Web Analytics Made Easy - Statcounter

«هانس بلیکس» رییس پیشین اژانس بین المللی انرژی اتمی در یادداشتی تحت عنوان «از ایران منزوی تا انزوای امریکا» در سایت اروپایی «یوروپین لیدرشیپ نت» به تبعات خروج امریکا از برجام برای آن کشور و جهان اشاره می‌کند. آفتاب‌‌نیوز : سرویس بین الملل-رییس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یادداشتی می‌نویسد: «اکنون ترامپ قصد نابود کرد برجام را دارد این در حالیست که ایران با حسن‌نیت برجام را اجرایی کرده است و جامعه جهانی نیز از آن حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش آفتاب‌نیوز، اکنون به نظر می‌رسد به‌جای ایران این امریکاست که منزوی شده است اما چرا امریکا اکنون موضع خود را در قبال برجام تغییر می‌دهد؟ برخی معتقدند ترامپ به دنبال نابود کردن تمامی دستاوردهای دوران ریاست‌جمهوری اوباماست. این قابل قبول است اما تنها بخشی از واقعیت است. استدلال دیگر آن است که ایران ممکن است تا ده سال اینده برجام را رعایت کند اما پس از ان با عجله به سمت ساخت تسلیحات هسته‌ای حرکت کند؛ این استدلالی ضعیف است چرا که ایران تعهدات قانونی خود را عملی ساخته و عضو پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) است. هم‌چنین هیچ شواهدی نشان نمی‌دهند که ایران تخلفی از چرخه قانونی محدودیت‌های برجام انجام داده باشد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ‌گونه مدارکی مبنی بر انحراف ایران از برجام ارائه نکرده است. چه کسی می‌داند جهان تا ده سال دیگر چگونه خواهد بود؟ شاید امریکا خواستار اتحاد با ایران تا سال ۲۰۲۷ باشد؟ 
بلیکس در ادامه می‌نویسد: «امروز تعداد زیادی از منتقدان امریکایی برجام با شرایط دشواری مواجه شده‌اند. آنان نمی‌توانند ایران را محکوم کنند چرا که آن کشور به برجام و تعهداتش پایبند بوده است. 
آنها ادعا می‌کنند که ایران «روح» برجام را نقض کرده است چرا که نمی‌توانند بگویند ایران مفاد برجام را نقض کرده است. می‌گویند ایران از فعالیت‌های تروریستی حمایت می‌کند و برنامه موشکی خود را محدود کند. دیگران می‌گویند آمریکا حق دارد این اظهارنظرها را بیان کند و تصمیمی‌گیری کند اما امریکا باید خارج از برجام این اقدامات را انجام دهد. نباید اجازه داد که امریکا بتواند برجام را نابود کند. در واقع ایران می‌تواند دست پری در شکایت از امریکا به دلیل تلاش‌های خرابکارانه برای لغو برجام داشته باشد چرا که امریکا قصد دارد تحریم‌های لغو شده پس از برجام و توسط شورای امنیت را دوباره باز برگرداند».
بلکیس همچنین می‌افزاید: «انتقاد به فعالیت‌های ایران باید مشخص باشد. آیا عملکرد ایران متفاوت از اقدامات امریکاست؟ آمریکا خود از گروه‌های مخالف اسد حمایت کرده است؟ آیا ترور دانشمندان هسته‌ای ایران‌ و ارسال ویروس استاکس نت توسط امریکا و قدرت‌های جهانی مصداق اقدام تروریستی نبود»؟ 
رییس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره می‌کند که او نیز مانند بسیاری از مفسران نگران است که امریکا به دنبال درست کردن بهانه‌ای مشابه حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی برای توجیه جنگ علیه ایران باشد. واقعیت آن است که تردیدی جود ندارد اسرائیل و کشورهای عربی نگران پیشرفت هسته‌ای یا ظرفیت نظامی ایران بیش از حد کنونی هستند. همچنین شکی نیست که اقدام آمریکا برای مهار ایران تحت تاثیر نفوذ نخست‌وزیر اسرائیل و حامیان او در امریکا است. اما عواقب ناشی از نقض تصمیم شورای امنیت توسط امریکا چه خواهد بود؟ این لطمه‌ای به اعتبار ایالات متحده است چرا که امریکا بخشی از توافق بین‌المللی بوده و آن را امضا کرده و باید نسبت به تصمیمات قانونی و تعهدات خود پایبند باشد. همچنین این موضوع به اعتبار سازمان ملل متحد نیز خدشه وارد می‌سازد. جالب آن که ترامپ در سخنرانی اخیر خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار اصلاح آن سازمان شد. آیا او می‌داند با اقدامات خود چه آسیبی به این نهاد بین‌المللی می‌زند؟ 
رییس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان می‌نویسد: «اگرچه آمریکا هنوز هم ابر‌قدرت نظامی در جهان چند قطبی است اما نیازمند آن است که شریکی قابل اعتماد برای سایر اعضای شورای امنیت باشد. نتیجه سیاست کنونی ترامپ آسیب رساندن به روابط امریکا و اروپا خواهد بود. پیش از این خروج امریکا از پیمان اقلیمی پاریس باعث ایجاد شکاف در روابط امریکا و اروپا شد. اگر امریکا برجام را نیز ترک کند این شکاف تعمیق می‌شود. برخی در امریکا فکر می‌کنند اروپایی‌ها در نهایت امریکا را انتخاب می‌کنند. این انتخابی برای اروپاست که یا در کنار امریکا باشد یا مقابل امریکا. به نظر من آنان اشتباه می‌کنند؛ اروپایی‌ها به برجام و تعهدات خود در قبال سازمان ملل و شورای امنیت پایبند خواهند ماند و به آن احترام خواهند گذاشت».

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۹۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به‌شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تأمین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه به‌خلاف میل تحریم‌کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیداً انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفاً به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یادشده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیداً محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تأکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام‌زنی به دیگران کنند.

وی تأکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به‌خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی اضافه کرد: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به‌دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی بنشانند و به‌گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضدتروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؟!! مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تأکید کرد: تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله