

وی افزود: بر این اساس، هنوز انسان‌ها و وجدان‌های بیدار بسیاری در اقصی نقاط عالم وجود دارد که فریب تبلیغات فریبنده رسانه‌های متعلق به جبهه استکبار را نمی‌خورند و حقایق را اگر چه دیرهنگام اما متوجه شده و درک می‌کنند که جای خوشبختی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شبستری بیان کرد: هم اکنون در آمریکا شاهد حرکت ارزشمند و انقلابی جوان‌ها هستیم و بنابراین این حرکت را به فال نیک گرفته و امید است این حرکات ادامه پیدا کرده و رژیم آمریکا را مجبور کند تا دست از حمایت بی‌دریغ خود از اسرائیل بردارد و شاید مقدمه‌ای برای عقب‌نشینی رژیم‌صهیونیستی از این همه ظلم و ستمی که علیه مردم فلسطین روا می‌دارد، باشد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر امید است که این حرکات هم در آمریکا و هم در سایر کشورها ادامه پیدا کند و وجدان بیدار و فطرت انسانی همه مردم دنیا به کمک و یاری مسلمانان ستمدیده فلسطین بیاید و شاهد یک خیزش عمومی و جهانی در مقابل این همه جنایات و نسل‌کشی و ظلمی که علیه مردم به کار می‌رود باشیم.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: این حرکت نشانگر این است که به اندازه‌ای این ظلم و ستم آشکار و این تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی عیان شده که همه مردم دنیا متوجه شده‌اند ماهیت این رژیم، کثیف و خون‌ریز و جانی و پلید است که باید از روی زمین محو شود و این حرکت‌ها پایان ظلم و اشغالگری در فلسطین را تصریح می کند تا به نابودی اسرائیل، بشریت نفس آسوده‌ای بکشد و از این همه ظلم و ستم به بشریت رهایی یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است
  • کنعانی: آهِ کودکان و زنان غزه وجدان‌های بیدار را به حرکت درآورده است
  • مردم دنیا متوجه ماهیت کثیف و خونریز رژیم غاصب صهیونیستی شده‌اند
  • وجدان بیدار دانشجویان آمریکایی آن‌ها را به صحنه آورده است
  • ۵ مورد از معایب بی‌خوابی و شب‌بیداری را بدانید
  • وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است
  • خرمشاد: مقاومت مردم غزه نخبگان آمریکا و غرب را بیدار کرد
  • چگونه آسیب‌های ناشی از بدخوابی را از بین ببریم؟
  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند